Bild
Nästa artikel

"Bojkotta nya kylmedlet"

Biltestarbloggen
Mercedes har bojkottat det giftiga kylmedlet och återgått till ett mer miljöovänligt i väntan på nya besked. BMW, Volkswagen Group och Toyota har följt Mercedes exempel.
Skyddsombuden för räddningstjänsten, trafikpolisen och verkstäder runt om i landet har fått kalla kårar efter larmrapporten om att den dödliga gasen karbonylfluorid kan frigöras vid bilbrand med det nya kylmedlet R1234yf. Senast 2017 ska alla nya bilar som släpps ut på den europeiska marknaden ha det nya miljövänliga kylmedlet i luftkonditioneringssystemet.

Redan nu rullar 30 000 bilar i Sverige med R1234yf och däribland flera storsäljare, och med det tvingade EU-direktivet kommer vi således varje år framöver att få 250 000-300 000 nya ”giftgastbilar” på våra vägar.  Det är naturligtvis helt oacceptabelt.
I Tyskland har debatten varit livlig. Mercedes har bojkottat det nya kylmedlet och återgått till ett mer miljöovänligt kylmedel i väntan på nya besked. Även BMW, Volkswagen Group och Toyota har följt Mercedes exempel.

Det går inte att komma ifrån att det är högst märkligt, och oansvarigt, att konsekvenserna med att använda R1234yf inte framkom vid tester och utredningar innan det släpptes ut på marknaden.  Självklart måste EU-direktivet rivas upp. Och det bör ske snarast möjligt.

Kommentarer

#1
2014-05-16 17:37

Så mycket skit Mercedes fick när de började vägra använda det nya köldmediumet - om inte annat här i spalterna! Mercedes fick minsann höra hur småaktiga de var, hur "dumma de dryga tyskarna var" och bla, bla, bla ... Nu visar det sig att Mercedes - föga överraskande - hade flera poänger i frågan! Tragiskt att den överreagerande och totalt korkade miljöhysterin har flyttat in så många torrbollar till huvuden. Och de där jäkla fransmännen som började ge sig på Mercedes. Ska inte säga vad jag tycker om dem egentligen, men oförtjänt fick de vara med och vinna kriget ... Fransmännens aktion mot Mercedes och Tyskland bottnade inte i något annat än gammalt groll. Patetiskt.

#2
2014-05-16 15:56

Detta har jag vetat hela tiden. Mercedes skulle aldrig ställa sig på tvären om det inte vore allvar. Att Toyota hänger på nu är fegt. De har inväntat att detta går att vända till en positiv grej. De vågade inte stå på barrikaderna.

#3
2014-05-16 16:21

Det var för mycket pengar/mutor inblandade för att riskerna med det nya medlet skulle komma fram vid tidigare tester. Av någon anledning så dök väl det nya medlet upp lagom till att patentet på det gamla gick ut för Dupont...eller minns jag fel?
Tack Mercedes, BMW och VAG för erat motstånd + Toyota.
Nu hoppas vi bara att dessa rullande giftgastransporter som redan finns på vägarna tas bort därifrån med tanke på vad som kan hända för räddningspersonal mm.

#4
2014-05-16 17:03

Ha MB. Deras förra påstående att R1234yf skulle vara extremt brandfarligt har undersökt mycket väl. Det var inte så. Men vist går det att få eld på eländet men det mesta brinner om man hjälper till. Avseende giftigheten. Tror någon överhuvudtaget att det är något nyttigt i röken från en bilbrand? Inte brandmännen i alla fall som är väl utbildade i frågan och har vett att använda lämpliga skydd. Detta är enbart åter ett tydligt bevis på MBs arogans. Suck... (ursäkta tonen men blir lätt trött)

#5
2014-05-16 17:34

Det är kanske skillnad på onyttig och direkt livsfarlig!

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140410/koldmedel-r1234yf...

#7
2014-05-16 19:45

Jag tycker faktiskt det är bra . . . . att både VW och Toyota hänger på!
.
En eloge till ledstjärnan men också till de andra, inte minst till de två stora massproducenterna (det är ju där skillnaden märks mest)

#8
2014-05-16 20:47

En utbränd R19 ;-)

#9
2014-05-16 22:07

Ok, inget i en bilbrand är särskilt nyttigt, men som trasten skriver så är det skillnad på onyttigt och direkt livsfarligt. Vad hjälper det att brandmän är väl utbildade och använder lämpliga skydd? Vilket skydd behövs mot just karbonylfluorid? Och vad händer om en vanlig svensson instinktivt rusar fram för hjälpa till? Ett par, tre djupa inandningar och livet för den där svensson kan vara över! Karbonylfluorid påminner mycket om stridsgasen fosgen, som användes under första världskriget. Vill Mythbuster riskera att dra in ett par djupa andetag av karbonylfluorid? Eller väljer han att läsa in sig på ämnet först?

Läs under "2.1" (bland annat står "Akut toxicitet, vid inhalation") och vidare på andra sidan: http://www.aga.se/international/web/lg/se/like35agase.nsf/repositorybyal...$file/karbonylfluorid.pdf

Obs: Det går inte att kopiera in hela länken ... Skriv in karbonylfluorid i sökfönstret och välj länken från AGA!

#10
2014-05-16 23:44

Kapten o & trasten. Ber om ursäkt för min otydlighet. När jag skrev onyttigt trodde jag no förstod att vid en bilbrand bildas kolmonoxid. Ett av det absolut mest akuttoxiska ämnen ni kan komma i kontakt med. Vid en brand, bil eller annan, dör man mycket sällan av värmen men av just kolmonoxid. Ej att förväxla med CO2. Om ni hade läst orginalrapporten skulle ni veta att det inte bildas karbonylfluorid utan ett närbesläktat ämne. I för sig duktigt giftigt det med men men. MB förra s.k. larm kring bränder har undersökts av flera myndigheter utan att man kunat påvisa den faran som MB alarmerat om. Det enda som det ledt till är att skattebetalarna fått lägga ut med pengar i onödan. Skall verkligen skattebetalarna bli drabbade igen bara för att MB inte klara det andra tillverkare klarar. Att följa lagen.

#11
2014-05-17 07:33

Respektera varandras olika åsikter i kommentarsfälten.

En kommentar har raderats och en redigerats då de istället för att diskutera ämnet angrep en annan användare och misslyckades med att hålla god ton i diskussionen.

#12
2014-05-17 21:18

Ta bort ac helt. Om den drivs på fossila bränslen. Det går så bra att veva ner rutan.
Eller veva och veva. Trycka ner... Eller använder ni inte era lyxiga elhissar??? Hur ofta tryckwer ni ner rutan folk???

#13
2014-05-20 18:11

Det här har vi väl skrivit om i ett par andra trådar?

Hur som helst så är tydligen bandrisken mycket liten men konsekvenserna vid en eventuell brand stora. Vi snackar här om frätskador. Kolmonooxid är inte alls farligt på det sättet - du kvävs på grund av att CO tar syrets plats i hemoglobinet. Tas du om hand i tid, får syrgas och lungorna får vädra bort CO-bindningen så blir det inga efterverkningar.

Det här blir lite som när man snackar om kärnkraft. Risken är liten men konsekvenserna stora. Fast i en annan skala, förstås.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.