Bild
Nästa artikel

Det var då, 1972: Billigaste bilen – utan skryt

Biltestarbloggen
Billiga nya bilar, finns de? Frågan infinner sig efter lite bläddrande i ett av Vi Bilägares majnummer 1972. På en helsidesannons – i färg! – talas det om ”Sveriges billigaste bil” och vilken skulle det vara för 45 år sedan om inte Renault 4?
Den kostade ny 13 980 kronor ”på gatan i Sthlm”. Annonsens utformning var snarlik den som fick modellen att slå igenom med dunder och brak på svenska marknaden 1964.

Det var då reklambyrån Arbmans lanserade begreppet Skrytbil om Renault 4, en term som snarast låg lite före sin tid i sin appell till enkelhet och smarthet kopplad till att äga en billig bil i stället för en dyr i en allt hetsigare statusjakt.
Annonskampanjen ledde till att försäljningen av Renault 4, som lanserats med konventionella medel i Sverige 1961, ökade kraftigt och skapade ett stycke reklamhistoria i sitt sätt att vara ”anti”.

Annonsen för ”Sveriges billigaste bil” har samma uppläggning. En enkel bild, en ganska kort text som med utsökt blandning av fakta och sunt förnuft får läsaren att famla efter plånboken. Hör bara:
”Den kostar ungefär 2 kronor milen exklusive service och reparationer. Det beror förstås på att den har lågt inköpspris och högt andrahandsvärde. Att den bara drar 0,7 liter milen. Att den har lägsta skatt. Att fem års vagnskadegaranti ingår i priset. Den har dessutom billiga delar. En framdörr kostar 193 kronor. En framflygel 69,40 kronor. En sats foder och kolvar 371,75 kronor. En stötfångare 98,85 kronor.”
På öret!
”Den är både personbil och ”skåpbil”. Den har en stor bred, tröskellös dörr därbak. Du gör en ”skåpbil” av Fyran på en minut. Den är fyrkantig. Rymmer mycket. Men skrymmer lite.”


Nog är det smart skrivet, fjärran från dagens svulstigheter?
”Ägarna av den här lilla bilen får ett anseende som faktiskt inte kan köpas för pengar. Förmodligen för att de har vett och kurage att välja ett vettigt transportmedel istället för en blank statussymbol. Det är väl därför Renault 4 kallas skrytbil. Vi tror på vettiga människor.”

Skulle detta gå hem i dag? Skulle man kunna ”kommunicera” med marknaden på detta sätt?
Antagligen, säkert finns det massor av köpare som skulle gilla en modern men flärdfri och nyttoinriktad fyrhjuling som inte dränerar plånboken – och som såldes med raka fakta i stället för alla sedvanliga floskler om livsstilar och extrema fartresurser.

För 20 år sedan kom Hyundai Atos som lite av den tidens Renault 4. I dag finns inte så många riktigt billiga bilar, Dacia Sandero för 79 900 kronor i grundpris är nog det lägsta nypris man kan hitta just nu. Men säljs det några så billiga exemplar? Knappast.

Vad tycker du, är det dags för en ny Skrytbil?
 

Kommentarer

#1
2017-05-12 10:27

Undrar vad de menade med "Canadavärme"?
Canada kan väl vara ganska kallt på vintern?

#2
2017-05-12 10:56

Kan tycka det är lite märkligt att inte en sådan här "anti"-bil har större plats på bilmarknaden. Självklart passar det inte alla, men något segment för den råaste, billigaste formen av bruksbil (med betoning på "bruks") borde det ju ändå funnits.

#3
2017-05-12 11:10

Jag blev omkörd på E18 av en R4 i lördags. Jag höll stipulerade 100 km/h så han var nog nära max i sin bil.

Medelsvensson har blivit för bekväm för att åka snålbil och biltillverkarna har insett att de kan sälja bilar med grövre utseende utan flärd till ett högre pris än de modeller som är blanka hela vägen.

#4
2017-05-12 11:34

Haha... en R4 över hundra -jag kan tänka mig bekvämare former av tortyr =). Åkte i min yngre barndom 15 mil i en sådan, troligen i maxfart, det ville jag aldrig göra om så jag åkte aldrig med morbrodern till landet, utan valde annan släkt. MEN...när jag kikar på min färddator idag och konstaterar att snitthastigheten senaste året låg på 29 km/h (enbart sthlm/förorts-trafik) så kommer saken i ett annat läge. Tänker jag efter lite så minns jag bara 2 tillfällen när bruksbilen var uppe i mer än 90 km/h... Å andra sidan, när jag som vanligt sitter still i trafiken är det ju betydligt trevligare att sitta i ett vardagsrum på hjul (redigt stor bil med hemmabio, internet, klimatanläggning, kylskåp osv osv...) än i en trummande konservburk =)

#5
2017-05-12 11:39

Suzuki är väl inne på det spåret. Åtminstone med ledning av deras hemsida.

#6
2017-05-12 11:47

Canadavärme kallades det i reklamen då,även 1961 då jag köpte min första bil en Renault Dauphine med Canadavärme ett stort värmepaket med fläkt i motorrummet bak ock isolerade slangar till kupen den kostade 8000 kr inkl värmen

#7
2017-05-12 15:04

Har ägt en 4L. Den och en Citroën 2cv var i särklass de billigaste och tillförlitligaste samt mest praktiska bilarna man kunde äga vid den tiden. Man förvånade sig dock över allt skit som uttalades om franska bilar, mest av de som inte hade en aning, men det har ju inte ändrats i nutid.

#8
2017-05-12 16:27

Focus..."Man förvånade sig dock över allt skit som uttalades om franska bilar,"
.Jag har haft många bilar och skruvat i många under årens lopp och det ligger lite eller kanske till och med mycket sanning i det faktiskt..Udda lösningar och tvärt emot vänster gäng tre bultat osv, osv.qsv. Men sköna att åka i och bra väghållning även på 60-70 talet.

#9
2017-05-12 20:12

Jo jo visst men de var o är skräp! Man får vad man betalar för.

#10
2017-05-12 21:22

Som sagt: uttalande från dem som inte har en aning, kanske inte ens ägt en fransk bil.

#11
2017-05-15 09:14

0,7 l/ mil eller 7,0 l/ per 100 km är ju vad många bilar drar idag, 45 år senare. Visst går utvecklingen med stormsteg, eller?

#12
2017-05-15 09:52

Om man testar att krocka med något större än en ekorre med en R4 och sen gör det med en modern bil kanske man ser skillnaden. Förresten ska man nog testa i omvänd ordning.

#13
2017-05-15 17:27

På sin tid körde min brorsa på en sådan med en Volvo 940 rakt från sidan, så pass att den la sig på på högerdörrarna med fulla skador på dörrar, speglar och dylikt, medans det inte fanns några skador alls att finna på Volvon. jag provade en sådan Laban tror jag den hette i folkmun, redan då jämfört med vagnparken som fanns då upplevde jag den som ett stort skämt .

#14
2017-05-15 19:48

Man fick byta flyglar lika ofta som avgassystem. och på den tiden bytte man avgassystem ofta. men bådadera gick enkelt.
Jag gillade dock bilens enkelhet. Bara en sån enkel lösning som att dämpa den långa växelstången ovanför motorn med hjälp av en ring i en fjäder. (Växellådan satt framför motorn, därav de omvända växellägena.)
Jag tog ett extravarv runt Hökarängsrondellen för att kolla om dörrhandtagen tog i eller om det bara kändes så. Den krängde rejält på den mjuka fjädringen men hjulen höll sig på marken – tror jag.

#15
2017-05-16 16:45

Hej Roy J, apropå kränga rejält. Citroen ID19 hade på sin tid en annons som löd någonting i den här stilen NI FLYGER INTE DET BARA KÄNNS SÅ, Då kontrade elaka tungor rejält med Citroen cv2. NI VÄLTER INTE DET BARA KÄNNS SÅ ;)

#16
2017-05-16 17:56

När jag låg i lumpen kappkörde jag med en PV444 med takgök med min Renault Daupine båda gick 115-120 km när vi kom till avspärrning och fick göra en 45 graders sväng då gick det på 2 hjul länge efter det stannade vi båda,en sån hade aldrig klarat ett älgtest

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.