Bild
Nästa artikel

Bilen som Volvo helst vill glömma

Biltestarbloggen
S90 är avtäckt och S80 förpassas till arkiven.

Då var den avklarad. Premiären för nya Volvo S90.

För att rapportera om det hela var jag på plats i Torslanda i förra veckan. Skynket åkte av från bilen och där stod en stor sak med läckra proportioner, tjusig inredning och ett par rejäla blaffor till baklyktor.

Läs mer om S90 i nästa nummer av Vi Bilägare.

Bortsett från den nya bilen var det intressant att höra hur Volvo ser på den utgående S80. Företaget verkade helst vilja glömma den tidigare toppmodellen.

Högsta chefen Håkan Samuelsson slog fast att S80 aldrig var en riktig utmanare i stora sedanklassen. Utvecklingschefen Peter Mertens kallade bilen ”en katastrof” och talade om ”ett dåligt arv” som Volvo måste göra sig av med. Designchefen Thomas Ingenlath konstaterade att S80 definitivt inte var någon inspiration till S90 och var glad att kunna säga adjö till bilens ”uppjazzade Ford Mondeo-proportioner”.

Sådant klarspråk – dessutom om en modell som fortfarande är till salu – har jag aldrig hört från en biltillverkare förut.

Visst, S80 blev aldrig den storsäljare som Volvo hade hoppats på och tiden har väl sprungit ifrån den numera lastgamla modellen, ändå hamnar jag lite i försvarsställning.

Det var visserligen länge sedan jag körde S80 men jag minns den som en vettig och bekväm bil för sin tid.

Dömt av avtackningen verkar Volvo inte hålla med.


Kommentarer

#1
2015-12-10 09:18

Detta har hänt förr, exemplen är många. Volvos mest sålda modell och den modell som blev det stora genombrottet inte minst i USA och anledningen till att märket ens existerar, 240 skäms Volvo för enligt ett ganska nyligen uttalande!
Tacka vet jag Toyota som med likhet med de flesta andra tillverkare är stolta över sin historia och utveckling.

#2
2015-12-10 09:38

Jag har alltid hållt s80 som en lite underskattad modell, det är en väldigt bekväm och vettig bil precis som artikelförfattaren med minns den. Sen de som påstår att man "måste" ha en kombi bara för utrymmenas skull, hur ofta lastar man över insynskyddet egentligen? Visst är en kombi mer mångsidig när det väl behövs, men oftast så klarar man sig bra ändå. Jag hade en S80 när dottern föddes 2009 och var inga som helst problem få in en rejäl emmaljunga kombibarnvagn på längden i bagaget och med gott om plats bredvid, vill minnas att det faktiskt var ett djupare bagage på längden i S80 än V70, men ska låta det vara osagt....
Nej som sagt det var en riktigt trevlig bil och jag kan helt klart tänka mig att ta en S90 som tjänstebil nästa gång och välja bort kombin.

#3
2015-12-10 10:19

Att prata illa om sina gamla modeller är en gammal Volvo-tradition, för 15-20 år sedan pratade en hög Volvochef om att köpa in och skrota alla 340/360 och 440/460, då de enligt honom sänkte varumärket.

Den nuvarande sågningen bör göra att det kan finnas fyndchans om man är ute efter en stor billig sedan.

#4
2015-12-10 10:38

Så om sju år kommer Volvo snacka skit om gamla S90. Att den var hopplöst omodern från start med enbart fossilmotor. Stora sedaner kommer fö aldrig bli storsäljare igen. Ever.

#5
2015-12-10 10:41

Problemet är inte S80 som sådan, det är en ytterst komfortabel bil, utan problemet är att den andas inte premiumklass.

S80 är en kompromiss mellan vettig storsedan och lyx och sådant fungerar inte om man vill vara med i den absoluta premiumtoppen och slåss, då måste top of the line-modellen vara en utpräglad (och dyr) lyxsedan.

S90 har i alla fall intentionerna, får se om den håller måttet när testerna börjar ramla in...

#7
2015-12-10 11:13

Om varenda tidigare modell ses som en flopp av företaget, vågar man då köpa en ny modell?

Åkte en V70N på mitt senaste arbete. Knakenplastig inredning man knappt vågade damma och halvlädetklädsel som var så tunn att den sprack efter några år.
Mina tidigare bilar kändes påkostade, t o m inredningsdetaljerna som inte syns. Camry 1987! och en snikvariabt av Omega från 1995.
Inte heller mekaniken i V70 var något att jubla över. Jublade gjorde vi däremot av den enligt Volvo skämsbilen Volvo 242 frugan körde en gång i tiden. Finns kvar här i byn än idag, dock som À-traktor. :)
Volvo3- och 400 är inte märkets bästa men många konkurrenter har byggt sämre som de är stolta över. Idag är dock dessa modeller en kul uddafågel i trafiken, precis som allt annat gammalt.

#8
2015-12-10 11:10

@JvD
Och jag som trodde att du åkte Fiat, av en viss modell.
Kan vi inte få se en bild av din fina röda Avensis igen, bilden i Älska/hata-Toyota tråden föll oturligt nog bort... ;-)

Nä, passa på att köpa dig en S80 nu när de säljer ut dem billigt så får även du prova på det goda livet.

#9
2015-12-10 11:22

Prestigelös: Fiat har jag aldrig ägt någon men det skulle vara roligt att prova på deras ökända men charmiga twinairmotor.

Frugans 242 bara gick och gick. 740 var en ännu trevligare modell. Dagens kinalåtsaspremiumbilar är dyra att äga och det finns ingen anledning att välja en sådan. Om man nu inte är ett Lövenfan.

#11
2015-12-10 13:08

@Benols
Ja i detta förlovade kombins hemland kan man göra riktiga klipp om man är ute efter en begagnad sedan.
Märkligt egentligen då det enda positiva med en kombi är lastkapaciteten som man nästa ändå aldrig utnyttjar till fullo.

#13
2015-12-10 13:50

@Prestigelös
Man kan också vända på frågan: vilken är kombins nackdel? Med bagagenät och/eller insynsskydd är problemet med kringflygande bagage vid tvärnit löst, och då har man flexibilitet och utrymme när man behöver det utan att ha några nämnvärda nackdelar - bortsett då från begagnatpriset, där sedanen är billigare. I princip kan vi alla som bor i Sverige skatta oss lyckliga att bo i ett kombiland: det finns gott utbud för den som vill ha kombins flexibilitet och priset sjunker för den som inte är intresserad. Bara den som vill ha en med svenska mått mätt udda småsedan, som inte tas hit, behöver sörja.

#14
2015-12-10 14:32

PHME
Det är inget fel med kombibilar i allmänhet men svensken i synnerhet tenderar att införskaffa en kombi som är en eller två storlekar för stor för sina generella behov bara uti fall om att.

Se bara på alla V70 och Passater, hur ofta ser man en sådan som är fullastad?
De köps in av gammal hävd och lathet och för att grannen har en, det ska vara lätt att bara kasta in matkassarna i skuffen utan att behöva tänka på hur de ska placeras för att få plats.

Tror inte övriga Europa ser på Sverige med avundsjuka i blicken när de ser all stora bränsleslukande olastade kombis som rullar runt här på våra gator, de klarar sig i regel med mindre modeller trots stora familjer och det är något som vi borde kunna ta efter.

#15
2015-12-10 14:33

S80 är kanske ok att köra men gud så tråkig den är både exteriört och interiört. Den bilen är väl mellanmjölk om något.

#16
2015-12-10 14:45

Prestigelös, point taken. Före barnvagnstiden körde jag golfklasskombi och återvänder gärna till den storleken när barnen i en framtid är utflugna - men utan kombi vill jag inte vara.

#17
2015-12-10 15:13

Otroligt att en biltillverkare kan gå ut offentligt med sådana kommentarer om en egen produkt. Detta är sannerligen inte premium. Och vem minns inte motorjournalisterna som - när S80 kom - skrev upp den som en "lyxbil" som skulle ge tyskarna med Mercedes i spetsen en match!!! Ok, Volvo kan så här på slutet av modellens cykel erkänna dess mediokra utfall, och nu väntar vi bara på att motorjournalisterna gör samma sak. Den som först borde kasta in handduken är den där Collin, som var den som mest öste superlativ om S80. Vid sidan om honom får gärna resten av motorjournalistkåren göra samma sak. Så här är det: Volvo kommer aldrig upp i nivå med tyskarna med Mercedes i spetsen. Vi ser ju nya E-Klass: Vips så kastade schwabarna in två nya växlar och visade återigen var skåpet ska stå.

#18
2015-12-10 15:26

Instämmer med Prestigelös angående kombibilar.

#19
2015-12-10 15:36

Kapten: Exempelvis Audi ansågs knappast vara premium för säg 20 år sedan, vad säger att Volvo aldrig kan komma upp i den klassen? Skitlöjligt med alla tyskfanatikers insnöade kommentarer om att Volvo "aldrig bla bla bla" bara för att det varit så tidigare. Bilmärken utvecklas. Jag förstår inte många svenskars behov av att klanka ner på Volvo - visst, man behöver inte tycka om bilarna, men var lite stolt över att ett svenskt bilmärke kan producera något så kompetent som XC90.

#21
2015-12-10 16:41

Volvo kommer aldrig komma upp till Mercedes, Lexus eller BMW, de håller inte ens Audiklass.
Stolt? Över en kinesisk tillverkare som varken är roligare eller hållbarare än medelbilen.
En rakt igenom en konstig medelbil till överpris för konservativa gråsåssar.

#22
2015-12-10 16:48

Prestigelös, då har du inte sett den nya trenden, familjer med två barn som köper en Sharan (MPV). Plats för 7 personer och nästan 5 meter lång och väger väl uppåt 1800-1900 kg (som en större SUV). Många som överdriver sina behov. Hur många har inte tex börjat köpa fyrhjulsdrift? eller en onödig SUV som varken går att lasta i och bara är tung och drar mycket soppa. Sedan undrar folk varför vädret är konstigt!?. Trenden måste vända till lättare, praktiska bilar med mindre utsläpp. Jag säger inte att vi skall åka omkring i småbilar... men "Astra" storlek räcker gott. Tyvärr är nu trenden att köra större och tyngre bilar...SUV och MPV, annars en modell stor kombi (BMW 520 storlek typ).

#23
2015-12-10 16:52

Klokt skrivet "vargen".

#24
2015-12-10 16:54

Tänk om "arvet" sitter i topparna? Premium byggs långsiktigt, att utropa en modell som Messias räddaren det är så 80-tals brackigt så att det finns inte, man pratar aldrig illa om sina egna produkter!
Var enskild del är en sten i bygget!

#25
2015-12-10 17:07

Kapten, det är inte Mercedes som ligger i spetsen bland tyskarna, det är Porsche. Alltså har jag en mycket finare bil än du!

#26
2015-12-10 17:26

En anledning till att vi har så många kombibilar i Sverige kan ju vara att det även finns mycket hundägare i Sverige... Är själv en och tycker det därför är praktiskt med kombi. Men visst har sedanen också många fördelar. Bättre ljudisolering än kombi, mer stöldskyddat bagage, bättre krocksäkerhet - eftersom risken att få bagaget i ryggen/nacken lär minska. Löser verkligen bagagenät och/eller insynsskydd problemet med kringflygande bagage vid tvärnit? Vore intressant med ett test, få se hur mycket dom står pall för. Dessutom tycker jag stereon alltid låtit bättre i en sedan, förmodligen pga. att bagageutrymmet blir en fin resonanslåda till dom bakre högtalarna. Men så länge jag är hundägare kommer jag att fortsätta med kombi. ;) Därefter får vi se, men halvkombi är en trevlig kompromiss som även jag hoppas blir mer vanlig och populär!

Ang. S80 är jag lite kluven... I vissa färger/utföranden ser den fin ut, men i andra kan den se riktigt tråkig ut. Tycker den ser lite för lång och klumpig ut... Kanske därför jag tycker den gör sig bäst i svart...

#27
2015-12-10 18:30

Men jag måste hålla med att Volvo har lite prestigekomplex. Tidigare skämdes någon chef över 340 och 440 som fanns på vägarna och ville köpa in dom för att skrota. Senaste S80:n kändes väl som en halvhjärtad satsning, skulle man ändå ta fram V70 kunde man ju göra en sedan. Men till skillnad från somliga hoppas jag självklart att det går väl för Volvo, jag tror att de kan ha fördel utomlands att skilja sig från mängden som kör Audi, BMW och Mercedes.

#28
2015-12-10 18:34

lillstefan, det enda som Porsche må ligga i spetsen i är väl den sammantaget högre topphastigheten sett över hela produktlinjen ... Annars är Porsche ett av världens mest överskattade märken - tillsammans med iPhone/Apple. Fuskmotorer har dom också (alltså motorer från det nu utskällda Volkswagen/Audi).

#29
2015-12-10 18:55

Men herreg*d lanseras nya modeller enbart för att bli försäljningssucceer?
I min naivitet(?) vill jag tro att en ny variant lanseras för att den är BÄTTRE än den förra...

#30
2015-12-10 19:03

Oj oj, nu blev det för mycket för stackars lilla kapten när någon här har en mycket finare bil. Fusk, du gör ju allt för förminska det i andra fall, dessutom har min bil boxersexa. Du har inget att komma med :)

#31
2015-12-10 22:20

JvD:
Fast nu svarade du ju med exakt den kommentaren som är så löjlig, och utan grund. Vadå aldrig? Jag tror visst att Volvo kan ta sig dit, men det går ju knappast på ett ögonblick. Dessutom beror det på hur man definierar premium. Inom säkerhet har Volvo ett stort försprång, även mot tyskarna.

#32
2015-12-10 22:27

Om nu Volvo tycker att de två tidigare versionerna av en S80 inte blivit någon succe, varför då i h-e bygga en till? Borde man inte tänkt ett varv till? Se hur det gick för Saab som trodde att en stor dyr sedan skulle rädda dom från graven. Inte gick det!
Vill du ha en bil som verkligen ger valuta för pengarna så köp en S70 årsmodeller 1997-2000. "Alla" är extremt välskötta av äldre herrar som nu håller på att dö ut. Så, köpläge för den som vill åka säkert, bekvämt och billigt.
Folk som köper ny storbil och sen klagar på att det är dyrt att ha bil borde få förståndet kollat.

#33
2015-12-10 23:58

Äntligen fick lillstefan säga att han har en Porsche ... Men likväl är det en skitbil. Skulle inte förvåna mig om du bor i Mariestad.

#34
2015-12-11 16:12

Kapten, vad är det för problem med att bo i Mariestad då?

#35
2015-12-11 16:20

Jag har aldrig påstått att det skulle vara ett problem att bo i Mariestad.

#36
2015-12-11 23:50

Märkligt agerande av Volvos ledning, att så klanka ner på en modell som fortfarande säljs! Hur känner sig dom kunder som nyligen köpt en? Lurade? Uttalanden som att bilen är en "katastrof" lär ju inte direkt förbättra andrahandsvärdet... Eller göra kvarvarande bilar mera lättsålda.

#38
2015-12-12 12:16

Typiskt Volvo att försöka glömma det som varit, men finns det något märke i "premiumklassen" som har velat och hattat mer med sin design. Skall man befinna sig i detta segmentet så måste det finnas en "själ", en återkommande grunddesign, vilket man inte kan se i någon Volvomodell.

#39
2015-12-12 13:59

Kan bara instämma med trickar. T o m modeller som sålts samtidigt har varit väldigt olika varandra. Förutom under den mer eller mindre kantiga perioden har Volvo hattat runt sedan 1927! Dags att söka hjälp kanske? Sedan behöver man inte bygga megatrista bilar där en ny generation inte syns alls som VW och Audi.

#40
2015-12-12 19:31

Trickar - tvekat och hattat med designen? Skulle nog våga påstå att Volvo har en väldigt röd tråd i sin design. Kolla bara utvecklingen från 850 till sista V70'n. Att det kommit lite nya designer, är väl främst för att de gett sig in i helt nya segment där de inte riktigt haft någon förlaga att gå på.

#41
2015-12-12 19:45

Jadu Roger, 850 är ju sjukt lik nya S90...

#42
2015-12-12 23:48

Volvo tog ju ett stort steg när den första S80 lanserades. Det kantiga Volvo var borta och bilen såg stor och en aning lyxig ut. Och det var väl egentligen en riktigt bra bil... Har knappt aldrig sett en rostig S80 eller V70 från denna generation. Givetvis var de inte konkurrent till de tre stora tyskarna, men visst hade Volvo börjat så smått att klättra på "premium-stegen" med första S80.

Dock tycker jag att andra generationen av S80 var en betydligt snyggare bil och den var väl knappast sämre än den första generationen. Synd att den är så relativt ovanlig på vägarna...

Dessutom är det lite tråkigt att Volvo åter igen "snackar skit" om vissa av sina tidigare modeller även om de ibland har rätt i det de säger.

Nu får vi hoppas på att Volvo får struktur på sitt modellutbud. Det vill säga en sedan och kombi i den stora klassen (MB E-klass), (vad den nu kallas, storbilsklassen?), en sedan och kombi i mellanklassen (MB C-klass) och en halvkombi, kombi och kanske en sedan i Golf/Europa/kompaktklassen (MB A-klass).

Periodvis har det varit lite rörigt när det gäller de olika Volvomodellerna. En kort period tror jag att Volvo hade Volvo 240, 740, 850, 940/960 samtidigt i produktion plus de holländska mindre modellerna. Visst var 940 bara en facelift av 740, men de tillverkades och salufördes samtidigt under en period.

Dessutom var väl 850/S70 något mindre än 240, 740 och 940, men ändå inte så liten att den klassades in mellanklassen...

#43
2015-12-13 13:28

Volvo vill inte bygga en sedan i golfklassen ty sådana må vara väldigt populära i övriga Europa och världen men inte i Sverige. Därför kom det aldrig någon ersättare till S40. (Kolla bara konkurrenterna, finns många praktiska småsedaner och praktiska småkombi till skillnad från t ex V60.)
Inte heller får V70 någon ersättare. Vill alla ha en stor och dyr V90 eller vill de helt plötsligt ha den fula kombin V60 som inte rymmer något?

#44
2015-12-13 12:34

Volvo får helt enkelt köpa in alla S80 och framförallt den ännu tråkigare och ännu mindre premiumbetonade kombiversionen V70 och skrota dem.

#45
2015-12-14 13:11

Vänta bara till den interna turbulensen som kommer uppstå när de upptäcker att de redan använt namnet S90 på en gammal modell. På en kantig, bakhjulsdriven Volvo.

#46
2015-12-16 10:23

Håller med JvD angående V60 men vill även tillägga att det är en riktig skitbil. V60 är ful, opraktisk, trång, okomfortabel, är dyr och har usel väghållning!

#47
2016-11-25 14:29

Volvo behöver bara lägga till 'Classic' efter modellnamnet och kränga dem, det verkade ju fungera hyfsat med en annan lika omodern och trött modell.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.