Bild
Nästa artikel

Elbilsinvasion i Norge

Biltestarbloggen
"Den ena bilen efter den andra susar förbi mig, alla märkta med EL i början av registreringsnumret."
Bilar just nu i Norge och fascineras av elbilarnas intåg på marknaden. Jag satt för några timmar sedan fast i milsvida köer på Drammenvägen på väg in mot Oslo. Och vad är det som händer – jo, i kollektivkörfältet innanför mig fräser, nja snarare susar, den ena bilen efter den andra förbi mig, alla märkta med EL i början av registreringsnumret. Där kommer den Maserati-liknande Tesla Model S, och så Nissan Leaf, VW Up och hela raddan av elbilar.

Här har vi en av anledningarna till att elbilsförsäljningen skjutit fart i oljelandet Norge. Andra skäl är befrielse från bompengar (trängselskatt), gratis parkering och låga nybilspriser, med norska mått mätt. En basutrustad lyxsedan som Tesla Model S kostar runt 500 000 kronor, en bil som rikemansfolket nu i stor utsträckning valt i istället för BMW 5-serien eller Mercedes E-klass. Utan pålagor som andra bilar drabbas av har försäljningen av elbilar rusat i höjden. Det lär finnas över 25 000 renodlade elbilar som rullar på de norska vägarna i dag.  Och laddningsställen finnas det gott om, över 4 000.

Många jublar över elbilarnas intåg, men det finns också kritiska röster. Kollektivkörfälten har med tiden blivit överbelamrade under rusningstid och bussarna har svårt att hålla tidtabellen. De statliga subventionerna upphör 2017 eller när 50 000 elbilar registrerats. Frågan är, hur intressanta blir elbilarna därefter? Plånboken finns som alltid närmast hjärtat, också för norrmännen.

Kommentarer

#1
2014-06-12 16:25

För det första kommer norrmännen troligen inte att ta bort alla skattelättnader, möjligen tar de bort bussfilsförmånen.
För det andra, även om subventionerna tas bort kommer folk fortsätta med elbilar nu när de fått upp ögonen för dem. Själv har jag kört Model S i ett år och skulle aldrig drömma om att byta ned mig till fossilbil igen.

"The Stone Age did not end for lack of stone, and the Oil Age will end not for lack of oil.”

#2
2014-06-12 16:54

Jag tror också att det blir svårt överlag för de som susar fram med elbil att byta tillbaka till förbränningsmotor. Vissa kanske saknar räckvidden. Men för de som det fungerar för fortsätter de nog i möjligaste mån att köra på el.

#3
2014-06-12 17:13

Visst är logiken strålande?
Norge som har drösvis med olja kör med - elbilar.
Sverige som har tämligen gott om el, men ingen olja - kör på oljebränslen och ska lägga ner elproducerande kärnkraftverk (om milömupparna får sin vilja fram efter valet, och det får som..)

#4
2014-06-12 18:27

De kommer så långt sladden räcker!! ;-))

#5
2014-06-12 18:29

PS . Försök att dra en husvagn eller tungt släp med elbil!!!DS.

#6
2014-06-12 18:32

@Eric, det finns ändå en viss logik. Svenska staten ville skydda Volvo och Saab och därmed svenska jobb. Därmed har man avstått från att subventionera elbilar även om det vore bättre för handelsbalansen specifikt på energisidan. Norge å andra sidan har ju tidigare försökt skapa en egen elbilsindustri som staten velat hjälpa och därmed subventionerat den marknaden. Det intressanta blir nu att se om NEVS-Saab ändrar på regeringens inställning. Troligen inte, eftersom NEVS Saabarna bara verkar byggas för Kina-marknaden, eller vad tror övriga här?

#7
2014-06-12 18:35

Även Norge har gott om el från vattenkraft. Elintensiva idustrier så som aluminiumtillverkning och pappersmassa lönar sig i Norge.

#8
2014-06-13 12:57

Att man i det rika Norge har råd med elbilar är inte konstigt, staten badar ju i pengar, men skulle vi ge likinande subventioner till elbilar i Sverige så går statens ekonomi omkull utan kraftiga skattehöjningar på annat håll. Vad sägs om en köttskatt om 100 kronor kilot, som i sig är bättre för miljön än att vi går över till elbilar.

#9
2014-06-14 01:17

Fattar inte riktigt det här med att det skulle kosta pengar att ge en subvention på något som är så dyrt som en bil. Momsen måste ju ändå i slutänden blir lika stor, om inte större än subventionen. Det blir som sämst ett nollsummespel för staten.

*Redigerade ett stavfel och nu hamnade inlägget efter Teslaförares :P Det ska egentligen ligga före ;)

#10
2014-06-13 17:25

Jag håller med Roger om att en skattesubvention för elbilar inte kostar. Det skulle bli kraftigt lönsamt i form av sparade sjukvårdskostnader (astma, hjärt-kärl, cancer mm) och förbättrad handelsbalans (mindre oljeimport).
Dessutom skulle det sporra Volvo att bygga elbilar och på så vis positionera dem bättre för framtiden.

#11
2014-07-13 16:18

Hejsan.
Som svensk i Norge så har jag stor insikt i just det här ämnet :)

År 2017 ska det den norska staten troligen förnya de statliga subventionerna för elbilar. Vad som den nya subventionen kommer att innefatta är dock oklart.

Flertalet av dessa punkter har Boo Wennerberg redan tagit upp.
Det du slipper betala för idag är:

- Bompeng (det finns många bommar i städerna jämfört med Sverige, även några på landsbygden)
- Fordonsskatt (du betalar bara administrativa avgifter likt dem för veteranbilar i Sverige)
- Betala för att åka färja (du måste fortfarande betala för dig som person, men inte för fordonet)
- Parkering och laddning
- Moms (som är ca 100% på bilar)

Du har även lov att köra 100% eldrivna fordon i bussfilerna, något som jag TROR är under diskussion huruvida det ska fortsätta vara tillåtet.
Det senaste som har läst är under diskussion var att man skulle betala moms även på elbilar efter 2017.
Om den momssatsen blir 100% eller kanske något mer i stil med 25% är ännu oklart.

En fin sak med all denna allt du kan spara på att ha en elbil har skapat en slags inkörsport för ett elbilsintresse. Flera kollegor diskuterar om de ska skaffa en Model S och några är även intresserade i bilar som Volvo V60 Plug In och Mitsubishi Outlander Plug In med motivationen att det vore skönt att kunna slippa höga sopparäkningar och köra till och från jobbet endast på elektricitet.

Jag tror inte jag missade någonting där.. Låt oss hoppas det :)

Ha en trevlig helg allesammans!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.