Bild
Nästa artikel

Det var då, 1972: Skyltsöndag året runt

Biltestarbloggen
Så här års för 44 år sedan, i maj, 1973, infördes det centrala bilregistret och Sverige gick över till det nya system med registreringsskyltar som bestod av tre bokstäver och tre siffror.

En Saab V4 i Uppsala blev allra först med de nya skyltarna. Om jag minns rätt (jag har av naturen en svår faiblesse för registreringsnummer …) fick den kombinationen CCO 380, en kombination som i dag pryder en Ockelbo snöskoter.
Omställningen från det gamla systemet, där en länsbokstav (i vissa län två bokstäver) inledde en rad med en till fem siffror, var förstås en stor sak för myndigheterna. Under stora delar av 1972 kunde man därför följa en landsomfattande informationskampanj för att folk skulle förstå hur det hela skulle gå till.

I Vi Bilägares samlade årgång 1972 finns åtskilliga exempel på detta, bilden visar ett.
Skiftet gällde inte enbart registreringsskyltarna, även körkorten skulle samtidigt bytas ut. Kanske minns ni dem, de som lätt knäcktes och fnasade sig och som till råga på allt påstods vara radioaktiva och därför skulle förvaras i en liten plastficka som var strålningssäker?

Den stora kampanjen leddes av ”Bilregisternämnden, av Kungl. Maj:t förordnad central myndighet för bil- och körkortsregistrering”. Helsidesannonserna täckte hela papperstidnings-Sverige. Det var mycket information för gemene man att ta till sig och det grumsades förstås – länge och väl – över att man nu inte längre kunde se varifrån bilarna i trafiken kom. Det var ju ett nöje förr, att i ett avlägset län helljusblinka när det dök upp en bilist från samma län som ens eget.


De nya skyltarna skulle dessutom förses med ett kontrollmärke som visade att bilen var skattad och besiktigad. Det blev en hantering som i sig ledde till åtskilliga spaltmeter. Hur fick man på dem? Hur fick man av dem när det nya skulle på året därpå? Säkert minns du det ovanligt vidhäftande klister som användes?

Mig veterligt gick skiftet galant och systemet skulle – om min matematik stämmer – räcka till ca 23 miljoner kombinationer, givet att somliga bokstäver inte skulle användas av förväxlingsskäl (i och q, till exempel). Somliga snusk- och kränkningsframkallande associationer tilläts inte heller.

Det sägs att kombinationerna är på väg att ta slut och ett nytt system ska införas, sista siffran ska ersättas av en bokstav. Om detta kan man förstås läsa på nätet numera.

Om registreringsskyltens historia har exempelvis Tekniska Museets Gert Ekström skrivit en informativ artikel du hittar på Motorhistoriska Riksförbundets hemsida www.mhrf.se.

Hur är det då med registreringsnumret på informationssidan, HGX 381? Det tillhör en blå Volvo 744 av 1987 års modell, avställd i juli 2015.
 

Kommentarer

#1
2017-05-06 21:25

Jag minns händelsen. Var precis nyanländ och tyckte nog problemet var, helt världsligt överkomligt.
Var det strax efter eller strax före samma bilägare drabbades av ransonering med kuponger och allt?

Jag tycker nog det gnälldes lite för mycket då .. dessa bilister hade då inte en aning om vad som skulle drabba dom .. Hastighetsbegränsningar, fartkameror, internet som bara fungerar när man inte behöver det, mobiltelefoner som saknar täckning, IKEA i varje småstad, postorderföretagen flyttar till Kina, banken har inga pengar och posten inga frimärken för att nämna .. lite småsaker.

#2
2017-05-07 08:21

Minns mycket väl. 1973 som nyutexaminerad systemutvecklare köpte jag en några år gammal Amazon i Juli eller Augusti med reg.nummer MA&någonting. Byttes strax efter till EZD&någonting. Körkortet som byttes ut från ett med frimärke har jag kvar. Dock inte bilen.

#3
2017-05-07 23:33

Att det inte går att avläsa var bilen hör hemma är faktiskt ett problem. När turisten från landsorten är på besök i stan och har det svårt med vägval och rondeller vore nog förståelsen lite större om det framgick av reg. skylten var personen hör hemma. I de flesta länder kan man av skylten utläsa var bilen hör hemma. Det underlättar även för polisen då stulna fordon eftersöks.
Men allt i Sverige skall vara så politiskt korrekt att det inte får framgå av reg. nummer eller personnummer var personen kommer ifrån.

#4
2017-05-08 08:20

På den tiden fanns det länsbokstäver som klistermärke att fästa på bilrutan. Min far hade en sådan. Vet inte om det finns längre. Fast jag undrar ifall det skulle fungera, när jag ser på frågesporter på TV eller i tidningar om Sveriges geografi är jag förvånad så dålig kunskapen är. Är det 70-talets flumskola som är orsaken?

#5
2017-05-08 15:06

Den lådbil jag och mina syskon använde hade regsitreringsnummer T36009 vilket härstammade från den DKW AU1000 föräldrarna färdades i. Än idag minns jag när vi lämnade bilen på skroten och åkte spark hem. Numret den hade vid skrotningen minns jag dock inte.
Den ersattes av en MB 190 c (W110) som pryddes av en dekal med texten "renTlän".

Min uppfattning är att regionala skyltar mest gjorde att folk behandlades sämre i trafiken när de befann sig i "fel" landsända. Man får behandla alla trafikanter med stor respekt istället.
Dessutom är folk mer flyttbenägna idag och då följer ofta bilarna med.

#6
2017-05-16 17:37

Jag hade en släkting som var ganska nyexaminerad lärare och hade en gammal polis-amazon. När det nya numret kom var bokstäverna FES. Han begärde omgående att få byta eftersom det var en synnerligen olämplig kombination för en lärare redan på den tiden och det gick väldigt fort. Den kombinationen tillhör väl de förbjudna numera, jag har inte sett någon i alla fall. Själv satt jag på länsstyrelsen och utfärdade körkort och det var de sista i det länet som jag skrev på.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.