Bild
Nästa artikel

Bör kylargardinen återinföras?

Bilfrågan följer upp

"Från flera håll har höjts röster för att återinföra kylargardinen i luftintaget. Frågan är bara om detta hjälper. Svaret är nej."

Det har varit en kall vinter i Sverige och Bilfrågan har fått många brev om motorer som har svårt att komma upp i temperatur. Flera läsare har upplevt problem med dålig kupévärme och höjd bränsleförbrukning på grund av detta.

Från flera håll har höjts röster för att återinföra kylargardinen eller pappskivan i luftintaget. Frågan är bara om detta hjälper. Svaret är nej. Att hindra luftflödet genom kylaren, med gardin eller annan anordning, hör dåtiden till. Idag har vi två hjälpmedel som är mycket effektivare, nämligen termostaten och den elektriska kylfläkten.

Vaxtermostaten, som fick sitt genomslag under 50-talet, förhindrar att kylarvätskan cirkulerar genom kylaren så länge motorn är kall. Det spelar alltså ingen som helst roll hur mycket man täcker kylaren.

Att uppvärmningen tar tid är en avigsida hos moderna motorer med hög verkningsgrad. De har medvetet konstruerats så att en större del av bränslets energi omvandlas till mekaniskt arbete, vilket innebär mindre spillvärme att värma kupén med.

Kommentarer

#1
2011-07-05 08:29

Å andra sidan har den andra fördelar, så som att minska luftmotståndet. Många tillverkare (exv. Volvo) har ju täppt till en del av grillen av den orsaken. Sen är vindens kyleffekt ganska stor vid låga temperaturer, så om man kan hindra den från att ta sig in i motorrummet borde väl en del vara vunnet?

#2
2011-07-05 10:09

Har Bengt aldrig kört i 25 minusgrader?, eller besökt norra sverige och sett hur många som kör omkring med en kartongbit framför grillen då det är som allra kallast?
Den kyleffekt som (spec tvärställda motorer) får genom den kalluft som strömmar genom/bredvid kylaren gör att många motorer har svårt att komma upp i / behålla normal temp.
Självklart gör en kylargardin eller en kartongbit nytta. Speciellt på uppvärmningstiden.

#3
2011-07-05 10:35

Har det höjts röster från flera håll? :D

Som amoC skriver så har ju bilar knappt grillar ens nu för tiden. Tror dessutom som jag skrev innan att luftens kyleffekt mot metallen i motorn, vindrag eller ej, är den stora boven.

#4
2011-07-05 12:19

Lars58 har helt rätt.
Jag skrev en kommentar om det här till en annan artikel.

Det borde vara en struntsak att konstruera en variabel luftöppning för kylaren där behovet av kylluft var automatiskt reglerat.
Det tråkiga är nog bara att de allra flesta bilar körs i tempererat klimat där inte de här problemen finns och då finns nog heller inget intresse av att lösa det här.

#5
2011-07-05 16:22

Minns jag så fel att det inte fanns bilar med både kylargardiner och termostat?

#6
2011-07-05 16:53

En Kylargardinen skulle vara till större nytta i dag än på 50-talet. För även då fanns fungerande termostater. Men det fans inte aftercooler som saknade termostat.

Att fläkten är eldriven saknar helt betydelse, för den står alltid stilla vid landsvägsfart även under den hetaste sommardag. Därmed har fläkten inte ens på sommaren någon temperaturreglerande funktion vid landsvägsfart. Än mindre på vintern.

Det vore ju bra mycket bättre om Bengt Dieden provade effekten av en förtäckt kylare innan han kategoriskt säger att det inte behövs. Att det gör stor skillnad säger sunda förnuftet och den som provar kan få det bekräftat.

#7
2011-07-05 20:55

Min undran är hur många som verkligen, på allvar, undersökt effekten av en kylargardin. Det är ju åtskilliga decennier sen de försvann även från våra svenska bilar.
Är det verkligen så mycket luft som kommer in till motorn genom kylaren (som ju ofta är två stycken)? Så länge termostaten förhindrar vatten att strömma genom kylarelementet, så spelar det ju ingen roll hur mycket luft som träffar kylarpaketet - endast hur mycket som strömmar vidare till motorblocket.

#8
2011-07-05 21:01

Det skulle vara intressant om Bengt D. mera ingående kunde förklara sin uppfattning om hur termostaten kan sköta motortemperaturen när värmeutvecklingen från motorn helt enkelt inte räcker till.Om orsaken är att stora mängder iskall luft hela tiden kyler motorn så att önskad motortemperatur inte kan uppnås borde väl en avskärmning av kylluften hjälpa?

#9
2011-07-05 21:14

Håller med dig "tasso". Det är nog mest ogrundat och icke genomtänkt svammel som Bengt Dieden kom med här!!

#10
2011-07-05 23:25

@Roy J. Kylargardin hade jag på den Opel Rekord P1 -1960 som jag hobbyrenoverade för ett par år sen. Den användes dock bara sommartid så jag hade aldrig nöjet att dra i kedjan :-)
Pappskivan som fyller samma funktion använder jag ibland vid sträng kyla, säg ca 15-20 minus och kallare och kan försäkra dig om att den har stor effekt på hur snabbt motorn kommer upp i temp.
Under uppvärmningsfasen är termostaten stängd och fartvinden (-20) blåser genom den kalla kylaren rakt mot bredsidan på en tvärställd motor(vanligaste motormont idag). Kylning via värmepaketet samt den kalla fartvinden mot motorblocket gör att många moderna motorer, spec dom effektiva dieslarna, kan ha svårt att alls komma upp i normal drifttemp.
Om kylargardin sen ska återinföras är väl en annan femma. Knappast någon tillverkare som funderar på detta för den lilla Nordiska marknaden.
Kanske något för våra Svenska tillverkare att nappa på?

#11
2011-07-06 13:36

@Lars 58. En manuell kylargardin kan man inte ha i dag. Men som saabnisse skriver så fans det redan på 30-talet och senare termostatreglerade jalusier, även då i kombination med en vattentermostat.

Nu håller de på att komma tillbaka på Diesel bilarna, där de gör ännu större nytta än på en bensinbil. Men att Volvo skall införa en termostat reglerad jalusi samtidigt som de tar bort en så viktig funktion som temperaturmätaren är inte troligt. Möjligen om Kineserna kan få dem på bättre tankar.

#12
2011-07-06 13:45

snabb95 har helt rätt, den lär inte återinföras om det inte blir emissionsrelaterade lagkrav. Antar att den togs bort pga cost reduction en gång i tiden...

#13
2011-07-08 00:11

Selvsagt hjelper det!
Citroên har levert bilene med løst deksel til dette bruk i hvert fall siden CX-en kom i 1974 (var vel en av de første biler med elektrisk kjølevifte).
Hver høst setter jeg dekselet på min C5 og det har betydelig effekt. Dekselet dekker ca 60% av grillens luftåpning.

#14
2011-07-08 23:43

Kylargardin är alltför känslig för störningar i form av korrosion i gardinrullsmekanismen, dito vajers med hissmotorer, fjädrar mm för att kunna standardmonteras i en "modern" bil. Dagens tekniska nivå hos bilförarna har sjunkit till en nivå som aldrig skulle klara av att hantera kylargardiner!
Otaliga kokningar och förstörda topplock med motorhaveri som följd skulle snabbt förstöra förtroendet för de bilmärken som införde automatisk eller manuell kylargardin, även om det berodde på förarnas dåliga handhavande.
Nej, idag ska en biltillverkare kunna bygga motorer med tillförlitliga kylsystem som fungerar från + 50 till -40 grader Celcius, och detta helt automatiskt!

Betänk allt "onödigt skit" som bilarna utrustas med från elektriska fönsterhissar, backspeglar som fälls in automatiskt, mugghållare mm, mm och att det överhuvudtaget ska behöva ifrågasättas om motorns kylsystem klarar de förhållanden som den enligt reklamen klarar av!

#15
2011-07-09 14:00

@Lobus. Naturligtvis inte en gardin som förr i tiden. Redan på 50-talet fanns bra lösningar på termostatstyrda typ persienner. Så ser lösningen ut även i dag på Ford Focus m.fl.

Andre från Norge skriver att redan 60% förtäckning "har betydlig effekt", Om man då täcker för hela kylaren med en persienn så skulle det gör ofantligt mycket mer. Själv har jag täck för c:a 95 % och hade ändå inget problem med vare sig hög vattentemperatur eller för hög temperatur på insugningsluften. Inte ens när det var plusgrader utomhus.

Med tanke på "onödigt skit" som Du säger, så kan man även kosta på en så väsentlig sak att minimera Dieselvärmarens gångtid och därmed bränsleförbrukning och utsläpp. Trots att värmarens förbrukning inte finns med bränsledeklarationen och vägskatt beräkningen.

#16
2011-07-10 13:03

@snabb95, på 50-talet?
Den fanns på 30-talet och förmodligen tidigare.

#17
2014-06-04 20:31

"Bör kylargardin återinföras"? Det är tveksamt.

MInskar kylargardin resp. termostatreglerad grill nedkylning av motorblocket? Ja, i viss mån.

Varför har man termostatreglerad grill och täckt motorrum? Primärt för att reducera luftmotståndet.

#18
2014-09-19 15:40

Några sena kommentarer:
Flera bilmärken levererar täckning för kylaren som skall monteras på vintern om bilen utsätts för "extrem kyla". Med extrem kyla brukar menas en norrländsk vinter. Exempel på detta är Citroen, vissa av Landrovers modeller och säkert någon annan som jag inte kommer på just nu.
Det kan också finnas andra skäl att täcka kylaren på en modern bil;
Min far, som åker en 2007 Suzuki Grand Vitara Disel, måste täcka kylaren om det blir kallare än -25. Detta för att diseln fryser i bränslefiltret annars. Kupén blir varm i alla fall. Så länge motorn inte stannar, alltså. Jag vet också säkert att åtminstone vissa av Fiats modeller har samma problem.

#19
2015-02-10 11:33

Lite sen kommentar på detta kanske - men min BMW har ett jalusi bakom njurarna som stängs vintertid. Det behövs för värmen är sanslöst värdelös.

#20
2016-02-15 16:05

Opel Kapitän 1961 hade för hundra år sedan, typ automatiska persienner i stället för kylargardin. Mycket smartare för sin tid. Och då menade jag inte att dom gick upp och ner, utan dom vickades endast ;)
Tilllägg: såg sedan att snabb 95 redan skrivit om dessa;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.