Bild
Nästa artikel

Chikan orsakade däckblessyr

Biltestarbloggen
Ett stort hål i däcket och en demolerad aluminiumfälg blev de synliga skadorna efter kraschen mot stenkanten.

Tjoff sa det, så var den nya Toyotan förstörd!

Ibland händer det tyvärr att vi själva orsakar skador på våra långtestbilar. En bil som nyligen drabbades av en incident som resulterade i ett veckolångt stillestånd på verkstad är Toyota Avensis.

Så här gick det till: en inlånad hjälpchaufför missade i mörker och snöyra att vägen han åkte på var åtsnörpt av en fartsänkande chikan. Han brakade rakt in i den höga stenkanten med påföljd att både däcket och fälgen på högersidan fram förstördes totalt.

Men inte nog med det. Även hjulupphängningen fick skador och måste repareras – och det blev inte billigt. Verkstadsnotan gick på över 24 000 kronor. Men som tur är täckte Toyotans vagnskadegaranti större delen av kostnaden och långtestkassan belastades bara med självrisken.

Resten av bilarna i årets långteststall – Audi A4, Mazda Miata, Opel Astra och Subaru Levorg - är lyckligt nog hittills skadefria och börjar så smått närma sig sina första 1 000 mil.

Innan året är slut ska de ha hunnit avverka minst 4 000 mil vardera… 

Kommentarer

#1
2016-02-24 17:05

Skulle inte tro att det var chikanens fel. Chauffören körde inte efter rådande sikt och väglag, är nog närmare sanningen.

#2
2016-02-24 17:17

Bara självrisken på vagnskadegarantin, men denna självrisken brukar väl vara riktigt dyr? 7000?

#3
2016-02-24 17:39

Synd om chaufför och bil, tycker jag.
Idioti att "bygga hinder" på vägarna! När ska vi "vakna upp" och kräver att de ansvariga för väghinder, chikaner etc. som t.ex. inte syns i snö, ska betala alla kostnader för bilar, förare och eventuellt även andra trafikanter som får men av detta ofog.
Lär folk att köra bil med omdöme och lär dem trafikreglerna istället - så fattar de själva hur de ska köra riskfritt och i harmoni med övriga likasinnade.
Att lära folk köra bra genom återkommande teoriprov och körprov, typ vart 15e år är billigare och bättre än allt trixande med hinder och onödiga skyltar etc, etc.. Dessutom skadas och dör säkerligen färre, när "alla" fattar hur man kör vettigt.
Fast, det blir nog inget med det - det är ju alldeles för rationellt för svenska myndigheter, dessutom förlorar de alla bötessummor som då uteblir... Vem ska då bekosta trafikpolisen?

#4
2016-02-24 17:42

Kostade bara självrisken? Jojo, men vem betalar resten?
Jo naturligtvis alla vi andra försäkringstagare!

#5
2016-02-24 18:25

Gott om konstruerade "älgtest" på våra vägar i trafiksäkerhetens namn. Gott om gupp och stopp också!

#8
2016-02-24 20:21

Fartsänkande chikaner har alltså inte effekt/respekt ..
Tycker föraren ska stå för hela kalaset själv om man frågar mej.
Hur gick det för den stackars stenen då?

#9
2016-02-24 21:54

Detta var väl inget? Min far var busschaufför på Öland där han också bodde, i många år körde han samma väg till jobbet varje tidig morgon och en dag hade vägverket satt upp betong pelare i vägbanan för att man skulle tvingas sakta ner och svänga förbi hindret. Det gick som det gick, han fick sig en överraskning och fick inte ner farten tillräckligt och körde in i betongpelaren så att motorblocket sprack på BMW:n (modell 518). Han köpte ny motor på skroten (bättre begagnad) och bytte den själv hemma i garaget, annars hade det blivit för dyrt även med försäkringen.

#11
2016-02-25 06:49

Förr rätade man ut vägarna, breddade, höjde hastigheten för att underlätta framkomligheten,
nu helt tvärt om.
Utplacerade hinder i trafiken, bidrar inte till positivitet.
Och det är inte bara trafiken, utan hela samhället som skulle må bra av mer.

#12
2016-02-25 11:09

Sådana där påfund de kommer av maktfullkommliga imbeciller.

Pöjken min strök emot en sådan där styggelse under övningskörning i city, mycket bökig trafik och innan en korsning, som oerfaren och lite spänd så höll han uppsikt på trafiken.

Alufälg fram till höger blev ful....

#14
2016-02-25 17:14

Dessa stollerier med hög stenkanter kommer skörda många däck/fälgar/framvagnar.
Och de ställer till ett elände för snöröjarna!

Hemmavid har plötsligt börja bygga ut trottoaren i gatan för sedan göra "urtag" där bilarna ska stå. Varför man ska ha 4 meter trottoar bitvis vet väl ingen, och de höga stenkanterna har redan orsakat reparationer på bilarna.

Men, rekordet står nog Eskilstuna för, när man byggde en ny rondell vid brandstationen, gjordes den för trång och med för höga stenkanter, så brandbilarna kom inte igenom.... Opps... Tänkte inte på det.

#16
2016-03-02 14:44

Vad i en framvagn kan rimligtvis kosta 24000? Gick växellådan åt skogen också?
Fälg 3000, bärarm 1500, däck 1500, arbete en timme, där har vi 7000...

#17
2016-03-25 15:04

Jag blir så vansinnig på dessa trafikplanerare som köper granitkantsten som är vass! "Men du skall inte köra på dessa". Nä, men misstag gör alla och dessa skall inte kosta skjortan! Vad hände med "den förlåtande trafikmiljön"? Varför är det så jävla viktigt att förstöra för de "som inte är uppmärksamma"?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.