Bild
Nästa artikel

En positiv nackdel med elbilar

Biltestarbloggen
Det är mysigt att ladda energidepåerna tillsammans. Medan Svärd d.ä. får en välbehövlig koffeinpåfyllning, dricker Svärd d.y. ett glas mjölk. Utanför står tidningens BMW i3 och suger i sig kWh.

Den senaste tiden har jag spenderat ovanligt mycket tid bakom ratten på elbilar – eller laddbilar är ett bättre ord då två av fyra även haft en bensinmotor ombord. Efter två veckor med tre testbilar (Hyundai Ioniq, Nissan Leaf och BMW i3 – läs testet i ViB nr 03/2017) agerade jag fodervärd åt tidningens egna BMW i3 REX under en helg.
 
Att köra elbil är kul. Gasresponsen är direkt och man slipper vänta på turbotryck, växelbytande automatlådor och dieselknatter. Jag, som älskar att köra bil, finner mer bilglädje med en elmotor än en fyrcylindrig oljebrännare. Men man blir snabbt medveten om energins flyktiga väsen.
 
Det är en paradox att jag är mer fokuserad på att köra energisnålt med en elbil än en dieseldriven dito. Elbilens negativa externa effekter på miljön är ringa jämfört med den långtestbil jag normalt sett rattar – Peugeot 3008 1,6 BlueHDi 120. Ändå avstår jag den där extra accelerationen i Stockholmstrafiken när jag förbrukar kWh istället för fossila bränslen. Det borde vara tvärt om.
 
Som lägenhetsinnehavare saknar jag laddmöjlighet hemmavid utan får istället leta ny räckvidd på andra ställen. Därför passade jag på att snabbladda på väg till helgens stora matinköp. Det blev en mysigt fikastopp tillsammans med den treårige sonen. Vi satt tillsammans i lugn och ro, utan stress eller mobil pekskärm, och delade en kanelbulle. En stund av relationsbyggande kontemplation bland vardagens alla små och stora krav.
 
Under den kvart som vi fikade tillsammans mumsade i3:an i sig elektroner som gav nästan åtta nya mil i räckvidd. Det blev ett laddstopp för oss alla tre. Den efterföljande storhandlingen skedde med humörhöjande blodsockernivåer. Varken sonen – eller jag – fick något tårfyllt utbrott vid fruktavdelningen. Elbilens stora nackdel kan också ses som ett nyttigt tillfälle till att stanna upp i våra hektiska liv och bara vara en stund. Och man behöver inte tanka tomma kolhydrater medan batteriet tankar kWh.
 
Jag minns hur barnen från de norskregistrerade Teslorna vid snabbladdningsstationen intill E6:an i Falkenberg spelade fotboll på parkeringen medan bilarna laddade. Det är egentligen så man ska resa på bilsemester. Efter 30 mil kan det vara dags med ett friskluftsstopp och utmana barnen i bilen bredvid på en fotbollsmatch.
 
När infrastrukturen blir bättre kanske man även kan få välja laddplats själv. För än så länge känner jag mig fortfarande begränsad av att inte själv få välja när – eller var – jag tar mina pauser.  En elbil innebär trots allt inskränkningar på den frihetskänsla som bilen skämt bort oss med. Men det är nog bara en tidsfråga innan elbilen ger en ännu större frihet i takt med att räckvidderna och antalet laddstolpar ökar.
 
Den ständigt pågående mackdöden ger laddbilarna bättre möjligheter att stanna på charmigare ställen än europavägarnas opersonliga rastplatser bestående av vägkrogar av tvivelaktig kvalitet.
 
Trots räckviddshets får man inte glömma bort att inse nyttan med att stanna till och fylla på energi – både för bilens körsträcka och passagerarna välbefinnande.

Kommentarer

#1
2017-02-17 13:53

Elbil = fattigmans fordon, dom rika blåser förbi.

#2
2017-02-17 14:03

Lite trevlig artikel såhär på fredagen av Nils Svärd, mer sånt tycker jag.
Vi har alla olika behov och tycker att Nils sammanfattar både bra och dåliga saker med bilarna om testas.
BMW i3 REX är en intressant bil men som många andra elbilar så saknar den möjlighet till dragkrok, lite synd på en kul bil.

#3
2017-02-17 14:18

Väldigt mysigt och man kan stanna med vilken bil som helst.

#4
2017-02-17 15:33

I3 är i sig en väldigt dyr bil att äga, den blir ännu dyrare med oplanerade fikastopp, fikat kostar minst lika mycket som att tanka 4l bensin/dieselolja

#5
2017-02-17 15:50

Eftersom man vet att man ska ha ett stopp efter vägen kan man förbereda en termos varm choklad och några limpmackor.

#6
2017-02-17 18:03

Den här artikel är ett bra exempel hur man manipulerar med folkets opinion. Är elbil bra? En bild av "en trevlig familj med barn". Allvarligt? Vad är det att göra med teknik?
Elbilar är bra för egoistiska folket som SKITAR på följande: hur många kineser dör eller är förgiftad med farlig kemisk produktion av stora bilbatterier; att återanvända miljontals 100..200kg batterier är dålig för miljö och människa; att de här batterier (jämfört med 15kg bly-baserat) är inte riktig återanvändbart; att pris för el kommer att öka kraftig och det blir inte billigare att ladda elbil än att tanka en diesel bil (speciellt i landet med höga energiskatter); att bygga elbil laddnings infrastruktur kommer att kosta för samhället och miljö; att framtidens brist av el kommer att lösas med fossila energi källor och kärnkraft som ni miljöextremister är så desperata att avveckla. Det är intressant att observera hur elbil idén kommer att följa samma vägen som etanol drivna bilar. Vill ni öka räckvidd? Liten kärnkraft generatorn ska lösa all problem utan farliga batterier, utan batteriladdnings behöv HAHAHA, vad löjlig... ;-)

#7
2017-02-17 18:05

Visst kan det vara mysigt att stanna, problemet är brist på valfrihet och inte lika kul att stanna när man t.ex. är trött och bara vill hem. Dagens elbilar klarar väl ca 15 mil, sen ska det laddas länge (om man har tur utan kö). Det är bedrövligt dåligt. Om nu regeringen tvingar på elbilar på folk så kommer dom som har gott om pengar ha bilar som har bäst räckvidd och kan laddas snabbat utan kö, bara att inse. VIB borde inte romantisera elbilen så här.

#8
2017-02-17 19:44

Vidstige: Din kommentar är fåning, men i någon mening har du rätt. I framtiden kommer det vara för dyrt för gemene man att köra exotiska 8-cylindriga och 12-cylindriga monster som sörplar i sig bensin och diesel. De kommer ses som mekaniska underverk från en svunnen tid. Lite som vi ser på mekaniska ur idag. Fantastiskt vackra saker, men som tidshållare är de ofta sämre än ett bra digitalur.
Vi går mot elektrifiering och därmed blir allt gammalt redan exotiskt.

#9
2017-02-17 20:37

milkylainen, vad är fånigt? Jag har ju rätt här, elbilen är ett gigantiskt frågetecken. Vad har det med stora bensinmotorer att göra? Vad jag säger är att tid är pengar vilket framkommer tydlig i artikeln. T.ex. vätgas är mer jämlikt och klasslöst, alla kan tanka snabbt för samma pris.

#10
2017-02-17 20:37

När en elbil som klarar 20 mil på en laddning kommer och till ett rimligt pris då är jag med.
Pauser tar jag när jag tycker och inte för att jag måste!
Tänk att här har vi kommit till en tid där förbränningsmotorer drar lite och ger mycket och jag var med på den tiden då bilar drog runt en liter milen och nu så ska man pracka på oss undermåliga elfordon, det är skööönt med en paus!
Nej i helsefyr det är inte alls skönt med stress över "soppa torsk".

#11
2017-02-17 22:17

En laddhybrid som knappt kommer fem mil på en laddning är lite samma känsla som att alltid vara lite dretnödig. Att konstant se "tanklampan" lysande.

Säkert bra för vissa! Om man kommer minst 10 mil med fläkt, ac, rumvärme, Spotify påslagen. utan att dejta stenskott och slask bakom en lastbil. Då kanske.

#12
2017-02-18 08:54

#6
I god Trumpanda!
Ostrukturerat, obegripligt och fel!

#13
2017-02-18 11:09

Tvärnit, om folk gillade dessa s.k. positiva nackdelar med pauserna hade elbilen redan varit en succé i Sverige, det är den inte. Ett annat problem med det i sammanhanget är att det är få som är intresserade av att sälja el. Det beror i sin tur på att betalningsviljan hos elbilister är låg. Man vill alltså inte både vänta länge och betala en hel del pengar. Det enda läge folk är beredda att betala lite mer pengar är om det går riktigt fort att ladda, men det gör det inte med dessa elbilar.

#14
2017-02-18 11:50

Haha ja elbilister gnäller tom över att behöva betala parkering....

Alla andra betalar enorma summor, för att ett fåtal individer ska få känna sig duktiga, för att de minsann har köpt en elbil.

Att de ska behöva betala trängselavgifter och parkering, verkar vara väldigt svårt att fatta.

Köp vilket fordon ni vill, men kom inte och gnäll, för att ni ska betala för er som vi andra måste.

#15
2017-02-18 12:10

Läste vi samma artikel? Jag läste en trevlig artikel där skribenten hittade ett ny sätt att uppleva bilkörning och livet runt bilar. På två punkter jämförde han med konventionella bilar men utan att döma i endera riktningen. Fikat med sonen är ingen pekpinne och han skriver också att man kan ta med eget fika vid längre körningar - någon som skrev att fikat skulle äta upp ev. besparingar. Så läs det som det upplevelsereportage det är och inte som ett biltest eller politiskt manifest.
Gnälliga elbilister finns det gott om och gnälliga petrol heads finns det än fler av.

#16
2017-02-18 13:40

AudiS4, ja elbilister är förmodligen dom snålaste bilister som finns. Men troligen media och politikens fel som skapat helt felaktiga förväntningar och syn på elbilen. Så på sätt å vis är dom grundlurade.

#17
2017-02-18 15:48

En fråga som jag ofta ställt mig men aldrig kommit mig för att varken googla eller fråga om, men vad kostar det per kwh att ladda? Vad jag betalar för min el som mitt hus förbrukar har jag koll på men vad är det för taxa "vid pumpen" så att säga för elbilar?

#18
2017-02-18 18:55

Skönt att det är ett tecken på snålhet att betala 280 kkr för en VW up!.

FXX,
Svaret är att det beror på vem du köper strömmen av precis som hemma. Vissa tar betalt per minut du laddar hos dem och det är ju vettigt så länge man har bra fart på det. Vattenfall tar 2,40 till 3 kr/minut och då kan man dra ur 50 kW. Jag använde en sån i 20 minuter häromdagen och debiterades 57 kr. För det fick jag 12 eller 13 kWh, men det viktiga för mig var att bilen var fulladdad när min hamburgare var uppäten.
Clever tar betalt per kWh och då är det 5 kr/st. 12 kWh hade då kostat 60 kr...
På vissa OKQ8 kostar det ingenting att ladda och de räknar väl med att man ska köpa en korv och en dricka under tiden man laddar trots att även de levererar samma effektnivåer.
IKEA har ingen snabbladdning, men räknar kanske med att man är där längre om man inte laddar så kvickt.
Hemma kostar det som all annan el.

#19
2017-02-18 20:01

L.Mäkinen, ja det är väl en faktor att man får betala enorma pengar för inte alltför roliga bilar som VW Up, då måste man ju försöka "få igen" dom pengarna på billig "soppa". Jag lider med dig så att säga.

#20
2017-02-18 21:14

Vidstige, eller också tycker man att det är värt några kronor att inte bara upprepa sina bilval och vill testa ny teknik. Jag betalar ibland 5 kr per kWh vilket knappast kan betraktas som billigt, men jag gynnar en aktör som bygger infrastruktur.

#21
2017-02-18 22:13

L.Mäkinen, modigt av dig att testa, och testa är ordet. Dvs sen går man tillbaka till fossilt för man inser hur kasst konceptet elbil är trots enorma subventioner. Andrahansvärdet på elbilar är ju just uselt också med all rätt.

#22
2017-02-19 08:28

Vidstige #21: Mycket av det du påstår stämmer inte. Du får givetvis ha din åsikt men att svinga hejvilt utan fakta gillar jag inte.
<br>
<br>
Det är bara att erkänna att fossilt kommer att ta slut förr eller senare. Jag vet inte om el är ett långsiktigt alternativ men det finns ju undersökningar som visar att nuvarande spec på elbilar täcker vardagskonsumentens behov i termer av räckvidd i 90% av fallen.
<br>
<br>
Subventioner är alltid trubbigt instrument och där håller jag med att mycket finns att förbättra. Men i ditt resonemang låter det som att subventioner inte har kommit fossila bilar till gagn här i Sverige. Varför har vi en så stor dieselbilsflotta i landet? Detta är ett politiskt problem och har inget med elbilsdrift att göra. Men visst, det är ett incitament på gott och ont.
<br>
<br>
Vad gäller andrahandsvärdet på elbilar tror jag att du inte vet mer än andra. Tiden får ju utvisa när tjänstebilsflottan för elbilar så småningom når privatköparna. Tesla håller ju god andrahandsnivå och kommer förmodligen göra det även när de tar bort värdesgarantin. Mestmotor/Automotorsport rapporterade att Hyundai Ioniq med eldrift förmodligen kommer att hålla ett bättre andrahandsvärde än varianterna med hybriddrift eller bensindrift. BMW i3 tror jag har ett bra andrahandsvärde jämförelsevis. Men det är bara att titta på fossila bilar där skillnaderna är stora mellan olika märken och modeller.
<br>
<br>
Du får tro vad du vill. Kanske kommer det att visa sig att du har rätt. Men att generalisera vilt, påstå saker utan grund i verkligheten stärker ju inte direkt din trovärdighet. Men det är ju också tidens tecken. Arga, missförstådda människor med alternativa fakta...

#23
2017-02-19 10:22

Måste bara få "applådera" scientist inlägg #22 ! Mycket väl skrivet !

#24
2017-02-19 21:35

scientist, nu är du duktigt ute och cyklar av flera skäl. För det första vet vi inte ännu hur bra elbilar kan bli och vad det innebär att skala upp produktionen. Vad vi vet är dock hur elbilar fungerar idag, hur skattesystemet fungerar idag. Läste du senaste numret av tidningen som finns ute nu? Enbart bensin- och dieselbilar är mjölkossor, det håller inte i längden. Sen tror jag personligen mer på vätgas än elbilar, nåt som funkar jämlikt för alla. Man konstatera att det är du som är arg etc.

#25
2017-02-19 21:49

Pi, nej det var inte bra skrivit, ett genomuselt inlägg som innehåller PK-åsikter som sitter på höga hästar och ser ner på folket med låga personangrepp. Men folket har insett att elbilar är kassa, dom säljer dåligt, för att dom är dåliga för dom flesta. I bästa fall kan dom funka hyggligt som en andrabil i hushållet. Vad det handlar är ju just att du får sämre egenskaper, framförallt mindre frihet och bortkastad tid (artikeln romantiserar det).

#26
2017-02-19 22:01

Vidstige = Trump?

#27
2017-02-20 00:31

Vidstige, jag får be om ursäkt. Jag ser att jag uttryckte mig lite hårt i frustration. Så här har du en ärligt menad ursäkt.

Men i övrigt håller jag inte med dig, och tycker också att tillgänglig empiri och fakta talar emot dina argument. Jag känner flera som klarar sig med en elbil som första bil. Tittar du på vårt grannland i väster så har vi ju där ett levande bevis på att folk visst klarar sig med en elbil som enda bil. Sedan kan man ju ha åsikter om de kraftiga ekonomiska incitamenten och hur det egentligen slår, men så är det ju alltid. Vi tänker med plånboken. Ett fattighetsbevis i tiden.

Men om du andas lite och inte tar ut svängarna så hejvilt, så hörs du bättre.

#28
2017-02-20 08:27

scientist, ursäkten accepteras. Elbilen säljer dåligt, det är fakta. Liksom att du kommer ca 15 mil och sen ska stanna för ett längre uppehåll. Jag anser inte att det fungerar för en massmarknad även om det kan fungera för enstaka individer som förstabil. Norge har toksubventionerat elbil, nåt som börjar ifrågasättas nu. Om alla vore miljönärer kunde vi kanske alla köra Tesla Model S, men ändå problem för dom som inte kan ladda hemma. Nissan Leaf är billig som begagnad pga lågt intresse, fakta.

#29
2017-02-20 09:30

Hur många kör femton mil per dag enkel resa till och från jobbet? Dessa får väl då fortsätta att bränna fossilt tills vidare. Majoriteten har avsevärt kortare körsträckor och kan under hyfsade klimatförhållanden komma undan med 2-3 laddinsatser per vecka.
Nu vet jag inte vad "toksubventionerat" innebär men i grannlandet har man framfört kritik mot dom som man anser alltför frikostiga bidragen för lyxbilar som Tesla.
"Lövet" är betydligt högre prissatt på begmarknaden i Sverige, jämfört med t.ex USA eller Storbrittanien. Alltför högt enligt min uppfattning. Dessutom finns på marknaden ett antal oseriösa aktörer som försöker kränga ut första generationens japanbyggda Leaf (modellår 2012 i Sverige), som årsmodell 2013. Den senare byggdes i Sunderland och hade uppgraderats på ett hundratal punkter, bl.a klimatanläggningen av typ värmepump som drog 60% mindre energi.
Analysera ditt transportbehov och jag är övertygad om att väldigt många kommer att upptäcka att en begagnad elbil kan klara överraskande stor del av vardagens transportbehov, kanske i kombination med en fossilbil för längre uppdrag.

#30
2017-02-20 12:47

Lasse J, så ditt resonemang bygger alltså på att man dels har möjlighet att ladda hemma, vilket många inte har. Dels att man också har en konventionell bil för längre resor. Ovanpå detta så är det ju så att elbilen är extremt subventionerad även i Sverige jämfört med fossilt. Det handlar då främst om vad man i praktiken betalar i skatt på bränslet. Utan närmast totalt skattebefrielse som det ju är på elbilar skulle ingen köra dom idag, jag tror inte det är rätt använda skattepengar.

#31
2017-02-20 14:04

Mitt resonemang bygger på att man inte ska komplicera tillvaron! Har du laddmöjlighet hemma, kan du ladda efter behag. I annat fall kan du "toppa upp" när du åker och handlar, vilket dom flesta gör. Du behöver inte ladda fullt. Kanske räcker med 10-15 minuter per tillfälle. Hur mycket "kräm" du behöver ha i batteriet för att lösa ditt dagliga transportbehov lär du dig snart. Nemas problemas!

#32
2017-02-20 15:12

Vidstige - du har uppenbarligen inte hört talas om Tesla...?
Vätgasbilar baserade på bränslecellsteknik är för övrigt både ett gigantiskt slöseri med energi (systemverkningsgraden är ca 30% jämfört med 80-90% för en batteribil) och löjligt komplicerat vilket gör dem dyra både i tillverkning/inköp och att serva och underhålla.

#33
2017-02-20 18:48

Jo Vidstige, de flesta med eget boende har möjlighet att ladda hemma.
De som bor i en myrstack kanske inte har det, men många där har nog transportbehov som kan klaras med kollektivtransport, cykel eller skor.

#34
2017-02-20 19:19

StefL, du menar "folkbilen" Tesla Model S? Den som kom 2012 och klarade 50 mil i bra väder och kostade 800,000 kr? Den som 5 år senare, tack vara att det är sån enorm utveckling, fortfarande går 50 mil och kostar 800,000 kr? Ja den kan vi ju subventionera för ännu mer skattemedel så att alla som bor i hus får billiga mil. Bra klasspolitik verkligen.

#35
2017-02-20 21:51

I Uppsala ställer kommunen krav på att man bygger laddplatser i nya bostadsområden.

#36
2017-02-21 09:22

Tja Vidstige - tycker du det var bättre att klassa Lexus stora SUV som miljöbil bara för att den hade samma typ av hybriddrivlina som Toyota Prius som för kolossen tänkte förbrukningen från "löjligt hög" till bara "hög"?
Jag tycker inte det - men när det gäller Tesla måste t.o.m du medge att det är det företag som visat att det går att bygga inte bara en "fungerande elbil" utan en j-ligt bra bil som dessutom råkar vara eldriven.
Hur man ska uppmuntra omställningen till fossilfria transporter kan alltid diskuteras - Norge har ju t.ex. valt en avsevärt mer radikal lösning än Sverige vilket gjort att Norge är Teslas största marknad utanför USA - men även vätgasbilar kostar ju idag löjligt mycket och har stora begränsningar. Toyota Mirai måste t.ex. vara en av de fulaste bilar som byggts - i konkurrens med den första Priusen som kom.
En Tesla S för 800.000 idag går förresten inga 50 mil (du får knappt instegsmodellen med 60 kWh batteri för de pengarna idag och den har en realistisk räckvidd på dryga 30 mil) men faktum kvarstår att tack vare Teslas nätverk av Superchargers är det ändå en fungerande bil för långresor. Och Tesla har hela tiden varit tydliga med att företagets mål är att successivt producera billigare bilar som kan säljas i större mängder. Från att ha byggt en mycket dyr tvåsitsig roadster i serier av tiotusental har man nu producerat två mer användbara - men väldigt dyra - modeller i hundratusental. Nästa steg är att börja producera det man hela tiden haft som mål, Model 3 som ska hamna i pris som en Audi A4 eller BMW 3-serie med en minsta räckvidd på dryga 30 mil. Då blir det intressant på riktigt och elbilar blir en realistisk lösning för väldigt många.

#37
2017-02-21 11:11

Förserieproduktionen av Model 3 började igår påstås det.

#38
2017-02-21 12:29

StefL, din siffror stämmer inte alls, dom går inga 30 mil osv. Det är kortare och dessutom betydligt kortare på vintern. Och igen, det är enorma subventioner på elbilar, genom skatteeffekt på bränsle. Om Lexus SUV ska vara miljöbil eller inte kan diskuteras men den är inte alls lika skattebefriad i praktiken. Tesla Model S är en fungerande elbil OM du kan ladda hemma, annars inte och många kan inte det men har framförallt inte +800,000 kr (så dyrare idag då t o m).

#39
2017-02-21 13:45

Vidstige, visst påverkas energiförbrukningen vintertid - liksom av regn, motvind mm. Men ett överslag på en genomsnittlig förbrukning landar kring 2 kWh/mil. Visst kan räckvidden bli under 30 mil vintertid, men bland de jag är bekant med som åker Tesla har ingen hittills uttryckt att räckvidden skulle vara otillräcklig iom att det finns tillgång till laddare med tillräckligt korta mellanrum.
Och menar du alltså att elbilar är skattesubventionerade för att de INTE förbrukar fossilt bränsle och därmed inte betalar skatt för detta? Tja, så kan man ju iof räkna - men betyder det också att jag som främst dricker lättöl istället för starköl därmed är skattesubventionerad iom att jag inte betalar lika mycket alkoholskatt...?
Skämt åsido - man kan inte på allvar kalla det en subvention om man inte köper något som är högt beskattat! En stor del av skatten på fossilt bränsle är dessutom motiverad av miljöskäl, och då kan man inte rimligen beskatta den som inte använder fossilt bränsle. Att bränsleskatten är en kassako för staten är egentligen en annan sak, men självklart skulle det om alla valde elbilar och slutade köpa bensin och diesel bli ett stort skattebortfall och det skulle man i så fall "behöva" kompensera för. Beräkningar som gjorts visar dock att om man t.ex. valde en lösning med kilometerkskatt - ungefär som man hade på dieselbilar förr i tiden - skulle det räcka med att ta ut ca 2 kr milen. Detta pga att pengarna som idag används för att importera fossilt bränsle skulle stanna i landet och istället kompensera för en del av bortfallet genom bl.a. ökade momsintäkter.

Och visst är det så att Tesla S är en fungerande elbil främst om man kan ladda hemma - men det finns faktiskt de som klarar det med hjälp av Teslas Superchargers och andra laddlösningar vid t.ex. köpcentra och på sina arbetsplatser. Självklart är den fortfarande åt h-e för dyr men utvecklingen pekar mot att priserna på elbilar är på väg neråt i dramatiskt takt. Läs bara testet i senaste numret av Vi Bilägare (jag förutsätter att du är prenumerant som jag) av Nissan Leaf, BMW i3 och Hyundai Ioniq. De är inte riktigt där än men när Opel Ampera-E och Tesla Model 3 börjar säljas här med realistiska körsträckor runt 30 mil kommer iaf jag att tänka både en och två gånger innan jag köper en fossilbil igen.
Vätgas i all ära, men de är ju som du vet också elbilar och har tyvärr nackdelen att systemverkningsgraden är mycket lägre än för batteribilar, så det är egentligen ett gigantiskt slöseri med energi att använda energi till att framställa, komprimera och transportera vätgas när man istället kan använda den för att direkt ladda batterielbilar.

#40
2017-02-21 16:58

StefL, när elbilarna går 30 mil vintertid och går att ladda på många platser hyfsat snabbt (ej beroende att ladda hemma) liksom inte kosta så mycket, säg max 300,000 kr, så kan dom möjligen bli nånting för massmarknaden. Men det är ju inte verklighet idag och inte tydligt heller på gång. Vad gäller skatt så tror jag inte 2 kr alls räcker för att nå upp till det vanliga bilister betalar i skatt i snitt, även om du så räknar nån slags rabatt för mindre miljöpåverkan etc.

#41
2017-02-22 09:40

Vidstige - då har vi ungefär samma analys av läget kring när elbilar lär slå riktigt brett, kul när man kan diskutera sig fram till en gemensam ståndpunkt :-).
Principen om kilometerskatt läste jag om på ett elbilsforum, tanken var alltså att om vi kör på el slipper vi lägga en massa pengar på att köpa importerad bensin och diesel, och då stannar de pengarna i landet och genererar momsintäkter när folk använder dem till annat, så då skulle en kilometerskatt på ca 2 kr per mil räcka för att täcka "resten". Om det stämmer lär visa sig - det är nog långt kvar innan vi börjar se något sådant och det ska som jag brukar säga bli intressant att se var det landar.