Nästa artikel
Varför kör inte bilisterna med halvljuset på?
Bilfrågan

Varför kör inte bilisterna med halvljuset på?

Publicerad 2024-05-15 05:00
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Ingen talar om det största problemet med halvljus på moderna bilar. Eftersom bilens instrumentering lyser konstant så kör många bilister omedvetet utan halvljuset i mörker! Jag är taxiförare och kör dagligen och jag ser dem mycket ofta. Till och med lastbilar och bussar körs utan ljus. Häromdagen såg jag en polisbil som kördes endast med DRL. Trafikverket gör INGENTING, ni kanske kan göra något? 

Niklas L

Svar: Vi skriver faktiskt regelbundet om detta elände, ofta efter irriterade inlägg från läsekretsen, med all rätt. I Sverige har vi ju haft krav på halvljus eller varselljus dagtid sedan 1997. Problemen har sin grund i att EU införde krav på automatiskt varselljus, så kallade DRL (Daytime Running Light), från 2011 men av miljöskäl bara framtill och inte bak på bilen. 

Då uppstod ett av problemen du beskriver. Man kör med varselljus fram, i bästa fall. Men när det mörknar eller är dålig sikt glömmer många att slå på halvljuset. ”Ljusautomatik” fungerar på olika sätt och olika bra, beroende på vilken bil man har. 

Hur bilens ljusvred ska stå dagtid, respektive i mörker, måste man faktiskt hålla reda på som bilägare. Det är tydligt att många inte förstår att vredet kanske måste vridas till ett nattläge. Många kör som du skriver med varselljus fram och ej tända bakljus i mörker. Det kan sluta betydligt värre än med stipulerade böter.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (13)

  • 2024-05-16 12:58 Bad verkstaden programmera…
  • 2024-05-15 21:50 mati skrev: Detta fungerar…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.