Bild
Nästa artikel

Borde bilen vara billigare på landet?

Biltestarbloggen

Ett inslag i Ekots nyhetssändning fick mig att spetsa öronen lite extra den här morgonen, det blir lätt så när det handlar om bilar.
 
Nyheten var hämtad från Norge och gällde ett förslag om att göra det billigare att tanka bilen på landsbygden än i städerna. De norska socialdemokraterna vill utreda saken och kastar därmed ytterligare ett vedträ på debatten om stad och land.
 
Liknande förslag har funnits i Sverige och på ett sätt kan jag lockas av tanken att göra bränslet billigare för befolkningen som saknar vettiga alternativ till bilen.
 
Sedan är det svårt att komma ifrån att förslaget är förknippat med problem. Var ska man dra gränserna? Hur ska man tackla att stadsbor åker ut på landet för att tanka?
 
Nja, det är kanske inte någon klockren idé ändå.
 
Norgehistorian fick mig att tänka på en artikel i Vi Bilägare nummer 3/2017 om skattetrycket på Sveriges bilister. Artikeln tar upp frågan om hur staten ska kompensera för alla intäkter som försvinner när bensin och diesel på sikt fasas ut.
 
2016 drog staten in 38 miljarder på bränsleskatten och det är lätt att föreställa sig att man vill ta in samma pengar i en framtid med allt fler eldrivna bilar.
 
Ett möjligt alternativ är att styra om skatten till användandet av bilen. All körning registreras via GPS och man får betala för hur mycket man kör, när och var.
 
En sådan framtid öppnar ju faktiskt för att göra det billigare att köra på landsbygden än i storstadens rusningstrafik.

Kommentarer

#1
2017-04-19 18:40

Det borde ju vara ganska lätt att genomföra. Det handlar ju inte om någon halvering av priset direkt. Ett par mil från närmaste större stad skulle räcka för att folk som bor i städerna inte ska åka fram och tillbaka och tanka.

#2
2017-04-19 18:53

Ett säkert sätt för politiker att bli bortröstade.
Man ska komma ihåg att dom flesta bilar är törstigare i städer.
Sen har vi trängselskatt och dyrare parkering.
Liksom att man nästan behöver automat för att stå ut i köerna.

Glesbygden är förmodligen redan gynnad nog där.

#3
2017-04-19 18:55

Ja man kan ju ha en fallande skala då som ger billigare bränsle ju längre bort från civilisationen man tvingas bo. Kanske 50 öre litern över dunk vid Treriksröset? (OBS ironi).

#4
2017-04-19 19:02

Stora Stigen är en äkta stadsbo, det märks på hans argumentation. Han har inte fattat ett skit hur det är att bo på landet där det INTE finns några alternativ till bilen över huvudet taget. Så jävla korkad.

#5
2017-04-19 19:23

Vad vi behöver är ett poängsystem baserat på religiös tillhörighet, upplevd rasifiering, upplevd könstillhörighet, politisk hemvist, ålder, ort och så vidare. Denna poäng ligger sedan till grund för alla priser med utgångspunkt vid ett statligt fastställd referenspris. Så betalar en manlig heteronormativ höginkomsttagare referenspris x 5.78 = 86.70kr per liter bensin medan en lesbisk vegan med småbarn på landet betalar referenspris x 0.78 = 11.70kr per liter. Jämlikhet à la suede, mes amis. Kommer snart till en kommun nära dig.

#6
2017-04-19 19:31

Landsbygdsbefolkningen är oerhört missgynnade beträffande allmänna kommunikationer! Storstadsregioner har alltför länge tagit en allt större del av nyinvesteringar, det är dags att börja fördela mer till landsbygd!!

#7
2017-04-19 19:33

Risken med billigare bensin på landsbygden (som är i sig en helt ok tanke för min del) är att snåla 08:or tar sina SUVar och fyller bagaget med en massa dunkar och flaskor. Åker ut från stan och tankar allt med billigare bensin och sen fyller badkaret hemma i hipsterträsk....

#8
2017-04-19 20:19

Väljer man inte oftast själv var man ska bo..? Ska man straffas för att man väljer stad före land?

#9
2017-04-19 20:22

Det är alltid för- och nackdelar oavsett var man bor. Varje person får väga för- och nackdelarna, och efter det själv välja var man tycker det är bäst att bo. Valet är fritt. Jag har själv gjort det valet.

#10
2017-04-19 20:43

Man väljer inte var man skall bo adzam. Man föds där, man växer upp där, man bildar familj där, man bygger hus där, man har helt enkelt sina rötter där i myllan. Det är alltså inte så lätt att bara flytta till Stockholm. Och skall alla 10 millioner svenskar bo i Stockholm? Dit är vi faktiskt sakta men säkert på väg som utvecklingen är.

#11
2017-04-19 21:03

Hur mkt kostar en villa i en stad kontra på landet? Ta lågt räknat eran miljon och köp en till bil och tanka er less.

Vill ni ha bättre transportmöjligheter? Flytta till stan och betala vad alla andra betalar där.

Snacka om puckat förslag.

#12
2017-04-19 21:23

Bor i en stuga på landet. Men tycker inte stadsbor ska betala mer...

#13
2017-04-19 21:17

Landsbygden försörjer storstäderna, det är inte mer än rimligt att detta faktum kompenseras med en gnutta lägre bensinpris.

#14
2017-04-19 21:26

Vad och var är landet? Hur ska gränsdragningen ske? Billigare bilbränsle för "lantisar" är en idé som återkommer, men som aldrig kommer att förverkligas.

#15
2017-04-19 22:23

Det har du rätt i 40-talisten. Ett delikat problem.
Men kom inte och påstå som adzam att man väljer var man vill bo. Det är nog oftast att det är där man är född eller dit man tvingas flytta för att kunna försörja sig.

#16
2017-04-20 07:02

En villa i knäckbröhult kostar runt 300000 och en motsvarande villa i stan kostar ca 5 miljoner. Hur många liter bensin kan man tanka för mellanskillnaden?

#17
2017-04-20 07:13

Vi "på landet" betalar ju redan mer för elen, hur smart är det när man har bara 7 mil till närmsta kraftverk? Elpriserna är differentierade beroende på var man bor, varför skulle inte även bensinpriserna skilja? En allmän fundering: Det kan inte vara vettigt att köra ihop allt folk i storstäderna, särskilt inte när så många kan/gör jobba på distans. Varför gröta ihop det när man kan bo och leva på större ytor närmare naturen?

#18
2017-04-20 08:40

Nog sjutton väljer man var man vill bo. Att man sen tar in andra parametrar än bensinpriset i kalkylen är väl rimligt. För egen del har jag bott i fyra olika kommuner de senaste 10 åren varav den nuvarande i 5 år. Visserligen har jag rört mig inom en sträcka med bil på 11 mil så kommunerna är nära varandra. Att man blir där man föds behöver inte stämma. Som längst har mina syskon 25 mil mellan sig och ingen är kvar på ursprungsorten.

Det är redan nu ganska stor spridning på bensinpriset över landet. Ska skattetrycket vara rättvis bör det inte skilja för olika invånare. Däremot bör svårtillgängliga platser betala för svårigheterna att leverera dit. Det är en lyx att få bo på en fjälltopp.

#19
2017-04-20 09:26

Vad kostar det att parkera bilen på landet? I Stockholm kan det kosta upp till 1500 kr i månaden och då är du inte garanterad en parkeringsplats.

#20
2017-04-20 10:23

Billigare bensin på landet är kontraproduktivt. På landet körs det betydligt mer bil än nödvändigt, vilket utarmar handeln på mindre orter, köpcentra lockar, man har lägre kostnader för försäkringar, boende mm på landsbygden. Dock är löneläget lägre på landsbygden men den skillnaden äts upp av högre levnadsomkostnader på större orter. Det är nog så surt att man helt enkelt får göra som förr i tiden det vill säga att man flyttar närmare sina arbetsplatser istället, om man har någon. Ska samhället kunna ställa om till lägre utsläpp måste folk skaffa bränslesnåla bilar och framförallt minska på bilåkandet. Hårt men nödvändigt för mänsklighetens överlevnad, om männsikan är något att ha för planeten jorden.

#21
2017-04-20 11:20

"På landet körs det betydligt mer bil än nödvändigt, vilket utarmar handeln på mindre orter, köpcentra lockar."
Och det gäller inte staden då? Trots att där finns fungerande kollektivtrafik som bussar, spårvagnar och tunnelbana. Sedan tror det väl sjutton att vi lantisar vill få tillgång av utbudet och de lägre priserna i stadens köpcentra. Men till priset av längre och dyrare färdväg, som vanligt.

#22
2017-04-20 12:00

Christer_1 liten reflektion kring handeln. Människor i allmänhet tycker att det är bedrövligt att landsbygden utarmas med service och affärer, vilket jag också tycker. Dock för att handeln ska finnas kvar räcker det inte med att folk handlar 1 liter mjölk eller jäst som man glömt att köpa i köpcentrets stora "billiga" butik. Finns inte någon som kan driva affär om ingen handlar i den samt att den får avsättning för en viss volym. Samma gäller övrig handel också. Alla förbättringar av livsförhållanden för individer och företag får en baksida av fiffel och mygel som gynnar andra mindre nogräknade personer, vilket leder till att det blir krångligare och besvärligare för alla, "kompanistryk". Enklare att ha enkla transparanta system, lika för alla, så får marknadskrafterna bestämma i slutänden. Marknaden=stora massan av människor.

#23
2017-04-20 14:01

Ja du J.L den reflektionen gör vi på landet varje dag och inser att hur vi än gör så blir landsbygdsbon missgynnad vad gäller sortiment och priser om vi skall handla där vi bor, till skillnad ifrån stadsbon. Då hjälper det inte att vi bor billigare för i stad kontra landsbygd är det alltid landsbygden som förlorar på de flesta områden. Tyvärr!

#24
2017-04-20 16:28

Livskvalitet, är det bara att kunna handla billigt på köpcentra? Nej, handla maten i er lokala butik. Även om den skulle vara någon procent dyrare. Räkna efter hur mycket du tror att du tjänar med att åka till lågprisaffären. Du märker nog snart att det är ett stort minus. Bor själv halva året på landet, och det är absolut inte missgynnat.

#25
2017-04-20 17:47

Ja du Lennart J " Även om den skulle vara någon procent dyrare. "
Ja vore det så, då skulle jag veckohandla allt i min lokala affär. Men tyvärr är verkligheten något annat.
Handlar i stan gör man ju inte varje dag utan det är veckohandling som gäller ihop med andra ärenden. Vi på landet om några vet hur bilåkande kan äta upp hela förtjänsten så det behöver du inte lära mig.
Vad som däremot har blivit bra de senare åren är faktiskt diesel och bensinpriset som är lika mot staden och ofta t.o.m. billigare tack vare QStar mackarna.

#26
2017-04-20 18:40

Christer_1, det är precis så som du har ditt köpbeteende som gör att landsbygden utarmas. Snart får du åka till stadens köpcentrum för att handla din saknade liter mjölk. Vad kostar den tror du. Om de flesta i din hembygd har samma beteende som du, då förstår jag att din lokala handlare måste lägga på extra procent för att få det att gå runt. En affär är ingen ideell verksamhet.

#27
2017-04-20 18:53

Jag tycker Saab 600 inte borde ha hänt. Bilen i sig var bra, med fin värme och lyxig inredning samt en - för sin tid - seriös satsning på säkerhet. Men, bilen vägde för mycket och motorerna var lågt växlade iaf de första åren. Själva idén att kalla en Lancia för Saab... Uselt. Och rostskyddet var klent.

#28
2017-04-20 18:58

Den där hamnade fel va?=)

#29
2017-04-20 18:59

Oj inlägget ovan hamnade fel jag blev tydligen omdirigerad, sitter med mobilen. Får gärna tas bort av moderator eller flyttas till artikeln om Toyota Cavalier. Men för att besvara om landsbygden - sänk skatten på landsbygden. Sänkt inkomstskatt och lägre arbetsgivaravgift för företag i glesbygden. Då blir det fart.. men låt bränslet ha samma över landet.

#30
2017-04-20 20:37

"Christer_1, det är precis så som du har ditt köpbeteende som gör att landsbygden utarmas" : skriver Lennart J.
Nej det är inte där felet ligger LennartJ, utan det är grossisterna t.ex. ICA som inte ger landsbygdsbutikerna samma inköpspriser som ICA Maxi utan landsbygdsbutiken måste därmed ta uppemot 2 kr mer för mjölken o Yoghurten. 2,50 kr mer för ett pkt knäckebröd osv. osv
Så kom inte dragandes med "någon % mer, för det stämmer inte. Någonstans går smärtgränsen för vad den egna plånboken tål, förstår du. Det politikerna inte förstår och dom är oftast stadsbor, är att landsbygden håller på att dö ut. Mottot verkar vara , allt skall in till staden som t.ex åldringsvården där jag bor för ett år sedan. Nu fattas det i år 50 platser akut, som måste hyras i grannkommunerna. Så nu skall det byggas nytt inne i staden trots att det står ett fullt dugligt ålderdomshem med 30 platser hos oss, där det alltid stått, för åldringsvården skall ju in till staden. Men snart är det val igen och då "skall hela landet leva", igen!

#31
2017-04-20 20:45

Väldigt dumt förslag, det är ett fritt val att bo på landet och då få man vara beredd att betala mer för transporter. Hyror och bostadskostnader är i gengäld ofta lägre utanför städer så det jämnar nog ändå ut sig ekonomiskt.
Sedan har jag väldigt svårt att förstå varför så många förespråkar "en levande landsbygd". Det är väldigt ineffektivt att vi människor bor utspritt och det kostar både mycket pengar för samhället och innebär att vi behöver påverka miljön negativt i en större utsträckning. Och detta kommer ifrån någon som är uppväxt i en stuga på landet, tio mil från närmaste större stad!

#32
2017-04-20 21:09

Det där du skriver Olle Öberg visar att du inte fattat ett skit. Men det blir väl semester snart och det är då alla vill ha "en levande landsbygd".

#33
2017-04-20 21:44

Christer_1 en stilla undran angående lokal affär och bensinmack är det något som önskas på landsbygden? eller är det så att det inte spelar någon roll att man får åka ett antal mil till ett köpcentra och samtidigt tanka billig diesel eller bensin ? För att räta ut ett litet missförstånd kring mig personligen är att jag lever och verkar på landsbygden långt från Stockholm. Men som PA Nordström uttryckte provokativt, är att vissa ytor i landet kommer bli avbefolkade, dock finns det bättre ordval än att kalla Värmland & Gotland för skräpytor. Det man ska ha klart för sig är att det är svårt att driva företag på grund av allmänna kommunikationer, vinstdrivande logistikföretag som kör gods vissa dagar i veckan, långt till kunder/marknad, arbetsvillig arbetskraft/utbildning och så vidare. Hur ska till exempel vårdcentraler bli attraktiva för tex läkare, behöriga lärare, som vill bosätta sig på landsbygden. Det som skulle kunna lyfta landsbygden är omfördelning av kommunalskattepengar från storstäderna, höja skatterna ytterligare för den stora massan till exempel. Det är endast politiken/staten som har möjlighet att hjälpa landsbygden med mera pengar för att upprätthålla funktionerna. Men åter till verkligheten, ingen politiker, skattebetalare är beredd att betala för en levande landsbygd utan då är det upp till marknadskrafterna att avgöra. Marknaden är konsumenterna.

#34
2017-04-21 06:49

J.L du läser aldrig vad andra skriver och försöker bemöta det? Läsförståelse?
Det är min kommentar till ditt inlägg "J.L 2017-04-20 21:44"

#35
2017-04-21 08:06

Ett förtydligande är att där jag bor har den lokala butiken skrattretande höga priser där ingen prismedveten stadsbo skulle handla i onödan och det beror nog inte på illvilja utan på dåliga inköpspriser från grossisterna som enligt marknadskrafterna gynnar butiker med stor omsättning. Därför dålig köptrohet från kunderna. Kan det nya med matkassen hemlevererad vara en lösning för landsbygden? Tveksamt.
Däremot har den lokala QStar macken nästan 100% köptrohet p.g.a bra priser som ofta slår de i staden. Övriga bilvårdsprodukter måste däremot handlas i staden eftersom macken är obemannad.

#36
2017-04-21 08:26

Christer_1, du verkar inte förstå, eller vill förstå. För att en mataffär skall överleva, så måste de ha en bra omsättning. Med högre omsättning, ger detta bättre rabatter, som i slutändan gynnar köparna. Men räkna efter vad det kostar att åka lång väg för att handla. t.ex 10 mil tor kostar 350 kr grovt räknat. Jag tvivlar på att kvittot hos din lokala handlare skulle vara så mycket dyrare. Lägg därtill den extra litern mjölk du snabbt behöver, vad kostar den när din lokala handlare inte längre finns kvar.

#37
2017-04-21 09:10

Varför lägger man ner busslinjer, jo för att för få åker. Hönan eller ägget?

#38
2017-04-21 09:50

"Christer_1, du verkar inte förstå, eller vill förstå. För att en mataffär skall överleva, så måste de ha en bra omsättning. Med högre omsättning, ger detta bättre rabatter, som i slutändan gynnar köparna."
Tror du att landsbygdsbutiken någonsin kan tävla med ICA MAXIS rabatter i staden t.ex. LennartJ ? Valet är som vanligt mellan pest o kolera för landsbygdsbon, och alla är närmast sin plånbok.
Och du LennartJ, vi åker inte bara in till staden för att handla mat utan det finns mycket annat som bara finns där. Dessutom vet vi att det vi inte planerat att köpa och glömt, det har vi glömt och får leva med till nästa stadsresa.

#39
2017-04-21 12:06

@adzam Som stadsbo har man väl all chans att flytta ut på landet om man känner sig orättvist behandlad, eller?
Sen kan jag tycka att landsbyggdsborna inte ska få någon subvention eller liknande, bättre då att lägga malus på stadsborna som väljer att ha bil, men inte är i behov av det med tanke på alla andra möjligheter att ta sig fram. Känns som det ligger bättre i munnen i dagens klimat;) Måste man ha bil så får man betala vad det kostar, vill man ha bil men inte behöver det, ja då kan det kosta en ordentlig slant extra, tänk tobak/alkohol, tänk om det löser bostadsbristen i storstäderna på köpet:) De extra pengarna kan återinvesteras i vägnätet.

#40
2017-04-21 12:21

Christer_1, du läser det du vill läsa. Att du gladeligen betalar 350 kr extra för maten i resekostnad, verkar inte bekymra dig. Lycka till i framtiden när den lokala handlaren har slagit igen butiken.

#41
2017-04-21 15:23

"LennartJ 2017-04-21 12:21. Att du gladeligen betalar 350 kr extra för maten i resekostnad, verkar inte bekymra dig."
Ja vad vet du om hur mycket det kostar för mig i förhållande till resekostnaden? Det där var ju ditt påstående. Räkna kan jag, men att förklara min verklighet verkar gå trögt. Suck!

#42
2017-04-21 16:40

Christer_1. Jag har en bekant som äger en bensinmack i ett litet samhälle. För ett antal år sedan öppnade en lågprismack en mil utanför byn. En tidigare kund påpekade för honom att han var för dyr. Hans pris var 10 öre högre än lågprismacken. Min bekant förklarade då för honom, att han sparade c:a 5 kr på en full tank. Att sedan köra två mil tänkte inte fd. kunden på. Bara bensinförbrukningen åt upp hela förtjänsten med råge. Skall man sedan ta vad en bil i realiteten kostar per mil, är mina kalkylerade 35 kr/mil rätt lågt räknat. Oavsedd ifall du kör en gammal Amazon eller en ny bil.
Men Christer_1, man saknar inte kon förrän båset är tomt.

#43
2017-04-21 19:29

Men han kanske inte körde 2 mil extra för att tanka utan passerade varje dag förbi lågprismacken på väg till eller från jobbet LennartJ. Det intressanta är vad din bekant mer har att erbjuda på sin mack. Verkstad, tvätt eller ett minilivs med korv som mellanmål? Då klarar han sig nog.

#44
2017-04-22 08:34

Det har inget med överlevnad för hans del, utan ett exempel på kortsiktigt och dumt tänkande.

#45
2017-04-22 14:49

Det som är dumt tänkande för den ene är klokt tänkande för den andre.

#46
2017-04-22 23:05

Det behöver inte vara billigare på landet, vi lever redan billigt nog......
Men storstadsborna borde naturligtvis betala sin infrastruktur själva, på kommunalskatten.
För jag vill ju inte betala förbifart Stockholm, för mig är det faktiskt inte värt ett skit....