Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Drömkärra för sjuttiosju

28 september 2018
En förhoppningsvis skön och avspänd hösthelg väntar så varför inte drömma framför brasan en stund i godaste fredagsro? 

Låt oss drömma att vi plötsligt får besök av en fé som i ett trollslag fyller vår plånbok med 701 948 euro. En ansenlig summa, närmare bestämt 7 258 142 kronor och 32 öre i aktuell växelkurs.

Villkoret för att få fépengarna är att vi spenderar dem allihop på en bil, en enda bil, före måndag morgon. Vad göra?
För egen del skulle jag överväga att raskt slå Porsche en signal och beställa ett av de 77 exemplar som ska byggas av nyupplagan av Porsche 935. Bilen baseras på den redan i standardutförande hårresande modellen 911 GT2 och är en modern tolkning av tävlingsbilen 935 som förekom åren 1976-81. Dess så kallade livery, ett snobbigare bilnördord för dekalering, är utförd i spritbolaget Martinis färger, precis som förr.

Karossen har böjts och töjts så till den grad, särskilt baktill, att den kommit att bli väldigt lik en av de Porsche 935 som under 1978 var särskilt framgångsrik på tävlingsbanorna; den så kallade Moby Dick. Namnet hämtades förstås från amerikanen Herman Melville’s tragiska roman från 1851. Minnesgoda läsare har säkert sett en svartvit filmatisering av Moby Dick, gjord 1956 och med Gregory Peck i huvudrollen. 

Den nya Porsche 935 är full av blinkningar till forna tider. Detaljer som avgasändrör av titan ska erinra om dem på Porsche 908 från 1968, växelspaksknoppen av trä om den knopp som fanns i monstret Porsche 917, i Porsche 909 Bergspyder och i den betydligt modernare Carrera GT.
Under det formglada skalet och den nästan två meter breda bakre vingen finns mestadels teknik från dagens 911 GT2. Det betyder en 3,8-liters boxersexa med dubbelturbo, sjuväxlad dubbelkopplingslåda (PDK kallad), sexkolvs bromsok fram och fyrkolvsok bak. Motorns maxeffekt är 700 hk.

Bilen får inte framföras på allmänna vägar men är ändå försedd med antispinn- och antisladdsystem, låsningsfria bromsar etc., som vilken annan Porsche som helst.

Okej, den får det bli, trots att Porsche inte uppger några fartresurser. De är säkert ansenliga, tror ni inte? 

Men så var det priset. Varför kostar den just så mycket och inte 700 000 euro jämnt? Vad är det för girighet? 

Svaret är enkelt: Porsche firar i år att det var 70 år sedan första bilen byggdes 1948 (Porsche grundades 1931). 701 948 euro tack, betala i kassan så kan du köra hem i födelsedagspresenten.

Trevlig helg alla läsare!

Ps. Här är en länk där du kan läsa ännu mer. Ds