Bild
Nästa artikel

Extra verkstadsvända

Biltestarbloggen
När oljekvalitetsmätaren slog larm var oljans smörjeffekt bara sju procent. Efter oljebytet steg den brant och ligger nu på 97 procent.

Har precis avslutat min tvåmånaders-period med långteststallets Opel Insignia och det har varit en mycket angenäm resa. Den nya stora Opeln är en fullträff, enligt min mening. 

Chassiet är suveränt avstämt och erbjuder förstklassig fjädringskomfort, samtidigt som köregenskaperna är högkompententa. Lägg till det ett vettigt pris, finfina utrymmen, en oväntat bra kvalitetskänsla och en utrustningsnivå som innehåller det mesta man behöver så har man en ovanligt komplett familjekombi. 

Men på en punkt har vår långtest-Opel överraskat negativt. När den rullat drygt 2 300 mil slog varningssystemet larm om att oljekvaliteten (alltså inte oljenivån) var på upphällningen. Bara sju procent av oljans smörjförmåga fanns kvar, enligt bilens speciella oljekvalitetsmätare. Lite märkligt med tanke på att Opeln inte gått särskilt hårt, utan körts helt normalt. 

Lucas Selenius på Järna Bilcentrum såg till att vår långtest-Opel fick ny olja. Kostnad: 1 630 kronor!

Ett samtal till Opel-verkstaden gav vid handen att oljan borde bytas, trots att bara knappt 700 mil återstod till den första större servicen som ska göras vid 3 000 mil. Resultat: Vi tvingades punga ut med 1 630 kronor för ett oljebyte strax innan service, då ytterligare ett oljebyte ska göras för samma summa. 

Om jag själv hade ägt bilen och tvingats lägga ut över 1 600 kronor på ett extra oljebyte vid 2 300 mil skulle jag, lindrigt sagt, blivit ganska irriterad. Den saken är klar!     

Det man kan fundera på är om Opel, med tanke på det som hänt med vår långtestbil, kanske borde ändra serviceintervallen. 2 000 mil verkar vettigare om kunden ska slippa ett extra – och dyrt – oljebyte strax innan ordinarie service. 

Kommentarer

#1
2018-06-29 09:14

Av vilken anledning vill man betala 1600 kr för att byta olja? Har man för mycket pengar som man måste bränna innan solen går ned eller är man med i någon TV-såpa där plånboken skall vara tom inom 4 timmar?

#2
2018-06-29 09:23

Det är idiotiskt med oljebyte var 3000e mil, 1500 är normalt bytesintervall om inte motorn ska skadas av oljan, men det är suveränt med bilar som har kvalitétsmätare på oljan.
För tjugo år sedan var det normalt med 1500 mil serviceintervall, sedan kom man med longlifeoljor och höjde till 3000 mil och det kan vara ok men enbart då bilen körs under gynnsamma förhållanden med få kallstarter.
Många biltillverkare har dock infört att oljan ska bytas var 12e månad oavsett antal körda mil.
Sedan behöver faktiskt inte oljebyte utföras på märkesverkstad och olja går att köpa till bra pris på nätet!

Det är intressant att jämföra med vad som gällde 1950-60 då rundsmörjning skulle ske var 100e mil och oljebyte var 200e!
Då fanns inga oljefilter, möjligen en sil och en magnetplugg och vissa italienska och franska bilar hade en centrifugalrenare, men oftast ingenting. Oljorna var ju också av väsentligt lägre kvalité än idag.
Det skulle vara roligt att veta vad det skulle kosta idag med det arbetet, en MB 180 krävde t.ex. 45 min. för smörjning och oljebyte!

#3
2018-06-29 09:24

1600kr är väl en struntsumma jämfört med övriga kostnader.
Då är det väl värre att skatten ökats på drivmedel motsvarande ett extra oljebyte per år för normalbilisten, det får du ingenting för. Ni som är så duktiga på att räkna ut totala ägandekostnader för bilar borde väl inse att 1600kr extra efter 2300mil inte har någon betydelse över huvud taget i kalkylen.

#4
2018-06-29 09:29

Styrbjörn, helt riktigt, jämfört med värdeminskningen är det ju en struntsumma!

#5
2018-06-29 09:51

En bra funktion på Opel som fler tillverkare borde ta efter. De långa bytesintervallerna har nog fått mer än en motor att ge upp i förtid. Så det här borde ViB snarare ge beröm åt än att uppleva irritation. En motorrenovering är ju betydligt dyrare än ett litet oljebyte.

MVH AL

#6
2018-06-29 09:53

10+ på Styrbjörns och saabnisses kommentarer #2 och #3

#7
2018-06-29 09:56

Har inte i princip alla nya bilar mätare för oljekvalitet? Och ett intervall för när service ska se, kanske mellan 1000 och 3000 mil. Kanske är likadant med opeln som missats här, att det är upp till 3000 mil som gäller, men oftast tidigare om man inte kört väldigt gynnsamt.

#8
2018-06-29 10:16

Inget att gnälla över. Första oljebytet är viktigast. På mina nya bilar har jag bytt olja och filter vid ca 500 mil och fått serviceboken stämplad.

#9
2018-06-29 11:26

Jag byter alltid själv varje 1000 mil på alla mina bilar genom åren. Kanske överdrivet men lätt när man har varmgarage. Det stora problemet är att biltillverkarna inte vill använda bättre filter. Oljan nöts inte ut. Den blir skitig. Jämför industriella filter eller filter på bussar. Där håller oljan mycket längre tack vare bättre filter. Allt är bara en mjölkko för oljeleverantörer och verkstäder.
Å andra sidan, om dom inte hade alla dessa onödiga jobb så skulle dom inte heller finnas den dag man verkligen behöver dom.

#10
2018-06-29 12:22

Att inte en medarbetare på Vi bilägare, vet att det är max 3000 mil, som gäller, allt beroende på hur man har kört bilen, är tamefasen skamligt!

#11
2018-06-29 12:40

Känner att jag behöver förtydliga vad som står i texten. Vår långtest-Insignia har ordinarie service vid 3000 mil. Då ingår även att byta olja. Nu var vi tvungna att boka in ett extra oljebyte för 1600 kr, eftersom bilen varnade om dålig oljekvalitet vid 2300 mil. Om några veckor, när den ordinarie servicen görs vid 3000 mil, måste vi betala 1600 för oljebyte – igen.

#12
2018-06-29 12:48

Men nej nej nej, det behöver ni inte. Oljeservice är skilt från vanlig service, så det kommer inte att bytas olja igen om några veckor. Hur dålig koll har ni egentligen?

#13
2018-06-29 13:21

Inte så konstigt då det är variabel intervall.
100% landsväg få kallastarter typ 3000 mil.
Mycket stadskörning många kallstarter blir det kanske 1500 mil.
Inget ologiskt och detta slår mer på en diesel som mår sämre av detta.

På VAG blir det nya förutsättning vid oljebytet och ny chans på MAX 3000 mil vilket borde vara fallet på opeln också annars har Opel helt hål i huvudet.
Det måste helt enkelt vara så.
Kan det vara en praktikant på verkstaden som inte vet bättre.

#14
2018-06-29 13:40

Vansinnigt att köra 2300mil på samma olja och filter; (

#15
2018-06-29 15:09

Vilket vansinne från teknik avdelningen på Opel, % ?? Öhh.

"När oljekvalitetsmätaren slog larm var oljans smörjeffekt bara sju procent. Efter oljebytet steg den brant och ligger nu på 97 procent"

Vilken idiot på opel har fått igenom en procent sats istället för hur många mil innan byte måste utföras.

Det är så dummt hittepå lösning så att man skulle tro att det är ett ej angivet franskt påfund.

#16
2018-06-29 15:36

Någon som har missat högskolekursen "Att läsa handböcker" ?!

Från handboken:

"Din bil behöver underhåll varje 30 000 km eller efter 1 år, det som
inträffar först, om inte annat indikeras av servicedisplayen."

Nu har alltså servicedisplayen sagt till om att det är dags för service, så vad är det man inte förstår ?!
Man har lyckats göra ett problem av ett icke problem, enbart för att man inte har tagit sig tid att läsa handboken.
Skärpning tack !

#17
2018-06-29 16:06

Jag skulle vilja säga att det ligger i sakens natur att ett oljebyte sker igen när bilen servas därför att utförandet går som på räls.
Börjar man som kund peta i detta så blir de förvirrade och har antingen då gjort något helt annat eller så är oljan bytt.
Det är ett paketpris som gäller med ny bil.

#18
2018-06-29 16:48

"Någon som har missat högskolekursen "Att läsa handböcker" ?!" skriver Highlander.
Ja den kursen har MÅNGA missat. Frågan är om de ens är läskunniga.

#19
2018-06-29 17:01

Undrar hur många mil den har gått med 8 % smörjeffekt innan den varnade ? Att ha kört med så lite smörjeffekt innan varning verkar ju helt korkat, sedan vore det ju intressant att veta hur pålitlig givaren är i längden.

#20
2018-06-29 17:21

% siffran lär ha 0% att göra med vilken smörjförmåga oljan har!

Siffran finns där ju enbart för att man ska veta ungefär hur lång tid det är kvar till oljebytet.

Med inspirerad körning av min Mustang vill den ha ny olja efter ungefär 500 mil och det är samma typ av % visning.

#21
2018-06-29 17:23

Lite fundersam bara sådär, men fick ni inte FlexCare med på köpet? eller ni skippade den/fick inte den kampanjen? Eller då ni kört mer än 1500mil som var kampanjen så sket det sig? (har själv 3000 mil på min)
Sen skulle jag säga att oljemätaren som Insignia har, tror jag inte det minsta på att den mäter någon kvalite/effekt av själva oljan.
Då mätaren går ner även om bilen inte rör sig. Och räknar ni efter, så skulle jag tro det är 93% gånget av ett år sedan den levererades. Dvs 100-0% motsvarar 1 år, inget annat.

#22
2018-06-29 17:39

Om man bortser från oljediskussionen så va de fina omdömen i övrigt av Schultz, men de va inget som förvånar.

#23
2018-06-29 17:43

Oljekvalitetsmätare - Intressant!
Saknar i ViBilägare en typ av artiklar som tekniskt mycket ingående redogör för hur ny teknik fungerar på nya bilar. För övrigt mycket vanligt i tyska motortidningar. Om jag var test-chef hos ViBilägare skulle jag lämnat in ett oljeprov för ett analysbesked angående smörjförmågan på berörd olja. Och vad betyder 7%? 7% kvar av oljans smörjförmåga verkar för mig nonsens. Möjligen 7% kvar av tiden till ett tvingande oljebyte? Det behövs lite fler nyfikna och frågvisa tekniker hos VIB.

#24
2018-06-29 18:36

Är det nån som tror det fins en oljestatus mätare i en Opel eller bil!!!
Dumheter minst snällt sagt.
Så dummt.

Vad är det för fel med antalet mil som tickar ner beräknat på aktuell körprofil.

#25
2018-06-29 19:46

Finns det någon mer än Vi Bilägare som köpt en Opel i närtid?
Jag tror inte på att bilens system kan mäta oljans slitage på riktigt. Men jag kan hålla med om, som någon redan påtalat att det kan vara klokt att själv fixa ett byte vid 1500 vilket inte nödvändigtvis behöver vara på en Opelverkstad, det kan Kalle-fixare göra svart om du inte kan själv.

#26
2018-06-29 20:47

Många... men 99 %, skriver inte på vi bilägare.
Som inte utgör hela välden, även om det ser så ut.

OnStar kan regelbundet, om man vill, skicka en löpande information om det tekniska skicket på bilen en gång i månaden via e-mail om man önskar och informationen om oljan är ju hela tiden tillgänglig varför den som plötsligt blir "överraskad" får anses ha misskött sin uppgift som ansvarsfull förare.

Dessutom är det inte självklart att nästa oljebyte kommer att se likadant ut, den första oljan i en ny motor kan behöva bytas tidigare än när den rullat längre, när man kan byta olja själv så byter man varje höst och vår oavsett miltal eller skick på olja.

Men det klart, ämnar man dumpa bilen efter 5000-7000 mil så bryr man sig så klart inte, som de flesta nybilsköpare gör.

Förövrigt bör man inte vara så tvärsäker om den tekniska funktionens "urdumma" utformning som vissa är, när kunskap om den faktiskt inte finns, vad respektive "tror" är knappast av relevans.

#27
2018-06-29 20:44

Jag förstår inte logiken.
Bilsystemet skall väl tala om hur många mil det är till service.
Låter som det blir ett dyrt bilägande med en Opel om det är som det skrivs.

#28
2018-06-29 20:58

Det är viktigare att veta skicket på bilen än att veta hur många mil det är till service, men för den som inte ens kan byta en glödlampa själv, som läget är för de flesta moderna bilägare, är naturligtvis tekniskt finlir och detaljinformation obegriplig kinesiska...

På en gammal begagnad bil där man knappast rusar till märkesverkstaden stup i kvarten är information om skicket det enda man bryr sig om, serviceindikering i mil är då uselt luddig information.

Dessutom har Insignia övervakning av kopplingen, om man nu har en med manuell växellåda, missköter man kopplingen får man en varning och sedan reduceras motoreffekten om man inte bättrar sig.
Också en finess nybilsköpare inte alls värderar högt men begagnatköpare kommer att ha glädje av.

#29
2018-06-29 21:14

Man läser ofta något man inte riktigt tror på Niklas. I ditt fall är det i högsta grad begrundat.
Jag har flera gånger gjort mig besväret att faktakolla dina ofta fantastiska påstående men ännu aldrig kunnat finna adekvata belägg.
Kan vi inte bara konstatera att Opeln ifråga inte själv vet vad som är bäst för den själv och dens ägare?

#30
2018-06-29 21:18

Bond, bilen har full koll, till skillnad från ViB. Se inlägg #16

#31
2018-06-29 22:18

Det jag vet är ett resultat av ett arbete som ingen normal människa har den minsta lust att lägga ner, om du inbillar dig att det är lätt som en plätt att få fram denna information så misstar du dig.

Vad övervakningen av kopplingen anbelangar så står det i instruktionsboken...
Svårare att hitta var det inte...

"Vid upptäckt av att kopplingen slirar
under en viss tid reduceras motorns
effekt. En varning visas i förarinformationscentralen.
Släpp upp kopplingen!"

#32
2018-06-30 00:11

Den procentuella återstående livslängden på oljan innan byte kan kontrolleras med en lätt knapptryckning av föraren närhelst den vill, ja förstår inte problemet. Men som Highlander skrev instruktionsboken läs den där står mycket bra saker. Bond tagga ner en aning.

#33
2018-06-30 07:14

Hade denna bilen varit min så hade jag gått enbart efter oljekvaliteten. En oljekvalitetsindikator är väl 100 gånger bättre än ett trubbigt milantal. Så det är väl bara att hoppa över oljebytet på nästa 3000 mila service. Det behövs ju inte om 700 mil. Opel har ju tagit teknologin ett steg uppåt, det är vi människor som inte kan hantera faktumet att man kan ha bilen på service mellan servicetillfällena och sedan göra 3000 mila utan att byta olja.

Välkommen till framtiden !

Bara att tänka om alltså.

#34
2018-06-30 07:54

smörjförmåga ... hur mäter dom det, nej detta skulle jag negligera!

#35
2018-06-30 08:23

Jordnära. Har du gått smörjarutbildning? Jag har gjort det och instämmer i allt du skrev. #9

#36
2018-06-30 09:06

Thank god för elbilen, slippa alla dessa oljor.

#37
2018-06-30 09:45

Jag förstår inte gnället om det hela!
Ni hade 7% kvar. Jag skulle köra tills det var 1% o sen boka förste service och då kanske bilen hade gått nära 3000mil.
Och sen snacket om att byta oljan igen! vid 3000mil skulle få MIG att byta bilmärke.
Men som tur så äger inte jag en ööhpel!
Om vissa herrar här på forumet tycker att det är dyrt med 1600kr för oljebyte! Då rekommenderar jag biltema och GDS hall.
Lycka till med återställning av oljekvalitets mätare

#38
2018-06-30 09:44

@ CEAT
Det finns oljor på elbilar oxå!

#39
2018-06-30 10:00

Hur vet bilen om oljekvalitet!
Det får ni fråga ingenjörer på opel labb som har testat olika oljor och fått fram oljeförslitning vi olika körcirklar + tid, väder och mil.
Vissa bilar frågar vid oljebyte vad är det för oljekvalitet för att kunna bestämma livslängd på oljan innan det är dax för byte!

#40
2018-06-30 10:38

Snälla byt olja och filter vid 1500mil eller minst en gång per år.
Bra för oss som köper beg.
Vill inte ha en bil som olja och filter gått 3000mil och ej bytt på 2år.

#41
2018-06-30 14:26

Oj oj. TRUBBIGT miltal säger nån mm.
Herrregud.
Har folk inget sunt förnuft.

Hurihelsicke skall jag veta om jag törs köra till stugan eller göteborg eller vart som helst.
Vansinne.

På en vettig bil har alltid Ecu beräknat hur många mil som är kvar till service utifrån din körprofil och att man kan i god tid beställa service tid.
Hur svårt kan det vara.

% vilket jäkla vansinne.

Det finns på marknaden olje analys utrustning för industrin men dom kostar som en bättre beg bil.

Ingen bil har sånt. .Opel har inte det.
Opel har bara en hittepå mätare som förvirrar i procent och som vissa mindre vetande personer blir imponerad av.

När biltillverkare konstruerat en bil skall man utgå från att vilken mäniska som helst som kör bilen oavsätt hyrbil eller lånad bil skall begripa och förstå vad det handlar om när det är dags att planera för service.
Även en id..t skall begripa.

#42
2018-06-30 10:59

Bara för att displayen visar ett numeriskt värde på vad man kallar "Resterande oljelivslängd" - innebär det per automatik att detta är riktigt ? Är det allmänt accepterat hur detta skall mätas och finns det alltså normer som Opel, i detta fall, följer ? Om inte så är det ju ett högst tveksamt sätt. Säger inte att oljan inte borde bytas men bara för att en mätare visar ett värde innebär det ju inte att detta värde är rätt.
Sen är det ju om jag fattar detta rätt inte så att oljekvaliteten bara är 7 % av ursprungliga 100 % utan det är rimligen som det står "Resterande oljelivslängd" - alltså innebär dessa 7 % bara att man raskt närmar sig ett nödvändigt oljebyte. Artikelskribenten har översatt "Resterande oljelivslängd" till att bli "Resterande smörjförmåga" vilket kanske inte nödvändigtvis är precis samma sak...
Och hur fungerar "variabla serviceintervall" ? Är det i praktiken på exakt samma sätt - alltså nån form av mätning av "oljekvaliteten" och att man därefter räknar fram ungefär när oljebytes-service bör genomföras ? Bara det att det visas på ett annat och kanske för de flesta bilägare mera begripligt sätt ?
Och till den som köper beg bilar och har krav på att föregående ägare inte skall följa tillverkarens normala serviceintervaller utan byta oftare så att den beg bilen är "säkrare" att köpa - tänk om och köp nya bilar så kan du själv styra detta.

#43
2018-06-30 11:30

Mb600, ingen fara.

Från handboken:

"Din bil behöver underhåll varje 30 000 km eller efter 1 år, det som
inträffar först, om inte annat indikeras av servicedisplayen."

Och i ViB fall var det alltså varken 30 000 km eller efter 1 år, utan
servicedisplayen som sa till att det var dax för service.

Det beror helt på hur, hur långt och under vilka förhållanden man kör.
För någon som inte kör så mycket per år, kommer det att bli en årlig service,
i annat fall efter 30 000 km eller om servicedisplayen säger till.

#44
2018-06-30 11:06

På tal om byte.
Jag har i alla år köpt bästa kvalitets oljan på 20liters dunk med ca 60% rabatt mot macken och det kan alla köpa utan problem.

Jag har en liten smidig oljesugs kula från jula som jag ställer på luftrenaren.
Byter oljan vid 13-1600 mil med den på 3 minuter uppifrån genom stickan.

Verkstaden får byta olja och filter för garantin skull när service indikatorn säger till oavsett om det blir vid 3000 mil eller 1937mil.

Jag rekommenderar julas lilla oljesug som funkar perfekt när oljan är halv varm.

#45
2018-06-30 14:32

Nu har jag läst på det här området och kan upplysa om att det är inte alls så enkelt och självklart som vissa påstår.

Faktum är att det finns en mängd olika typer och varianter och kombinationer av dels oljekvalitet och dels när det är dags för service, vissa visar detta separat, vissa slår ihop båda värdena till en kompromiss och vissa har endast en serviceindikator som uteslutande utgår från antal körda mil och datum sedan senast service och ingenting mer.

En bil med en serviceindikator kan visa en siffra som inte har tagit hänsyn till bilens faktiska skick överhuvudtaget för systemet är inte så avancerat, Volvo fram till i varje fall 2016 är ett exempel på detta, någon annan som Mercedes kan analysera skicket hos alla komponenter och anpassa sig därefter.

Man har hävdat att ingen bil har en sensor som faktiskt analyserar oljekvaliten, men BMW har en sådan, dock hur tillförlitlig den är saknas det uppgift om, inte heller finns någon uppgift om huruvida BMW tar hänsyn till andra faktorer för att teoretiskt beräkna oljans skick eller om man endast utgår från oljesensorn.

Det finns tre kategorier av system, ett billigt gammalmodigt, exempelvis Volvos, som man även hittar i vissa Audi för den delen, ett mellansystem mer avancerat, det som sitter i Opel och ett dyrt mycket avancerat system av typen hittat i Mercedes.

Opels system är inte något Opel hittat på utan är ett amerikanskt system, ett GM patent från 1988 och infördes med Insignia 2009 därför att då började GM sälja Opel modeller under andra namn på andra marknader och därmed infördes vissa amerikanska funktioner som tidigare inte funnits i Europa.

Det fungerar så att en dator räknar ut den teoretiska oljekvaliten baserat på klimat och hur bilen har blivit körd, under vilka villkor och förhållanden, ju mer påfrestande villkor och körförhållanden desto kortare till nästa oljebyte respektive omvänt.
Det är alltså inget som bara tar hänsyn till tid och körsträcka utan resultatet påverkas verkligen av alla omständigheter.

Dessa resultat har man kommit fram till genom en lång testprocess med testbilar och analys av oljan under varierande förhållanden för att finna det sätt att beräkna oljans egenskaper som är mest med verkligheten överensstämmande.
Nu har GM använt metoden och detta databeräknade system i 30 år.

När maximal ålder mellan rekommenderade oljebyten har uppnåtts utan att bilen körts tillräckligt hårt för att indikera oljebyte indikeras automatiskt 20 % livslängd kvar och beräkning räknar ner från den nivån.

Oljebytes indikatorn är inte en service indikator, den har en egen visning, man kan alltså få individuell visning av oljebyte respektive allmän service utan att dessa har någon koppling.

Serviceindikatorn baseras bara på körsträcka och tid.
Men med OnStar kan man få alla detaljer och kompletteringar av bilens övriga skick som den vanliga serviceindikatorn annars inte tar hänsyn till.

#46
2018-06-30 14:59

Nicklas. Så fungerar åtminstone vag bilarna sedan minst 10 år tillbaka som du beskriver medan.

”Det fungerar så att en dator räknar ut den teoretiska oljekvaliten baserat på klimat och hur bilen har blivit körd, under vilka villkor och förhållanden, ju mer påfrestande villkor och körförhållanden desto kortare till nästa oljebyte respektive omvänt.
Det är alltså inget som bara tar hänsyn till tid och körsträcka utan resultatet påverkas verkligen av alla omständigheter”

Jag har i 16-20 år kört mycket tdi och långkörning med få kallstarter och fått oljebytes intervaller på 2900-3000 mil.

Flyttade in i stan och plötsligt 50% stad, kortkörningar, kallstarter och många resor som driftstempen kom upp i normal temp på vintern.
Plötsligt oljebyte på 1700 mil.

Och såklart för att datorn kalkylerade fram det under resans gång och talade om i god tid i 3-4 ggr vid 50 mils intervall före service.

Att krångla till det med procentsatser hit o dit är vansinne för gemeneman.

#47
2018-06-30 15:57

?...

Jag är inte så säker på att angivelse i mil är så briljant eftersom det är en bestämd på förhand specificerad uppgift som klart utlovar något.

Men för att den siffran ska gälla krävs det att man efter denna uppgift inte plötsligt utsätter bilen för ändrade körförhållanden, för då måste det beräknas om och 200 mil kanske plötsligt blir 75?
Utan att man kört mellansträckan, då blir man ju förvånad och undrar hur det kan komma sig när man inte kört så många mil som man nyss fick löfte om att man kunde köra?
Förvirrande uppgifter.

Man kan aldrig helt lita på att man kan se fram emot att det kommer att ta si och så många mil som det just för ögonblicket säger.
Löftet om antal mil är inte hugget i sten.

En uppgift i % däremot utlovar inga sträckor, inga datum, den visar istället utvecklingen och förändringen som man får följa dag för dag och man får inte på förhand några falska löften om att det är så långt kvar, en bestämd miluppgift ger falska förespeglingar.

#48
2018-06-30 15:56

Jag har utfört en hel del maskinservice i mina dagar och inte är jag någon expert på oljor men så här har dem som vet bättre sagt till mig att motoroljan i sig den nöts inte nämnvärt under rimliga intervaller men däremot så tar oljan till sig "smuts" så att det viktigaste av allt det är att man kontinuerligt ser över/byter alla filter och angående filter antar jag starkt att det missas väldigt ofta.

#49
2018-06-30 16:47

Nicklas. Sträckan kalkyleras konternuerligt från mil 1 till mil 2000 eller 2987, dvs sista milen.

Pricis som med färdatorn och snitt förbrukningen och kalkylerad förbrukning och hur långt du tar dig på tanken.
Eco körning första halvan och rånarkörning sista 30 milen, då rasar kalkylen.

Exakt samma med service intervallen i mil.
Börjar du bara köra kallkörnig på kilometers körningar sista 300 milen krymper dessa till kanske typ 120 mil.

Hur svårt kan det vara.
För mig och han som lånar bilen är en km angivelse bra info.

Men opeln kommer väl att tända upp nån oljebytes symbol eller liknande när det är dax.
Kanske nån som vet beskriver det.

#50
2018-06-30 16:53

Man kan ju göra detta hur "vetenskapligt" som helst men vill man vara relativt säker utan denna "vetenskap" så är det väl de vanliga rekommendationerna som gäller - alltså 1 år eller typ 1500--2000 mil mellan oljebytena. Det fungerade uppenbarligen även innan dessa avancerade algoritmer togs fram och oljorna har nog snarare blivit bättre än sämre så är nog det enklaste att hålla sig till vedertagna bytesintervaller - då är nog risken för att oljan inte smörjer tillräckligt väldigt liten. Och som flera redan nämnt - det är nog egentligen filtret som kan vara den svaga punkten eftersom motorer med mera avancerade filter uppenbarligen kan gå rätt länge mellan oljebytena.
F ö har serviceindikatorerna i mina VAG-bilar låtit mig köra 3000 mil - om jag velat. Dieseln fick följa dessa intervaller men bensinarna har fått ny olja varje år och för mig då ungefär var 2000:e mil.

#51
2018-06-30 20:43

Det är nog fråga om självupptagenhet igen, det "JAG" upplever, det "JAG" tycker, det "JAG" brukar osv...
Världen är lite större än "JAG", jag behöver ingen indikator för vare sig olja eller service eller indikering för slitna bromsbelägg som min bil har, men så korkad är jag inte att jag bara för att det är så för mig försöker pracka på min personliga upplevelse på övriga världen, jag se det förnuftiga och användbara i det och accepterar det oavsett vad jag personligen har behov av.

Och % är förnuftigare än mil, falska löften ska om möjligt undvikas, så enkelt är det.
Fast vissa bilmärken är ju högt älskade trots notoriskt omfattande falska löften, kunder som uppskattar sådana löften är självfallet mycket nöjda.

#52
2018-06-30 20:48

Det finns motorer som har givare som mäter tryckfallet över oljefiltret, då anges egentligen inte oljans kvalite' utan hur igensatt filtret är!
Resultatet blir ju ungefär detsamma.
Jag vet inte hur det är på Opel, men det en relativt enkel metod och kanske är det så man gör?

#53
2018-06-30 20:48

Råkade "gasa" på den evinnerliga Opelgubbens inlägg ovan. Det var inte meningen, jag skulle bara läsa resten av dravlet.

#54
2018-06-30 21:21

Hmmm - vem brukar försöka pracka på oss övriga om en viss tillverkares överlägsenhet...host...host...

#55
2018-06-30 21:49

Säga vad man vill om N-iklas, men om vi är LITE självkritiska så får han oss att tänka till lite extra. Om vi alltid håller med? Inte säkert. Om vi tycker han alltid har fel. Absolut inte säkert. Men hans typ av tankar behövs så vi inte alla tycker lika och dunkar varandra i ryggen och tycker att vi är SÅ BRA.
Tvärsom tänkarna behövs, så vi som är så smarta inte stelnar till i vår självgodhet, utan måste slåss för vårt "troende", för vi vet ju inte alltid det rätta, eller hur?

#56
2018-06-30 22:14

Astran J har samma procentuella visning vet inte om den senare Astra K har de, men jag har inte hört någon som har problem med de.
De verkar som om dom som har problem eller fick just nu är icke opelägare !!

#57
2018-06-30 22:35

Det skall vara sunt och enkelt för brukaren eller ägaren.

Tänk om varvräknaren visar %
Tänk om tankmätaren visar %
%innan tankning.
Det varnar för 10% för lite luft.

Nä det finns väl inga fel men mer eller mindre rätt.

#58
2018-06-30 23:31

Ursäkta mso1000, men ditt resonemang är väldigt enögt. Det som inte stämmer med din världsåskådning är helt fel. Det du är van vid är rätt, alltså VAG:s sett att se på problemet. Tänk om det andra sättet är lika bra, men du måste tänka på ett annat sätt.
Men så klart det är ju bara en "sketen" Opel och då är det ju fel, för VAG och Skåda är ju rättesnöret i din värld!

#59
2018-07-01 11:12

Men Christer vad säger dig 7% och vad är din tolkning.
Får vi höra.
Christer. 2237 mil på bilden och 7% oljelivslängd vad säger du Christer som haft Opel?

För mig är det bara en fejk mätare och har inget med oljeanalys utan en beräknad siffra från ECU och det kunde lika hjärna vara 163 mil till oljeservice på den skalan som andra bilar har för det hadde både jag och en oinvigd fattat vad det innebär.

Ja varken mer eller mindre rätt men inte vet jag.
Sunt förnuft så att alla fattar.
Det kommer nog service varningar på annat sätt än % också misstänker jag.

Men att bilen i fråga måste in om 700 mil för ett oljebyte till måste väl vara en missuppfattning annars är nåt helt sjukt.

#60
2018-07-01 10:31

Som jag redan påpekat - skribenten måste ha missuppfattat vad som faktiskt står på instrumentpanelen. Det står "Återstående oljelivslängd 7 %" och definitivt inte det skribenten skriver - "Bara sju procent av oljans smörjförmåga fanns kvar". I mina ögon 2 helt olika saker. Och nog tycker jag att det vore enklare för mig som bilägare att istället ange hur många mil till jag kan köra innan jag bör göra oljebyte. För mig är det bara en fråga om att enkelt förstå vad bilen varnar för och när det gäller hur långt kvar det är till nästa oljebyte så är antalet mil enklare för de flesta att förstå än en procentangivelse - och vad utgår den ifrån när den refererar till 7 % ?

#61
2018-07-01 11:09

"Pi 2018-06-30 21:21
Hmmm - vem brukar försöka pracka på oss övriga om en viss tillverkares överlägsenhet...host...host..."

Jag funderade på att själv skriva exakt den kommentaren redan i samband med det förra för att spara besväret...

Men det är samma sak igen "JAG" är framme och spökar.
När man inte kan skilja på en korrekt verklighetsbeskrivning och lögnaktig propaganda så beror det vanligen på att man låter sina personliga känslor styra.
Som i stort sett alla människor gör, känslor skall stanna på insidan, de får inte användas för utåtagerande handlingar eftersom de sopar undan förnuft och intelligens, med kända resultat man kan se på nyheterna varje kväll.

#62
2018-07-01 11:35

Ni som trycker bromsa på #59.

Förklara för en oinvigd vad 7% oljelivslängd innebär vid mätarställningen 2237 mil?

#63
2018-07-01 11:43

mso 1000 nu får vi ge oss. De funkar bra de där om man kan tolka manualen.

#64
2018-07-01 12:38

"Men Christer vad säger dig 7% och vad är din tolkning.
Får vi höra.
Christer. 2237 mil på bilden och 7% oljelivslängd vad säger du Christer som haft Opel?"

Jag har aldrig haft % visning, utan varning om att det närmar sig service, t.ex. 6000 mila service. Dom nyare bilar jag ägt har varit 3000 mil eller 1 år och 3000 mil eller 2 år.
Mig säger 7% att det närmar sig oljebyte och oljan bör bytas när du kommer till 0%. Ungefär som att du bör byta oljan efter att du passerat 3000 mil eller t.ex 1 år. Motorn rasar inte om du passerar dessa gränser med 1 vecka eller så. Ungefär som att bäst före datum inte betyder livsfarligt efter.
Du hakar upp dig förmycket på % visningen, för att du är van med milvisning (eller korrekt km visning) mso1000.

#65
2018-07-01 12:55

Efter alla dessa inlägg kan man väl säga "still confused but on a higher level". När jag hade Volvo för några år sedan kom det upp i displayen "Beställ tid för sevice", men när jag beställt den så kom fortfarande samma text upp!

#66
2018-07-01 20:22

Bara en reminder då till alla att var extra noga med att aldrig köra längre än föreskriven service tid eller längd.

Det finns otaliga exempel på att man fått onödiga diskutioner när det gäller garanti ärenden när folk haft dålig koll på detta.

Det finns tillochmed folk som missat garanti åtgärden och fått öppna börsen i onödan.

Och blir det någon gång tal om någon typ goodwill så är man helt rökt om man missat service en gång och kört 50 mil extra.

Därför är det bra med att man får tidiga Reminders flera gånger med jämna mellanrum i antal km

#67
2018-07-01 20:29

Ungefär som på min bil där det ofta kommer upp " Låg spolarvätskenivå - påfyllning behövs"!
Och det är väl tur för ingen begriper väl att man måste fylla på bara för att det är låg nivå?
Jag tror inte att det är en fejkmätare till oljan, utan som jag skrev tidigare en tryckfallsgivare till oljefiltret och då är det helt riktigt att ange oljekvalite' i %.
Att ange återstående mil kan inte bli rätt eftersom det inte finns någon koppling mellan oljegivaren och kmgivaren.
Det vore intressant att veta vad som händer om oljan byts, men inte filtret!

#68
2018-07-02 19:08

Det finns inget enkelt sätt att analysera oljan i motorn utan att tappa ur en dl och skicka den på analys säger experterna.
Man kan beräkna en livslängd genom en rad av olika faktorer som bildatorsystemet håller reda på och redovisar på något sätt..

#69
2018-07-02 19:13

Lite sen till partyt... men som ägare t en Insignia själv så har jag också funderat kring denna procentsats.
Min gissning är att den har två räknare. En som räknar antalet dagar t service och en som räknar antal mil t service. Den lägsta procentsatsen är den som visas i displayen.

Körde själv 80 mil under två dagar och jag tror inte procentsatsen minskade med en enda procent. Och milmässigt har jag långt kvar t service, så för min del är det tiden som kommer avgöra.

Notera också att bara för att den skulle säga 7%, så är ju inte oljan helt värdelös. Det finns ju dessutom höga säkerhetsmarginaler också.

Skulle vara intressant att få ett laboratorieutlåtande kring oljan som tappas ur jmf med när den hälldes i.

#70
2018-07-02 20:14

"Oljemätaren" har inget med service att göra, de är två separata funktioner, detta handlar enbart om olja.

Service beräknas på tid och körsträcka, oljan däremot beräknas utifrån en mängd olika mätningar av bilens belastning, körsätt och klimat, dessa mätresultat jämförs med referensresultat som man har kommit fram till genom testkörningar under alla specifika belastningsförhållanden där man sedan analyserat oljan för att ta reda på hur den påverkas under varje specifikt moment.

Dessa resultat är inlagda i datorn och när bilen körs enligt ett av en mängd olika specifika mönster, under en mängd specifika förhållanden beräknar datorn hur stor likhet det är mellan de uppmätta körförhållandena och de inprogrammerade referensresultaten och utifrån detta beräknar dator den mest sannolika kvaliten på oljan.

Exakt, varenda en, av de olika mätpunkterna specificeras inte i beskrivningen av hur det fungerar.

#71
2018-07-02 20:29

För mig betyder service olja+filter byte, samt ev byte av bromsvätska el annan vital vätska. Allt annat som görs är sekundärt, el menar du att service är att kolla om blinkers funkar och att torkarbladen är ok?

#72
2018-07-02 20:48

Ursäkta N-icklas. Exakt som du beskriver i #70 är standard på bilar med variabel oljebytes intervall.

Skillnaden är att många andra fabrikat använder den infon för att kalkylera återstående kilometer till oljebytesservice istället för ”livslängd olja” i % som opeln lite förvirrande har.

I min värd är det det enda logiska den första varianten med antal kilometer till oljebytes service.

#73
2018-07-02 21:36

Om man byter motorolja och oljefilter beroende på hur bilen körs. Så kan övrig service som t.ex. att byta luftfilter till motor och kupé bränslefilter tändstift mm. göras enbart baserat på antalet mil även om bilen körs få mil per år. Det kommer att sänka kostnaden för service som då sker enligt behov.
Årlig service rekommenderas enbart med tanke på att motoroljan kan behöva bytas oftare på lågmilare.

#74
2018-07-02 21:38

MSO Tur att det finns sådana som kan se saker från flera sidor. Är ju precis lika logiskt att du har förbrukat 93% av oljans beräknade livslängd, eller att det återstår 7%, utifrån din tidigare körning, som att du troligen riskfritt kan köra 157 km till att byte bör utföras. Vanlig procenträkning lärde man sig väl i grundskolan.

#75
2018-07-03 00:42

Guran. Det är inte lönt att grotta ner sig i olika saker men jag tror ändå att agda 62 och dottern med nytt körkort eller bara den helt vanliga ointresserade Svensson inte riktigt greppar mär det dyker upp info om 7% av oljelivslängden jämfört med det andra alternativet.

#76
2018-07-03 09:09

Brukar inte tyskarna säga nåt a'la - "Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplzieren kann"...:)

#77
2018-07-03 11:56

Mso varför tror du att kvinnor skall ha problem med detta
Utifrån kommentarerna verkar det mest vara äldre män.

#78
2018-07-03 12:00

Lämnade och hämtade min Astra K på service igår. Noterade att "oljelivslängden" stod på 7% då den lämnades. Hade kört ca 1800 sedan förra besöket 3/8 -17. Den här gången hade man inte nollställt procenten. Det gjorde jag själv med ett knapptryck på blinkerspaken, då jag åkte därifrån. Därmed antar jag att man inte fäster någon större vikt vid detta. Serviceboken är nog överordnad, enligt min slutsats.

#79
2018-07-03 17:31

Jag tror att N-iklas analys är lite för djuplodande, jag påstår inte att den är fel, men det måste vara oerhört mycket enklare att, som jagskrivit förr, mäta tryckfallet över filtret.
Det vore kul om någon Opelägare bytte olja utan att byta filter och se vad som då sägs om oljekvalite', därefter går det ju att byta filter och jämföra.

#80
2018-07-03 19:28

Men det är så GM som konstruerat systemet... säger att det fungerar.
Man fick till och med patent på metoden 1988, så det kan inte vara hur enkelt som helst.
Om man också mäter oljefilter så finns det inget i beskrivningen som säger att man inte skulle kunna göra det också.

#81
2018-07-04 09:57

Mätaren är onödig fejk och skalan kan visa vad som man vill .....,,

Opel skall dock ha en eloge för voltmätaren vilket är bra Info på vintern och speciellt med dom som har bränslevärmare.
Och en eloge för ett billigt oljebytes pris.

Det är väl inte klarlagt men det blir intressant att se om vibil får betala ett till oljebyte vilket dom verkar fått till svar.

#82
2018-07-03 20:46

Denna procentsatsvisning har inget med serviceintevall att göra. Den mäter oljans reningsegenskap mot antal kallstarter och självklart även körda mil. Därför kan man få göra ett extra oljebyte mellan servicarna.
Har detta både på Corsan och Insignian.
Corsan rullar inte många mil per år men den startas ofta.
Men det är klart när det inte finns på världens bästa bil så är det ju skräp/fejk osv.

#83
2018-07-03 21:10

Världens mest överskattade bil snarare, VW är "bra", allmänt, men eftersom de flesta tycks anse att VW är gud och skall diktera villkoren för universum blir det väldigt orealistiskt.

#84
2018-07-03 21:13

Jo det kan mycket väl vara som N-iklas skriver i #70 och #80.

#85
2018-07-03 22:24

Nisse. Som Nicklas beskriver i #70 fungerar det på alla moderna bilar med variabelt oljebyte.
En rad olika beräkningsfaktorer som ..................................

Och blue.
Fejk???
På alla bilar oavsett fabrikat kan man få byta olja tidigare och tillockmed efter halva miltalet när man har detta system.

#86
2018-07-03 23:29

Mso
Har du snurrat in dig i Vag gruppen förträfflighet att du inte vet vad du själv skriver.Läs gärna vad du skrev i#80
Du muttrar om att det är så himla mycket bättre med antal mil kvar till service men det säger inte ett skit om oljans kvarvarande smörjegenskaper/reningseffekt.
Detta system hjälper bilägaren att kolla om han/hon behöver göra ett oljebyte mellan två servicar

Men som sagt det sitter ju inte i världens bästa bil

#87
2018-07-03 23:44

Sen kan man ju undra varför inte Vi bilägare gjorde upp till 3000 mila servicen nu direkt.
Sen hade de nog utan problem kunnat köra några 100tals mil till och då närmat sig 3000 mil.

#88
2018-07-04 09:42

Vi tar det igen.
Fabrikat med valbar fast eller variabel oljebytes service använder automatiska kalkylerings metoder utifrån en mängd påverkande faktorer och detta sedan variabilitet i oljebytet tillkom för 10-20 år sedan eller om det är än längre det funnits.

Inget konstigt alls.
Olika fabrikat använder uppgifterna på lite olika sätt och hur dom redovisas och används för att förtydliga för brukaren att det är dax.

#89
2018-07-04 08:56

Blueberry, så hade nog en ekonomiskt tänkande bilägare gjort, men då hade det inte blivit någon artikel.
Med 88 kommentarer!

#90
2018-07-04 09:44

Fast saabnisse. Ytterst tveksamt även om du är ekonomiskt lagd.
Om du får ett larm på bilen och du kontaktar Opel och dom säger kom in och byt olja nu.
Ingen med sunt förnuft skiter i det när bilen är ny och har garanti kvar.

Nu lägger vi ner så det inte blir en fransk tråd men nån måste väl ändå höra hur det låter eller vad problemet kan vara för den som inte vet eller är påläst vilket få är.

#91
2018-07-04 20:13

mso 1000, läste du Blueberrys inlägg #87, första raden?

#92
2018-07-09 17:11

Nu har vi sett 91 inlägg om ett problem som inte är ett problem i en bil som fungerar som den ska. I nästa biltestarblogg kanske vi kan få höra om testbilarnas oljeförbrukning. Det finns ju många exempel på nya bilar, ssk vissa märken, som ständigt behöver påfyllning. Vore intressant att få höra om ViBs uppfattning vilka bilar som förbrukar för ägaren orimliga, men för tillverkaren normala mängder olja.

#93
2018-07-12 10:50

Herrejösses det här var ett ämne som engagerade många förståsigpåare, över 80 inlägg för ett oljebyte som fick ske lite i förtid
för att bilen varnade, tänk om den inte hade varnat, vad hade hänt då ? motorras, kanske som helt klart kostat många ggr mer än 1600 kr.

#94
2018-07-12 17:50

Saken var väl två olika saker.

En onödig procent värde mätare för oljans kvalitet som inte säger nåt för den som inte vet, dvs ingen.

Och ett tidigarelagt oljebyte och i texten säger opelverkstaden att det skall bytas igen om 700 mil.

Fullt naturligt tydligen säger nån men nej.
Det kan inte vara så.
Så ologiskt och dummt.

#95
2018-07-12 20:46

Varför är denna mätare onödig? Är det bara för att det inte sitter i en VAG produkt?
Sen kan man ju alltid läsa instruktionsboken. När man sen försöker vara en seriös biltidning kan man ta reda hur det kommer sig att den visar 7% kvar och det är ett antal mil kvar till service.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.