Bild
Nästa artikel

Äntligen testkrasch

Biltestarbloggen
Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström undersöker tillsammans med Folksams Anders Kullgren en av de rostiga Mazdabilarna efter krocktestet.
Vi Bilägare har i åratal varnat för den trafiksäkerhetsfarliga rosten, men något vetenskapligt belägg för våra antaganden har vi inte kunnat lägga fram – förrän nu – tack vare krocktestet, beställt av Folksam och Villaägarnas Riksförbund.

Jag och kollega Fredrik har i omgångar besökt krocktestanläggningen i Thatcham, England. Normalt används anläggningen av bilindustrin för att genomföra tester med sprillans nya bilar, men inte vid de här tillfällena…

Krocktester med begagnade bilar har biltillverkarna inte haft något som helst intresse av att delta i. Däremot har det varit, och är, livsviktigt för varje tillverkare att visa att deras nya bilar ska stå emot krockvåld på bästa möjliga sätt (läs 5 stjärnor), enligt Euro NCAP:s normer.  

Den undersökning som Folksam genomfört bör ge många en riktig tankeställare. Tillverkarna följer förstås de kriterier som gäller. Miniminivån är att ligga över gränsen för godkännande, fem stjärnor i krocktestet som nybil och i allmänhet tolvårig korrosionshärdighet gällande karossen.

När det gäller rost byggs bilarna i de allra flesta fall för att klara sig utan rostperforering av karossen i tolv år, vissa har längre garantitid, andra kortare. Här är det viktigt att poängtera att rostgarantin, i bästa fall, enbart täcker upp för den kosmetiska rosten om ”angreppet kommer inifrån”. Den trafiksäkerhetsmässiga rostfaran pratas det sällan om överhuvudtaget.

Och det är här som värdet av det genomförda krocktestet blir som mest värdefull. Med tiden rostar krockstjärnorna bort. De kunder som köpt på sig begagnade bilar där biltillverkarna inte prioriterat bättre rostskydd från början har 20 procents sämre möjlighet att överleva vid krascher, enligt Folksams uträkningar från Mazda-testet.  


Det är naivt att tro att bilar inte rostar i vårt saltindränkta klimat. Redan efter ett par tre år upptäcker vi angrepp av varierande slag på var och varannan bil, inte ens de modeller Vi Bilägare gett högsta betyg går helt säkra. Problemet för bilägaren är att rostangreppen växer i det tysta och inte sällan till en början är omöjliga att upptäcka med blotta ögat. Än värre har det blivit med de plastsköldar som numer täcker bilarnas underreden och sällan eller aldrig skruvas av, vare sig hos verkstäder eller bilprovningsstationer. 

Under plastskydden kan det finnas otäckheter – angripna rambalkar, gastankar, bromsrör, infästningar till stolar, bilbälten och fjäderfästen. Kosmetisk rost syns tidigt, de trafiksäkerhetsmässiga angreppen i hålrummen är besvärligare att finna. Bilprovningstationerna varnar förstås, men har ett gammalt regelverk att följa där rostskadade bilar i många fall släpps igenom lite för generöst. Förhoppningsvis kan direktiven från Transportstyrelsen skärpas efter 20 maj som följd av Folksams rapport. 

Det är oerhört glädjande att vi nu äntligen fått ett antal krocktester genomförda för att belysa rostangreppens påverkan för trafiksäkerheten. Vi Bilägare har i åratal efterlyst undersökningar av det här slaget, och det blev till slut verklighet tack vare att Folksam nappade på idén. Med benägen hjälp och övertalningsförmåga från Villaägarnas Riksförbunds chefsjurist Ulf Stenberg – som följer upp processer med undermåliga produkter, allt ifrån mögelhus till felkonstruerade bilar – gick det till slut att lösa den finansiella biten.

Nu är det bara att hoppas att det går att genomföra fler krocktester för att ytterligare påvisa rostfaran.

Kommentarer

#1
2018-04-11 14:20

Värre lär det bli med nyproducerade bilar där rostskyddet generellt har blivit sämre! Gör det generösare med nybilsköp och därmed skrota ut bilparken efter ett visst antal år! Detta kanske är något för MP, (Miljöpartiet) för att "slå två flugor" i en smäll, miljö och säkerhet!

#2
2018-04-11 14:23

Jag väntar på att se mängder av Toyotaägare ska visa upp sina totalt upprostade/trafikfarliga bilar vid detta laget efter VIB skriverier under alla år så måste de stå på kö till er, eller? Sedan ska Toyota centralt svara/bemöta kritiken från er sida så vi får läsa båda sidor av myntet. Jag känner en ( flera)Toyota bilmekaniker som jobbar med bilarna hela dagarna, de känner inte igen sig i att bilarna som ni påstår har problem med rost i balkar etc. Däremot kan det vara så att ni ger kritik när ni inte ser något "klet" spår av rostskyddsmedel och då dömer ut rostskyddet. Men det är ju inte samma sak som att bilarna verkligen rostar som ni tror/spår att de ska göra. Nå, visa nu någon gång att ägare står på kö till er med upprostade bilar som visar att mer eller mindre alla bilar drabbas och att det finns ett modellspecifikt fel med rostskyddet. Glöm sedan inte att Toyota ska få bemöta kritiken i er artikel i ett kommande nummer av VIB......många Toyotaägare vet jag inte känner igen sig i er kritik mot rostskyddet under alla år.

#3
2018-04-11 14:39

Okey, rosten försvagar bilarna vilket ger sämre rigiditet vilket ökar riskerna för svåra personskador eller dödsfall.

Helt logiskt och givetvis inget som borde förvåna någon. Då kommer vi ju till frågan huruvida det enbart är tillverkarnas ansvar att se till att de inte rostar? Mig veterligt är det inte tillverkarna som bestämmer över det sanslösa användandet av vägsalt som är en väldigt stor orsak till korrosionen. Trafikverket har också ett ansvar i detta enligt mig...

#4
2018-04-11 14:56

Shogun, var någonstans i artikeln nämns Toyota? Krocktesten med rostangripen bil i England gällde en Mazda 6. Du verkar oerhört bitter över att Toyota inte fått högsta betyg tidigare i ViB:s rostskyddstester...

#5
2018-04-11 15:01

Mazda6 av första generationen är ju en ökänd rostburk, så detta resultatet bör ju inte förvåna någon.

Intressantare hade det varit att krocktesta t.ex. Toyota Avensis av första generationen, en bil som fick lågt rostbetyg av ViB, men som har visat sig rosta oerhört lite i verkligheten.

#6
2018-04-11 17:21

Dessa Japanska rosthögar :)

#7
2018-04-11 17:39

I følge hemmelig svensk rapport 2016 er toyota det bilmærke der ruster mindst, sammen med nogle Renault modeller, altså TOYOTA ruster ikke i den grad som nogen prøver at fortælle, dette blot til jeres ORIENTERING..

#8
2018-04-11 19:36

Jaha ja, nu ska vi sätta vår tilltro till hemliga svenska rapporter från 2016. Finns denna rapport att läsa någonstans eller är den så hemlig att den inte läckt ut på nätet än?

#9
2018-04-12 02:31

40-talisten.

Bitter och bitter, men jag tycker att dessa tester borde spegla verkligheten bättre än de gör i fallet Toyota som i de flesta fall fått betyg 2 under många år av VIB, detta speglar inte verkligheten. Ägare borde stå i kö för att visa upp sina upprostade bilar och vara väldigt missnöjda. Men så är inte fallet.

Läs vad Tobo skriver och är inne på, jag kan bara hålla med. Bara för att man inte ser något klet (rostskyddsmedel) i balkar kan man inte döma ut rostskyddet helt sonika, är balkarna på 15-20år gamla Toyota bilar verkligen som kex alltid på modellerna eller? Svärmors Corolla -01 ser väldigt fräsch ut och går igenom besiktningen med bravur varje år och får beröm varje år, bilen är inte extra rostskyddad. Jaja, detta var bara ett exempel och säger ingenting.......jag vet.

#10
2018-04-13 06:27

De där två som ligger utslagna på golvet i bilden - satt de i när bilen krocktestades, eller?

.

#11
2018-04-13 15:54

Visst var denna bil en ökänd rostburk...men hur hade det varit med en rostig MB E-klass från början 2000-talet. Det är inte bara japsen som kan misslyckas, mercorna kunde försvinna bara på några år.(inga liknelser med dagens MB hoppas man, och inte heller med nya Mazda 6or)

#12
2018-04-14 11:46

Quattron.

Jo tack, jag vet hur rostig en MB E-klass var, jag var nog en av de tidigast drabbade av rost och MB tog inget ansvar. Även en bekant drabbades, det var då jag tog kontakt med Boo Wennerberg här på VIB och ett reportage gjordes om bilen i tidningen VIB. Sen följde en lång följetong om MB och rosten, men sedan kröp MB till korset och tog ansvar för en del av bilarna och rosten, resten är historia nu, MEN. Har en son här med en MB S-212 nu också med en rostig dörr och rostig tröskel framför bakre hjulhuset, stenskott skyller man på även denna gång + att bilen inte varit servad hos MB auktoriserad verkstad hela tiden, tänk att det påverkar rostandet....? Upprepar historien sig.......om att inte ta ansvar för sin produkt, och skyller än på det ena än på det andra? Boo Wennerberg.....!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.