Bild
Nästa artikel

En ytterst udda modell

Biltestarbloggen
Med hjälp av den utmärkta sidan www.digitaltmuseum.se har vi ställt oss i korsningen Södra Blasieholmskajen/Stallgatan i Stockholm, alldeles vid Grand Hôtel. Det är en härlig, tidig vårdag, kanske 8 mars rent av, och året kan vara 1955.

Lyssnar vi noga kan vi höra parkeringsmätarnas tysta tickande medan de käkar 25-öringar. En cyklist hastar fram, en flak-Volvo och en Ford Prefect samsas i skuggan, en herre rättar till kostymen inför ett viktigt lunchmöte borta på Berns och i väskan bär mannen med den vita rocken och svart basker 24 utställningskataloger från Nationalmuseum som han nyss besökt. Han ska dela ut dem till eleverna i sin historieklass på Södra Latin.


En Mercedes-Benz spinner fram med självförtroende i uppsynen, en vitdäckad Saab 92 och en proper Fiat 1100 är snyggt parkerade och en … en …, ja, vad är det för konstig figur som står intill Fiaten?


En extremt ovanlig bil, introducerad 1952 och nedlagd 1959. Under den tiden hann bara 1 032 exemplar byggas. Sexcylindrig motor, fyra dörrar vilka samtliga öppnades bakvänt, alltså av så kallad självmordstyp. Eller flickfångarmodell.

För att inte göra helgens hemlighetsfulla bil alldeles för enkel att avslöja har jag kluddrat lite med kylargrillen – nu är det din sak att ringa in vad det kan vara!

Trevlig helg, alla läsare! 
 

Kommentarer

#1
2019-03-08 11:19

Ser ut som Borgward Hansa 2400.

#2
2019-03-08 18:48

Javisst är det en Borgward 2400.
Den dörröppningen och taklinjen var de ensamma om.

#3
2019-03-10 08:33

Det var en tid då motorer och tekniska komponenter i chassiet var viktigt och det som särskiljde bilarna. I dag handlar det nästan bara om mjukvara och internetkoppling i bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.