Bild
Nästa artikel

Dolda risker

Biltestarbloggen
Vi Bilägares långtestverksamhet ger intressanta besked, allra helst med bilar som rullar 10 000 mil och mer därtill. Se här vad som upptäcktes när vi demonterade plastskydd och innerskärmar på en av våra långkörare.

Summeringen av våra äldre långtestbilar, åtta till antalet, redovisar vi i papperstidningen som kommer ut till våra prenumeranter efter trettondagshelgen. Kutym är att vi varje höst ”klär av” flera av långmilarna för att studera rostspridning. Det innebär att vi demonterar alla plastskydd under bilen inklusive innerskärmar. Därefter högtryckstvättar vi underrede och hjulhus för att få full insyn.

I det här fallet visade det sig att bromsrören på en av våra bilar var kraftigt rostangripna, i stort sett omöjliga att upptäcka med blotta ögat, dolda som de är av plastskydd och innerskärmar. Serviceverkstaden hade dessutom missat att upplysa oss om faran, förmodligen på grund av att inspektionen inte ens gjorts på grund av omaket med att skruva bort och återmontera skydden.

De alltmer inklädda bilarna kan dölja stora säkerhetsrisker. Det har Vi Bilägare tidigare avslöjat när det visade sig att var och varannan VW Passat och Touran, Eco Fuel-versionerna,  hade rostskador på gastankarna. Detta ledde fram till återkallelser och nya direktiv från Transportstyrelsen hur bilbesiktningarna av bilar med plåttankar och skrymmande plast ska ske framöver. 


Fler intressanta upptäckter summerar vi i långtestrapporten liksom en totalöverblick av bilekonomin – alltså i ViB nr 01/2018, som finns att köpa den 16 januari. Prenumeranter får den en vecka innan.
 

Kommentarer

#1
2018-01-03 13:52

Skruvar ni tillbaka plastsjoken? I så fall, varför? Måste de finnas för att bilen ska vara godkänd?

#2
2018-01-03 13:57

Spännande! Pinsamt om det är Volvo... De som svor dyrt och heligt över sitt rostskydd.

#3
2018-01-03 14:38

Vilken bil kan det vara med någon form av guldfärg?
eller hur man nu ska tolka det?

Enda bilen på senare år hos vi bilägare med den färgen är väl en Suzuki SX4 S-Cross, om den finns kvar?

#4
2018-01-03 16:21

På VAG är det inte bara livsfarliga gastankar. Skarvar, bärande delar de gömt under sköldar mm är också utsatta. Detta enligt flera undersökningar här och utomlands, kanske något ViB skulle ta upp i denna artikel då de dessutom nämnt detta tidigare. http://www.vibilagare.se/nyheter/har-ar-biltillverkarnas-hemliga-rostlista Å andra sidan har dagens Passat rötter från sent 80-tal (framförallt den "spännande" designen) och då var det typ bara Volvo och faktiskt Mazda som inte var rostburkar.

#5
2018-01-03 15:25

Eddie Martinsen - nog är du väl ute på rätt djupt vatten när du påstår att dagens Passat har rötter ifrån sent 90-tal ? För det första är det numera en MQB-baserad bil och redan Passat -97 var en helt ny modell jämfört med tidigare Passater och då mera besläktad med Audi A4/A6.

#6
2018-01-03 15:26

Fast, där tycks det inte ha varit helt inkapslat. Jag tycker mig se stenskott på den svarta detaljen.

Oavsett, så är det ynkedom att använda rostkänsliga rör.
Peugeot hade kopparrör tidigare, och då hade man inte såna bekymmer. Men, sen kom väl nån ekonom på att de kunde spara 10 kr per bil med att använda stålrör...

#7
2018-01-03 15:32

Det kan väl inte vara bild på en någorlunda ny bil, bromsrör av järn ? fast det är klart man måste spara in på vissa detaljer för att få med sånt som säljer istället.

#8
2018-01-03 15:32

F ö håller jag med N-iklas om att det ser ut att vara ViBs Suzuki SX4 - även om jag kanske skulle kalla färgen för ljusgrön metallic snarare än guld - http://www.vibilagare.se/test/langtest/langtestrapport-suzuki-sx4-s-cross

#9
2018-01-03 16:53

Zoomar man där bromsröret svänger in så ser jag på den svarta plasten en liten Mercedes stjärna. Är väl B-klass Vi bilägare har kvar i långteststallet?

#10
2018-01-03 16:56

Intressant reflektion Rutger! Som skrivet i kommentarena så rostar tyskt gärna. Tack och lov inte som min MB tjänstebil jag hade runt millenieskiftet!

#11
2018-01-03 17:10

Detta är facit när man plastar in hela underredet, skandal, fy skäms snåla biltillverkare.

#12
2018-01-03 17:22

Plast är billigare än rostskydd... Premium...
Lika irriterad blir man när motornutrymmet plastas in så att de ska slippa göra det snyggt. Döljer dessutom läckage och annat från att upptäckas precis som underredesplasten. Och hur miljösmart med en massa onödig plast och bilar som rostar upp eller läcker i onödan?

#13
2018-01-03 17:22

Hittills har inget svar kommit, om man måste ha dessa originalplastsjok. Verkar vettigast att skruva bort och kasta denna plastskit, och därefter göra en gammaldags underredsbehandling.

#14
2018-01-03 17:24

Mina barnbarn fick dessa plastsjok som pulka sedan skruvarna som håller fast dessa på Passaten rostat av.

#15
2018-01-03 17:26

Håller med Eddie om att det är för mycket plast lite varstans på moderna bilar.

#16
2018-01-03 17:38

Usch, som jag alltid sagt... dessa fula plast detaljer förfular bilen och är inget bra i längden. Denna terräng trend förstår jag mig inte heller på, att bilen skall se ut att klara av terrängkörning och sedan är det förstås ingen riktig terrängbil. Vi kör på vanliga vägar och som sämst på grusvägar och har vanliga bilar klarat av i över 30 år.

#17
2018-01-03 17:50

Nja - är ändå tveksam till att stjärnan verkligen är en Mercedes-stjärna . Mercan var grå-metallic och färgen på bilden överensstämmer ju nästan till 100 % med Suzukin.

#18
2018-01-03 18:14

Jag har 2 bilar och båda har plastsköldar. Den ena, en 2008 som gått 11000 mil är `körd´ beträffande rost och min nya har en dekal där man kan läsa Rostskyddsmetoder och den är svart och fin under ;)

#19
2018-01-03 19:07

Håller med Vargen!

#20
2018-01-03 22:24

Jag har haft octavia med plast under golvet sedan 05 och jag har aldrig haft rost eller andra problem med det.
Bilarna har rullat mellan 25-37 tusen mil som längst.
Antar att under åren som går skyddar plasten enderedet mot 1000 tals hårda vassa stenskott som förmodligen skulle gett ett och annat hål i undereds behandlingen om inte plasten funnits.
Bara en reflektion.

#21
2018-01-03 23:54

Bromsrör av stål verkar vara standard på nya bilar, för det är billigare, men har väsentligt kortare livsläng än kopparör. Snålheten bedrar visheten.

#22
2018-01-04 01:38

Ser inte bra ut, bra att VB tar upp sådant.

#23
2018-01-04 09:55

Det är väl inte bra att blanda stål och koppar? Oken och nipplarna är väl i stål hur som. Blir det inte galvaniska strömmar om man har kopparrör?

#24
2018-01-04 09:55

Plastskydden sitter inte där enbart för rostskyddets skull utan också för att göra underredet så slätt så möjligt. I huvudsak för att minska lyftkrafterna vid körning i högre hastigheter. Så om man börjar montera bort sköldarna på måfå så kan man påverka bilens vägegenskaper negativt.

#25
2018-01-04 22:41

Färgen pekar på Suzukin, men Japanerna brukar ha plastade rör, vi har det på Swiften, jag brukar kolla rören när jag byter däck, och än finns inget rost på dom (7år)

#26
2018-01-05 12:45

Jag tycker att bromsrören verkar hålla längre nu för tiden, precis som avgassystem, jämfört med 70-talet.
Märkligt nog har en så viktig detalj som bromsrör tillverkats av rullad konservburksplåt. Peugeot 404, salig i åminnelse, hade allt "krom" av rostfritt stål och bromsrören var av koppar. Jag vet flera som bytte till kopparrör. Eftersom de kan bli hårda med tiden, måste de klamras tätare, men håller gör de.

#27
2018-01-06 13:08

Som sagt kan man tacka politikere ich kommuner för derss envishet och översaltning som gått överstyr och kostar millioner i skador på materiell och miljön.
Finns ingen ursäkt för överkonsumtionen som detta har orsakad.Rädda liv är en sak men sveriges "saltpolitik" har en helt annat syfte.

#28
2018-01-08 08:09

Lite ytrost längst ut på ett litet bromsrör är väl ingenting att oroa sig för. Löjlig artikel!

#29
2018-01-13 11:58

Jo du har det börjat att rosta så fortsätter det och till sist så hår det hål på grund av trycket i bromsvätskan

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.