Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Besviken på Volvos goodwill

18 november 2014
Jag bloggade om Lennart Willanders spruckna bilsäten i hans Volvo V70, 2008, häromveckan. Nu har Volvo gått med på ”goodwill”, Lennart erbjuds ny klädsel, men måste ändå slanta av drygt 11 000 kronor i materialkostnad.

Volvos klädsel, ett slags konstläder, håller uppenbarligen inte förväntat kvalitet.  Det framgår av flera kommentarer och mejl som jag fått under veckan. I det sammanhanget kanske det inte ska ses som förvånande att Volvo enbart står för arbetskostnaden i det här fallet.  Risken finns att det blir kostsamt i längden. Ges en kund förmånlig goodwill ökar kraven på att också andra ska få det.
 
Lennart, trogen Volvo-kund sedan 1970-talet, är besviken: ”Tycker verkligen inte man kan kalla det goodwill från Volvos sida”.
 
För Lennart kvarstår problemet: ”Jag vill inte lägga ned 11 000 kronor på sätena bara för at Volvo satt in urusel kvalitet på materialet. Vi kör med en otroligt fin och bra V70, men med hemska bilsäten. Kan inte förstå varför Volvo vill smutsa ned sitt goda rykte på en sådan här detalj.”
 
Tilläggas ska att det i instruktionsboken framgår att Volvo lagt ned extra stor vikt vid att välja miljöanpassat material som uppfyller kraven i standarden Öko-Tex 100.
 
”Lädret i klädslarna är kromfritt garvat med naturliga växtämnen och uppfyller certifieringskraven.”