Bild
Nästa artikel

Audin med överdriven läslust

Biltestarbloggen

Långteststallets Audi A6 Avant har hunnit rulla ett par hundra mil vid det här laget och övertygar på många sätt. Med extrautrustning för, låt säga, 100 000 kronor skulle den förmodligen övertyga på ännu fler sätt.

Eftersom grundpriset för A6 Avant är högt tvingades vi vid köpet bortse från en hel del lockande extrautrustning såsom de kramgoa sportstolarna, den värmande eluppvärmda ratten och den hjälpande backkameran. Vi misstänker att vår sparsmakat utrustade Audi kommer att vara ett så kallat ”unikum” när den kommer ut på begagnatmarknaden.

En detalj som ingår i standardutrustningen är den adaptiva farthållaren, vilket förstås är bra och bjussigt av Audi. Tillsammans med den behagliga fjädringen och den tysta motorn gör farthållaren att vi gärna åker långt i Audin. Men man kan inte koppla av helt! Audins farthållare läser, liksom många konkurrenters motsvarigheter, av hastighetsskyltar som står utmed vägen och anpassar hastigheten. Som om det inte vore nog utlovar Audi dessutom att farthållaren tar in data från navigationssystemet och anpassar hastigheten inför en skarp kurva.

Den senare funktionen har vi än så länge inte märkt av, men vägmärkesavläsningen har gjort sig påmind flera gånger. På gott och ont. Det är förstås bra att farthållaren anpassar hastigheten efter skyltningen, ännu bättre om det är efter den skylt som gäller vägen man faktiskt kör på.

På väg hem från vintertestet i Funäsdalen skötte sig Audifarthållaren galant ända tills vi passerade Gävle och närmade oss Uppsala. Audin tycktes förvirrad av alla hastighetsskyltar och läste av dem alla. Även de som gäller avfarterna. Bilen fick flera gånger för sig att slå på en klappbroms som om den närmat sig en fartkamera och insett att bötesbeloppet skulle omöjliggöra årets skidsemester. Bara för att den trodde att det var 50 km/h som gällde i stället för 110 km/h.

Den något överdrivna läslusten kan förstås lösas med framtida mjukvaruuppdateringar, och vi hoppas att de kommer snart. Som farthållaren fungerar nu är den ett alltför nervöst resesällskap.

Och till sist, om du ser en vit A6 Avant som gör en märklig inbromsning så är det förmodligen vi och vi vill på förhand skylla ifrån oss med bestämdhet. Det var Audis fel.

Långteststallets Audi A6 Avant, med smått nervös farthållarfunktion.

Kommentarer

#1
2019-01-24 16:08

Bra men värdelös funktion med andra ord.
Gör om - gör rätt, Audi!
Lite snålt att inte Audi skickar med värmeratt när asiaterna gör det redan på småbilarna. Det är gott att ha i Norden.

#2
2019-01-24 16:42

Skippa allt det här bling-blinget. Blicka in i framtiden och låt framtiden vara robusta bilar som håller länge, istället för som det nu varit. Tänk om den här funktionen ballar ur och håller din bil i 50 typ hela tiden. Eller får för sig att allt är en skarp backe och bromsar typ hela tiden. Gissa vad det kostar i felsökning och reparation.

Nej, av med foliehatten och blicka in i framtiden. Framtiden är robusta bilar, utan onödigheter, som håller länge. Låt onödigt bling-bling förpassas till historiens skräphög, istället för våra fordon.

.

#3
2019-01-24 17:33

Bättre med fri hastighet!

#4
2019-01-24 19:15

känner en som har värme i ratten på sin opel corsa av äldre modell... dåligt av audi, borde självklart vara standard

#5
2019-01-24 19:36

Lite övertro på tekniken.
Bra att bilen talar om vilken hastighet det är på vägen, men den får ju aldrig ta ifrån dig ansvaret om att styra hastigheten.
Det är du som förare som kör bilen, inkl hastigheten.
Skrämmande att man låter bilen helt sköta hastigheten, om någon skulle sätta upp en "skämt-skylt" med 200 inom ett samhälle, skulle bilen då gasa upp till det?
Sedan har vi på tok för mycket skyltar i detta land, men det är ju en helt annan sak.

#6
2019-01-24 19:43

Jag trodde att man köper en A6 för att man gillar bilkörning och inte vill ha hjälp av förarhjälpmedel, självklart en vanlig farthållare men resten vill jag inte ha. Förstår inte tramset med backkamera på en riktig personbil-kan förstå att det behövs på en del av de stora och höga stadsjeeparna, men på en riktig personbil föredrar jag att ha uppsikt själv med hjälp av backsensorer. Med en son som är bilmekaniker vet jag att backkameror går sönder och krånglar en hel del och de är dyra.

#7
2019-01-24 21:35

Livsfarlig grej. Hålla på och nita på motorväg. Slutar ju hur lätt som helst i en olycka.
Det är ju redan bevisat att man lyckades lura skyltläsning till att tro att stoppskyltar var ~60km/h genom lite smart tejpning.
En människa ser ju utan problem att det är en stoppskylt.

https://arxiv.org/pdf/1707.08945.pdf

#8
2019-01-25 07:00

Blir intressant att följa värdeminskningen på denna strippade A6!
Sparsmakat utrustade premiumbilar kan bli helt döda på begagnatmarknaden, kommer tidningen att följa bilen efter avslutat test ända fram till vad nästa ägare kommer att betala netto?

#9
2019-01-25 08:26

Så sparsmakad är den väl inte tycker ja... Alla bilar här har väl minst proline edition, Då är det ju bl.a adaptiv farthållare, filhållningsassist, led ljus, Navi, parksens fram o bak mm. Tycker de allra flesta bilarna som säljs är dom som generalagenten/återförsäljarna tagit fram, i detta fall proline och proline sport. Varken mer eller mindre.. Och skillnaden mellan denna Proline och den som jag tror blir vanligast, Proline Sport, är ju inte så mycket utrustning, utan mer designen (annan stol och ratt, större hjul)

#10
2019-01-25 10:00

Va problem med elektroniken, ere sant?! Nä fortsätt göra själgående bilar vettja!

#11
2019-01-25 10:12

Skyltavläsning är bra men att styra bilens hastighet är sämst.
Något måste man göra skälv.

Testade nya fokus rs på landsvägen och den ökade och minskade efter skyltarna men plötsligt låg jag på 70 på 50 sträckan genom byn.
Får liksom aldrig hända.

#12
2019-01-25 10:49

Verkar som ett dåligt skämt att bilen själv ska bestämma hastighet. Går det inte att koppla ur funktionen?

#13
2019-01-25 13:30

Måste ju gå att stänga av? Idén är ju annars bra, men det måste nog till något mer robust system än skyltavläsning för att det ska fungera bra.

Sådana här grejer som gör att jag tror självkörande bilar utan ratt är betydligt längre bort än det låter på vissa tillverkare. För att denna funktion skulle fungera 100% måste nog ett helt annat system byggas. Med det inte sagt att assistanssystemen kommer att sluta utvecklas.

#14
2019-01-26 08:31

Överdriven kvalité och driftsäkerhet också tyvärr; (

#15
2019-01-28 07:42

@K_klabbe, jag fattar inte varför så många kräver att datastyrda saker måste vara 100% innan de kan accepteras? Det är inte direkt så att det finns en enda förare där ute som levererar ens i närheten av 100,varför då kräva det av en digital förare?

En mjukvarufuntion I vilket system som helst, kommer ALDRIG vara 100% felfri, anledningen till detta är helt enkelt för att det är omöjligt att förutse ALLA scenarion som kan uppstå på alla vägar, alla trafiksituationer I världen, det går inte, det kan bara bli tillräckligt bra, och med en Inteligent AI som lär sig av sina misstag så kommer den bara bli bättre, långt bättre än en mänsklig förare.

#16
2019-01-28 13:34

Det är en hel del att önska av den nya tekniken. Ibland hämtar farthållaren hastighetsinformation från navigatorn utan att det finns någon skylt på platsen om hastighetssänkning. Bilar bakom blir arga. Man får sitta mer på spänn för att övervaka nya tekniken än man behövde koncentrera sig innan.

#17
2019-01-28 15:50

Zoux: Problemet uppstår väl när din funktion utsätter dig för fler dumma situationer än du hade gjort själv?

#18
2019-01-29 12:37

@milkylainen, klart att det kan uppstå problem, det har jag väl aldrig dementerat? Jag ifrågasätter den generella åsikten att hjälpsystem inte accepteras innan de fungerar 100%, vilket de aldrig kommer att göra. Själv irriterar jag mig på att bilens adaptiva farthållare jag har tillsammans med skyltigenkänning, som talar om för mig vilken hastighet som är gällande, INTE anpassar farten, Så jag blir glad när jag läser att Audi nu har den funktionen, sen att den inte funkar 100 och att den behöver bli bättre! Klart det är så, men den är nu tillräckligt bra för att låta gå i produktion, sen kan man som förare inte sluta köra bil bara för det, man får se det som ett system som hjälper dig som förare, men som ibland inte fungerar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.