Bild
Nästa artikel

Dags att summera 2016 års långtest

Biltestarbloggen
Här någonstans finns Årets Långtestbil 2016. Men vilken det är avslöjas inte nu, utan först i nr 18 av papperstidningen som kommer ut under första halvan av december.

Jag har sedan en tid suttit nedborrad i drivor av papper i alla former. Skrivbordet har mer eller mindre dignat av bränslekvitton, värdeminskningsvärderingar, serviceprotokoll – och en och annan skaderapport.
 
Det jag pysslat med är att, mer eller mindre på öret, räknat ut vad årets långtestbilar kostat; från startskottet i januari till målgången nu i december. Och det är inga småsummor det handlar om. Över 800 000 kronor har gått upp i avgasrök under de nästan 20 000 mil bilarna avverkat under perioden. 
 
Men vi har förstås fått ut en hel del av verksamheten också. Det får man om man djupgranskar fem bilar under ett helt år och låter var och en av dem rulla 4 000 mil? Det finns, mig veterligt, ingen annan motortidning som ens kommer i närheten av ett lika uttömmande test.         
 
I Vi Bilägares långteststall får de fem förarna i testlaget bekanta sig med varje bil i uppemot 800 mil. De har med andra ord en gedigen grund att stå på när de ger sina omdömen. Lite mer än en sväng runt kvarteret, om man säger så…
 
Nu har förarna i en omröstning utsett Årets Långtestbil 2016 och resultatet blev en stor överraskning, i alla fall för mig. Lika förvånad blev jag  över den bil som hamnade i botten på listan. Att det skulle gå så hade jag aldrig kunnat ana när staren gick i början av året.
 
De bilar långtestförarna hade att rösta på var, i bokstavsordning: Audi A4 Avant, Mazda MX-5, Opel Astra , Subaru Levorg och Toyota Avensis ST.
 
Vilken av dem som vann, och resten av topplistan, avslöjas i nr 18 av papperstidningen som kommer till butik den 13 december. Där slutsummeras också årets långtestverksamhet i ett tio sidor långt  reportage där du får reda på allt som är värt att veta om de fem bilarna.

Kommentarer

#1
2016-12-01 14:47

Att Audi A4 vinner är ingen högoddsare när Vi bilägare testar.

Skulle vara bra för läsaren om man kunde få en känsla för vad det är man värderar och hur det viktas. Exempelvis hur kan man jämföra MX-5 med dom andra?

#2
2016-12-01 15:46

Skulle inte bli förvånad om Mazda vinner och A4 hamnar i botten.
Det skulle ju kunna överraska någon, A4 har ju inte imponerat så värst, speciellt inte i förhållande till priset och Mazda har man ju beskrivit med tårarna rinnande av entusiasm...

Mazda
Subaru
Astra
Avensis
A4

Jag skulle inte placera dem i den rangordningen, Mazda skulle hamna sist då men det är är ju en annan sak.

#3
2016-12-01 17:58

Miljökompenserar ni era "tester"?

#4
2016-12-01 19:54

Att Mazda hamnar i topp, är nog ingen högoddsare. Avensis hamnar i botten med samma odds.

#5
2016-12-01 20:25

Jag har en kompis som har en sån här Mazda som leksaksbil.
Han har en riktig bil också, en sån där utan blinkers och som ska gå fortast på vägen.
Väljer man Mazdan här har man förbrukat allt förtroende!

#6
.
2016-12-01 20:58

Toyotan först. Ingen gillar den bilen så där är överraskning nummer ett.
Subarun sist. En betydligt bättre bil på pappret än i verkligheten och därför också en överraskning för många.

#7
2016-12-01 21:15

Jag tror på Opel Astra. Det var länge sedan Opel vann ett långtest.

#8
2016-12-02 00:42

Så här tror jag !

1:a Subaru Levorg - Testlaget har varit nöjda med det mesta (namnet Levorg är däremot enligt mig ett fult namn)

2:a (delad) Audi A4 Avant och Mazda MX-5 - Helt olika bilar, men när poängen räknas samman får de samma poäng.

3:a Opel Astra - Inte dålig på något sätt, men heller inte bäst på något.

4:a Toyota Avensis - Mest för den "träliga" och sävliga motorn gissar jag

#9
2016-12-02 08:31

Åja Astra är bäst på en hel del, det är ju bara att läsa biltesterna där den radar upp punkter där den är "bäst", problemet är att den också har ett antal mindre brister som stör intrycket och inte gör att bilden blir odiskutabelt positiv.

Och eftersom en Opel alltid har en i grunden "fientlig publik" (som man betecknar det inom retoriken) så måste den var perfekt in i minsta lilla detalj för att i längden kunna bli en vinnare för annars kommer varje svaghet att helt trolla bort allt som är positivt i människors medvetande, det enda som då betyder något är bristerna, även om de bara är irriterande småsaker.

Därför är jag tveksam till en nämnvärd återhämtning för Opel i Sverige även i framtiden.

#10
2016-12-02 08:00

Om man läser artikeln så är dom överraskade och om årets bil inte vinner, ja då blir man överraskad. Astra är en bra bil, men som N-iklas nämner finns en del irriterande saker som förstärks om man inte gillar Opel. A4 borde inte vinna heller, det vore ju inte överraskande, så kvar är Mazda, Subban och Toyotan.
Jag gissar i fallande ordning : Subaru, Mazda, Astra, Audi och sist Toyota. Inte för att någon bil är varken bäst eller sämst, alla dessa bilar är mellanmjölk förutom Mazdan. Men den platsar inte in i som mjölk överhuvudtaget. Den är en öl i jämförelse med resten.

#11
2016-12-02 10:28

Jag tycker Avensis borde vinna i detta sällskap och med hänsyn till pris. Den mest förnuftiga och förbrukningen var ju inte heller så illa, t.ex. A4 överförbrukade nåt enormt. Dock skulle man ha valt CVT istället för manuell låda, då hade den varit smidigare och köra och även fungerat bättre vid acceleration. Fördelen med Avensis är ju också att den håller ihop bäst och har minst problem i långa loppet.

#12
2016-12-02 12:56

Var det inte Toyotan som dom skrev att den var farligt slö? Eftersom det verkar inte vara någon i testlaget som är över 70år så tror jag Toyotan hamnar sist!

#13
2016-12-02 14:39

Att påstå att Avensis är den av dessa 5 bilar som kommer hålla bäst och ha minst problem i långa loppet är väl verkligen en ren gissning??!! Jag tänker inte ens ge mig in i nån statistik men även om Avensis historiskt haft bra utfall kan du ju inte ha en blekaste aning om hur dessa 5 bilar ligger i förhållande mot varandra vad gäller de aspekterna, det är nya modeller de flesta av dem, kvalitetsrutiner ändras, förnyas och förbättras så de märken som tidigare vart sämre kan ju helt plötsligt inom de nästkommande 5 åren visa sig vara bättre......det finns inga som helst belägg för att Toyotan kommer hålla ihop bättre än de övriga av dessa 5 bilar.

#14
2016-12-03 01:28

MX-5 kommer att få väldigt positiva omdömen men ändå hamna sist.
Audin kommer också att få positiva omdömen men är ju dyr på många sätt.
Avensis är en utmärkt vardagsbil men inte så helt rolig.
Subaru är den bästa på vinterunderlag och rymlig men med ojämna kvaliteter i övrigt.
Opeln borde vara en given vinnare, trots att den gjort åtminstone mig besviken med urusel kvalitet på mattorna och tydligen tämligen vägbullrig. Men den är rymlig, har utmärkta framstolar, riktigt bra ljus och inte för dyr.

#15
2016-12-03 12:09

Att Astran har något sämre mattor får man väl tro på men man kan ju fundera på om inte kritiken var väl överdriven eftersom stora mängder torrt gräs och pulvriserade torra löv sällan, för att inte säga praktiskt taget nästan aldrig hamnar i en bil och det var dessa två ting som föranledde värsta missnöjet.
Hur det går att städa bort grus och sand är mer intressant eftersom det är vanligt förekommande.

Sedan skulle man ju önska sig ett bullertest av Astra med samma 205 55 16 eller rent av smala 195 däck som sitter på de som man mätt som tystare, tyvärr har man aldrig mätt en sådan så det blir spekulationer.

#16
2016-12-03 12:16

I de ljudmätningar som Vi Bilägare nyligen genomfört, framgår att däcken faktiskt inte har så stor betydelse som många (även jag) trott. Det var till och med så att någon bil var tystare med bredare däck.
Generellt är det förvisso så att högre däcksskuldra (det är ju det som har betydelse och inte så mycket bredden) ger en tystare bil, men ska man få någon egentlig effekt måste man ge sig på hjulupphängningarna.

Vad gäller mattorna i Astran så var de ju inte bara den där sorten där allt smått biter sig fast, utan den ruggades ju upp av dammsugningen. Dålig kvalitet, helt enkelt.

#17
2016-12-03 12:53

Nja jag tror helt enkelt inte på vi bilägares mätning i det specifika fallet Astra, till skillnad från vi bilägare är jag övertygad om att alla bilar inte är lika - utan att det finns skillnader - det som gäller för en bil att däcket inte påverkar så mycket behöver inte gälla för en annan bil där däckvalet faktiskt kan påverka mycket.

Jag vill ha tydliga siffror och klara mätningar inte spekulationer och antaganden och förmodanden.
Så länge man inte har samma däck på bilarna är ljudmätningen värdelös och kommer så att förbli.

Ett smalare däck med rätt mönster är tystare, höjden på däcket påverkar mest komforten, men att däcket automatiskt också blir högre när det blir smalare är ju självklart och att båda dessa förändringar samverkar för att sänka ljudnivån är ju också självklart.

Min bil får inte sämre ljudnivå med bredare däck men bara för det så är jag ju inte så dum att jag tror att bredden inte påverkar ljudet, jag förklarar det med att just den här bilen helt enkelt klarar att trolla bort den naturliga ljudförsämringen som däcket har.

Och att mattan i Astra ruggades upp fattade jag så berodde på just de förtvivlade försöken att få bort gräs och löv och inte på att suga upp sand och grus.

Alltså utan gräs och löv ingen uppruggad matta...

#18
2016-12-03 14:53

Om Astran varit tystat så hade du säkert tyckt tvärtom..

#19
2016-12-03 18:54

Dumheter, man kan inte bortförklara hela bilhistoriens erfarenhet, den är känd av alla och ingen kan därmed manipulera det.
Om Astra varit tystast hade det uteslutande berott på att den haft någon form av avancerad teknik som förmått att trolla bort det naturliga däcksbullret eller om det varit en sedanmodell.
Däck för oväsen - det är märkligt att det ska vara så svårt att fatta det.

#20
2016-12-03 19:34

Vad gäller ljud i förhållande till olika däck, så håller jag med N-iklas.

Men sen kommer; "Och att mattan i Astra ruggades upp fattade jag så berodde på just de förtvivlade försöken att få bort gräs och löv och inte på att suga upp sand och grus. Alltså utan gräs och löv ingen uppruggad matta."

Jag dammsuger min bils bagagerum regelbundet och en skitmatta skulle få mig rejält irriterad. Således - ingen Opel för mig.

#21
2016-12-03 21:57

Bilar levereras i regel med däck. Jag må anta att testen måste genomföres med just dessa däck.
Vi har att se fram emot resultatet
Jag tror inte på Opel . Historiskt sett har Opel varit på en ständig nedgång så långt jag vet. Skulle jag ha fel tror jag likväl inte på Opel - ett stjärnfall lyser inte upp en hel natt.

#22
2016-12-03 22:00

Är det bara mattorna som är avgörande för bilvalet har man gjort det lätt för sig.
Varför inte köpa några gummimattor för någon hundring från t.ex Biltema?
Textilmattor hör inte hemma i någon bil i Norden!

#23
2016-12-04 01:05

"Jag dammsuger min bils bagagerum regelbundet och en skitmatta skulle få mig rejält irriterad"
Så det finns alltså fler än vi bilägare som fraktar löv och höbalar på golvet i baksätet och i bagaget.
Jaha, nåja så många kan det likväl inte vara även om det finns två.

#24
2016-12-04 12:02

Sedan när man läser de prov man speciellt gjorde för att ta reda på om däcken har någon betydelse och kom fram till att det har de inte.

Så måste man ju undra om redaktionen tappat huvudet i ett svart hål? (Liftarens Guide till Galaxen)
Försöker man med att vara lustiga med ett dåligt skämt?

Man väljer en dyr lyxbil som i grunden är speciellt utformad för att ha låg ljudnivå och att hålla vägljud ute och sedan testar man tre olika däck som i storlek ligger extremt nära varandra och så förväntar man sig att få en avgörande skillnad när man mäter...

Och när man inte får det så kastar man fräckt fram att man nu bevisat att däckvalet inte har någon betydelse.

Sedan kavlar man upp ärmarna och drämmer till med storsläggan för att riktigt gör detta tydligt och klarat, man testar en Astra med först de stor tillvalsdäcken 225 45 17 och sedan byter man till andra däck och förväntar sig att kunna mäta upp en stor skillnad om det finns en skillnad när man byter däck.

Och vad byter man då till för att få se om det finns en stor skillnad ?
Jo till 225 45 17... Jaha... vad hände här?
Fick redaktionen lägga in sig på vårdhem för utbrändhet?

Den enda skillnaden är att det andra däcket är odubbat vinterdäck, vem kör med vinterdäck i 45 profil 225 på en så lätt bil i den här storleksklassen, då kan man inte vara riktigt frisk.

Man mätte ingen skillnad och hur skulle man det när det är samma däck man bytte till.

Dessutom hävdar ju vi bilägare att dubbfria vinterdäck går tystare än sommardäck nu gjorde man ett test och det visade sig att det stämde inte, kommer man nu att sluta påstå det?

Säkert inte eftersom det inte stämmer med den förutfattade åsikten man hyser, men att baserat på ett motsvarande test hävda att däckvalet inte har betydelse det går fint.

Tittar man i det stora bullertestet kan man också se att i mellanstora klassen har alla de tystaste bilarna 205 55 16 däck och alla de mer bullriga bilarna, med ett undantag på 215, 225 45 17.

En tillfällighet?
Knappast, om vi bilägares spekulation varit rimlig borde rimligen en eller flera bilar med 225 45 funnits bland de tystare och minst någon 205 55 bland de bullriga - men icke så...
Uppdelningen är konsekvent.
OCH närvaron av Audi A3 bland de bullriga slår hål på teorin om att bara billiga och simpelt utformade bilar bullrar.

Av detta kan man tvärt mot vad man hävdar tydligt läsa ut att däckets storlek och form har en alldeles tydlig och klar betydelse...
Man kan tydligen inte läsa sina egna testresultat.

I kombination med hö och löv så måste man ju undra vad man pysslar med egentligen?

#25
2016-12-04 17:02

Jag fraktar inte löv eller höbalar i min bil. Varken i baksäte eller bagagerum. N-iklas fabler för att försvara en sketen bils tillkortakommanden tar sig nya proportioner. Däremot kan jag i min bil (med mattor i golv, sidor och ryggstöd av hög kvalitet) frakta t.ex. några vedsäckar och annat nyttigt - och enkelt dammsuga den efteråt. Hade jag haft en Opel, så hade jag fått problem med detta. Nu har jag inte det - varken en Opel eller problem.

#26
2016-12-05 11:05

Så vitt man vet är det inte något fel på alla andra Opels mattor utan endast denna Astra så att konsekvent använda ordet Opel istället för ordet Astra är väl ganska klart avsiktligt fel för att döma ut ett helt bilmärke istället för en enskild modell.

Det är väl fabel nog.

Och vi bilägare har inte testat träflis och sågspån som om det bjuder på svårighet är okänt, alltså en ren spekulation utan faktabakgrund.