Bild
Nästa artikel

Får familjen plats?

Biltestarbloggen
Nya VW Polo mot likaledes nya Ford Fiesta och Suzuki Swift. I mitt senaste test, som avslutades alldeles nyligen, är det tre småbilar som gäller. Men särskilt små är de förstås inte längre.

Både Polo och Fiesta har sprängt fyrametersvallen och mäter 405 respektive 404 cm mellan stötfångarna. Swift är kortast med 384 cm.
 
Det är lite skillnad mot ur-Polon, som lanserades 1975. Den var 360 cm lång och hade en vikt på bara drygt 700 kg. Dagens Polo väger in på över 1 200 kg, Fiesta på knappt 1 200 kg och Swift på drygt 990 kg…     
 
Faktum är att de nya, stora ”småbilarna” är större än de flesta bilarna i Golf-klassen var för bara några år sedan. Och det i sin tur gör att de har förutsättningar att fungera som enda bil, åtminstone för den lilla familjen.
 
Det var också det som var utgångspunkt i vårt test. Frågan vi ställde oss var vilken av de tre bilarna som har bäst chanser att klarar ett familjeliv med hedern någorlunda i behåll. Är det Polo, Fiesta eller Swift?
 
Svaret ges i nummer 16 av papperstidningen som kommer ut inom kort. I testet avslöjar vi givetvis även de tre bilarnas övriga brister och förtjänster.

         
 

Kommentarer

#1
2017-11-06 14:02

Varken små eller billiga.

#2
2017-11-06 14:07

Pensionärsbilar. För den unga familjen duger de inte med tanke på barnvagnar och annat.

#3
2017-11-06 14:45

Suzuki Swift är väl klart mindre än de andra två, men ger mest för pengarna när det gäller utrustning etc.

#4
2017-11-06 16:16

Hacken
Men kanske med lite större barn, utan behov av barnvagn och som andrabil.?

#5
2017-11-06 18:35

Om man inte behöver barnvagn så duger dom här bilarna som familjens andrabil och kortare turer, till/från träning etc., om det inte är tonåringar och hockeyträning, för då går dom bort. Så jag håller med Axa.

#6
2017-11-06 19:54

Tycker det borde bli en extra betygsskala som bedömer möjligheten att sitta i passagerarsätet fram med bakåtvänd barnstol bakom sig.

#7
2017-11-07 00:00

Visst räcker de till storleksmässigt för de allra flesta. Däremot inte för stora lasttransporter. Men då får man väl skaffa en kombi eller en buss. Ska jag anmärka på något på (de allt större..) småbilarna är det att de tycks vara måttbeställda för europeiska kvinnor. Stolarna är ganska tunna med korta dynor. Det blir svårt att hitta en bekväm körställning för svenska män av medellängd och däröver. Samt att motorstyrkan inte ökat i samma takt som vikten. Förmodligen för att inte konkurrera med klassen däröver.

#9
2017-11-07 11:08

Förmodligen Polo.

Jag har kommit till den meningen att jag ser småbil=mellanklass modellerna som meningslösa därför att de är kompromisser som det alltid fattas den där sista lilla biten i och att priset hamnar gärna för nära Golf klassen.
Min kombo är citybil som en andra bil, dvs en äkta småbil i staden, dem är idag i regel otroligt smart konstruerade, pigga i stadstrafik och lätta att parkera och är ärligt små, små kluriga bilar har alltid roat mig mer än klassen halvdana försök till utöver.
Första bilen en "vuxen" bil som tar hela familjen, fem personer, husdjur och packning, bekväm och säker att färdas långt i.

#10
2017-11-07 12:48

Tvärnit, hur oft har du alla i bilen med djur och allt? Kanske man kan hyra bil den veckan istället? Många köper en bil som skall klara av allt, och sedan sitter man 99% av tiden och kör själv eller två personer i bilen.

#11
2017-11-07 14:03

Jag tror man kan se den här småbilsklassen som en kompromiss. Varför de är bättre än citybilarna är dragvikten. Jag tror man klarar sig väldigt långt på en Polo eller Fiesta.

#12
2017-11-07 15:20

En mellanklass bil idag, typ Octavia eller Astra (el liknande) skulle fungera för de flesta. Med tanke på att folk köper en Q5:a, så får man faktiskt inte in mycket mer i denna än en vanlig Octavia. MPV däremot är extremt lastvänliga, och därmed är längden den viktigaste egenskapen hos en sådan bil. Att folk idag köper en "mellanklass" SUV förstår jag inte, dessa bilar i denna artikeln lastar i samma klass sett till utrymme och antal personer.(nu menar jag tex Polo och Fiesta som är över 4m).

#13
2017-11-07 19:12

Styggavargen. Tre gånger i veckan. Vi är på den sidan av livet att vi tar tillfället i akt att njuta, att köra bil är njutning och så har vi våra ställen och finner hela tiden nya smultronställen.
Bonus Malus.. Den lilla bilen är straffet och den stora är bonus för att man orkar vara ödmjuk.
Styggavargen, alla kör inte i storstad, jag arbetade i många år i grannorten 4 mils enkel resa och körde på den tiden Volvo 240/740, att sitta i en liten burk det fanns inte, mörker o rusk djur och fartdårar ja då vill man ha lite rymd till godo om det klipper.

#15
2017-11-07 23:07

Så klart skaffar man en bil efter sitt körmönster, inte hade jag haft en Fiesta om jag ligger och kör motorväg alla dagar i veckan. Det jag mest ville ha sagt att nu köper folk otroligt stora bilar, Grand Voyager, Q7, Highlander osv. Hur många har egentligen nytta av så stora bilar? Varje generation av en modell brukar bli större och vi är vana vid större bilar än för 30 år sedan. En Opel Kadett tex på den tiden var en mellanklass bil, som knappt mätte 4 meter. Idag har vi småbilar som är större. Men samtidigt verkar folk acceptera större bilar som är väldigt opraktiska, för annars hade inte SUV varit i ropet. Det spretar väldigt mycket idag. Kraven är också större på att bilen skall kunna dra uppåt 2 tons släp, för i tiden var man nöjd med 1200-1500 kg släp tex, Fyrhjulsdrift är en egenskap som efterfrågas, utan att väldigt många skulle klara sig utan. Bilen skall uppfylla så mycket idag, så att grund syftet med en bil nästan går förlorat.. att kunna transportera last och personer på vanliga vägar. Själv har jag problemet att semestern är vi 7 personer som skall åka i en bil, men det löser jag ett fåtal gånger med att hyra en större 9-sitsig minibuss. För varför köra runt 99% av tiden med en onödigt stor buss, när man oftast åker 1-5 personer i bilen. Kostnaden för att hyra 1-2 gånger/år tjänas snabbt in på att äga en mindre bil.

#16
2017-11-08 06:29

Ofrånkomligt är stor bil rymligare, säkrare och oftast också bekvämare än liten bil vargen.
Din uppfattning om behov och lagom är din egen och du har med all tydligthet redogjort för den många gånger. Ingenting blir dock bättre eller sannare bara för att det tjatas.

#17
2017-11-08 09:56

Fast i sak tycker jag ändå att Styggavargen har helt rätt för hur många av alla stora bilar som ständigt rullar i trafiken har mera än 1-2 personer i sig och hur ofta kör dessa under förhållanden som kräver en stor SUV med 4WD ? Visst - det finns absolut de som har behovet men det är knappast den större delen av de som köper sådana bilar. Och en stor orsak till detta är nog att det är alldeles för billigt att köra olika former av "företagsbilar" idag eller kanske snarare att stora/tunga företagsbilar är lite för billiga jämfört med de lite mindre - och då väljer de som har den möjligheten gärna det större/tyngre alternativet.

#18
2017-11-08 09:58

Bond tryck på blockera så slipper du läsa.

#19
2017-11-09 09:25

Jag tror och tycker styggavargens Oktavia är ett onödigt stort och tungt bilval. Fabia räcker mer än väl.

#20
2017-11-09 10:18

Eftersom de flesta kör ensamma vid pendling så skulle de flesta klara sig med en Smart-bil.

#21
2017-11-11 20:38

3D.,Man får inte underskatta en fabia som är den största i lilla klassen och för fyra vuxna och god för både barnvagn eller hundburar i skuffen och dessutom ganska komfortabel och snål.

#22
2017-11-12 17:48

Jag antar att HT19 i #18 kommenterar något som tagits bort.

#23
2017-11-12 17:49

Jag gillar stuket på Swift och den är sällsynt väl utrymmesutnyttjad, men Polo är väl den generellt mest kompetenta som även kan duga på lite längre åkturer.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!