Bild
Nästa artikel

Det gömda blir synligt

Biltestarbloggen
"Det som ”göms undan” på våra bilar – oftast grus, lera och vägsalt – blir synligt när plastdetaljer avlägsnas"

”Det som göms i snö kommer upp i tö”. Ni kommer säkert ihåg Robert Brobergs slagdänga. Den passar ju redan bra här i Stockholm efter snökaoset förra veckan.
 
Symboliskt kan man också koppla textraderna till att det som ”göms undan” på våra bilar – oftast grus, lera och vägsalt – blir synligt när plastdetaljer avlägsnas. Årsredovisningen av våra 14 långtestbilar avslutas som alltid med en noggrann granskning av rostskyddet.
 
Biltillverkarna har sedan flera år tillbaka kapslat in bilarnas underreden med stora plastsköldar. Även inne i hjulhusen är det svårt att med blotta ögat få klart för sig vad som sker bakom plast- och filtinnerskärmar. Här krävs demontering!
 
Det är just det arbetsmomentet vi ägnar oss åt under dessa dagar.  Vi skruvar bort plast- och filtskydden på våra mesta långmilare. Här har vi också lösgjort isoleringsmaterial och spolat och tvättat rent för att få full insyn.  
 
Vi kan redan nu avslöja att vi funnit angrepp av varierande slag på var och varannan bil. Redovisningen av våra yngre testbilar presenteras i papperstidningen nr 18 som kommer ut till våra prenumeranter andra veckan i december och för de äldre bilarna i nr 1/2017 med utgivning andra januariveckan.

Kommentarer

#1
2016-11-18 13:50

Kanon bra jobbat!

#2
2016-11-18 16:45

Det är som jag har skrivit tidigare. Trots mothugg från vissa här på forumet, gäller det att hålla rent under bilen. Ventilationskanaler skall hållas rena, sedan vid behov skruva loss och spola rent. Maskintvätt är helt värdelöst, ser bara snyggt ut utanpå.
Sedan i en annan tråd om färger, där några tycker att vissa färger är bra för att smutsen inte syns??? Behöver inte tvätta bilen så ofta.??? Men hallå….. hur blir det då med kommande rost? Välj svart och tvätta ofta.

#3
2016-11-18 18:21

Kan ni inte följa upp hur många som skrotats på grund av rost när de är 15 år gamla respektive rostlagats? Jag gissar på 0.

#4
2016-11-18 18:33

Jag demonterade plastsköldarna under bilen på min 508 för att kolla.
Resultatet efter 9000 mil? En full 20L hink med sand och jord, men inte en tillstymmelse till ytrost eller annat.
Om det funnits plats skulle det säkert kunnat ha ansamlats ännu mer smuts, men det var fullt.

#5
2016-11-18 19:37

Här lägger biltillverkarna ner massor av tid och pengar på att spara vikt och därmed förbrukning på bilarna, genom bl.a. dyrare materialval. Sen sätter man dit plastsköldar som samlar på sig åtskilliga kilon med sand, jord och lera och dessutom ljudisolerande material som suger vatten... Hur smart är det?

#6
2016-11-18 20:14

Ja det kan man undra Rutger Jönåker? Smart? Not!
Edmund det har nog inte gått 15 år sedan man började med plastsköldar under bilarna. Hur tänkte du där?

#7
2016-11-19 00:09

Har en Golf -11 och en Polo -11. Plockade bort all plasten i somras på bägge. Endast Golfen hade rikligt med skit i hålrummen under A-stolparna, i övrigt var det klockrent efter fyra års körning, en hel del på grusväg. Konstigt att inte Golfkonstruktörena kan kolla med sina kollegor på Polosidan, ett enkelt hål i botten på A-stolpen tycks ju lösa hela problemet där.

#8
2016-11-19 08:41

Hade en större blomkruka med jord/sand bakom tröskeln fram på min Audi A3 -07. Rost överallt.

#9
2016-11-19 09:41

christer_1 min poäng är att Vibilägare har ett uruselt track record när det gäller rost och dess betydelse. De har gjort rostinspektioner i över 15 år men aldrig någonsin gått tillbaka och jämfört prognos med utfall. De har haft fel gång på gång på gång mot verkligt utfall.

Aldrig någonsin har de gått tillbaka och utvärderat hur bra deras analyser varit. De skrämmer upp folk i onödan, rekommenderar miljöovänliga behandlingar som dessutom säljs av deras rostexperter och får folk att välja fel bil ur rostskyddssynpunkt.

Någon som vågar sätta emot att ingen av dessa bilar skrotats eller rostlagats på 15 år?

#10
2016-11-19 11:39

Bra inlägg edmund, exempelvis hade Vi bilägare en undersökning förra vintern där det visade sig att 7 år gamla VW Golf hade rostat lika mycket eller mer än Toyota Prius. Trots det så fortsätter Vi bilägare att dela ut betyg 4 till Golf och betyg 2 till Prius. Vad värre är, man delar ut betyg 4 (bra) till alla VW och betyg 2 (dålig) till alla Toyota. Ironin i exemplet VW kontra Toyota är ju också att Toyota håller ihop i övrigt mycket bättre än VW i långa loppet. Så handlar frågan om driftkvalitet så borde VW snarare få betyg 2 och Toyota betyg 4, eller möjligen betyg 3 till VW och betyg 5 till Toyota. Då hade det varit bättre konsumentupplysning så vad man sysslar med nu är högst oklart.

#12
2016-11-19 19:04

Allt är förgängligt.
Som en gammal släkting till min fru, en SAAB fantast, jobbat som mek på SAAB, omtalat fläckfria bilar.
Idag vet vi att han lade ned redigt med pengar på sina bilar långt innan gemene man kände till rekonditionering. alla lister bort och även emblemen, vi snackar om att vända ut o in på bilen , visserligen av kompisar på SAAB men inte för gratis.
Ja antingen eller, mannen skrapar upp hela sidan på sin otroligt fina 9-3 mot en portalsten.

Vad jag vill ha sagt är att bilar är till bruks och att man inte bör fästa sig allt för stort vid dem för det är antingen eller som gäller.

#13
2016-11-21 16:52

Hej Tvärnit, och varför ska inte SAAB-fantasten få ha kul. Kanske var är en skötsam människa, så låt han leka. Jag brukar säga , var och en är tokig på sitt sätt ;)

#14
2016-11-24 19:02

På tal om Saabs rostbenägenhet, så rostade. Dom helt utroligt, svar från verkstaden var, att Saab använde Belgisk plåt, så det var inte mycket Svensk bil i dom Saabar...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.