Bild
Nästa artikel

Dubbelt upp av Volvo XC40

Biltestarbloggen
Nya Volvo XC40 redo för test! Övriga bilar på startlinjen är nya Jeep Compass och tidigare testfavoriten VW Tiguan.

Nya Volvo XC40 är en spännande bli på många sätt. Inte bara för att den är finfin att köra, smart byggd och laddad med uppkopplingsmöjligheter. Det är också en bil som har stora chanser att bli en av Sveriges allra mest sålda inom en ganska snar framtid.

Frågan är hur bra den nya kompakta Volvo-suven står sig när den jämförs med sina konkurrenter. För att ta reda på den saken har vi låtit XC40 gå en match mot tidigare testfavoriten VW Tiguan och nykomlingen Jeep Compass.

Exakt hur det gick i det testet tänker jag inte berätta i den här bloggen, men jag kan avslöja att det blev en mycket jämn uppgörelse. Den som läser nummer 3 av papperstidningen (kommer nästa vecka) får alla svar.

Och inte nog med det! I samma tidning finns ett speciellt vintertest med den nya Volvon. Där får du reda på allt som är värt att veta om hur XC40 klarar kyla, snö och mörker.

Håller köregenskaper och strålkastare måttet? Räcker ventilation och kupévärme till? Fungerar stolsvärmen effektivt? Det är bara några av alla de frågor som besvaras av våra vintertestare, med kollega Calle Carlquist i spetsen.

Vi Bilägare nummer 3 är, kort sagt, tidningen som avslöjar ALLT om nya Volvo XC40!

Kommentarer

#1
2018-02-11 10:48

Vad har jeepen där att göra?

#2
2018-02-11 11:10

Varför inte? Det är samma typ av bil i samma storlek.

#3
2018-02-11 11:25

Märkligt att ställa upp Volvo mot modeller den inte avses konkurrera med med tanke på Volvos anspråk på premiumklass. Var är BMW, Audi och Merca undrar jag.

#4
2018-02-11 12:48

Finns en önskan, "wannabe" och en kall hård verklighet där även Skoda borde funnits representerad i testen, som nog är den giftigaste utmanaren i klassen

#5
2018-02-11 14:30

Får Edmund Blackadder feeling med denna uppställning.
Helt säkert att inte även Baldrick (Dacia Duster) står uppställd där någonstans?
Faller allt så piskar XC40 dock Dustern...Jeep Compass? Vad fan är det?

#6
2018-02-11 16:40

I min region annonserar Mercedesåterförsäljaren ; MB C 180 kombi Style och 4-hjulsdrift på köpet för under 300000 kr. Valet blir lätt.

#7
2018-02-11 21:29

Finns ens drivlinan c180 4matic?
För att komma ner under 300k, så blir det 150hk bensin/manuell/bakhjulsdrift vad jag kan se. Då tycker jag jämförelsen haltar lite.

#8
2018-02-11 22:58

Som jag skrev ovan;"annonserar Mercedesåterförsäljaren." Det blir deras problem att lösa om jag visar intresse.

#9
2018-02-12 21:27

Men är verkligen Tiguan och XC40 motsvarande storlek?
Spontant känna Tiguan större.

#10
2018-02-12 22:17

Jo. XC40 är väl i storleksklassen T-Roc, Karoq, Ateca, Q3, X1, GLA?

#11
2018-02-12 22:32

XC40 4425 mm, Tiguan 4486 mm

#12
2018-02-13 12:14

T-roc 4234 mm
Q3 4388 mm
X1 4439 mm
Karoq 4382 mm
GLA 4417 mm

Jo, T-Roc är nog i den något mindre klassen. Å andra sidan kanske utrymmena i T-Roc är bättre än i XC40.

#13
2018-02-13 16:24

XC40 i sin billigaste version hamnar som Jeep Compass i pris. Storleks-, pris- och bilklassmässigt så är de konkurrenter. Även om Jeep är mer flanellskjorta och gummistövlar och Volvo mer kontorskostym.

#14
2018-02-14 17:34

Skall bli mycket intressant att läsa, personligen tror jag att Volvon får det svårt mot Tiguanen.

#15
2018-02-14 20:15

Som jag sagt tidigare om Volvos förbrukning på sina dieselmotorer så ligger de runt 0.7l/mil +- upp ned lite, så också i VIB senaste test av XC40 i nya numret som kom idag. Precis som jag själv fått fram vid körningar med V90. Fantasisiffror om förbrukning på 0.4-0,5L/mil som flera försökt inbilla oss om här är just bara fantasier och bluffsiffror. Varför ljuga för sig själv och andra?

#16
2018-03-06 19:30

Diesel är inte intressant längre om man inte är långmilare En XC40 är hellre inte intressant utan någon form av eldrivning eller ren eldrift som går minst 30 mil- Det kommer de som köper volvobilar 2018 att få erfara Bilarna kommer att falla mer i värde än tidigare då det är ett paradigmskifte nu 2018.
I slutet av 90talet fick man ut 60- 65% av nyvärdet av en ny Volvo efter 3år eller 9000 mil Vid inbyte 2018 av en ny diesel 2015 ska man vara glad om man får 50% av nyvärdet på en Volvo . Jag tror att en dieselVolvo köpt 2018 kommer att
ha tappa mer än 50% av värdet. 2021 vid 9000 mil just för att det är föråldrad ej önskvärd teknik med ren diesel eller ren bensin. Vänta och se. Bättre köpa bra beganat i övergången.l

#17
2018-03-09 15:39

Håller inte med Shogun i hans kommentar 2018-02-14 om att Volvos dieselmotorer ligger med en förbrukning runt 0,7 l/mil. Äger en Volvo V60CC D4 med VEA-motorn, 6 vx manuell. Inga svårigheter att vid kort blandad körning ligga på en förbrukning på 0,55 - 0,60. Vid längre körning ej heller några problem med att komma under 0,5. 0,7 låter som "Blyfot". Jag är inget väglus, ligger alltid 5 - 6 km över högsta tillåtna hastighet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.