Bild
Nästa artikel
Det behövs fler suvar i världen, tycker Audi och lanserar Q2.

Q2 ny kompaktsuv från Audi

Genève 2016

Audis suv-serie Q har fått ett småsyskon.

Tidigare har vi berättat om att Audi bytt till sig rättigheterna till Q2 och Q4 av Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Nu visar man upp den bil som ska bära Q2-beteckningen.

Q2 är 4,19 meter lång och karossen väger 1205 kg, tack vare lättviktsteknik. I bagageutrymmet får det plats 405 liter.

Drivlinorna inkluderar sex olika alternativ: Tre stycken tre- eller fyrcylindriga bensinare, och tre dieseldrivna motorer. Växxellådan är sexväxlad manuell eller sjustegad automat, förutom i toppversionerna 2.0 TDI 190 hk och 2.0 TFSI som är standardutrustade med en helt nyutvecklad S tronic dubbelkopplingslåda.

Q2 har med samma teknik som finns tillgänglig i de större Q-syskonen, bland annat autobroms för fotgängare och andra fordon, adaptiv farthållare, kökörningsassistent som kan ta över styrningen i upp till 65 km/h samt cross-traffic assist rear, som med hjälp av radar varnar och bromsar för cyklister och fordon vid utbackning från parkeringsficka.

Audi Q2 börjar säljas till sommaren och lanseras hos de svenska återförsäljarna under senhösten.

Klicka på bildspelet för att se fler bllder.
           
Diskutera: Vad tycker du om Audi Q2?

Kommentarer

#1
2016-03-01 11:21

Ser vi ett försök till tors hammare även på Audi ;) Snygg bakifrån och från sidan men gillar inte fronten som känns för mycket ihopplockad

#2
2016-03-01 14:38

Detta är nog första "SUV" som man möjligtvis kan acceptera, vikten är i alla fall låg om det nu stämmer med verkligheten får vi se. Dock vet jag inte om det är en SUV längre, Q3:an blev lägre och är bara markant högre än en vanlig personbil. Men själva vitsen med en SUV raderas ut, snart bara ett modeord.. och snart är vi nog tillbaka till en vanlig personbil igen.

#3
2016-03-01 14:44

Från sidan är den en kopia av Hyundai I20, speciellt den bakre svarta C-stolpen. Dock något förhöjd jämfört med I20.

#4
2016-03-01 15:20

Formen på LED- slingorna fanns redan på A7/A6 facelift...

#5
2016-03-01 15:21

Varför i h-e har man en platt underkant på ratten? Det är fånerier som många bilar har och det fyller ingen funktion, enbart dumt,
En del som gått på de här dumheterna tror att det är för att det ska var lättare att ta sig i och ur men det är nys. ratten står ALDRIG med platta delen ner när man ska i och ur!
Men bortsett från det begriper jag inte existensberättigandet för den här, ska den ersätta eller komplettera Q3?
Är inte den tillräckligt liten?

#6
2016-03-01 16:08

Folk vill kanske ha "SUV" istället för en A1/A3 och Q2 skall pressas in där? Men visst, jag håller med.. plan underkant på ratten är nog mest trams. Befolkningen i landet har kanske allt större problem att ta sig ur och in i bilarna, osmidiga? Jag älskar i alla fall min ratt i Octavia, tycker de lyckats bra med den...allt sitter logiskt och inom räckhåll och den är skön att hålla i.

#7
2016-03-01 16:11

@ Styggavargen

För en gångs skull håller jag med dig: Min SUV skall vara fyrkantig och ha stora däck. Helst reservhjulet på bakdörren =)

#8
2016-03-01 17:00

En förhöjd Audi A3 Sportback. Inte så tokig när barnen är utflugna.

#10
2016-03-01 17:33

Äntligen, äntligen - en snyggare grill (kan göras ännu något lägre).
I övrigt snyggt jobb. Håller med om ratten.

#11
2016-03-01 17:42

Snygg bil men är konfunderad över hur VW-Audi koncernen kan ta fram så många nya modeller så ofta. Måste kosta multum! Kan kvaliten bibehållas när nytt hela tiden kommer?
Okej många komponenter är gemensamma över plattformarna men ändå.

#12
2016-03-01 19:32

Antifeministen, inga hjul på bakdörren.... så sparar man vikt och folk slipper köra på hjulet om man tappar det. Hände faktisk en kollega på jobbet, körandes på motorvägen ligger ett reservhjul... som vederbörande kör på för att hen inte hinner väja.. lastbilen framför körde över hjulet. Där hade inte ens en SUV klarat av de som lastbilen gjorde.

Denna Q2 är misstänkt likt Seats nya SUV... är det kanske samma bil? (Precis som Golf och Octavia)..

#13
2016-03-01 20:58

Avplanad ratt gör insteget lättare och är faktiskt riktigt skön att greppa. Att den står "rätt" ser man omedvetet till att den gör. Kanske inte i början, men till slut.

#14
2016-03-01 21:51

Detta är INTE en A3 i storlek eftersom den platsen är upptagen av Q3

Jag tror att detta är en upphöjd "Polo" eftersom Golf motsvarar A3 och tittar man på mått är Polo närmare än A3. Kanske något mitt emellan.

Bredd 179 (A3 179) (Polo 169)
Längd 419 (A3 446) (Polo 400)
Höjd 151 (A3 141) (Polo 146)

#15
2016-03-01 21:59

1205 kg med en 1-liters motor, FWD och den karosstorleken är väl ganska normalt.
Gissar på 1430 med 2 liters diesel och 4wd.
Gillar inte avvikande färgen på partiet bakom bakdörren, speciellt inte i silver.
För mycket plåt helt enkelt.
Ser trevlig ut invändigt, kanske kan tänka mig en sån i svart ändå... ;-)

#16
2016-03-01 22:19

Skulle gissa att den bygger på samma platta som A3, samtidigt så kommer nog nästa Q3 att växa lite då nuvarande bygger på den gamla A3 plattan.
Detta ser rätt annorlunda ut mot vad jag är vad vid hos Audi, lite nytt designspråk så och kanske något vi kommer få se hos andra modeller.
Ser dock ut som dom snott baklyktorna direkt från nuvarande Polo och bara gjort lite nytt kluster.

Interiört ser det ut att vara taget från nuvarande A3, och måste säga att den interiören är bland det trevligaste jag upplevt. Riktigt skön känsla i material och härlig design.

#17
2016-03-03 07:29

Att kalla denna för SUV är väl att ta i, men smart av Audi för då kan man ju lägga på 40 lakan jämfört med en A3a Sportback t.ex. Själv beställde jag en vanlig Golf 7a 1400 cc 125 hk som gick att beställa lite högre en än vanlig Golf. Bilen hade inte påbörjas när jag beställde den, höjningen gjordes på fabriken och ingår som extra tillval , tillägg 2200 kronor. Dock blev den lite hårdare fjädring på köpet, men fick då högre markfri gång, stabilare vägegenskaper och lättare insteg.

#18
2016-03-05 23:34

Ser ut som om Audi vill likna Lexus när det gäller fulaste fronten. Annars är det bara dom för stora fälgarna (20 tum?) som stör. Kan inte bli så bra komfort med så lite gummi under bilen. Ett barnbarn åker med såna på sin BMW, den har allt utom komfortfjädring säger han själv.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.