Bild
Nästa artikel

Det var då, 1972: Med bagaget bakåfram

Biltestarbloggen

Volkswagens era med svansmotorer i de större modellerna började närma sig slutet 1972. Argumenten för den allt mer udda motorplaceringen blev också allt mer udda. Det ser vi i en annons för de här båda modellerna i Vi Bilägare nummer 11 1972.

Typ 3, som debuterat 1961 och som kom i Variantversion tidigt 1962, hade utvecklats försiktigt sedan dess men fått förstorad motor och en del utseendeförändringar. Nu hette den 1600 Variant, hade bränsleinsprutning och var försedd med ”VW-diagnos”, en tidig form av felsökningskontakt för märkesverkstäderna. Sjuttiotvåorna hade fått en ny ”säkerhetsratt” med deformerbart rattnav och spakarna kring ratten hade fått flera nya funktioner.

Volkswagen 411 Variant kom i augusti 1969, ett år efter sedanmodellens presentation. Samtidigt ersattes de äggformade strålkastarna med dubbla runda på varje sida. 1972 skulle bli 411:ans sista år innan ersättaren, 412 med ganska ändrat utseende, tog vid.

411/412 är i dag något av en finsmakarmodell i VW-kretsar men ansågs under de här åren som högst gammaldags redan som ny. Bilen såg märklig ut och ansågs slö och ganska trång, men den hade väldigt fin åkkomfort och gick som tåget på vintern. Det gällde dock att ha dubbdäck! Publiken strömmade dock aldrig till.

Det var inte lätt att plocka fram köpargument för någon av modellerna, men reklammakarna utnyttjade det faktum att det fanns två bagageutrymmen, ett fram och ett bak:
”Men vi tyckte att det var fel att man skulle behöva blanda allt bagage på ett ställe. Stort och smått om vart annat. En del rent och annat kanske oljigt eller smutsigt. Och var gör man av dom där lite småhemliga sakerna, som man inte vill ha liggande där bak till allmänt beskådande.
Det problemet har vi alltså löst. I en VW 1600 eller 411 Variant låser du bara in grejorna i bagageutrymmet fram. Och lämnar det stora utrymmet fritt för stort bagage. De dubbla bagageutrymmena är en sak som dom har gemensamt, och som vi är ensamma om.”

Av ca 360 000 tillverkade 411/412 såldes drygt 9 100 exemplar i Sverige under de drygt fem år nöjet varade. I dag finns ca 175 bilar kvar i registret, men bara en bråkdel av dem är i trafik. 

Typ 3 var en betydligt större framgång, det hanns med nästan 2,6 miljoner exemplar av de olika kaross- och modellvarianterna (sedan, fastback och Variant) innan tillverkningen upphörde 1973. För några år sedan hade Vi Bilägare en röd VW 1500 S som vinterprojekt, Rödluvan kallad. En på många sätt utmärkt bil läsarna kunde följa i nummer efter nummer – men som saknade en hyfsat viktig vinteregenskap: värme.

Har du haft någon av de stora svansmotorfolkarna? Vad tyckte du?

Kommentarer

#1
2017-05-19 12:47

Jag har haft en VW 1600 TL -67. Den var överlägset den sämsta bil jag haft. Det är svårt att komma ihåg alla fel som uppstod, men en sak kommer jag ihåg: bilen fick en besiktningsman att bokstavligen spy;-)

#2
2017-05-19 12:51

Att de var verkligen bakåfram på alla sätt, men på ett oerhört charmigt sätt. Som alla gamla folkvagnar med motorn bak är det ju ett måste att ha upplevt dem. Som en gammal attraktion på ett nöjesfält som ersätts med bättre modernare ting. Men man saknar känslan från den gamla.

#3
2017-05-19 20:27

Jag kommer ihåg salige Jan Ulle'ns sågning av 411 som han tyckte var bland det otäckaste som någonsin tagits fram i bilväg.
Han gjorde det direkt efter presentationen som skedde tillsammans med flott bjudmiddag med allt dricka och övriga tillbehör!
Och hans kommentar "Jag kommer aldrig mer att bli bjuden av VW!"
Det stämde, han gick bort 1980.

#4
2017-05-20 08:40

Min första bil var en VW 1600 TL aut -67, var väl varken den bästa bilen eller köpet jag gjort. Men med färskt körkort så var det himmeln. Senare ägde jag en 412 LE variant aut -73, den tog sig upp på vinterbackar med sommardäck där kompisars amazoner och asconer slirade. Åkte till den lokala bilverkstan för något elektriskt fel och frågade om dom kunde titta på det, -javisst vad är det för en bil? -412 LE aut... -njaaee en sån vill vi inte röra.

#5
2017-05-20 13:31

Farsan var till min o mors förtjusning inne på en vinröd metallic 411 LE Coupe och mycket krom...men backade ur.
En av farsans kompisar hade en 411 LE Coupe och den var väl inte mer oäven mot andra bilar på den tiden utan snarare tvärtom smäckrare mot vad som var brukligt.
Jag minn inte helt om det inte kan ha varit en 412 LS då de snackade om att den stora motorn gick varm, en bekymmer som man inte fick någon ordning på och att den bilen gick vidare men att bilen var annars riktig trevlig som sagt mot vad som fanns...en dyster bilperiod detta runt 70-75 där Ford och Opel var väl de vettigaste och därmed inte menat de modernaste utan just vettigast jämte Volvo då givetvis.

#6
2017-05-21 20:07

Om jag inte minns helt fel, så kom designen på 412 från en brasiliansk modell som man lånade fronten från. Den såg i vart fall bättre ut än glosögda 411. Det var verkligen ingen bra bil, man undrar ju hur det hade gått för VW om man inte panikköpt NSU? K70 var ju en betydligt modernare bil, låt vara att den drogs med barnsjukdomar. Typ 3 var en betydligt bättre bil än 411, mer mogen och "lagom", även om den också var omodern med sin svansmotor. Var det inte så att första TLE stördes av vissa trafikljus? VW var ju annars tidiga med elektronisk insprutning. MB, Peugeot och andra körde mekanisk.

#7
2017-05-22 08:31

Mitt minne påstår att TLE kunde slås ut av vissa järnvägsövergångar. Dock inget jag själv upplevt utan enbart hörsägen. Jag har däremot råkat störa ut insprutningen på en betydligt modernare bil med mobiltelefon så att jag blev belagd med mobilförbud i den bilen.

Jag har aldrig haft en svansmotorfolka. Hur sjutton har jag kunnat undgå det?

#8
2017-05-23 21:07

Jag har haft flera av både typ 1 och typ 3 modellerna
Även kört en del rally med dessa modeller
Karossen var hur stabil och hållbar som helst, men motorerna var inte av
större kvalité de var ofta ram och vevlager som inte ville hålla måttet när det
trimmades. Men jag fick bra placeringar då och då även en total seger
När 1500S kom så hände de en del större haverier ute i världen av att de blev ventilbrott
Men jag har så kallade GULD KLOCKA som VW gav ut till de som körde 10 tusen mil
men de gällde då 1200 utan större reparationer.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!