Bild
Nästa artikel

10 bilgrejer som försvann

Biltestarbloggen

Bilar startar numera. Eller också startar de inte. Och om de inte startar kan du knappast göra något åt saken själv, hur mycket du än åkallar högre makter att hjälpa dig. Du måste ordna en bärgare eller något.

En gång hade jag en bil som inte startade, tro det eller ej men det var en Opel Rekord. Jag arbetade på en skola och slöjdläraren, en alltid tjänstvillig kille, råkade släntra förbi och ville raskt hjälpa till. ”Upp med huven”, sa han och sedan drog han loss bensinslangen från förgasaren och jag vred på startnyckeln. Det kom inte fram någon soppa, men tanken var ju full?

Slöjdläraren tog då till det gamla knepet att helt enkelt suga fram bensinen med munnen mot bensinslangen. Jädrars vad han tog i! När soppan till slut kom fick han spotta ut en hel kvast bensin åt sidan och han ropade tvi och han ropade vale, men sedan startade bilen hur snällt som helst och gick i alla sina dagar.

Försök med det på din V90.

Kom jag därmed att tänka på saker man kunde göra i bilar förr men inte i nya bilar. Här är tio glömda saker, kan du fler?

  1. Suga fram soppa med munnen så att bilen startar. Se ovan.
  2. Veva upp rutorna med vev.
  3. Spela kassettbandspelare. OK, det kan finnas kvar i någon modell, men inte är de många.
  4. Hissa upp radioantennen. Eller ned. Manuellt eller med elmotor.
  5. Låsa upp förardörren med nyckel.
  6. Koppla om till helljus med en kontakt på golvet.
  7. Växla manuellt med rattspak.
  8. P-bromsa med en krycka under instrumentpanelen.
  9. Dra i kedjan till en kylargardin.
  10. Choka.

Dags för fredagsmys, jag knallar ut i garaget för att läsa en vintersaga för Trajan i garaget. Trevlig helg, alla läsare!


Kommentarer

#1
2018-11-16 11:43

Låsa upp förardörr med nyckel kan du göra med alla bilar, även sprillans nya, alla har en "riktig" nyckel innuti den där plastfjärren, bara att öppna en lucka eller liknande för att komma åt nyckeln. Bilen dörrlås sitter under antigen en plastbit som är enkel att pilla bort, eller V90 som exempel ovan, så ser du nyckelhålet när handtaget är i sitt öppninsgläge bakom handtaget så att säga.

#2
2018-11-16 11:44

Justera förarstolen manuellt.

#3
2018-11-16 11:53

Att koncentrera sig på att köra fordonet istället för att ha diverse system som invaggar folk i falsk trygghet och låter dem pilla med mittkonsoll och mobiltelefon i än högre grad.

Möjligheten att kunna laga sin bil med eltejp och ståltråd försvann också, alltså en viss enkelhet.

Bilar som rullar i 30-40 år har väl mestadels också försvunnit.

.

#4
2018-11-16 11:56

Öppna en liten ventilationsruta fram i förardörren och likadant baktill på andra sidan är ovanligt nu.
Välja hur fort kopplingen ska greppa genom att variera hur man lyfter foten.

#5
2018-11-16 12:00

Förr kunde man knuffa igång bilar med dåligt batteri. Det kan man inte längre. Visserligen bara med manuell växellåda men i alla fall. Eller få hjälp av en kompis och släpa igång bilen om man inte hittade någon som orkade knuffa. Här om dagen frågade en kille utanför ett varuhus om jag kunde hjälpa honom med starthjälp med batterikablar och jag förklarade för honom att batteriet tyvärr sitter isolerat under bagage mattan. Där vart reservhjul egentligen ska vara.

#6
2018-11-16 12:21

Sätta domkraften under stötfångaren och lyfta bilen när man byter hjul!
Byta växel på bilar med automatlåda genom att trycka på knappar på instrumentbrädan.
Öppna ventilationsspjäll som satt på framflygeln eller ovanför torpedplåten för att få in mer friskluft på sommaren.
Öppna askkoppar på alla platser i bilen är nog rätt ovanligt numera när man ibland måste beställa askkopp vid beställning av ny bil.

#7
2018-11-16 14:29

En massa dåliga saker har försvunnit. Men Klarsyn finns kvar.

#8
2018-11-16 14:39

Min första bil VW Bubbla -59, köpt -70 för 900 kr, hade ett vred under instrumentbädan för reserven.
Dessutom pilar i dörrstolpen istället för blinkers.
Min fars första bil en Standard Vanguard -50, hade startvev.

#9
2018-11-16 15:09

Har ägt en del bakvända fransmän genom tiderna.

Min första peugot hadde ettan där tvåan är och fyran där trean är.

Hadde en Renault (eller var det citran) där fläckt remmen vred sig 90 grader pga det rymdes ingen generator där fram.

Sista växelkryckan i r4 laban.

Våta foder i peggan.
Billig att renovera men läkte jämt vatten.

Kamkedjan flög på en id19 som var vänd mot torpedväggen.
Plåtsaxen och byte inifrån bilen med urlyft säte.

Säga vad man säga vill men franska bilar har alltid haft tok lösningar som glömts bort.
Något för klarsynt.

#10
2018-11-16 15:12

När jag ser instrumentpanelen från en Saab V4 på bilden, kom jag att tänka på funktionen för bromstrycksvarningen på denna modell i form av en mekanisk strömbrytare som aktiverades när pedalen trycktes ned för långt och som kunde återställas genom att pilla tillbaka den, det var tider det

#12
2018-11-16 16:47

Ingvar T det måste jag ha missat.
Däremot frihjuls kryckan man drog ut.
För att inte tala om dendär m14 bulten som skulle låssas inifrån cupen när man lyfte ur växellådan .
Bakvända extra sätet i 95an som onligatoriskt gav åksjuka.
Kommer också ihåg den fronplacerade strömfördelaren mot kylaren som alltid blev blöt i hällregnet och misstände tills den blev avtorkad och plastpåsen täckte den, var det på 92an eller 93an.
Bättre förr, nja.

#13
2018-11-16 17:52

På min gamla Saab har jag både kassett och cd-spelare
Och faktiskt en utmärkt kassettspelare!
Hittade några gamla band från 1978 med Gugge Hedrenius BBB Gr9 från 1978 i garaget, underbar musik med några av våra största jazzsolister!
Och faktiskt bättre ljud än skräpet som streamas via mobilen.
I många fall är den analoga återgivningen bättre än den digitala.

#14
2018-11-16 19:03

Vanligare förr än idag var väl t.ex. att rundsmörja, använda sköljolja, sota topplocket, justera ventilspel och tändning, hälla K-sprit i tanken, montera "antistatrem" och skifta mellan sommar- och vintertermostat. Använder bäddsats, bilhjälm, bilhandskar och röker i bilen gör man kanske inte heller så ofta numera - men rattmuffen, den vill man inte gärna vara utan.

#15
2018-11-16 19:38

"Öppna ventilationsspjäll som satt på framflygeln eller ovanför torpedplåten för att få in mer friskluft på sommaren."

Opels senaste konceptbil, som man säger ska komma i framtiden hade ett sådant spjäll framför vindrutan som kunde höjas upp för ökad ventilation, i avsikt att minska behovet av att fläkten går och därmed spara ström, men vågar man hoppas på att det verkligen kommer?

#16
2018-11-16 21:57

Många nyare bilar är onekligen mer hållbara än gamla bilar trots en massa nya nödvändigheter som folk klarade sig utan förr i tiden. Jag saknar dock enkelheten som gjorde att man kunde förstå hur alla komponenter och system fungerade. Oavsett vilka fel som uppstod gick det i allmänhet att klura ut hur man skulle få liv i grejerna igen.

#17
2018-11-16 22:09

N-iklas, det var verkligen ingen Opel-innovation, det var standard på många GM-bilar på 1930-talet efter det att man slopat den öppningsbara vindrutan som många bilar hade innan de fick defrostermunstycken.
VW gick en annan väg genom att placera vindrutan på bekvämt avstånd för torktrasa och isskrapa, ratten i vänster näve och skrapan i höger på vintern!
Men några reumatismluckor som de kallades saknar jag verkligen inte!

#18
2018-11-17 00:33

Charmig lista på något sätt det ger många flashbacks. Saknar i stort ingenting på den listan utom möjligtvis rattväxel.

#19
2018-11-17 08:30

Så sent som 94-96 byggde jag om elsystemet på min Passat -90 för att få bättre ljus, med reläer och grövre kablar.
Pröva det idag ;)

#20
2018-11-17 09:32

På mina två gamla Saab Sonett så finns det fortfarande kvar följande:
Choke
Fönstervev
Nycklar till alla dörrar/luckor
Rattväxel på den ena
/M

#21
2018-11-17 09:35

MSO1000: Saab 92 hade tvärställd motor med två brytare som nåddes via en lucka innanför högra framhjulet, ingen fördelare.
Och termosifonkylare, utan vattenpump. Blev motorn för varm på sommaren fick man slå på full värme i kupén för att kyla motorn...

#22
2018-11-17 11:36

Brytarspetsar som man var tvungen att justera med jämna mellanrum saknar väl ingen idag. Samma sak med askkoppar inne i bilen. Som någon skrev så röker väl knappast någon heller längre i bilen.

#23
2018-11-17 16:10

Om några år kommer det att heta. Förr hade de en motor som brummade och släppte ut en massa giftiga avgaser. :)

#24
2018-11-17 21:50

LennartJ, det kommer nog att dröja betydligt mer än några år!
Batteribilar har funnits i snart 150 år, men de har aldrig varit i majoritet.
Kanske blir de det någon gång om nu inte bilar i den form vi känner dem blir historia?

#25
2018-11-17 22:23

Det bästa som vi blivit av med är nog ändå rundsmörjningen som skulle göras var 100:e mil och täta oljebyten eftersom det inte fanns filter.
Det hade nog fördyrat bilägandet med upp till 10:-/milen!

#26
2018-11-18 11:47

Skulle (faktiskt) personligen vilja ha tillbaka fönsterveven på förarsidan (och elfönster på övriga). Det var enklare att få precis den öppningen man ville med det manuella reglaget (nu blir öppningen för stor eller för liten, och så får man hålla på så ett antal gånger tills man blir nöjd - vilket tar tid och irriterar). Och det gick att veva även när elen inte var igång.

#27
2018-11-18 11:58

Utöver allt som redan nämnts kommer jag även ihåg att min Volvo 142a och Saab 99a hade en kork med vidhängande liten kolv på förgasaren, vari man skulle hälla nån röd olja regelbundet. Annars började motorn, speciellt på Volvon, gå orent.

#28
2018-11-18 14:19

L. Mäkinen, vad menar du med det där med kopplingens ingrepp? Dragläget är där det är och har så alltid varit om du inte har hydraulisk koppling med luft i systemet eller rentav en läcka..

mso 1000, Saab drog en slang från värmepaketet för att blåsa varmluft genom fördelaren, vilket funkade – tills slangen lossnade.

saabnisse, att i asfaltbubblan sitta med vindrutan i nyllet var ingen fördel. Den immande igen ännu lättare och med VW:s lynniga värme blev det mycket skrapande.

Rutger Jönåker, minns jag rätt var det Zenith Stromberg som hade denna dämpkolv.

#29
2018-11-18 17:29

Roy, det var en satirisk anmärkning på en bil som var för varm på sommaren och för kall på vintern.
Men hade rutan suttit längre fram hade bilen varit okörbar vintertid, då hade man inte nått att skrapa!

#30
2018-11-18 18:48

Rutger: du tänker på dämpkolven som hindrar att trotteln fladdrar. Det fanns på alla bilar med undertrycksförgasare typ SU (Stromberg och Zenith också om jag minns rätt)

#31
2018-11-18 20:00

hultarn - så är det nog. Kommer inte ihåg vilken förgasare Saaben hade, men det finns det garanterat andra som vet (saabnisse t.ex), men vill minnas att Volvon hade SU. Har haft flera bilar med förgasare, t.ex Opel Ascona 1.6 A och BMW 1502, men dom hade ingen kork med dämpkolv på förgasaren. Dom hade även automatchoke, som fungerade sådär på Opeln men alldeles förträffligt på BMWn.

#32
2018-11-18 21:18

Saabförgasaren som Rutger skriver om är Zenith 175 CD alt. 2 st 150 CD, från 1977 175 CDSEVX eller 2 st 150 CDSEVX och de har en dämpcylinder som ska vara nästan fylld med automatväxelolja.
Tvåförgasarmotorerna var lite knepiga att ställa in, men det fanns hjälpmedel.
1980 kom insprutning, men som på de flesta bilar var det lite inkörningstrassel, delvis för att det var ett nytt system som krävde inlärning.
(Ursäkta, lite fullständigt onödigt vetande för de flesta).
Men förgasare krävde med jämna (eller ojämna) mellanrum len del justeringsarbete på de flesta bilar och det är ju något som man slipper med moderna insprutningssystem som kan fungera 30k mil utan problem.
Det krävdes lite mer av bilägarna förr och det är ju inte så länge sedan!

#33
2018-11-18 22:09

Roy, J,
Flera bilar jag ägt har haft dämpning i hydrauliken på kopplingen så att det inte går att kontrollera ingreppet. Släpper man pedalen fort så blir det ändå ett mjukt ingrepp.
På BMW E39 kunde man ta bort skiten.

#34
2018-11-18 22:11

På min Sunbeam 1600 GT satt det dubbla Stromberg 125.

#35
2018-11-18 22:13

Otålig ikväll...

#36
2018-11-20 15:53

Minimats 1 - många bilar har någon form av poler eller kontakter gömda under motorhuven för att kunna ge eller ta emot starthjälp/laddning. Kan dock kräva en djupdykning i instruktionsboken innan man hittar dem. Och jag kan inte svära på att alla bilar har detta, men jag har aldrig varit med om att inte hitta det någonstans.

#37
2018-12-05 10:06

Jag vill ha kassett igen i bilen! Det var bättre ljud än det digitala skräpet och mycket coolare med alla sköna "blandband" man bytte mellan kompisar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.