Bild
Nästa artikel

Avslöjad! Saabs familjebuss på 9000 Turbo 16

Biltestarbloggen
Det var 30 år sedan epokgörande Saab 9000 presenterades för första gången. Vi kan nu avslöja att Saab kunde haft en toppmodern familjebuss på programmet strax efter debuten.
Chefdesigner Björn Envall hade med sig bilder på MPV:n till 30-årsjubileumet av Saab 9000. Foto: Øyvind Lund.
Saab kunde ha haft en toppmodern, läcker familjebuss på programmet strax efter debuten för 9000 för 30 år sedan. I hemlighet höll en liten grupp på med en rymlig, sjusitsig studie som baserades på bilen som slog världen med häpnad: 9000 Turbo 16.

Här är de allra första bilderna på den nyskapande MPV-modell som med all säkerhet hade betytt markant ökad försäljning för Saab. Bilderna dök upp i samband med att Saab 9000 Turbo 16 firade 30-årsjubileum på Saabmuseet i Trollhättan nyligen. Till födelsedagskalaset var en mängd äldre Saabanställda inbjudna, bland dem chefsdesignern Björn Envall och 9000-projektets ledare Gunnar Larsson.

Envall hade med sig ett par bilder på det ytterst hemliga projektet och när Gunnar Larsson gjorde sin återblick över 9000-modellens tillblivelse visades två bilder på Saabs familjebuss för första gången.
– Bilderna kom som en skänk från ovan. Jag hade några hemma också men de var inte av någon kvalitet alls. Det kändes roligt att få servera en lite överraskning till jubileet, berättar Gunnar Larsson.

Vad var det för bil? Hur kom den till?
– Vi besökte American Sunroof Company, ASC flera gånger. De hade ju hjälpt oss med suffletten och ombyggnationen till Saab 900 Cabriolet. En gång såg vi att man höll på med en familjebuss på Chryslers så kallade K-Car, det som senare skulle bli Chrysler Voyager som var en av pionjärerna för karosstypen. K-Car var verkligen ingen märkvärdig bil i grunden men den här utvecklingen till familjebuss var smart.
– ASC höll på med modeller åt Ford och GM också, men det var ju Chrysler som blev först ut på marknaden av USA-tillverkarna.


Gunnar Larsson tog med sig intrycken hem och vände sig till Saabs karosschef Dick Ohlsson och undrade om inte det gick att göra något liknande med den färdiga 9000-modellen.
– Absolut, sade han, och så satte vi i gång. Det var ju verkligen ingenting som sanktionerades från ledningen men vi gillade att hålla på med projekt lite i skymundan, berättar Gunnar Larsson.

En modell i skala 1:1 togs fram, med spännande linjer, förhöjt tak och plats för sju resande. Bottenplattan kom från Saab 9000 men var förlängd. Motorn var alltså tvärställd och utrymmesutnyttjandet effektivt. Någon färdig bil var det förstås inte, men en så kallad mock-up där man kunde kolla paketering av inredning och komponenter. Björn Envalls team byggde modellen.
– Vindrutan skulle hamna långt fram och möjligen bli ett problem och sätena längst bak var väl mest lämpliga för kortväxta. Men idén var ny och fräsch, familjebussar var ju verkligen heta vid den här tiden.

Modellen var klar i maj 1985, alltså ett år efter debuten för 9000 Turbo 16.
– Att få till en färdig bil hade nog varit svårare än vi kanske insåg då. Det skulle förstås ha kostat hundratals miljoner extra att ta fram en alldeles ny karossvariant och just då var det naturligtvis rätt av ledningen att stoppa det hela, efter kraftprovet med att få fram 9000 Turbo 16.
– Så här 30 år efteråt är det förstås lätt att säga att vi kanske skulle ha gått vidare, men sådant är livet. Jag skulle tro att hela det lilla projektet tog två månader från start till modell, inte mer. I dag finns inte ett spår kvar av det vi gjorde i smyg.

I Vi Bilägare nummer 15, som utkommer 4 november, finns en artikel om jubilaren Saab 9000 Turbo 16, 30 år gammal i år.

Diskutera: Tycker du att Saab borde byggt en MPV på 9000 Turbo 16?

Kommentarer

#1
2014-10-15 15:09

Vill nog hävda att Saabs största problem var att man aldrig byggde en kombiversion utav 9000 då Volvo har klarat sig ganska bra utan en familjebuss. Inte ens idag säljer dessa familjebussar i några jätteupplagor i Sverige men man kan ju aldrig utesluta att Saab kanske vore i ett annat läge idag om fler modeller hade producerats och på så vis fått en annan utveckling.

#2
2014-10-15 16:00

Tänkte precis samma sak som Mistro, kombin saknades redan från början. Volvo var smarta nog att ha båda.
Kombin hade varit betydligt billigare och enklare att skaka fram än en minibuss, och hade med all säkerhet varit en tillgång.

Ja, historien upprepades (nästan..) med nya 9-5 för den delenm kombin hann inte fram. Trist att det tog slut där.

#3
2014-10-15 17:42

Största 9000-missen är att den inte kom som kombi. 9000-buss kanske hade slagit i USA men vem vet sådant i förväg? Ett försök kanske hade dödat SAAB långt tidigare.

#4
2014-10-15 19:42

Familjebussar är nästan döda i Sverige idag, men fortfarande populära i övriga Europa - framförallt den mindre storleken. Men när Chrysler Voyager kom så såldes den faktiskt skapligt i Sverige, men då var den ju också tämligen ensam. Renault Espace tog tid på sig att hitta hit därför att Volvo stoppade den...

#5
2014-10-15 19:46

Vi kan endast spekulera i vad som hade hänt om Saab hade gjort en kombimodell av 9000. Från början saknades resurserna till det, det var ju först senare som den kom som en sedan. Sedan så hade ju Volvo en total dominans av marknaden för storkombis, men på halvkombi-sidan så var Volvo betydligt svagare. Vi kan nog se det som att Saab och Volvo delade upp marknaden mellan sig. Saab som kombi hade troligen inte varit något för andra länder än Sverige och för svenskt vidkommande så räknade troligen Saab med för låga volymer, inte riktigt värt att konkurrera med Volvo utan Saab ville vara annorlunda. En stor halvkombi var ju fortfarande ett något annorlunda och exklusivt erbjudande, något sportigare än en traditionell kombi som sågs som väldigt konservativ för arbetarklassen i villakvarteren i bruksorten. Saab ville ju vara märket för högre tjänstemän, ingenjörer och egenföretagare. Det var först senare som kombi blev en livsstilsbil, på 80-talet var det bara bruksbil och lågstatus.

#6
2014-10-15 20:04

Raphael...tre fel. Familjebussen är tämligen död i hela Europa det är crossovers som gäller se ex. nya Renault Espace.

Volvo valde att inte importera första Escapen eftersom den inte höll måttet. Det var en riktig skräpbil.

Kombi är inget unikt för Sverige. Andelen kombi är större än i ex Tyskland men antalet är mångdubbelt större.

#7
2014-10-15 21:44

Saab bar länge på ett stort problem, en feg styrelse som trots många innovativa nya ide'er inte vågade satsa fullt ut utan körde efter den gamla ursvenska konklusionen " Man vet vad man har, men inte vad man får!".
Och just när det gällde kombi var man väldigt tveksam. Trots att 95 hade blivit populär tog man aldrig steget fullt ut och tog chansen med 900 och 9000 att ta fram dem som kombi. Det var istället några utländska karosstillverkare som i ett mindre antal stod för den bedriften.
När sedan GM tog över var det ju bara en fortsättning, visserligen kom kombimodeller, men alltför sent.
Amerikaner som tror sig begripa vad europeer vill ha har aldrig fungerat.

#8
2014-10-16 18:16

Jag kanske svär i kyrkan men det var en ruggigt ful form på den saaben, det var nog tur att det inte blev något med denna för då hade Saab konkat redan under tidigt 90-tal

#9
2014-10-16 19:59

celef, du kanske skulle kolla hur bilar såg ut på 1980-talet. Den här skulle nog hävda sig väl.

#10
2014-10-18 20:02

Är det verkligen första gången dessa bilder publiceras?

Nu kanske jag är ute på tunn is men jag tror att jag sett bilderna förut nånstans och då skulle alltså inte det här vara "de allra första bilderna på den nyskapande MPV-modell som med all säkerhet hade betytt markant ökad försäljning för Saab."

Förmodligen i Teknikens Värld för många år sen. Eller Sabbsunited kanske?

Någon som kommer ihåg?

#11
2014-10-20 13:44

Allt handlar om ekonomi och tjäna pengar, det borde alla på detta forum vara överens om.

Tittar vi sedan på vart pengarna tjänas så tjänar man betydligt mer på fossilbilar än hybrider med batterier.

Billtillverkarna tänker fortsätta tjäna pengar för dem som undrar. Tesla, är faktiskt en NY tillverkare och tjänar INTE pengar på fossibilar, därför slänger de ut sina patent "gratis", de ska tjäna pengar på patenten istället.

Av samma anledning ser man också de billigaste bilarna (minsta marginalerna) få el-teknik först från traditionella tillverkarna, eftersom man prissätter dessa bilar utifrån att tjäna lika mycket som för traditionell fossibil. MAO ett påslag på MINST 150-200 KSEK.

Eller vad sägs om första "stora" bilen, Mitsubishi Outlander som kostar ca 240 KSEK utan el-teknik och 420 KSEK MED el-teknik? Golf 160 KSEK utan el-teknik, 360 KSEK med el-teknik.

En Golf kostar inte ens 80 KSEK att producera, så man undrar vad 280 KSEK går till för e-Golf..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.