Bild
Nästa artikel

En plötslig tidsresa

Biltestarbloggen
Förra veckan lånade jag tidningens Ford Focus Active, som kollega Helgesson för närvarande är fodervärd åt. När jag efter ett ärende går mot bilen stannar jag till och gnuggar ögonen. Det är något som inte stämmer. Vår Focus Active hade fått sällskap av sin förebild – en Volvo XC70 från ca 2005. Båda är höjda kombibilar sminkade med svart livsstilsglans runt läpparna. 

Men varför ser den stora Volvon så liten ut? Har någon har använt Photoshop men missat att anpassa proportionerna till omgivningen? Självklart inte. Så här ser verkligheten ut när år 2019 och 2005 möts.


Ett avslöjande exempel på den Elefantiasis som bilindustrin har drabbas av. En kompaktkombi som Ford Focus är inte längre så kompakt. 

Låt oss titta på specifikationerna på bilarna på bilden.

Ford Focus Active kombi 2019 vs Volvo XC70 2001–2007
Längd, cm:  469 – 473 
Bredd, cm:  184 – 186 
Höjd, cm:  155 – 156 
Bagagevolym min/max, l:  608/1 653 – 485/1 641 
Däckdimension, 215/55 R 17 – 215/65 R16
Tjänstevikt, kg: 1 495 – 1 735

Om ni hade Volvos största kombimodell tidigt 00-tal kan ni skippa V90-köpet idag
 – familjen får garanterat plats i en modern Ford Focus kombi istället. 

Mötet mellan två tidszoner ger också möjlighet att studera teknikutvecklingen. Här tar bilindustrin revansch på sig själv.

1,0 EcoBoost 125 aut vs 2,5T AWD aut
Motorstorlek, cm3: 999 – 2 521
Cylindrar: 3 – 5
Automatlåda, växlar: 8 – 5
Effekt, hk: 125 – 210
Acceleration 0–100 km/h, sek: 11,1 – 8,5
Förbrukning (NEDC), l/100 km: 5,8 vs 11,1
            
Vilken bil körde du för 15 år sedan och hur står den sig mot den bil du kör idag?
 

Kommentarer

#1
2019-04-18 16:13

Jag körde roliga bilar för 15 år sen. V6:or som hade ett förjäkla drag.
Hydrauliska styrservon som man faktiskt kände underlaget. För 15 år sen var bilkörning kul.
Nu är det mest en frakt/container-fråga kvar efter att man böjt sig framåt för att staten ska gräva ur alla korvören där solen inte skiner...

#2
2019-04-18 16:17

För 15 år sen, 2004, körde jag Saab 9-3 Aero cab -01:a, Idag Tesla Model S, hur den gamla står sig? Fortfarande utan tvekan så att jag håller Saabs Aerostolar som några av de bästa jag någonsin åkt i. Och fortfarande inte kört nån mer dragfri och behaglig cab om man hade vindskyddet uppfällt. Samt att i mina ögon står sig designen av just Aeromodellen på 9-3, med sina rundade mer "inbyggda" stötfångare sig riktigt bra! Utöver detta ovan nämnda så är såklart Saaben ifrånsprungen på så otroligt många plan.....Men som dåvarande 27-åring, utan familj och med en schysst cab gav den bilen mig en otroligt härlig bilvår/sommar :)

#3
2019-04-18 16:35

Saab 9-3

#4
2019-04-18 17:52

Xc70 då med minsta motorn 126 hk och 300 nm.
Fordens trepip är som en raket och dubbelt så bra på Pricis allt och väger 400kg mindre i dag.
Och Fords trepip är ändå inte lika som vag 1,0an.

Men för egen del körde man alhambra tdi mpv 7sits.

#5
2019-04-18 17:05

XC70 fanns aldrig med den motorn mso, det var den första generationens S och V70 som fanns med den 126:hästaren en kortare tid bara. Om jag inte minns helt fel så fann XC70:n på bilden endast med 2,5T alt. D5 med 163 hk.

#6
2019-04-18 17:13

Vår 2004 var det en vit Volvo 245 GL -92, sommar 2004 var det en ljusblå Skoda Fabia Combi 1.2 HTP -04. Nu vinter/vår 2019 var det en vit Skoda Fabia Combi 1.0 TSI -19.

#7
2019-04-18 17:26

2004 bytte jag från en nästan ny Civic TypeR till en Opel Speedster med fler år och färre mil på nacken. Nu har jag fler bilar, men ingen lika härlig som Opeln.

#8
2019-04-18 18:36

Då bytte jag förmånsbil från en Cheva Transport till då nya modellen av Renault Espace 2.0T(lågtrycksturbo), min fru körde också förmånsbil, en Volvo S40. Saknar fortfarande Cheva Transporten med fyra "flygplansstolar i skinn" plus skinnsoffa längst bak, en V6:a automat. Möjligen drog den lite för mycket, 1,1l/m jämfört med Honda HR-V som jag kör idag vilken går på 0,50 l/m. Annars står sig definitivt både Chevan och Espace fortfarande.

#9
2019-04-18 22:19

Intressant jämförelse ovan. En stor småbil (Ford Focus) har alltså vuxit ikapp en stor mellanklassbil (Volvo V70). Det är också intressant att jämföra designen som var renare förr. Högre midjelinje och mindre glasytor är trenden nu. Och färre raka linjer. Är det verkligen bättre? Snyggare är det knappast. Samtidigt kan man undra varför Volvon väger 250 kg mer.

#10
2019-04-18 23:27

På vilket sätt är Fords 3-pip sämre än VAG's?

#11
2019-04-19 00:16

Pinjong. Ford trepiparen.
Om du far ut och provar fiestan och sedan en fabia eller polo förstår du direkt vad jag pratar om.
Även om dom verkar ha fått Ford trean snålare på åtets modell är den ändå märkbart törstigare än vag trean.
Och dessutom betydligt störigt ljudligare och mer vibrationer i både fiesta och focus.
Den som provar kan intyga detta enkelt.
En markant skillnad är det.

#12
2019-04-19 07:36

Audi 60L:
En stor del av viktskillnaden är nog storleken på motor och 4wd-drivlina.
Sedan så är Volvon byggd med "lite mer" överallt.
Lite stabilare stolar, lite tjockare mattor, lite mer ljudisolering osv.

#13
2019-04-19 09:30

Saab 9-5 2,0t kombi BSR steg 1
Komfortabel med väldigt bra stolar.

#14
2019-04-19 09:50

2004 Mitsubishi Lancer kombi -96
2019 Volvo V90
Tror ingen jämförelse behövs.

#15
2019-04-19 16:14

Håller med Audi (#9), uppdragen midjelinje och neddragen taklinje har det gått inflation i; Volvon är stilrenare o ser bättre ut. Det är knepigare att hitta bilar som går åt det hållet stilmässigt nu, men VAG håller emot trenden med små fönster ganska bra tycker jag.

Våren 2004 var det en vit 740 sedan som gällde — oerhört rymlig, speciellt bagaget som svalde mer än svågerns A4 kombi! Men omkörningarna fick planeras omsorgsfullt; sugmotor på 113 hk om jag minns rätt! :-)

#16
2019-04-19 19:43

En skillnad som inte syns på bild mellan Ford,s 1-litersmotor och Volvo,s 2,5 liters är att Volvo,s motor håller 2-3 gånger så många mil tror jag, för inte kan väl en pytteliten trepip som måste laddas med massor av turbotryck hålla så länge. Eller har Ford lyckats övervinna naturlagarna... Tänker också på Mercedes från 80-talet som gick 60-tusen mil utan problem med vanlig service

#17
2019-04-19 23:14

Ja svenne60, hållbarheten på den lilla 1,0 motorn har ingen något facit på men att beakta är väl att den varvar ca 1000 varv mindre än tidigare årgångar av bensinmotorer vid 100 km/h och borde vara positivt för slitaget.

Och jag har kört flera vag 2,5 tdi dieslar över 50-60 tusen mil utan att röra en skruv så det tror jag bara handlar om vettiga oljebyten.
Har tillochmed haft en 2010 1,6tdi som rullat 37000 mil.

#18
1
2019-04-20 08:15

Om Volvo sålt den bilen idag hade de sagt att den drar typ 7,0.

#19
2019-04-20 08:34

Ja klasserna har växt ur sig själva vilket har inneburit att bilarna blivit tyngre, för de är större än tidigare. Även om många satsar på lättare bottenplattor genom nya material och konstruktionslösningar, så kan inte det kompensera fullt ut för den ökande storleken.

#20
2019-04-20 11:09

Kan jämföra rakt av, då jag då som nu åker i en BMW 325i.
E30 325i var 200 kg lättare, hade 170 hk och drog en liter om man körde lugnt.
Nuvarande E90 har 218 hk, drar 0,75, båda har liknande prestanda, annars finns inga likheter alls.

#21
2019-04-20 16:52

Och då är ju ändå E90 förrförra generationen 3-serie.

#22
2019-04-22 17:27

2004 hade jag fått min första tjänstebil.
Fick ärva en SAAB 9-3 1.9 TiD, vilken var hemsk.
Ett effektivt varvtalsregister mellan 2000-4000varv, och femväxlad låda.
Man gjorde inte annat än att växla.
Törstig var den också.
Dagens dieselbilar är helt annorlunda, en enorm utveckling.

#23
2019-04-23 09:36

Av olika skäl har jag kört min farsas XC70 från 2007 - i vanliga fall kör jag min Kia Optima från 2017; det skiljer 10 år mellan bilarna. Volvon bullrar som in i h-e (båda är dieselbilar, Kian är CR, men jag vet inte om Volvon är det), växellådan är gummisnoddsseg, styrningen är vevig och den för sig som en båt på vägen. Kian är extremt stram, är tyst (motorljudet i alla fall...) och trots sin sega 141-hästarsmotor upplever jag den som mycket piggare än Volvons 185-hästars diesel.
Det är verkligen stor skillnad på de 10 åren!

#24
2019-04-23 15:08

Tänk JOCA, efter ett antal hundra mil i Optima -2018 upplever jag ungefär raka motsatsen. Volvon tycker jag är tystare (framförallt vägljudet är bättre dämpat och särskilt på grov asfalt). Vägkänslan är dock - precis som du upplever det - ljusår mycket bättre i Optima från 2017 än i en XC70 från 2007. Motorn i Volvo är ju heller inget under av vibrationsfri gång, men det är å andra sidan inte Kians heller - som dessutom tycks sakna några hästkrafter på höga varv och uppe i fart.

Men visst är det skillnad på 10 års bilutveckling.

MVH AL

#25
2019-04-24 18:34

För 15 år sedan Honda Legend Coupe första generationen,
V6, 170 hkr. Idag Mercedes E 500, V8, 306 hkr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.