Bild
Nästa artikel

Är XC40 den rättmätiga XC60-avlösaren?

Biltestarbloggen
Lyxbil för få 2008. Svenssonbilen nummer ett 2017.
Volvo XC60 säljer som mjukglass i högsommarvärme. Den nya generationen har lanserats och tagit en populär bilmodell till toppen av Sveriges försäljningsstatistik. Ingen annan bilmodell var hetare än nya XC60 i augusti då den blev etta på Sverigelistan.
 
Eller?
 
Vanligtvis brukar generationsskiften innebära en rejäl skjuts norrut i registreringsstatistiken. Alla handlare ska ha ett gäng demobilar och suget efter något nytt är stort hos kunderna.
 
Men för Volvo XC60 är situationen det omvända. Trotjänaren från förra decenniet avslutar med ett sällan skådat crescendo. En djupare analys av registreringsstatistiken för augusti visar att av 2458 nyregistrerade XC60 stod gamlingen för hela 2109 stycken varav blott 349 var nykomlingen.
 
Vi bevittnar ett ovanligt fenomen. Aldrig förr har en bilmodell haft en ständigt stigande popularitet under så lång tid. Sedan lanseringsåret 2008 till 2016 har XC60 nått följande placeringar i den svenska nybilsstatistiken: 68-21-12-7-6-6-5-3-4. Hittills i år är XC60 på plats 1 – och det är alltså gamlingen som är det stora dragplåstret.
 
Det är intressant att folk har haft 10 år på sig att äga en XC60, men plötsligt år 2017 har 15 627 personer (och siffran stiger) tänkt tanken: ”Hm, man kanske borde skaffa en sån där Volvo-suv?”
 
En del av förklaringen är självklart attraktiva kampanjer på de sista lagerbilarna. Trots den höga prislappen – cirka 400 000 kr för storsäljaren D4 AWD Summum Classic – är det många privatpersoner bland köparna.
 

På listan över privatköp – alltså nyregistreringar gjorda på fysiska personer och inte företag –är gamla XC60 är i överlägsen ledning i år. Över 2 000 bilar mer än för VW Golf som är tvåa bland privatpersoner.
 
Bilen som en gång fick kritik för att vara för dyr slutar sitt liv som en riktig folk-suv. En bil som Svensson köper för sina egna skattade pengar.
 
Nästa vecka lanseras Volvo XC40. Sannolikt är det den som tar över stafettpinnen som nästa folk-suv när nya XC60 har tagit ett extra kliv upp på prisstegen. Eller så kommer XC60 att fortsätta att motbevisa oss ”experter” …
 
P.S. Jag kommer att vara på plats i Milano när Volvo lanserar nya XC40 den 21 september. Vad vill du veta om Volvos nya suv-modell? Skriv gärna en kommentar här nedan.
 

Kommentarer

#1
2017-09-15 10:27

Härligt, folk köper dessa XC60's av rädsla. En 2 tons SUV för att vara "säker". Snöbollen blev större och nu går det inte att stoppa. Nästa år kommer nog nästan alla bilar vara SUV misstänker jag, i mitt bostadsområde har minst 9 st nya XC60 ploppat upp då den miljövänligare relativt nya kombin bytts in till bilhandlaren.

#2
2017-09-15 10:33

Kvävedioxidutsläpp i verklig trafik skulle vara spännande att veta.
XC60 har ju visat sig vara en katastrof i det avseendet.
http://www.aftonbladet.se/bil/article22127191.ab

#3
2017-09-15 10:38

Säkerheten kan säkert vara en anledning men det största skälet till att folk köper XC60 är prestigejakten. Med lånade pengar och låga räntor kan Svensson köpa sig några pinnhål på prestigestegen. Vad de helt missat är att gamla XC60 (den som nu säljer som smör) var inne för 10 år sedan och att ingen (mer än de själva) bryr sig om modellen idag. Om de nu måste visa något så är det nya XC60 de ska ha. Men de får skynda sig på. Om ett halvår är även den modellen ute då någon annat nyare seglat upp som bilen #1 att äga.

#4
2017-09-15 10:54

Tror att Mattse är inne på helt rätt spår när det gäller populariteten för denna biltyp....

#5
2017-09-15 11:24

Är det prestige att äga en XC60 och bidra med så mycket utsläpp som möjligt?? De grannar i mitt område är det fruarna som drivit igenom köpet av en XC60 vad jag vet. En granne har nu två XC60 då de bytte in en XC70. Jag misstänker starkt att det är säkerheten som efterfrågas, en liten relativt smidig bil som samtidigt är tung och högre än andra bilar. Eftersom nu XC60 och andra två tons bilar blir allt vanligare så vill andra följa efter. Jag kan förstå detta, för vem vill ta smällen? Till och med jag överväger nu en XC60 så att frugan kan köra den. Detta är vansinne ur miljösynpunkt.

#7
2017-09-15 14:32

ännu en menlös SUV suck måtte denna modenyck snart dö ut

#8
2017-09-15 16:33

XC serien kör skjortan av konkurrenterna en enkel elegant strategi och marknadsföring att släppa i lagom portioner av modellvariationer på vinnande tema Så ska det vara på hemmaplan! Riktigt bra bilar för svenska förhållanden dessutom.
Men det finns alltid gnällspikar!
Man kan glömma tyska bilar i Sverige det är bara de som aldrig kört Volvo som håller fast vid dem Dieselgate o tyskt avancerat lurendrejeri sitter i ett tag till
Först när den första-Mercan som kan köra 30 mil på el i praktiken som jag kör dvs 50 i specen r vänder det tillbaka igen för tyskarna då får nog Tesla se upp Bra för Sverige att fler nu köper svenskt dessutom det finns em del som tänker !

#9
2017-09-15 17:32

Bengt39
Bullshit! Har kört Volvo privat och genom jobbet. De är inte så jävla speciella som vissa vill få det till. Det är som att man som svensk inte får tycka att Volvo är tråkigt och väldigt ordinärt. Och jag menar inte bara i jämförelse med tyska bilar.

#10
2017-09-15 18:20

Nästa steg för de som måste känna sig "säkra" är en mellanstor buss och därefter omnibuss. Det var en tid på 70-80 talet många skulle ha stora bilar i stil med dagens gorillaambulanser. När man sen upptäckte hur opraktiska de var rasade andrahandsvärdet och de hamnade i total kyla. Dagens heffaklumpar är en efterapning av USA:s framgångar för deras val av bilar i stil med Hallowenfebern.

#11
2017-09-15 22:17

Skulle någon idag köpa en nästan 10 år gammal, snart utgången bilmodell av prestigeskäl? Tror jag inte ett dyft på, det finns andra skäl. Ett är att XC60 är en mycket bra bil men det kanske inte alltid räcker med en lite kortare enstaka tur runt kvarteret för att upptäcka det.
För min del är det först och främst sittpositionen. Höjden ger ett oerhört lätt och bekvämt insteg, synnerligen viktigt inte minst när man blivit lite äldre och inte är så vig i ryggen. Till detta mycket bekväma stolar. Man slipper sitta med baken nästan nere i asfalten och halvligga med benen rakt framåt vilket tyvärr blivit alltför vanligt idag, tom nya V90 (även CC) har ju bedrövligt låg och obekväm sittposition/insteg. Den högre sittpositionen i XC60 gör även att man får en bra överblick runt bilen under körning. Sedan är bilen lagom stor för att även vara smidig i stadstrafik. De 21 cm som den är kortare än min tidigare XC70 betyder väldigt mycket i smidighet, markant skillnad vid t ex fickparkering. Till detta en mycket bra markfrigång som behövs när man kör på dåliga mindre vägar och AWD för dåliga skogsbilvägar.
Jag har alltså full förståelse för försäljningsframgångarna för XC60 samtidigt som jag är mycket nyfiken på nya XC40 och i vilken mån den skulle kunna uppfylla mina behov. Annars får jag väl invänta en enklare plug-in variant av nya XC60.

#12
2017-09-15 22:46

Vill gärna se något speciellt med Volvo.. men då jag är frälst i Saab så går det inte så bra..

#13
2017-09-15 23:45

Olika bilar säljer på olika marknader. Här i Australien så är det XC90 som är Volvos bästsäljare. XC60 säljer också bra medan de vanliga personbilarna säljer uselt. Nya XC40 kan nog bli en hit för Volvo.

#14
2017-09-16 00:21

XC40 tror jag kan sälja mycket, egentligen vill folk idag inte ha stora bilar men gärna tunga bilar. Säkerheten ligger Svensken varm om hjärtat. Jag saknar nytänk inom bilbranschen för att kunna få bilar lättare och effektivare.

#15
2017-09-16 04:20

Frågor som Nils gärna får ta med sig: Volvo har talat en del om att XC40 ska ge köparna möjlighet att utforma bilen så som man vill ha den (med begränsningar såklart). Hur långt sträcker sig den här tanken? De har t.o.m. nämnt att chassit ska kunna gå att få i två färger, är det t.ex. möjligt att få ett lila tak (istället för svart) och resten av bilen i blått? Hur mycket lyx går att välja på som tillval: läderklädd instrumentpanel och Bowers & Wilkins-ljudsystem?

#16
2017-09-16 21:12

Xc40 och q2 har en rimlig size där man även kommer upp lite i luften. Problemet är att utseendet tar smällen.. xc60 är snygg utanpå men 40.. vad händer där bak? Samt taket? Ploj..

#17
2017-09-17 15:33

I klassen mindre SUV så lanseras en hel del nytt och roligare än XC40. För att inte säga billigare.

#18
2017-10-19 16:10

Problemet med XC40, förutom att den inte fyller någon direkt efterfrågan, är att den är hutlöst dyr. Den får ju en vettigt utrustad V90 att framstå som billig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.