Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

78 000 liv räddade sedan 1997

27 september 2017
Rover 100 fick bara en stjärna i Euro NCAP:s första testomgång för 20 år sedan.

I år firar Euro NCAP 20-årsjubileum. European New Car Assessment Program startades som ett trafiksäkerhetssamarbete av ett antal europeiska länder, däribland Sverige, biltillverkare och frivilliga organisationer 1997.

Målet var förstås att höja säkerheten och minska antalet skadade vid olyckor. Enligt NCAP har organisationen genom de tuffa krocktesterna tvingat fram säkrare bilar och så långt räddat 78 000 människors liv.

Särskilt under de första åren avslöjades erbarmligt undermåliga konstruktioner. Euro NCAP:s tester fick genast stor uppmärksamhet och de bilar och tillverkare som hamnade i skamvrån förlorade både i försäljning och anseende.

Numera är det nästan bara högsta betyg som gäller och som förväntas av oss konsumenter. I takt med att bilarnas konstruktion nått en avsevärt högre nivå, så har fokus mer och mer glidit över till de elektroniska säkerhetssystemen. Där finns framtiden. Kommunikation mellan bilar kan ytterligare minska olycksriskerna.

Man kan se på krocksäkerhet ur flera aspekter. Vi Bilägares däcktestare påpekar gärna att man inte ska köra med alltför skitna däck, välja lågt pris före prestande eller åka med vinterdäck sommartid. Då förlorar man en del av bilens inbyggda säkerhet. Längre bromssträcka kan innebära högre krockhastighet och värre skador. 

Vi konsumenter har mycket att tacka Euro NCAP för, men tappa inte bort förbättringarna!