Bild
Nästa artikel

Dags för bilsläpp!

Biltestarbloggen
Fredag 20 april 2018 slog försommaren till på riktigt. Solen formligen brakade ned över Stockholm och alla uteserveringar fylldes snabbt av lunchätare som diskuterade den kommande helgens möjligheter.

Själv fick jag klåda av att befinna mig på fel plats. Jag borde i detta nu vara på väg till Dalarna och den lada där mina gamla hobbybilar sover sin vintersömn. Inte denna helg men nästa är det äntligen dags att ta ut dem i friska luften igen. En styck Opel Senator från 1981 och en styck Mazda MX-5 från 1991 ska åter träda i tjänst.

Med Mazdan förväntar jag mig inga som helst problem, den brukar starta på stört och sedan är det bara att tjoffa undan det lilla taket och ge sig ut och njuta. Jag har aldrig haft en roligare bil för så förhållandevis lite pengar, den kostade mig 50 000 kronor och var i toppenskick när jag köpte den för ett par år sedan. Det är den fortfarande. Varje gång jag tänker på bilen har jag ungefär bilden här intill på näthinnan; sommar, sol och suffletten fälld.

Med Opeln brukar det också gå bra, särskilt sedan jag kostade på den ett nytt och dyrt batteri. Men riktigt lika problemfri som Mazdan är den högvördiga Senatorn trots allt inte.

Det kan vara någon liten och väldigt svåråtkomlig bensinslang i insprutningen som sprungit läck under vinteridet. Eller också är det ett bromsok som kärvat till sig, en elhiss som tappat ström eller någon avgasrörupphängning som torkat ut. Själva motorn, lådan och allt annat har gått som tåget sedan jag köpte bilen 2003. Bilen skulle antagligen bli hur tjusig som helst med en omlackering men jag trivs med den i det lätt slitna skick som den är, med någon rostfläck här, en lätt buckla där och en fläkt som skriar som en åsna.


Tills nästa helg infinner sig har jag dessutom att göra med bil nummer tre i min lilla loppcirkus. Premiärturen från hemmagaraget med min Triumph 1300 av 1969 års modell gick galant ända ned till Kungsgatan i Uppsala. Där, i en korsning i rusningstrafiken, tvärdog bilen och vägrade att under några som helst omständigheter starta. Det har jag faktiskt aldrig råkat ut för tidigare, jag köpte även Trajan 2003 och den har gått som ett urverk.

Efter neslig hembogsering står den nu i garaget och surar medan jag sitter på en pall bredvid och funderar på vad som är fel. Den får bensin, alla cylindrar har tändning, allt verkar hur friskt som helst. Men startar, det gör bilen inte.

Kanske har du en gammal bil som nyss kommit ut eller som ska ut inom kort? Låt oss veta!

Trevlig helg!
 

Kommentarer

#1
2018-04-21 16:13

Väldigt få verkar dela din glädje med vårsolen och nedcabbad Miata. Jag gör det dock. Dessutom kan det behövas lite glada tillrop riktade till tänkaren på pallen i garaget.

#2
2018-04-21 21:23

Det som avhåller en ifrån sådant här är platsbrist i garaget - tyvärr... Så grattis ni som kan.

#3
2018-04-22 08:00

Ställde på MX-5:an för några dagar sedan, ut och "luftat" den i helgen. Än så länge har den bara gått ca 25 mil. Ångrar inte en sekund att vi köpte den.

#4
2018-04-22 09:14

Jag har länge suktat efter en miata, redan sedan dom kom på 90 -talet faktiskt, det verkar så himla trevligt att ratta en sådan en varm sommardag. Men vardag och andra prioriteringar har stått i vägen, men nu när äldsta grabben om bara några år ska ta körkort så undrar jag om vi inte ska skaffa en

#5
2018-04-23 11:33

Provad en NB en gång och blev lite besviken. Min dåvarande 6'a var betydligt roligare att köra. Nu har jag dock börjad dregla efter en ND lite. Tyvärr finns det inte många begagnade ute än. 160 häst och runt tonnet i vikt borde rått bot på den största nackdelen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.