Bild
Nästa artikel
Peugeot 2008 får en mild facelift.

Peugeot 2008 får ett lyft

Genève 2016

Den lilla suven uppdateras med fler motorer och autobroms som standard.

Peugeot 2008 lanserades för tre år sedan. Nu är det dags för ett ansiktslyft. Utseendemässigt har inte mycket förändrats, grill och strålkastare ser något annorlunda ut jämfört med föregångaren.

20161902155653.jpg?itok=AuJPMfea

Nyhet på säkerhetsfronten är att autobroms blir standard, samt att infotainmentsystemet har stöd för både MirrorLink och Apple CarPlay.

20161902155721.jpg?itok=FqNKl3HF

Det finns hela 11 motoralternativ att välja på; fem diesel och sex bensinare. De bensindrivna motorerna är på 1,2 liter, med fem eller sexväxlade lådor som kan fås som manuella eller i automatutförande. Antal hästkrafter varierar mellan 82 till 130 och förbrukningen ligger på mellan 0,44 och 0,49 liter milen.

20161902155743.jpg?itok=sWbjsULI

Dieselmotorerna är på 1,6 liter med fem- eller sexväxlad manuell låda. Sexväxlad automat finns som alternativ till 1.6 BlueHDi 100. Förbrukningen för dieselmotorerna ligger på mellan 0,36 och 0,37 liter milen. Antal hästar under huven är mellan 75 upp till 120.
 
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 2008?

Kommentarer

#1
2016-02-19 16:09

Skall man verkligen tro på förbrukningssiffrorna, alla bensinmotorer under 0,5 och alla diesel under 0,4.
Är det verkligen sant

#2
2016-02-19 18:36

PSA-gruppen är bäst i Europa på att i verklig trafik ligga närmast de deklarerade förbrukningssiffrorna enligt EU:s körcykel. 2008:an är ingen stor bil, det är en småbil om än att den har lite högre markfrigång än andra småbilar. Kör lugnt och försiktigt och bilen drar inte så mycket. Min egen C3 Picasso HDI kör jag blandad körning på samma som förbrukningen enligt körcykeln... PSA-gruppen kommer dessutom som första tillverkare i Europa att släppa förbrukningssiffror och utsläppssiffror för bilarna körda i verklig trafik, detta i samarbete med ett oberoende testföretag. Dessa siffror kommer att rullas ut under våren för de mest populära modellerna, på sikt kommer hela modellprogrammet omfattas av detta. Detta gör PSA-gruppen som svar på "Volkswagen-gate", PSA väljer öppenhet istället för slutenhet.

#3
2016-02-19 18:38

Det är välkommet att Peugeot-märket har flyttat ner från huven till frontgrillen.

#4
2016-02-19 20:22

Alla bilar med autobroms borde få körförbud. Detta system invaggar folk i en falsk trygghet och ökar trafikfarliga aktiviteter såsom SMS:ande och liknande då folk tror att de kan göra det riskfritt. ”Om något hinder dyker upp medan jag SMS:ar så slår ju autobromsen till”
Men tänk om den inte gör det då? Tänk om den slutat fungera? Då hade det ju varit mycket säkrare om du aldrig haft det där systemet och därmed aldrig haft den falska tryggheten.

Eller som Calle Carlquist, skribent på ViBilägare skriver: ”... folk tror ju på allt som det står ”Auto” på.”

Elektroniskt bling-bling hör hemma i tillvalslistan.

#5
2016-02-19 20:26

Hur går det Antifeministen? Lyckats klura ut varför fordon med autobroms har lägre skadeföljd och olycksfrekvens än de som saknar tekniken än?

Lyckats förstå att det finns ett fysikaliskt samband mellan skador och kollisionshastighet?

Så hur går det, har du läst på?

MVH AL

#6
2016-02-20 09:52

Fyrhjulsbroms borde också förbjudas. Snacka om att ge en falsk trygghetskänsla.

#7
2016-02-20 10:59

Åter igen / Ahl/Anti: Ni har båda rätt men: med statistik kan man få precis det resultat som passar de egna syftena. Dessutom, när tekniken börjar bli gammal på fordonet ökar naturligtvis problemen och en ärlig statistik blir en helt annan. Tiden går fort, dvs vi är snart där och fibblandet med iphonen eller vad den heter i framtiden kommer inte att försvinna så teknikrelaterade olyckor kommer säkert att öka. I dag är fortfarande den mänskliga faktorn den vanligaste orsaken. Låt det vara så. Det är naturligt att mer lita på enkel beprövad teknik än ny obeprövad. Samtidigt: all teknik är i början ny och obeprövad. Men enkelheten kommer vi allt längre ifrån. Skrämmande!

#8
2016-02-20 11:32

Raphael, men tror du verkligen på dessa låga siffror, runt 0,36-0,37 liter/mil? Det står inget om vikten, men en vän hade ett tag en Octiavia 105 Hk diesel och den gick att köra runt på ca 0,4 liter/mil. Men något gnager i mig och jag känner att denna lilla 2008 kanske till och med väger mer än Octavian samt att den har antagligen högre luftmotstånd så förbrukningen kan säkert hamna på 0,1 liter/mil mer... dvs uppåt 0,46 eller nåt i den stilen.. Spontant känner jag att den uppgivna förbrukningssiffran borde vara rätt för att förbrukningen skulle vara i fas med denna lilla bil. Ibland känns det som biltillverkare undermotoriserar bilarna och förbrukningen blir högre än om bilen haft matchade motor till bilens vikt.

#9
2016-02-20 11:59

Är autobroms något som kommer att kollas vid besiktning?

#10
2016-02-20 14:41

Underbart resonemang Mumma! Det är alltså bättre att folk dödas och skada allvarligt i bilolyckor för att det "var deras eget fel". Än att man inför ett teknisk system som sänker antalet dödade och skadade i samma typ av olyckor därför att det kanske inte skulle fungera någon gång. Ibland. Bra tänkt!

#11
2016-02-20 18:34

Jag är varken för eller emot autobroms, som med all teknik kan saker gå sönder. Men tekniken blir allt mer mogen och nästa bil jag köper har nog detta för att kunna förhindra olyckor. Har för mig att IIHS i USA tagit fram siffror på att Volvo autobroms kunnat förhindra ca 1/4 del av olyckorna. Det är ingen jättesiffra, men den kommer att öka med tiden när systemet blir bättre. Har för mig att jag läste någonstans att ca 40% av alla olyckorna bromsade man, det innebär att i merparten av olyckorna bromsade man inte ens (60%). Och det är ju inte alls bra. Och bromsar man inte, ja då är det bra om bilen tar kommandot och bromsar. Dock vet jag inget om hur många olyckor som skett där tekniken varit boven i dramat, men antagligen är det väldigt få..om ens några?

#12
2016-02-20 19:20

1,6 literns dieseln kör man nog väldigt snålt men är man inte van med dieselbil så går det säkert lite mera åt. Brukar vara förvånad hur "dåliga" biljournalister är på just ekonomisk körning och att utnyttja motorerna på bästa sätt. Vet också som 100% fakta (tjänstebils statistik) att i 508:an kommer man under förbrukningssiffrorna med 1,6:an men det kräver att man "kan" motorn och utnyttjar den på rätt sätt och PSA-bilarna brukar ju vara väldigt glada på att rulla lätt också så coasting fungerar alldeles utmärkt men använd det för all del inte i stadstrafiken! ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy-efficient_driving

#13
2016-02-20 23:39

Hur mycket ljuger dem om bränsleförbrukning denna gång? 25 eller 40%?

#14
2016-02-21 10:03

Om man ska vara konsekvent med det resonemanget så borde inte båtar utrustas med flytväst heller.
Det KAN ju ge en falsk trygghetskänsla.
Flytvästarna KAN ju bli gamla och då kan KANSKE banden till västen bli svaga och då SKULLE de kunna gå av.
Det SKULLE ju också kunna finnas någon som inte förstår hur västens ska användas.

Så - fy för flytvästar och autobroms.

#15
2016-02-21 10:10

Dom ljuger troligtvis inte men EU-cyceln har ju inget att göra med verklig körning och det beror ju till en stor del på chaufförens körstil, eller hur? Det som är bra är att PSA har lovat ge ut siffror för verklig körning också men när ni tänker er för så kan dom ju inte ange siffror för körning i alla möjliga olika omgivningar (vintertid utan förvärmning/med förvärmning, under störtregn, +25 sommartid och rak väg, körning på bergsrutter osv).

Blev själv väldigt besviken när politikerna (främsta tyskarnas fel igen) inte ville hålla dom hårdare gränserna men då skulle ju tex. PSA blivit "favoriserad" i stället för tex. just tyska biltillverkare. Politik är skit när det inte baserar sej på fakta (och nästan alltjämt är det ju så tyvärr) och vissa vill ha monopoler byggda överallt.

PS. Man borde ta strängare tag med produkter som säljs i Europa. Det skulle inte få förekomma dessa slit och släng produkter som vi får från Kina men även hår ifrån Europa. Produkterna skulle bli dyrare ja, men behöver vi faktiskt dom alla och om dom skulle hålla och det skulle vara vettigt (mätt i kronor) att fixa dom som går sönder så skulle världen vara en mycket bättre plats att bo på även i framtiden. Slut med struntprat om tillväxt och det omedelbart! Sorry för detta, skapa gärna en tråd i forumet i stället för denna del av diskussionen tack!

#16
2016-02-21 10:40

Ja där är vi helt överens Peugo. Politikerna och olika lobbygrupper skall hålla sina populistiska och korrumperade fingrar borta från biltillverkningen, exempelvis som man gjorde hos PSA när man pumpade in mångmiljardbelopp i deras konkursfärdiga, ineffektiva och teknikfientliga organisation ( av rent protektionistiska skäl). Resurser som hade kunnat utnyttjats bättre på annat håll, exempelvis till gamla och sjuka som fick ett onödigt ökat lidande på grund av denna oetiska och konkurrenshämmande prioritering. Transporterna kan vi lösa på andra bättre producenter, utan fiffel och båg. Bra att vi är överens på den punkten!

Nu tycker jag att man kan sälja av PSA( om nu någon mot all förmodan vill ha skrället) och betala tillbaka det man har stulit från folket. Det är många hjärtoperationen och ambulanstransporter som fått ställa in enbart för att PSA skall kunna fortsätta bygga bilar som ingen vill ha.

MVH AL

#17
2016-02-21 10:21

" Lyteskomik". Antalet omkomna i trafiken har sedan jag tog körkort 1966 sänkts från 2000 till 200 har jag för mej och det är naturligtvis fantastiskt och då har vi ändå flera ggr fler fordon på vägarna. Men tekniknissarnas härjningar börjar gå för långt som jag ser det och ni som inte tycker det inte finns gränser överhuvud tagit bör ju applådera alla tekniska skydd av såväl kropp som fordon och allt övrigt också. I min värld måste man ha en gräns och låta människan få något ansvar för det är viktigt för livskvaliten. Det är farligt att leva och ska så vara. Det finns ett ord som heter naturligt som vi fjärmar oss från i en rasande takt. Stackars framtida generationer om inte folkflertalet får någon makt i framtiden.

#18
2016-02-21 10:26

Exakt vad är det som "naturligt" med en bil? Och vilka olyckor är det som orsakas av de hemska nsäkerthetssystemen? Drunkningsolyckor pga felaktiga flytvästar?

#19
2016-02-21 10:44

Om nu PSA gruppens bilar i verklig trafik ligger närmast deklarerad förbrukning av alla bilar varför är deras bilar inte i högre grad representerade bland de 50 bilar som har lägst förbrukning i spritemonitor?
http://www.spritmonitor.de/en/evaluation/co2_efficient_cars.html

#20
2016-02-21 11:27

PREVIA - därför att dessa siffror som märkesentusiasterna uppger med stor sannolikhet är fantasiprodukter. Hur skall man överhuvudtaget kunna komma i närheten av t ex EU-normens blandade körning med en vanlig produktionsbil och i vanlig trafik ? Har man läst på hur dessa mätningar går till så borde man inse det omöjliga att som privatperson och med en normalutrustad produktionsbil återupprepa dessa värden i verklig trafik.

#21
2016-02-21 12:35

Mycket intelligentare vore ju att slopa tex. VW Group helt och hållet för dom inte enbart fuskar utan deras kassa produktion går ut på att pumpa massor av pengar av folk som inte förstår att dom inte har nån som helst vilja att göra verkliga kvalitetsbilar och därför har dom haft mest stora grova fel på bilarna av alla på marknaden i dagens läge (+ elfelen i MQB-bilarna med undermåliga el-ledningar och vatten som läcker in på fel ställen). Det är synd om oss konsumenter så kanske bästa vore att köra ner biltillverkningen helt och hållet hos VW, vi hoppas i varje fall på detta under!

Vissa borde sluta klaga på PSA och ta reda på vad som är huvudorsaken att ett land måste bete sej som dom gjorde? Tyskarna är dom största skurkarna i Europa för tillfället men det kommer nog att ändras bara vi slutar gå efter deras pipa, tänk själva snälla!

#22
2016-02-21 13:32

Man kan förstås ha synpunkter på ett bilföretags olika produkter och lösningar. Det är så en fungerande marknad fungerar (tvärtemot det som gör att PSA lever vidare). Men att å ena sidan sitta och kritisera politiker för att gå den inhemska industrins vägnar för att i nästa andetag framhäva ett bolag vars ägare just fått politikerna att stjäla folks pengar för att rädda verksamheten ( i mångmiljardklassen), det är helt enkelt ett renodlat hyckleri (eller fanatism). PSA;s bildivision skulle ha avvecklats för länge sedan. Det som gjort att bolaget finns kvar är de franska politikerna, inte att man byggt och producerat produkter som kunderna efterfrågar (såsom andra biltillverkare gör, Volkswagen är ett sådant exempel).

De som tvingats betala produktionen av undermåliga PSA-bilar är alltså gamla och sjuka. En rad skrupelfria direktörer må tycka att det är trevligt, eftersom de på detta vis kan öka sin förmögenhet. Men jag tycker det är gravt oetiskt, och även den mest inbitna märkesfanatiker borde ha empati nog att inse att en sådan prioritering är fel.

Har man vanvårdat verksamheten så grovt som PSA har gjort, så får man också ta konsekvenserna. Det skall inte vi andra betala.

MVH AL

#23
2016-02-21 13:40

Men som ett konkret exempel. Vi genomgår just nu en av de värsta humanitära katastrofer sedan andra världskriget. Människor lider enormt och det saknas i stort sett resurser överallt. Bara FN skulle behöva minst 80 miljarder för att hjälpa tiotals miljoner människor att få mat och tak över huvudet. Att vid en sådan situation gå skrupelfria bildirektörers vägnar och ösa ut mångmiljardbelopp i ett stort svart ineffektivt hål vid namn PSA, det är rent skandalöst.

MVH AL

#24
2016-02-21 14:31

Vissa ser bara ensidigt på allt och dom kan jag tyvärr inte hjälpa utan måste försöka stå ut med. Sanningen finns där ute bara ni kämpar på och läser på!

#25
2016-02-21 15:06

Lyteskomik:Vill man inte förstå ett annat tänkesätt är det inte mkt att göra åt.

#26
2016-02-21 15:25

Pi: Citroen Xsara Picasso Hdi-01, Xsara Picasso-04 1.8lit, bensin, Xsara Picasso Hdi-06, Xsara Picasso-07 1,6 lit., Citroen Pluriel 1.6 -03, Xsara Picasso 1.6 -08, Berlingo (bensin)-09, Dacia Duster-13, 1.6 lit bensin. Alla dessa bilar har jag ägt och kört utan att någon av dem förbrukat över angiven förbrukning. Det gäller genomsnittsförbrukning och uppmätt vid pump alltså ej efter färddator. Hur kan detta vara möjligt ? Jag har också ägt en Kia Venga som överförbrukade på ett groteskt vis: 0.68 mot angivna 0.59.

#27
2016-02-21 16:46

Peugeot 2008 är en kandidat inför mitt nästa bilköp så jag är glad för all info som ges i ämnet.
"AL" : Ibland undrar jag om du är helt drogfri ......
Såg på tal om detta flera och dessutom nyare PSA bilar på samma parkering nu idag,..märkligt med tanke på att ingen vill ha dessa!
Lägg nu ner ditt tramsande eller leta upp en annan sajt att förstöra!
På tal om "konkreta samtalsämnen" så kan du väl be regeringen att skicka de 60 miljarderna som de nyanlända flyktingarna beräknas kosta bara nu under årets gång så gör vi betydligt fler en tjänst än de som man räknar med kunna hjälpa nu. (säkert kan vi även skaka fram de sista 20 och bli hjältar på köpet) Det är garanterat också en bättre hjälp för mänskligheten globalt sett än om PSA tvingats stänga sina fabriker.

#28
2016-02-21 17:14

Jodå påläst är jag, rakt motsatt vissa andra fanatiker som baserar sina slutsatser på märket i fronten snarare än på empiri.

Och tvärtemot dessa fundamentalister så har jag stöd i vår ekonomiska teoribildning för det jag skriver. Marknaden har redan dömt ut PSA. Att företagets ägare sedan lyckas pungslå befolkningen på ytterligare kapital, samtidigt som folk svälter, vittnar om hur korrumperat systemet fungerar. Det är därför som den franska fordonsindustrin blivit ifrånkörd, både av tysk, koreansk som japansk.

Men det begriper inte en märkesfanatiker;-)

MVH AL

#29
2016-02-21 18:08

Hm, angående överförbrukning. Läs AMS. Nr. 1-2016 där ligger Franskbilarna+Fiat i botten.
(Egen körning är meningslöst, det är som svågern som kör 80km/h på motorväg och är så stolt över förbrukningen. Tom. ungarna skämdes när de åkte med.)

#30
2016-02-21 18:42

Mistro; Jag har inga direkta synpunkter på att du vill köpa en ny Peugeot. Jag önskar dig lycka till med detta köp, trots att jag ogillar att bilarna produceras på bekostnad av gamla och sjukas välstånd.

Det man däremot kan ha invändningar mot är det omfattande slöseri som subventionerna av PSA innebär. Och när man då inleder ena tråd med att kritisera tysk industripolitik så krasar det rätt rejält i glashuset. Just PSA är ju urtypen för det som Peugo kritiserar. Men hans skrivelser handlar ju inte om något rationellt perspektiv, utan grundar sig i att han har en personlig relation gentemot de pressade plåtbitarna som PSA spottar ur sig (hur absurt det än kan låta). Han drar det till och med så långt att han talar om monopol, dock utan att förstå att den typen av riktade subventioner som PSA erhållit just ger sådana effekter.

Det mest tragikomiska kommer sedan, när vederbörande uppmanar andra att "läsa på";-). Men det kan ju vara en intressant och innehållslös floskel att ta till när man just så uppenbart uppvisat de egna kunskapsluckorna inom ämnet;-)

Asgarv**

MVH AL

#31
2016-02-21 18:57

Jag har haft respekt för signaturen "Mistro", men inlägget #27 var väl inte så värst välbetänkt - eller ens välskrivet. Är du drogfri idag, Mistro?;-)

Puegos agenda känner vi igen. "100% fakta"

Ja, ja.....

#32
2016-02-21 19:54

Respekt tar lång tid att skapa men tar betydligt kortare tid att bli av med. På vilket vis trampade jag på dina tår nu "Audi"? Oavsett vad så ber jag om ursäkt för alla som tog illa vid sig men även jag kan tyvärr förlora tålamodet när precis varje tråd fylls med en massa skit författat utav ett fåtal olika personer.
"AL" är oavsett hur nykter han är eller ej en person som tar väldigt mycket plats då han utger sig för att vara den enda här som känner till "sanningen" om precis allting som diskuteras.
Huruvida PSA livnär sig på svältande människor eller hur det hela hänger ihop med flyktingströmmarna har inte jag tillräckligt med kunskap för att avgöra. Dock vet jag att dessa hatade bilar säljs i miljontals exemplar och det varje år vilket innebär att en hel del utav vad denna allvetande höghet pratar om inte kan stämma. Vad jag sen själv rattar för stunden är utav mindre intresse och jag favoriserar inte heller något specifikt fabrikat. Peugeot har jag kört under några år och de har varken fungerat bättre eller sämre än tidigare bilar. Ungefär samma uppfattning har alla andra nämnt som jag känner samt har pratat med som äger eller har ägt bilar tillverkade i detta märkliga land Frankrike. Anser därför inte själv att de förtjänar att 3/4 utav alla trådar fylls med hatpropaganda skrivna utav ett fåtal skribenter.

Vet inte vad du själv anser "Audi" ....men är det inte så att oavsett vilka fabrikat som vi själva föredrar så är vi medvetna om att alla inte kan ha samma uppfattning? Du läser ju själv inläggen här och oavsett om du föredrar Audi och inte skulle ha köpt en Peugeot på några villkor så är du ju intresserad utav vad som skrivs om alla fabrikat!? ...Tycker du verkligen att "ALs" kommentarer fortfarande berikar? Är de så välskrivna som vi kunde önska? Speglar de verkligen verkligheten?
"AL" brukar att tala om märkesfanatiker och att dessa inte kan se verkligheten. Om verkligheten är den att miljontals människor köper bilar som de inte gillar så tycker jag synd om dessa människor. Om det dessutom är så att alla dessa människor är medvetna om att de köper världens sämsta bil OCH bidrar till att världssvälten ökar,...ja då får jag antingen välja mellan att helt tappa förtroendet för människorasen eller anta att vår annars så duktiga skribent "AL" tänjer något på sanningen.
Om det gör honom gladare så kan jag även tala om att min nästa bil lika gärna kan bli en Vw,Kia,Toyota,Subaru,Suzuki eller kanske något helt annat. Om mänsklighetens vara eller icke vara står på spel så är det ju bäst om jag gör ett bättre val nästa gång. ( det börjar ju bli trist att vara delaktig i folkmord)

#33
2016-02-21 20:06

Mistro, problemet med ditt inlägg är att du inte tar tag i det "andra". Så här skrev Peugo i #15: "Blev själv väldigt besviken när politikerna (främsta tyskarnas fel igen) inte ville hålla dom hårdare gränserna men då skulle ju tex. PSA blivit "favoriserad" i stället för tex. just tyska biltillverkare. Politik är skit när det inte baserar sej på fakta (och nästan alltjämt är det ju så tyvärr) och vissa vill ha monopoler byggda överallt."

Så det är (för mig) inte så märkligt att AL lackar ur. Jag gjorde detsamma, men avstod från att kommentera. Franska regeringar har pumpat in miljarder i PSA - och det tycker jag faktiskt är skit.

F.ö. så har du inte trampat på mina tår. En bil är, som AL måleriskt beskriver det, en massa pressad plåt. Andra går i spinn (ingen nämnd, ingen glömd) över att det "egna" bilmärket får skit i pressen. Tragiskt.

#34
2016-02-21 20:06

Mistro, mycket bra skrivit. Mycket av vad jag själv hade på tungan och tänkt skriva.

#35
2016-02-21 20:14

[Redigerad//Deeds]

Håller med om att det är enormt tröttsamt med snacket om att PSA ska lägga ner. Och vad har PSA med flyktingar att göra???

Vad gäller märkesfanatism så finns det inget som får folk att gå mer i spinn här än när kritik lyfts mot VAG.

#36
2016-02-21 20:17

Jag har anmält #35

[Redigerad: Inlägg #35 redigerat//Deeds]

#37
2016-02-21 20:21

Inlägget var klockrent och tas den bort så är det många inlägg här som ska bort, inte minst skitinlägg som anser att PSA är ansvariga för brist på pengar till flyktingkris.

Ska man kritisera PSA så ska man hålla sig till dom faktiska produkterna, ingenting annat.

#38
2016-02-21 20:33

Ja vissa ser sammanhanget, andra inte. Det är inte mitt fel. Sitter man å pratar om monopolism och kritiserar politiker för att favorisera vissa bildproducenten, samtidigt som PSA mottagit mångmiljardstöd , ja då måste någon reagera.

Och visst är det bättre att hjälpa människor i nöd framför att subventionera förlusttyngda verksamheter. Det är inte så att det saknas kapacitet att producera och tillgodose efterfrågan av transporter via de företag som blir kvar på marknaden. Vad som skett är att PSA lyckats stoppa fingrarna i andras fickor, samtidigt som folk svälter i världen. Det tycker jag är fel och det står jag för.

Begriper inte hur vissa ens kan se det annorlunda. Hur kan man ens överväga att prioritera bilproduktion framför människoliv eller människors hälsa?

MVH AL

#39
2016-02-21 20:34

@Mumma: Jag förstår ditt tankesätt alldeles utmärkt. Du skriver själv att bilarnas utveckling har gjort att antalet dödade i trafiken sjunkit från 2000 till 200 vilket är fantastiskt (från ca 1300 till ca 260 egentligen). Saker som bättre deformationszoner säkerhetsbälten, krockkuddar, ABS. Allt det där har bidragit och är en "naturlig" del av en bil idag. Men nu helt plötsligt ska utvecklingen av någon anledning stoppas och fler ska dö. All ny utveckling idag är bara en massa tekniskt tjaffs som minsann inte behövs. Lite som den hästlösa droskan och de flygande maskinerna på sin tid.

Det jag inte förstår är - vad var det som hände? När bestämde du att utvecklingen har gått "tillräckligt" långt och att vidare avancemang bara är av ondo?

#40
2016-02-22 08:58

Den franska statens ägarandel i PSA är mindre än den tyska statens ägande i Volkswagen. Volkswagen som lurade och bluffade miljoner människor världen över, Tyskland som har en regering som länge bromsat hårdare avgasregler och tuffa miljökrav. Medan tyskarna förgiftar naturen och förstör människors hälsa, sponsrat av tyska staten, så arbetar fransmännen på trkniker för att reducera utsläppen. Det har dessutom visat sig att PSA-gruppen inte har använt fuskmjuivara som Volkswagen / tyska staten ägnat sig åt.

Kinesiska Dongfeng har lika stor ägarandel som franska staten och är en stor finansiär. Franska staten har gett lån till utveckling av tekniker för lägre utsläpp, medan tyska staten sponsrar ett företag som lurar och bluffar världens konsumenter. Den tyska statens sponsring av Volkswagens lögner visar verkligen kapitalismens värsta destruktivitet där pengar går före miljön

#41
2016-02-22 09:10

Mistro, som jag skrev så kommenterade aldrig Audi frågan senare. Tycker det vore på sin plats med en kommentar om PSA borde lägga ner för att hjälpa flyktingar. Tyst medgivande är det annars frågan om.

Dom flesta normala människor inser det absurda att ställa PSA mot flyktingar. Tycker överhuvudtaget resonemanget om att PSA (och Renault?) borde lägga ner sin bilproduktion, som ska upprepas i varje tråd som handlar om franska bilar, är absurt och förstör trådarna.

Och för mig ligger Peugeot kvalitesmässigt i nivå med VW, borde då VW lägga ner produktionen?

#42
2016-02-22 09:36

International Council on Clean Transportation är en icke vinstdrivande fristående organisation som har utrett bilars förbrukning i verklig trafik jämfört med EUs körcykel. PSA-gruppen har lägst överförbrukning av de europeiska märkena, och Toyota har lägst överförbrukning av de japanska. I utredningen är PSA och Toyota likvärdiga.
De tyska tillverkarna överförbrukar mest.
http://teknikensvarld.se/bilarna-allt-samre-pa-att-halla-utlovad-forbruk...

Jag kör själv min C3 Picasso på en blandad körning av 0,46 - 0,52 l/mil vilket är i nivå med EUs körcykel (0,49 l/mil). Enbart landsvägskörning och jag kommer under 0,4 l/mil. Motorvägsfart driver upp förbrukningen (en Picasso har lika lågt luftmotstånd som ett utedass... :) ). 120 km/h hamnar snarare närmare 0,6..

#43
2016-02-22 09:40

För att nu flytta fokuset specifikt till uppdaterade Peugeot 2008 så tycker jag den är snygg i nya röda färgen. :) Jag uppskattar även att justeringar av interiören lett till en ökning av bagagekapaciteten från 350 liter till 410 liter (med uppfällt baksäte). För den som gillar automat är det säkert positivt med EAT6 lådan som tagits fram i samarbete med Aisin och visat sig fungera bra i nya Peugeot 308 samt C4 Picasso II.

#44
2016-02-22 09:52

Intressant är även att Peugeot nu börjar släppa bilar med stöd för Apple CarPlay, det betyder sannolikt att det kommer erbjudas till övriga modeller inom PSA.
Intressant är att ICCT (som är ett US organisation) beställt denna rapport av ADAC (förbrukningsrapporten). ADAC har fått utstå en hel del skit för att dom varit partiska tidigare, men det verkar inte gälla denna gång.

#45
2016-02-22 10:48

Gillar den här bil-typen skarpt: Lagom stor för mina behov och den högre karossen ger bara fördelar i mina ögon.

Just 2008:an är kanske inte så väldans "sexig" men är förmodligen ett av de vettigare alternativen för den lilla familjen just nu. Bra priser, bra komfort och fina drivlinor är ju klassiska franska attribut. Har dock tyvärr inte provat någon ännu men en lätt beggad 2008 kan vara en kandidat till nästa köp.

Instämmer f.ö. i det extremt tröttsamma med detta eviga skitsnack om PSA och Renault i stort sett till alla artiklar om franska bilar. Maniskt...

#46
2016-02-22 10:50

Denna artikel handlar om nya 2008 och frågan var "Vad tycker du om Peugeot 2008?"
Frågan handlade inte om PSA's vara eller icke vara eller om flyktingar. Håll er till ämnet nu!!

#47
2016-02-22 14:59

Denna diskussion har spårat ur. Jag kan er lite logik, PSA gruppens bilar väger generellt mindre än Tyska märken som Mercedes, BMW och Audio. Därför tror jag också det är enklare för PSA gruppen att uppge sina förbrukningssiffor utan att skämas. Det är ganska enkel logik att vikt och luftmotstånd står för energiförlusterna som måste täckas av att bilen motor genererar energi för att få bilen att åka framåt. Det går säkert att ta fram kurvor på hur vikt och luftmotstånd och en kurva mot energiförlusterna som uppstår. Förbrukningen på just denna Peugeot 2008 tror jag är hyfsat nära sanningen (verkligheten), enda frågetecknet är luftmotståndet som jag ser det. Jag vet inte riktigt vad bilen väger, men gissningsvis runt 1250-1350 kg.

#48
2016-02-23 15:09

Följer mer eller mindre regelbundet med diskussionen i ViBilägare och har redan länge varit förvånad hur vissa personer orkar återkomma med sina negativa insändare om Peugeot. Den här diskussionen hör säkert till de som tar priset. Ofta får man som Peugeot-ägare känslan att att vara mindrevetande – nu lyckas belackarna också blanda in världens olyckor. Budskapet är uppenbarligen, att den som kör Peugeot inte bara är en ynklig varelse utan är också medansvarig till så mycket elände som finns i världen.

Jag kan tillägga, att vår familj har tre stycken Peugeot-bilar, vi bor i ett 600m² hus och vi är synnerligen nöjda med den kvalitet som bilarna uppvisar. Men jag medger – en Peugeot väcker kanske till skillnad från vårt hus inte avundsjuka bland grannarna.

#49
2016-02-23 15:41

Daniel.
Men man undrar ju.....Här om dagen så provade jag både 308 SW och 2008.
Dekorer i hårdplast av den äggskals typ som kinascootrars kåpor är gjorda av och med samma gjutskägg och ofasade kanter.

Ratten måtte de på Peugeot se som en bisak som ej får störa designen. Ratten sitter nere vid knäna och har en mån på 3cm i höjdled och i det översta läget så skymmer den hastighetsmätaren som i sin tur draperas med vad som verkar att vara vinyltapet med kolfiberlook och så illa monterat att mönstret stretchar ut sig likt på en uppblåst ballong.....

Ja man undrar ju.

#50
2016-02-24 08:51

OT: PSA nådde sina ekonomiska mål i förtid (s.k. Back to Race - projektet): http://media.psa-peugeot-citroen.com/en/groupe/2015-annual-results

#51
2016-02-24 10:41

Tvärnit
Jag ser att du omöjligt kan ha testat Peugeot med den beskrivningen du kommer med. Ratten t.ex. är tvärtom vad du beskriver mindre i vägen för ben och sikten av instrument, på grund av att den just är mindre, dessutom enkelt att ställa in för att passa alla.
Om du nu testat dom som du påstår och då ställt in stol och ratt efter din längd hade du upptäckt att där finns gott om plats för benen och perfekt sikt för instrument, bättre än i andra bilar med större ratt. Några dekorer i hårdplast finns iaf. inte i vår 308 och kvalitetskänslan är mycket bra, däremot kan man ha satt på något sådant på nån specialmodell precis som man ibland gör på andra märken. Jag har då suttit i väldigt många olika märken och modeller av alla bilar varje dag i 45 år som bilhandlare så inte så svårt att avgöra detta oavsett hur vi är byggda.
Med min erfarenhet anser jag att Peugeot är en väldigt bra bil idag och minst i klass med vilka andra som helst, men för många verkar det vara ett lovligt märke att slå ner på utan att ha nån belägg för det, som det sett ut på denna sida. Möjligen kan det vara i ett försök att må bättre med att ha valt nåt annat märke.
MVH AL, bland andra har försökt nerklassa Peugeots existensberättigande helt utan att förstå vad han pratade om.

#52
2016-02-25 09:14

Ja ibland är det ganska så otroligt hur rätt man kan få. Utvecklingen på den europeiska marknaden är det Peugeot lever på. Just nu går denna marknad bra, och även de inledande månaderna på 2016 har visat på tillväxtsiffror, varvid Peugeot kommer att öka sin försäljning något. Någon lönsamhet är det dock fortfarande inte tal om, i alla fall inte via bildelen. Peugo kanske skall ta och läsa nyckeltalen för en gång skull. Jag redovisar de här:

Vinstmarginal (5-årsperiod): -0,48% (-2,81%)
Avkastning på eget kapital (5-årsperiod): -3,15% (-14,56%)
Avkastning på tillgångar (5-årsperiod); -0,45% (-2,39%)
Avkastning på investering (5-årsperiod): -0,79% (-6,32%)

Men detta har inget med ursprungsfrågan att göra. Den handlar om huruvida det är etiskt försvarbart att gynna enskilda bilproducenter med offentligt kapital samtidigt som folk svälter på gatorna, och parallellt med att det finns andra sektorer som behöver investeringsutrymme - som dessutom genererar avkastning (tvärtemot denna biltillverkare).

Bilproduktionen är ingen nödvändighet. Det finns redan en stor överkapacitet inom branschen, och därmed borde PSA-gruppens bildel ha avvecklats i samband med att bankerna vägrade dem mer lån. Det hade varit fallet om bolaget istället sysslade med att tillverka syltburkar. Då hade ingen reagerat, istället skulle produktionen lagts ner. Men nu bygger man bilar, under ett varunamn som får delar av befolkningen att mista förståndet, och har skickliga lobbyister anställda som kan stoppa ner fingrarna i politikernas fickor. Och då är det inga problem med att gödsla med andras pengar. Kapital som man aldrig kommer få tillbaka, eller ens kunna få någon vettig avkastning på.

Det är dock inte bara Peugot som lyckats med detta. Historien med GM, Opel är egentligen värre och det finns mer om man går längre tillbaka i tiden. Men det förändrar inget i sak. Resurser som är avsedda för att användas till offentlig konsumtion skall inte subventionera enskilda producenters dåliga affärer och produkter, oavsett varunamn. Det är fullkomligt befängt (och när det tillämpats storskaligt har det resulterat i ekonomisk ruin, svält och fattigdom).

MVH AL

#53
2016-02-25 10:50

fflodil. Min erfarenhet är neutralt delgiven vilket är mer än vad man kan säga om ditt, bilhandlaren.

Bla bla bla.....Allt det där står i broschyren och vill man tro helt på vad som står i dem.. så är varje bil världsbäst!

Jag har för vana att hålla säljare på tårna så att jag får mig svängrum.. och först därefter så kan de eventuellt få en möjlighet till gnugga händerna.

#54
2016-02-25 13:35

Tvärnit
För att förtydliga mitt föregående inlägg så är jag pensionerad före detta bilhandlare sen ett par år tillbaka och har dessutom aldrig varit märkeshandlare. Själv har jag aldrig heller brytt mig om märke utan använt den bil som passat mig bäst för tillfället och det råkar vara en 308SW-16 just nu.
MVH AL
Personligen är jag ganska övertygad om att franska staten gjort helt rätt i att hjälpa PSA för landets och människors bästa i slutändan. Sen kan jag inte låta bli att tycka det är en väldigt löjlig rappakalja du skriver om svältande människor på gatorna osv. som om dom skulle svälta mindre utan PSA. Jag har ännu inte mist förtroendet på andra så mycket att jag tror du menar allvar.

#55
2016-02-25 15:16

Ok före detta bilhandlaren ffodil du kan omöjligen vara lika fullvuxen som jag är då du hyllar ben utrymmet. Det funkar för benen på längden men ej på höjden och bredden.
Bilarna är trånga och den lilla rattens enda skäl är att satt det en normal stor ratt där så satt man klämd som i en råttfälla men iofs en liten en slinker in och sitter säkert väl.

Ja smaken är som baken.

Ja MVHAL kan få lite...med hans inställning så gör man bäst i att lägga ned allt till förmån för resten av mänskligheten, MVHAL bör fråga sig om resten av mänskligheten är beredda till att hjälpa honom.

#56
2016-02-25 16:41

Tvärnit
Tycker inte jag är så liten med 100 kg och 190 lång, men ska möta dig lite på vägen med att även jag tycker 2008 känns lite trång för mig, men det lät som du testat dom olika modellerna. T.ex. 308 5 dörrars tycker jag är trång i baksätet. 308 Active har ganska hårda stolar och känns därför lite trängre än Allure som har sk. komfortstolar som är lite mjukare och därför känns lite öppnare samt lägre, SW har bra plats även i baksätet. Är man ovan vid dessa bilar och hoppar in och sätter sig kan det bli trångt beroende på vem som ställt in allt tidigare. Stolarna går att ställa in på höjden med hela 12 cm, ratten med längd, höjd och sammantaget går allt att ställa in för att passa alla med bra sikt för instrument och plats för benen. När jag har allt rätt inställt för mig känner jag att platsen är bra och bättre för in och urstigning än i många andra bilar, mest på grund av att ratten är mindre och inte kommer i vägen. Har min sambo kört innan slår jag benen i ratten. Den lilla ratten känns förövrigt väldigt trevlig när man vant sig, då man slipper fäkta runt onödigt mycket. Känns tvärtom helt fel när man kommer in i en med stor ratt nu. Men som du säger är smaken olika, som tur är.

#57
2016-02-25 20:29

Jaha ffodil jag ser att vi är stöpta i ungefär samma kaliber men ack så olika i detta spörsmål men det är det som är så kul med bilar.

Jag ser att handlar tagen sitter i "Är man ovan vid dessa bilar och hoppar in och sätter sig kan det bli trångt beroende på vem som ställt in allt tidigare." Ahhh..... det tänkte jag inte på!

Eller
Bilen är trång o ratten liten för att passa in i en för tiden synnerligt oergonomisk förarplats.

#58
2016-02-25 20:39

Ja du ffodil, om du menar att lösningen med subventioner skulle gynna någon så är det nog en åsikt som du är tämligen ensam om. Inom den ekonomiska teorin finns det väldigt lite stöd för den uppfattningen, ja ö.h.t är protektionism något som gör våra produkter dyrare ( globalt sett med c;a tusen miljarder dollar varje år enligt Världsbankens beräkningar).

Det är inte så att det saknas alternativ till PSA, eller att världen helt plötsligt står utan bilar den dagen företaget skulle ha avvecklats. Det finns gott om andra bildproducenten som lever kvar och kan tillgodose efterfrågan av bilar. Dessa kan då fortsätta sin produktion, med rätt Konkurrensnivå blir det dessutom billigare. Resurserna man plöjde ner i PSA( och GM) kunde därefter investerats i en alternativ sektor, med högre avkastning.

Så brukar det som sagt fungera, så länge vi inte talar om biltillverkning.

MVH AL

#59
2016-02-26 09:53

Jag tror inte att en nedläggning av Peugeot skulle få de stridande i Mellanöstern att sluta fred med varandra, tvärtom så har Peugeot goda relationer med Mellanöstern och är en viktig aktör för ökning av välstånd och ekonomisk tillväxt i regionen när det blir fred. Peugeot har av tradition starka band till Mellanöstern och har haft flera fabriker och egen tillverkning i området inte minst i Iran som Peugeot tvingades avbryta pga sanktionerna. Nu när sanktionerna är lyfta så kanPeugeot åter igen investera i uppbyggnad av Mellanösterns transporter med början i Iran och ge mer miljövänliga moderna produkter. Detta ger fler människor jobb och välstånd som i sin tur ökar möjligheten för fred.

Peugeot 2008 är en modell som passar sig synnerligen väl för Mellanösterns skakiga vägnät och den har en lagom storlek som passar de flesta.

#60
2016-02-26 11:21

Ja där har Raphael en poäng. Nu när sanktionerna hävts så öppnar det upp för goda affärer i Iran. Peugeot borde ha ett försprång där och det borde vara positivt för PSA ambition att minska beroendet från den europeiska marknaden.

Det spelar dock mindre roll för debatten om subventioner. Där PSA genom skicklig lobbyism fått andra att betala för sin undermåliga verksamhet.

MVH AL

#61
2016-02-26 11:38

Jag är 1,85 lång med normal kroppsbyggnad. För mig går det utmärkt att trivas som förare i Peugeot 2008 och jag upplever förarplatsen som ergonomiskt riktig och bekväm. Den mindre ratten och go-kart stuket / snowracer ger en direkt och nära körupplevelse. Ja idén är att ha den placerad längre ner än i många andra bilar, och instrumenten syns ovanför vilket gör att ögat färdas mindre och snabbare mellan vägen och instrumenten. Jag förstår de som i början upplever ovana men i längden så förstås och känns fördelarna. En utmärkt bil!

#62
2016-02-26 16:23

Snygg bil. En mycket trevlig bil som jag provade med tanken att den är lagom stor för mig och frugan. Tyvärr har den ett "fel" som utesluter den. A-stolpen lutar för mycket så att jag med nack -och ryggproblem får svårt att sätta mig i bilen, slår i huvudet när jag backar in på plats. Den lilla ratten kändes konstig först men när man förstår hur dom tänkt är det en bra lösning.

#64
2016-02-26 19:39

AL, du hoppar på mig hela tiden om min Octavia, skall jag anmäla dig då också eller? Är det inte bättre att du är lite mer saklig i dina inlägg? Alla har olika åsikter, det måste man respektera.

#65
2016-02-26 19:41

Jag har inte sett att jag hoppar på dig Styggavargen, eller din Octavia, men rätta mig gärna om jag har fel.

MVH AL

#66
2016-02-26 19:46

Jag var intresserad av Peugeot 308, man undrar varför man inte ser fler sådana på vägarna? Det är en lagom stor bil med låg förbrukning som samtidigt lastar mycket i förhållande till sin storlek. Ibland undrar jag varför inte fler köper sådana här bilar. Bilen är lätt och smidigt inne i stan och har hyfsat bra egenskaper på landsvägen. Men det är klart, ryktet runt Peugeot som märke är väl inte det bästa!?

#67
2016-02-26 19:57

AL, du skrev att min Octavia är skitig och släpper ut mycket inne i stan. Visst, det är inte den renaste bilen då den har bensinmotor på 140 Hkr, men jag är nöjd med den låga förbrukningen (ca 0,65 liter/mil), och den drar inte mer än så, även inne i stan. Skall man jämföra med många andra bilar, tex som ifrån Volvo som du värdesätter högt... så tror jag knappt någon sådan kommer ner till Octavian's nivå!?..inte ens V40 kommer ner till så låga utsläppsvärden och då pratar vi mindre bil än min.

#68
2016-02-26 20:22

Ja Styggavargen. Att en Octavia är skitigare än en Laddhybrid är fakta. Att den dessutom är betydligt skitigare och sämre än en stor ladd-SUV inne i tätort ( med avsevärda negativa hälsoeffekter som konsekvens) är obestridligt. Samma sak gäller Peugeot, oavsett vi pratar 308 eller 2008.

Det har dock inget med personangreppen i #62 att göra. Påhopp som strider mot forumreglerna.

Och det finns gott om Volvo-varianter som drar mindre än 0,65. Allt från fyrhjulsdrivna V60 till stora XC90 har lägre förbrukning och mindre skadliga utsläpp än det Styggavargen anger i sitt senaste inlägg. Kolla gärna!

MVH AL

#69
2016-02-26 23:05

Läs mitt inlägg #46 igen! Mambojambo-diskusionen om PSA's vara eller icke vara ät inte frågan här. Frågan avhandlar vad man tycker om nya 2008.
Mellanöstern och lobbyister och annan skit.. Skärp er nu!

#70
2016-02-26 23:16

Ok Deeds; men som svar på frågeställningen,( Vad tycker du om Peugeot 2008,), passar resonemanget utmärkt. Jag tycker bilen (och hela bildivisionen inom PSA) är fel, rakt igenom, av de skäl jag angivit. Men tycker någon annorlunda respekterar jag det, även om jag inte kan förstå det.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.