Bild
Nästa artikel

Dålig stadsluft – därför ska vi cykla!

Biltestarbloggen

Cykel framförs, särskilt på senare tid, som en del av lösningen på trängseln och avgasproblemen i Stockholm och i andra städer.
 
Men är det så klokt att inspirera till cykling i dålig stadsluft? När alla motionärer ska tävla på cykel in och ut ur i sta’n i högtrafik, lär de suga i sig rejält med smutsig luft – som dessutom hamnar längt ner i lungorna när man flåsar.
 
Samtidigt sitter många i bil med partikelfilter och system som stänger av inkommande luft om den är alltför förorenad. Cykelvägarna leds ju dessutom längs med, till och med mellan, körfälten i de mest trafikerade lederna.
 
Dagens Nyheter gjorde härom dagen en rolig test, där man jämförde bil mot buss och cykel från Hammarby Sjöstad till Marieberg. Tävlingen startade 08.00, det vill säga i värsta rusningstrafik. Det är ungefär en mil med bil via Essingeleden och 7,5 km per cykel. DN:s reporter använde en elförstärkt hoj – inte lika miljövänlig som en vanlig cykel, men bättre än bilen. Frågan är hur el-cykeln klarar sig jämfört med bussen?
 
Cyklisten vann förstås - med 10 minuter mot bilen och 21 mot bussen. Självklart ska man ta buss eller om vädret tillåter och personen i fråga är i skick för det – cykeln. Det handlar ju om en pluttresa mitt i sta’n.
 
DN glömmer precis som många politiker att de flesta även från närförort har en betydligt längre resa att göra. Själv kör jag 50 km och startar 05.15.
 
Min huvudinvändning kvarstår – är det verkligen seriöst av politiker att uppmana människor att cykla, eller som en del gör springa, längs gator i rusningstrafik? Dessa personer lär fungera som ambulerande reningsfilter av de föroreningar som cykelföreträdarna vill minska.  
 

Kommentarer

#1
2017-09-29 13:00

Människor som rör på sig presterar ofta bättre på jobbet och belastar sjukvården mindre, så ur den aspekten så säger jag JA.
Sen så är frågan hur det är med föroreningarna, det är väl det som dom vill komma tillrätta med då dom klurar på miljözoner, vill förbjuda diesel och vill att fler cyklar.
Eller....så är det som med framtidens bränslen, det är inte ETT sätt som är det bästa utan en vinnande kombination av många.

#2
2017-09-29 13:08

I samma anda som man egentligen vill att folk skall röra på sig mer så tar man fram Segway och andra prylar och detta allt för att man skall slippa att gå. Att gå eller cykla mår vi alla bra av men då skall det vara cyklar utan elmotorer.

#3
2017-09-29 13:22

En elmotor gör att många som har uppförsbacke hem eller kanske är lite äldre också orkar cykla. Samma gäller om man måste ha kostym på sig, rätt skönt att slippa vara svettig när man kommer fram till jobbet.
Man rör fortfarande på sig med en el-cykel, samma med segway.

#4
2017-09-29 13:30

"en elförstärkt hoj – inte lika miljövänlig som en vanlig cykel"

Det beror precis som vanligt hur man räknar. Tas tillverkningen med i beräkningarna så ger motor och batteri en högre miljöbelastning. Har elcykeln stålram och den normala cykeln aluminiumram är förhållanden de omvända. Men tillverkningen brukar ViB knappast ta med i sina miljöresonemang utan går endast på miljövänligheten vid framförandet.

Då vinner en elcykel stort över en normal cykel. Elsystemet har rejält mycket bättre verkningsgrad än musklerna hos en människa och det går åt betydligt mindre energi för att driva en elcykel, trots den något högre vikten. För att leverera 100 Watt ut i pedalerna krävs det cirka 150 W från elsystemet medan människan måste utveckla 400 W. Kommer elen dessutom från solen vinner elcykeln ännu större jämfört med människan oavsett om den drivs på kött eller grönsaker, som båda belastar miljön vid produktion.

#5
2017-09-29 13:37

Resonemanget som Erik gör är typisk bilpropaganda (men det är väl att vänta sig av en bilskribent).

Vänd på det hela istället. Är det verkligen seriöst av politiker att låta människor köra bil i längs gator i rusningstrafik? Och spy ut föroreningar och orsaka besvär inte bara för de som cyklar utan även för de som går, arbetar och bor i städerna?

#6
2017-09-29 13:45

För de som Erik som bor i närförort och hävdar att de måste ha motorhjälp för att ta sig fram så gjorde SMC ett test på vilket motorfordon som är snabbast i rusningstrafik.

Av bil, MC, moped 25 km/h, moped 45 km/h och kommunalt så var bilen det absolut sämsta alternativet och tog längst tid. Till och med sämre än att skaka fram på moppe i 25 km/h, som flera gånger blev passerad av snabbare cyklister.

Så Erik, oavsett vilket transportalternativ du jämför med så kommer den som väljer att ta bilen alltid att vara den största förloraren. Oavsett om det gäller pendling till stan eller transporter inom den.

#8
2017-09-29 15:15

Har du 5 mil till jobbet bor du inte i närförort Erik, det kan du omöjligt påstå! Och ska man hårdra det har även du garanterat möjligheten att åka tåg in till stan; bor du långt från närmaste station är det garanterat både billigare och enklare att parkera där än mitt i stan.
Och resonemanget att det är bättre att sitta i en bil med filter på kupéfläkten än att gå eller cykla på samma gata är ju rent horribelt - snacka om egoism visavi de människor som alltid kommer att befinna sig utanför din bil som oavsett avgasrening bidrar till föroreningarna.
Inte ens om alla bilar är elbilar fungerar det att privatpersoner i någon större utsträckning kör bil till arbetsplatser i innerstan, det faller på sin egen orimlighet.

#9
2017-09-29 16:05

En cykel tar sig fram snabbast i staden. jag har slagit vad i detta o vunnit.
Men nej för det är så förbannat trist att cykla i stora delar av året och alltid är det motvind, stenkrossen den äter hål i däcken.
Jag sitter i bilen med klimatanläggning och låter kupefiltret ta all smuts.

#10
2017-09-29 17:06

Paradox moment 22... Har också funderat på detta på senaste tiden då luften ser dålig ut är det då hälsosamt att inandas den vid träning!? Men vi skitar väl ned tills vi inte längre kan se en meter framför oss och behöver ansiktsmask med filter för att kunna andas.

#11
2017-09-29 17:46

Jag har ställt in min elcykel så att de endast hjälper till i låga farter, i praktiken i uppförsbackar.
Själv undviker jag bil så långt möjligt inne i stan. Bara att hitta en parkeringsplats att tråckla in sig på, är ju avskräckande.

Som andra också varit inne på, borde kanske den gode Erik vända på sitt resonemang. Dessutom minskar antalet bilister om fler väljer att cykla.

#12
2017-09-30 08:06

Livmedelsproduktion står för ca 25% av våra totala utsläpp av växthusgaser. Därtill kommer utsläpp pga transporter i distribution. Ökad fysisk belastning över tid (med bibehållen kroppsvikt) medför ökad matkonsumtion. Energiförbrukning vid cykande är svåruppskattat och varierar med flera faktorer men en försiktig uppskattning är att knappt en mils cyklande motsvarar 10% ökad förbrukning jämfört med vila. Om alla skulle cykla 2 x 7 km om dagen i ställt för att åka bil/buss osv skulle detta i så fall medföra uppemot 20% ökad matkonsumtion och därmed en ökning av utsläpp av växthusgaser med åtminstone 3%! Borde alltså finnas med i kalkylen för cyklande vilket det oftast inte gör.

#13
2017-09-30 08:51

Erik företräder en åldrande population som lever "rör inte min bil". Inte nog med att han undviker infartsparkeringar så gör har han dessutom ett körsätt som hör historien till. Jag har stött på honom i trafiken några gånger och då alltid blivit omkörd. När jag påpekade detta för redaktionen så bad de om ursäkt om han skrämt mig, inget om körsättet. Så om Erik inte får ihop bilarnas förbrukning så sitter det i hans höger fot. Lämna bilarna i redaktionsgaraget om natten åk kommunalt hem och utsätt inte stadsmedborgarna för onödiga utsläpp.

#15
2017-09-30 10:16

Bor också i en närförort i Stockholm. Det skulle inte för en sekund falla mig in att cykla "bilvägarna" intill avgaserna. Stockholm är en fantastisk cykelstad med många möjligheter för cyklisten och jag kan inte se en enda anledning till att ge sig i konflikt med bilar och annan trafik (enfaldiga cyklister som bara tror att bilvägen är den enda möjliga.) för att få insupa så mkt avgaser som möjligt, eller bara få utrymme för sin konfliktsjuka eller exhibitionism.
Att åka iväg 05:15 för att åka 50 km och sätta sig i div bilköer är inte min grej heller, -jag hade kikat på andra lösningar.

#16
2017-09-30 16:33

Men om man nu av olika skäl (medicinska) inte klarar att cykla, gå längre sträckor eller stå i en krängande och ryckigt körd buss, vad ska man då göra? Om man har balansproblem, muskelproblem, hjärtsjukdomar etc. Alla är inte unga. friska och starka. Och dessutom är det tyvärr så att många av dessa hinder dessutom inte syns utåt, man kan se helt frisk ut utan att vara det.
Det är så typiskt i den här sortens debatter, det stora flertalet debattörer är så infernaliskt trångsynta och utgår från att alla andra är lika bra och duktiga som man själv är och att alla andra har bara samma behov som man själv har.
Men tyvärr kommer alla yngre att så småningom väldigt tydligt den hårda vägen få lära sig att ungdomens spänst håller inte hur länge som helst, det går utför enormt mycket fortare än man tror.

#17
2017-09-30 20:00

Men snälla Erik. Dessa människor lever redan dygnet om i denna miljö. Kan de då själva bidraga att minska föroreningen är det väl enbart en god sak?

#18
2017-09-30 20:28

För tjugo år sedan så skrattade vi åt Rumänien idag är det helt rätt att cykla och åka buss.
Elektroniska stängsel o annat på G, ja man se vart det pekar, fyrfiligt åt parnassens stora Volvos, here we come Kim Jong- Un.

#19
2017-10-01 09:21

#16 Uffeeh... "Vad skall man göra"... -elementärt, i väntan på den helt autonoma bilen så gäller färdtjänst.

#20
2017-10-01 10:36

Ansiktsmask kan väl inte vara fel i omställningsfasen tills alla bilar är elektriska? Man ska väl inte behöva offra sin hälsa genom att vara föregångare och använda en cykel kan jag tycka. Om politiker kan åstadkomma utsläppsfria cykelleder och gator så hjälper det givetvis men risken finns ändå att luften fortfarande är dålig i tätorter och städer.

#21
2017-10-01 18:29

#19 LeifV Ser att du tillhör de trångsyntas skara. Men verkligheten kommer ikapp dig också.

#22
2017-10-02 06:09

Är den nån som har varit till Stockholm nyligen och kan säga hur smutsig luften är där? Är det ungefär som i Norditalien?

#23
2017-10-02 18:41

Det går nog inget vidare att säga hur smutsig luften är utan att ha med sig mätinstrument, men det går att uttala sig om lukt och jag kände ingen markant lukt. I Norditalien, t ex Tyrolen, där känner man ingen avgaslukt, men i Bolzano, Turin och Milano uppfattar jag att luften är som i Stockholm, Köpenhavn och Oslo.

#24
2017-10-05 16:36

Glöm inte fjärrvärmeverken när vi skall förbättra luften i städer. De är tydligen stora syndabockar.

#25
2017-10-05 16:40

Laddhybrid låter intressant, men rent praktiskt är de odugliga i vardagen för de flesta. För bilarna går inte att utrusta med dragkrok Dessutom har man i de flesta fallen minskat tankvolymen, så att man nu måste stanna o tanka på en långresa. De el bilar som kan utrustas med dragkrok är så pass dyra i inköp så att det kan aldrig bli något alternativ för de flesta

#26
2017-12-12 09:45

Ju fler som cyklar (och färre som kör bil), desto bättre luft. Eller?

#27
2017-12-14 17:38

bgl, hur stor del av av utsläppen som livsmedelsproduktionen står för är inte säkerställt. Där kommer hela tiden motstridiga rön.
Men nu var det stadsmiljö det gällde. Cyklisten äter marginellt mer. Den stora skillnaden är att denne inte blir tjock. Dessutom brukar godissuget minska när man rör på sig. Belastningen på sjukvården blir också mindre.
Nej, sammantaget är cykling en ren vinstaffär (utom för bil- och bränsleförsäljare).

#28
2017-12-14 17:40

Uffeeh, tror du på allvar att det är mer än en bråkdel av alla som åker bil in till stan som gör det att hälsoskäl?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.