Bild
Nästa artikel

Dacia ger ”bil för pengarna”

Biltestarbloggen
Hur mycket bil får man för pengarna?  Vi Bilägares ägarundersökning AutoIndex visar att Dacia-kunderna i det avseendet är bland de mest nöjda i hela landet.
 
Det rumänska lågprismärket Dacia lockar allt fler kunder världen över, också i Sverige. I ägarundersökningar hamnar dock inte Dacia rankingmässigt speciellt högt upp när köregenskaper, komfort och säkerhet ska bedömas.
 
I senaste Vi Bilägare har vi från det digra materialet brutit ut frågan om hur ägarna ser på ”bil för pengarna”, eller som frågan lyder officiellt ”kvalitet i förhållande till pris?”
 
Här blir det en helt annan ranking och Dacia hamnar på en mycket hög position, liksom också fallet är för Skoda och Opel. Alla premiummärken, förutom Lexus, hamnar på den nedre halvan, och i ordningen BMW, Audi och Mercedes. Volvo rankas mitt i fältet som omfattar 25 granskade märken.
 
Hela bilenkäten
och listan i sin helhet redovisas i vår papperstidning som i dagarna går ut till våra prenumeranter.

Kommentarer

#1
2016-06-09 18:52

Det låter ju bra nu när man går och väntar på en ny Dacia!

#2
2016-06-09 18:55

När svensken själv får välja så blir det mindre elektroniskt bling-bling och mer bil.

Enligt Trafikverket är 50 procent av bilresorna i Sverige under fem kilometer men ändå verkar fokus hos bilpressen ligga på landsvägsmaskiner. Vilket är helt fel när svenska folket själv får välja. Svenskarna vill ha SUV och svenskarna vill ha en enkel och billig bil utan elektroniskt bling-bling (ty sådant behöver man inte när man kör fem kilometer).

.

#3
2016-06-09 19:07

Jag har svårt att se att det skulle bli en Dacia till efter den nuvarande. Bullernivån är för hög i landsvägsfart. Vi har 8km till närmsta affär så de flesta resorna sker på landsväg.
Jag kan inte klaga på bränsleförbrukningen. Hittills 0,55 i snitt enligt pumpar och kilometerräknare på 3600 mil. Ok för en bensinare.

#4
2016-06-09 20:12

Hahaha, rankas högt av sina ägare.. men det är lite si och så med " köregenskaper, komfort och säkerhet". Eh, vilka preferenser har man på en bil där inte dessa tre egenskaper är bland topp 5 på listan? Vet man vad man köpt, eller hade det gått lika bra med häst och vagn?

#5
2016-06-09 21:51

@ Styggavargen

Man måste vara bra skröplig för att kräva exemplarisk komfort när man kör 5 km i taget (se tidigare inlägg, nummer två i listan).

.

#6
2016-06-09 22:02

Jo det kan jag förstå, men hallå.. varför inte någon bättre bil? Golf Plus? i20?

#7
2016-06-10 00:04

Antifeministen: När svensken själv får välja blir det ofta rätt välutrustade mellanklassare med mycket blingbling.

När svensken själv ska betala så är det dock en annan historia. Eftersom en massa blingbling som antisladd och annat tjafs kostar pengar så får man välja mellan en gammal bil eller en ny billig. Vissa väljer en ny Dacia. Men att kalla denna lilla skara för representanter för svenska befolkningen är nog att ta i.

Och jo jag vet att skiten har antisladd nu för tiden - men det satt långt inne ;)

Det skulle väl vara väldigt tragiskt för Dacia om de INTE låg först på dessa listor då de är det enda märket som finns i Sverige idag som riktar in sig på regelrätta budgetbilar och gör en grej av det.

Rätt kul det där med statistiken med. 50% av resorna är under 5 kilometer. Om jag åker Stockholm - Göteborg tur och retur, och sen åker och köper en pizza på kvällen sen, då är det 50% under 5 kilometer. Men också 50% ÖVER 5 kilometer. Med statistik kan man få det mesta att låta som man vill ;)

Styggavargen: Det är svårt att slå Dacia på inköpspriset dock. En GolfPlus (Sportsvan) kostar väl iallafall 50 000 till mot en Logan. Möjligen att de som köper Sandero och Logan borde kunna hitta några bättre alternativ. Kanske en bättre begagnad i samma storlek. Det mesta ÄR bättre :P

De som köper Dacia är troligen maximalt ointresserade av bilar och skiter helt enkelt i att de ser ut som nåt katten släpat in och är byggda på gamla Renaultdelar som inte ens var bra när de var nya.

#8
2016-06-10 00:02

Alla bilmärken har väl 5 stjärnor i krocksäkerhet nuförtiden...
Dacia kör dock fortfarande stenhårt med 3 stjärnor! :-o

#9
2016-06-10 00:45

Škoda vettefan? Kostar ju numera lika mycket som VW. Dacia Sandero skulle jag kunna tänka mig i pensions åldern när barnen fått vingar. Audi har blivit för dyrt.

#10
2016-06-10 06:27

@ Roger Skagerström

För att du skall få den matematiken att gå ihop så måste det vara typ 5 meter till din pizzeria. Du måste vara bra slö för att köra bil 5 meter.

.

.

#11
2016-06-10 07:17

Stockholm-Göteborg tur och retur (ca 100 mil) = mer än 5 km.
Egen bostad-pizzerian tur och retur (t.ex 4 km) = mindre än 5 km.

Hmmm...

#12
2016-06-10 07:16

Även om Dacia är byggda på gamla Renault-delar så är en ny bil alltid en ny bil. Inget är slitet och garantier gäller.

#13
2016-06-10 07:27

Jag vill nog påstå att jag har ett visst bilintresse och ändå föll valet på en Logan MCV senast vi beställde en bil. De faktorer som avgjorde valet var:
Utrymme för tre hundar
Driftsäkerhet
Garantier
Pris
Bränsleförbrukning
Jag kan inte hitta något på marknaden som matchar en Logan i de områdena.

Den fick ersätta en 15 år gammal Focus kombi som hade ersatt en jämngammal Blazer som i sin tur föregicks av en tidig Citroen C5. Med andra ord blev det en bil som var tio gånger så dyr som tidigare så jag tycker det är ett steg framåt. Enda driftsstörningen så här långt är en punktering.

#14
2016-06-10 09:13

En billig bil som passar många människor. Klart de är nöjda.

#15
2016-06-10 11:14

Klart att Dacia är uppskattad och intressant. Alla attraheras inte av stenhård fjädring och 20"hjul, och inte alla vill/kan lägga 3-400.000 på en ny bil.
Här får man en funktionell ny bil för väldigt vettiga pengar.

Finns det bättre bilar? Ja, självklart, men inte för de pengarna!
Skoda pratade tidigare om "nuftiga" bilar, men numera har Skoda blivit dyra, och lämnat den billiga markanden.

#16
2016-06-10 12:28

hultarn, viss har Skoda blivit dyrt mot vad det kostade förr i tiden. Men samtidigt får du väldigt mycket för pengarna. Jag köpte en ny Octavia och där fanns allt jag ville ha utom adaptiv farthållare, men det kan man leva utan även om det står högt på önskelistan. Jag köpte en färdigtillverkad bil då jag insåg att när man börja bygga ihop en bil ifrån skratch med sakerna man vill ha så springer priset iväg enormt.

#17
2016-06-10 13:20

Vi beställde en Stepway i förrgår, gamla bilen + 188€ i månaden räntefritt. Du får inte en privatleasing för de pengarna. Alla kan inte välja mellan en Dacia eller nya V90. Du får ändå centrallås, fönsterhissar, farthållare, navigator (Becker), snål turbomotor. Utomlands har de Acc och robotlåda men det säljs inte här. Visst finns det bättre bilar men alternativet är ju en 10 år gammal bil som gått 20 000 mil. Euro EnKnapp ger ju inte mer än 3-4* om du inte har senaste autopilot pling-plong. En på sonens jobb åkte genom en korsning och fick en mc som körde mot rött i 150km/h in i dörren. Vad skall du sitta i då för att klara dig?

#18
2016-06-10 14:15

Tja jag går o funderar på en "Fraktare" en kombi, och Dacia låg bra till men samtidigt när man läser och kommer till att de bullrar, äger taskig väghållning, låg säkerhet och har funktioner av det enklaste slag typ som var ok för 30 år sedan så tänker jag som så att för cirkus 30 000kr till så har jag en mängd fordon att välja på som jag inte kommer att sakna något i. är då Dacia att se som mycket för pengarna?
Nej.

#19
2016-06-10 15:10

Tvärnit, bra sagt... för 130 papp får du en Seat Ibiza TSI 90... bara som ett exempel.

#20
2016-06-10 15:36

Man kan ju kolla i Bilswedens försäljningsstatistik och fundera över hur många som är intresserade av en Dacia*. Om intresset är lågt så kan det bli svårt att sälja bilen den dagen det blir aktuellt.

*Dacia Duster plats 37 maj 2016
*Dacia Sandero plats 59 maj 2016

#21
2016-06-10 19:57

Behöver man inte bagageutrymme kan man köpa en Ibiza. En Golf plus kanske är bra om man ska lasta lådor, men hundarna funkar inte så bra att stapla på hög.

#22
2016-06-11 08:44

För 160k får du ingen annan fyrhjulsdriven bil som får dra 1500kg. Närmast är suzuki vitara och den kostar 250.000 med fyrhjulsdrift. Visst Lada Niva går lös på 110.000. Jag skulle aldrig betala nästan 100.000 extra för att ratta Suzuki istället för Dazia. Subaru och Dazia är vanliga på landsbyggden eftersom vi behöver den typen av bilar, dessa billar används som riktiga gårdsbilar och inte för att åka till Maxi på fredagar eller fjällen en vecka per år.

#23
2016-06-11 10:32

Vi bilägare brukar ju döma ut bilar utan bra ljudisolering rätt hårt, t.ex. mycket klagomål mot japanska märken genom åren. Hur förhåller man sig där mot Dacia?

#24
2016-06-11 11:37

Logan MCV köper man om man behöver stort lastutrymme.
Ibiza köper man inte om man behöver stort lastutrymme.

#25
2016-06-11 14:17

@ Vidstige

Ja, det är på tok för stort fokus på landsvägsslukare här på ViB. Skall man åka 500 km eller mer så är det väl trevligt om det är tyst - men för kortare sträckor är det väl bara att höja radion, liksom.

.

#26
2016-06-12 10:01

Det kommer en Duster 2017 som är riktigt snygg.

#27
2016-06-12 17:03

Kalijanka, låt mig gissa...lägre markfrigång och mer personbils lik. Nästan alla "SUV" ser snart ut som vanliga personbilar igen. I alla fall har Q3:an blivit så. Det kostar på...

#28
2016-06-12 17:12

Rogers kommentar om medelvärden stämmer i princip. Det är därför medianvärdet så ofta är det intressanta.

Vad jag har emot Dacia är (förmodat) hög bullernivå och taskigt krockskydd.
Frågan är om inte en tre år gammal bil för någon tusenlapp mer är mer värd pengarna.

#29
2016-06-14 09:29

@ Roy J

Ta bort elektroniskt bling bling och ovidkommande tester såsom fotgängarskydd och s k "Säkerhetssystem" från betyget. Det enda man egentligen vill veta är hur skyddad man är vid en krock. Detta visar inte NCAP idag.

Jämför gärna det här testet på de två enda punkterna som räknas, de förstnämnda, med en bil som har blivit fullkomligt utskälld för sin s k "dåliga säkerhet": Dacia Duster. Den bilen fick 74 respektive 78 - skillnaden mot en "femstjärnig" blir plötsligt inte så stor och om jag inte missminner mig så har Dustern fått fler krockkuddar sedan testet gjordes.

En bil som fick 5 stjärnor för fem år sedan i EuroNCAP får 3 stjärnor i dagens EuroNCAP. Det innebär inte att bilen har fått sämre krockskydd under dessa år, utan det handlar om att EuroNCAP har ändrat sina krav och testmetoder. Tre till fyra stjärnor i EuroNCAP är absolut inte dåligt, men för att få fem stjärnor behöver man elektroniska finesser som farthållare och liknande..
Nu tror inte jag att jag skadas mindre när jag krockar mot ett träd om jag har farthållaren in kopplad jämfört med om jag har den urkopplad, men i EuroNCAP så har man det tankesättet numer - och det tycker jag är tragiskt. Jag tycker EuroNCAP var bra ända tills man började rangordna elektroniska finesser... Snart blir nästa steg att bilen måste ha automatisk två-zons klimatanläggning för att få fem stjärnor, och så ska förarstolen ha inbyggd massage. Annars blir det inga 5 stjärnor i EuroNCAP.
Tyvärr uppmuntras detta feltänk av journalister som kommer med "flopp i EuroNCAP", "misslyckas i krocktest", "livsfarlig bil" om en bil får tre eller fyra stjärnor. Och då anser jag att journalister inte bara har missförstått EuroNCAP utan även sitt journalistiska uppdrag.

EuroNCAP har inte bara två betyg utan 5 betyg, men i journalisternas värld så har EuroNCAP bara två betyg - 5 stjärnor eller en livsfarlig bil. Det är erbarmligt dåligt.

.

Sedan kan man ju också tycka att det är lite konstigt att diverse sportbilar och liknande, när motormagasin gör tester, inte blir helt nedsablade. Ty de är ju alltsom oftast inte alls testade hos Euro ncap. Men om en billig bil "bara" får tre eller fyra stjärnor så blir det rent ramaskri hos pressen.

#30
2016-06-14 13:12

Jag håller inte med till fullo:
http://www.euroncap.com/sv/om-euro-ncap/hur-man-laeser-stjaernorna/

I gamla systemet bedömde man inte tekniken för att undvika kollisioner, som tex min Octavia ifrån 2014 testades 2013 och fick fem stjärnor:
http://www.euroncap.com/sv/results/skoda/octavia/8890

Bilen har ingen teknik för att undvika olyckor. Således måste man noga kolla vilket år bilen testades.

Angående Duster som testades 2011, så fick den bara 3 stjärnor... vilket är mycket dåligt. Tittar man närmare på bilen upptäcker man att den inte har så många krockkuddar tex.

Jag håller med dig om att systemet är dåligt att införa tekniken på stjärnorna, detta kunde varit ett komplement system med "månar" istället. 5 "månar" för alla teknik system som finns på marknaden. Eller varje teknik-komponent har en "måne"... utan en begränsning, hur många månar som helst...

#31
2016-06-17 10:39

En del klagar på att hårdplast inte är kvalitet. Kvalitet är väl att man vet vad man får och att det fungerar. En växelspaksknopp i guld och diamanter tillför väl inget pga den är dyr?
Ta sig igenom 40cm vatten är väl också kvaliet, notera mersan.
https://youtu.be/G3_6kGjTrPY

#32
2016-06-17 10:51

Varför kan man inte ta bort inlägg när de kommer dit 2ggr?????

#33
2016-06-17 10:53

Newsflash, stoppa pressarna. Det har hänt igen att en bil har rullar i älgtestet.
https://youtu.be/rUIpiTcmWNs

#34
2016-07-23 21:35

Dåligt av Antifeministen att citera mig utan att ange kölla. Jag har skrivit partiet som börjar med "En bil som fick 5 stjärnor för fem år sedan" och som avslutas med "erbarmligt dåligt". Övriga delar av hans inlägg har han däremot skrivit själv.
Nå jag får väl ta det som en komplimang att någon kopierar en hel textmassa från mig och klistrar in, jag skrev det där för rätt så länge sedan nu och det handla om att förra generationens Mégane krocktestades igen efter ansiktslyftet och fick betyget sänkt från 5 stjärnor för att EuroNCAP hade höjt kraven på hjälpmedlen för förarassistans. Det gör inte bilen sämre att krocka i att betyget sänktes.

Krockprov är en sak och förarassistans / komforthjälpmedel något annat. Ska båda med så ha dem uppdelat. Låt stjärnbetyget bara handla om krockprovet, och redovisa förarassistans separat. Nu bakas allt ihop till ett gemensamt slutbetyg och det tycker jag är fel.

#35
2016-08-26 22:06

@ Raphael

Näe, nu har du nog lite storhetsvansinne. Jag skulle aldrig drömma om att citera dig.

.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.