Bild
Nästa artikel

En helt vanlig kökrock

Biltestarbloggen
Det dröjer några sekunder innan jag fattar vad jag ser. Det dröjer ytterligare några medan jag är alldeles handlingsförlamad. Sedan slår jag äntligen på varningsblinkers, jag måste försöka förhindra att någonting ännu värre händer.

Den lilla Suzukin framför i kön har just kört rakt in i baken på den stillastående röda ledbussen från SL. I motljuset ser jag hur det ryker från Suzukins motorrum. En ung kille kastar sig ut ur olycksbilen, ut i körbanan till höger. Där har lyckligtvis en Volvo XC90 stannat, även den föraren har uppfattat situationen.

Snart är olycksplatsen full av folk. Jag tror att de varit fyra, kanske fem personer i Suzukin. En ung kvinna körde bilen, hon går nu planlöst runt, alldeles skakad. Hennes kamrat fingrar på mobilen och ringer efter hjälp via 112. Jag anar att hon inte riktigt vet var hon är, hennes platsangivelser till larmoperatören svajar. Jag försöker tala om var hon befinner sig. En av tjejerna i bilen har fått hjälp ut och ligger nu på den iskalla asfalten. Hon gråter och har ont. Situationen är rätt rörig men så kommer en ung man från en vägassistansbil och styr upp det hela. Han är lugn, rutinerad. Han talar om för flickan på asfalten att hon inte ska röra sig, ger henne en filt.

För statistiken är det här en vanlig kökrock men för de nyss så glada ungdomarna är det katastrof.
Platsen är Norrtull i Stockholm, riktning in mot city. Före ett av trafikljusen gör den trefiliga vägen en märklig högerböj runt en bergknalle och fortsätter sedan ner i en kort backe mot trafikljuset. En bil – eller buss – som stannat efter bergknallen syns inte för den trafik som nalkas bakifrån. Man måste känna till vägpartiet för att veta vad som ska hända och vara beredd på det. Annars kan det smälla, även i låg fart.


Jag tror inte att de tidigare så glada ungdomarna denna fredag hade en aning om att vägen framför dem skulle se ut på det här viset. Att det skulle stå en stor buss alldeles efter kurvan. I det skarpa motljuset. Utan förvarning.
Det är nästan alltid påkörande bils förare som har ansvaret om en kollision av det här slaget sker. Man ska hålla avstånd, vara beredd på läget framför och anpassa sin körning därefter.

Jag har å andra sidan kört i just denna kurva oräkneliga gånger och varje gång tänkt på hur illa den är utformad. Flera gånger i veckan har jag sett kraftiga inbromsningar, just för att bilar som köar för rödljus inte syns förrän man rundat den där kullen.

En rejäl varningsskylt är det första som måste sättas upp. Sådana finns på åtskilliga liknande platser runt om på huvudstadens leder men inte vid den mest trafikerade platsen av alla, Norrtull.

Det är min första tanke när jag lämnat olycksplatsen och riktig hjälp anlänt. Sätt dit en stor skylt omedelbart.
Min andra tanke gäller autobroms, som även vi här på Vi Bilägare lite slarvigt uttrycker det. Den brukar förkortas AEB, Automatic Emergency Brake, automatisk nödbroms. Det är precis det utrustningen handlar om, nödbroms.

Det finns förare och läsare som tycker att AEB är överflödig utrustning, att vi i onödan tjatar om när den saknas på våra testbilar, att den är något slags intrång på den egna körskickligheten. Ingenting kunde vara mer felaktigt.

Jag har själv råkat ut för två automatiska inbromsningar och jag är innerligt tacksam för båda. Jag hade inte rett ut de där situationerna vid övergångsställena i Stockholm city om inte bilen själv ingripit. Då hade jag varit den som orsakat katastrofen.

Ungdomarnas Suzuki var av äldre modell och hade inget AEB, men om den haft det kanske kollisionen hade undvikits eller skadorna i alla fall mildrats. Det hade varit ovärderligt för dem.
 

Kommentarer

#1
2018-02-09 13:41

Önskar att AEB vore standard och tillverkare enligt lag var skyldiga att förse sina bilar med. Samtidigt önskar jag att fler kunde hålla större avstånd o trafiken. Här i Skåne kan du bli ifatt körd sv en bil som sedan envisas med att en sekunds marginal fast det finns plats att backa av lite och ha minst 3 sekunders marginal. Varför måste folk köra upp sin bil i rumpan på min bil ständigt????

#2
2018-02-09 13:43

Säkerhetsutrustning är bra i de flesta fall. Det måste dock implementeras på rätt sätt så att systemen inte varnar i tid och otid. Gör ni tester på hur de olika bilarna reagerar vid likadana situationer?

#3
2018-02-09 13:45

Jag har aldrig behövt autobroms, men jag har då även full koll på vägen framåt, när jag kör bil.

#4
2018-02-09 13:55

Det finns inte en mäniska på denna jord som har full koll vid bilkörning.
Det går inte.

#6
2018-02-09 14:08

Systemen räddar liv, blev själv påkörd av en V90 där föraren pillade på telefonen och körde mot rött samtidigt som jag slarvade med att titta efter utan gick när det blev grön gubbe..
Fick en liten smäll så jag ramlade omkull men det var också allt, utan autobroms hade jag nog inte skrivit dessa rader..

#7
2018-02-09 14:54

Miffo2.
Ser att nån klickatnegativt minus ditt inlägg.
Konstaterar att värden är full av idioter!!

#8
2018-02-09 15:42

Om man går ut i vägen utan att se sig för, så är det inte så konstigt att det går illa. Finns oerhört många situationer där man har grön gubbe, men det finns de som får köra iaf. Jag lärde mig från väldigt tidig ålder att det finns en överlevnadsinstinkt och är klokt att kolla på bilar när man ska korsa vägar, så man slipper ingå i det naturliga urvalet.

#9
2018-02-09 16:55

Instämmer med Anders, grön gubbe är ingen garanti för att man klarar sig oskadd över vägen.

#10
2018-02-09 17:08

mso, de kanske tycker jag förtjänade en rejälare smäll..
Skönt att det finns några ofelbara människor där ute;-)

#11
2018-02-09 17:31

Märkligt att folk kan tro att dom är ofelbara. Det kommer att straffa sig en "vacker" dag - var så säker.

#12
2018-02-09 17:30

.

#13
2018-02-09 18:08

Snart kommer kommentatorerna, om att hon säkert fipplade med mobilen och därför inte hade uppsikt.....

#14
2018-02-09 20:04

Skit händer så är det och att önska AEB åt ungdomarna i deras äldre Suzuki som helt säkert äger usel krocksäkerhet rakt över...det är vackert men samtidigt förmätet.
Vår ungdom har det inte lätt med jobb o pengar...att kunna äga en fin äldre Suzuki utan AEB är gott i sig.
En viss hets i denna iver om säkerhetssystem i bil kan jag tycka, stat o kommun äger även de ett ansvar.

#15
2018-02-10 01:21

"Den lilla Suzukin framför i kön har just kört rakt in i baken på den stillastående röda ledbussen från SL." Och i vilken hastighet körde de innan krocken?

#16
2018-02-10 14:43

Jag vet inte om det är en så vanlig, det är väl snarare så att man här ska klandra den som byggt vägen för att ha byggt en farlig väg som skapar förutsättning för olyckor, någon annan ska man nog inte klandra.
Inkompetenta planerare och arkitekter borde få betydligt mer uppmärksamhet och kritik än de får.

#17
2018-02-11 20:52

Eftersom inte alla kör in i bilen som står där och väntar i rödljuskön vill jag bestämt mena att det mest är bilföraren det är fel på.

#18
2018-02-13 17:33

Jag har inte vägavsnittet i färskt minne, så jag kan inte uttala mig om det, men givetvis ska inte vägar byggas på ett farligt sätt. Där har ju Calle och N-iklas helt rätt.

Det är intressant att läsa att flera redan fått uppmärksamma autobromsens fördelar, men givetvis finns det de som, bara för att de turligt nog aldrig hamnat i en farlig situation, förfasar sig över elektronik som minsann bara strular och man är ju så mycket skickligare själv. (Anders.J.?) Visst …

Det där att hålla avstånden slarvas det något enormt med i Stockholmstrakten.

(VolvoXC90, kommentatorer är de som fäller kommentarer.)

#19
2018-02-14 17:43

Hade alla hållit ett bra avstånd till framförvarande bil hade väldigt många påkörningar kunnat undvikits, svårare är det inte, men idag måste man "sniffa"varandra i baken hela tiden, jäkla stressamhälle.

#21
2018-02-23 08:10

Risken är att man litar för mycket på automatiska system. Var själv med om en incident häromdagen, då jag skulle köra in i en rondell. Kanske var jag lite ouppmärksam, men tidigare in i rondellen kom en SUV i "190" och jag körde också in, men hann bromsa, tack vare goda vinterdäck och ABS, fungerade det. Tror inte att autobroms hade fixat den situationen pga att SUV:en kom snett från sidan.

#22
2018-02-23 19:38

Lustigt hur folk helt plötsligt inte kan köra ordentligt för att det saknas AEB som precis börjat leta sig in i de flesta modeller just nu.
Ungdomarna som krockade har garanterat ingen som helst aning om funktionerna i bilen de kör ändå!

Oavsett denna olycka så är slapphäntheten i trafiken i dagsläget helt djävla förkastlig. Allt från kunskap till personlig mognad. Attityd ska vi inte ens prata om!

#23
2018-03-08 19:25

Tänk att man fortfarande har en vanlig korsning vid Norrtull som om det vore en liten byväg med några få fordon per dag i Sveriges största stad. Just där kommer trafiken i först fyra filer och så plötsligt där det kommer både en skarp böj samtidigt som man kommer över en kulle så står rödljusen. När jag kom körande över kullen i en helt tom högerfil som leder mot Södermalm så tvärbromsade Volvon jag körde då bilen med sin autobroms fick för sig att jag skulle körs in i bilkön till vänster om mig i den snäva böjen, ingen trevlig upplevelse och som tur var inget halt väglag. Ännu en miss är att först när man kommer in i tunneln efter trafikljusen så kommer skylten där det står Södermalm vilket man tydligen inte behöver veta från Solna söderut.
Kanske samma bolag som byggt Karolinska som planerat skyltningen och vägkorsningen.

#24
2018-05-31 10:38

Att sitta och "pladdra" i bilen är lika illa som att hålla på med mobilen. Eftersom ingen vet vad olyckan berodde på, så är det skyltningens fel, eller rättare sagt bristen på skyltning.

#25
2018-06-24 09:27

Jag är ganska säker vilken skymd kurva och korsning med rödljus Carlquist syftar på. Aktuell korsning skapades när Norra länken byggdes. Jag kan också se att man på något sätt försöker ökar trafikanternas uppmärksamhet med varningsskyltar eller farthinder på aktuell plats.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.