Bild
Nästa artikel

"Kör något gammalt!"

BENGT DIEDEN:

"När jag hör om dessa orimliga kostnader undrar jag om det inte vore bättre att köra en äldre bil med mindre elektronik."


Bengt Dieden är redaktör för Vi Bilägares Bilfrågan.

Bilfrågan får regelbundet brev från ägare till relativt nya bilar med kostsamma elektronikfel.

Om garantin gått ut blir det ofta en stor och ovälkommen utgift. Är det rimligt att drabbas av den typen av problem om man skött sin bil väl?

Knappast.

ABS-lampan tändes, vittnar en Peugeot-ägare om i detta nummer. Det kostade honom 11 000 kr att åtgärda.

Att ett bakljus slutade lysa kostade en BMW-ägare 12 000.

En ny gaspedalgivare kostade en Fiat-ägare 5 800 kr innan det upptäcktes att det var motorstyrningen det var fel på. Kostade ytterligare
16 700.

När jag hör om dess orimliga kostnader undrar jag om det inte vore bättre att köra en äldre bil med mindre elektronik. Borde inte garantin på nya bilar utsträckas?

Ute i Europa blir fem års nybilsgaranti mer och mer vanligt medan Sverige släpar efter med två-tre år.

Är det dags att använda och modifiera en gammal slogan från Auktionsverket: "Förnya dig, köp något gammalt!" till "För god bilekonomi, kör något gammalt!".

Diskutera: Vad tycker du om krönikan?

Kommentarer

#1
Gösta
2010-09-03 10:14

Här slår Bengt huvudet på spiken. Att köpa ny bil i dag är ett verkligt lotteri. Har man otur kan ekonomin ruineras för vem som helst. Det är dags för oss konsumenter att slå tillbaka mot elektronikhysterin.

#1
Jarl
2010-09-03 10:34

Jag slår ett slag för Amazon!

#1
Saabnisse
2010-09-03 11:04

Om man tänker på hur det var för femtio år sedan kommer man att märka att det är betydligt säkrare, komfortablare och dessutom oftast väsentligt billigare att ha en någorlunda likvärdig bil idag.
Det gäller att jämföra med den nettolön man hade då och nu.

#1
Anti Timing Belt
2010-09-03 11:28

In most cases the "black box" they replace has only a minor defect - say a broken circuit - that would cost next to nothing to repair.
The vox.de TV-series "auto mobil" has each week two experienced auto mechanics solve such problems. They do so by systematic trying out possible faults and narrowing them down one by one to the guilty one.
Such logical error-searches should be computerized for each auto model to save time and costs. Instead of just replacing giga expensive parts without even trying to find out whether they need replacing in the first place.
Or even better: A legal obligation to warrant these parts for the life-time of the car.
And what about the second-hand value of autos that cannot be serviced and repaired by hobby mechanics? Those are the only people that might profit economically by buying cars more than 1-3 years old.

#1
Gabbe
2010-09-03 12:45

Saabnisse: du behöver inte gå så långt bakåt i tiden. Ta till exempel en bil från 2000 talet, 2001 eller 2002. Den uppfyller oftast kravet på en "vanlig" bil. Eller? Bengt har rätt i sitt resonemang, varför ska man betala så j***a mycket pengar för en ny bil när du egentligen får en mycket bra bil om du köper en från 2001 eller 2002?

#1
spiken
2010-09-03 13:05

Huvudet på spiken Bengt. Bra att ngn tar upp detta, då det tyvärr är så att en nyare bil med all elektronik kostar mycket pengar. Detta är orimligt egentligen med tanke på att elektronik komponenterna är väldigt billiga att producera. Här tjänar bilföretagen stora pengar på billig skit.

#1
Thor
2010-09-03 13:48

.. kör en Dacia istället-ingen krångligt elektronik och billig i inköp.

#1
jan
2010-09-03 13:53

jag tycker bilarna krånglade mer förut trots mindre electronik..

#1
Larsa
2010-09-03 14:02

Förutom kostnaderna för service på min Volvo 745 som jag köpte ny 1987 har jag de senaste åren varit tvungen att byta fördelare och rotor. Kostnad 450:80.
Trasigt lyktglas, vänster strålkastare på husbilen årsm 2009. Kostnad drygt 16000:- eftersom hela insatsen måste bytas.
Köpte insatsen från Tysklad och kom undan med SEK 11229:-

#1
C
2010-09-03 14:04

Tjura och dra nåt gammalt över mig? Nej tack.
Längre garantier? Ja tack! Här kan ViB göra en insats. Våga vara lite besvärliga. Vi är för snälla i det här landet.

#1
Janne
2010-09-03 14:47

Äntligen är den här frågan på bordet!!! Jag har ägt både AUDI A6 och MB C-klass av senare årsmodeller, men har till slut blivit tvungen att ge upp inför orimilga reparationskostnader!! Delarna är larvigt dyra om man vill jobba själv med bilen, Märkesmekanikerna är ibland genant okunniga och vet egentligen inte vad det är för fel och byter istället hela enheter. Privata småverkstäder är ofta utlämnade till bristfälliga reparationsmanualer, där inte ens fabrikens egna instruktioner är tillräckligt utförliga för att elektroniken skall kunna repareras av en elektronikkunnig person etc etc. Stillestånden blir långa och dyra och till slut ledsnar man. NU kör jag en Volvo 745 1986, och har haft ½ stilleståndsdag på 10.000 mil. Bilen har gått 37.000 men funkar fortfarande bra och allt jag har investerat är ett bromsok för några hundralappar. Dessutom hart jag taggat ned körstilen och tar det så lugnt som en gammal Volvo tål, och både bensinräkningen och jag mår bättre! Back to basics!!!!!!

#1
Dick
2010-09-03 15:33

Min blinkersspak (Peugeot 307) hade blivit utsliten!?!? Känt mekaniskt fel som inte beror på vårdslöshet eller onormalt mycket blinkande, utan på konstruktionsmiss. Det gick på 5800kr för att garantitiden hade gått ut. ...jag blir så trött!

#1
hans
2010-09-03 16:05

Pratade i går med en med insikt i branschen. För en biltillverkare kommer 25 % av intäkterna från nya bilar, 75 % kommer från reservdelssidan. Inte underligt att en ny lykta fram kan kosta upp till 15.000:- då!

#1
Pelle
2010-09-03 16:46

Vem bryr sig - jag leasar i 3 år sen får ni andra ta över alla reparationer o betala ur egen ficka! Det kostar att ligga på topp o åka bil.

#1
Saabnisse
2010-09-03 17:43

Min nuvarande 9-5 har snart gått 10000 mil.
Förutom normal service har den enda reparationen varit byte av en handbromswire som rostat beroende på för lite användning.
Om jag jämför med den första Saaben en 99a som hade topplocket lyft av olika anledningar 6 ggr före 6000 mil så är den här billig.
Jag har jämfört med några VW från 90-talet, de hade väsentligt mer fel.
Men ok. min 9-5 är en gammal bil, den kom ju redan -98 och var förmodligen färdigutvecklad då jag köpte den.
Det är helt klart dyrt att köpa en helt ny modell första åren den tillverkas.

#1
S-E S
2010-09-03 19:09

Du har alldeles rätt Bengt! Men något som förvånar mig är att det i dessa spalter är så många som betalar för reparationer som är felaktiga/onödvändiga. Inför "NO CURE NO PAY". Med mina mått mätt har Fiatägaren ovan 5800 kronor att utkvittera från Fiatverkstaden inklusive återmontering av den gamla gaspedalgivaren! Stå på dig. Till nöd kan du väl acceptera den nya givaren om de inte vill sätta in den gamla igen.

#1
Hjultomten
2010-09-03 23:49

Själv har jag i skrivande stund inte råd med en modern bil, och för tio år sedan då jag hade råd med en ny lyxbil så avstod jag och körde vidare i mina gamla Volvobilar, både som exklusiv hobbybil och vardagsbil och det är utmärkta bilar, även om jag drabbats av driftstörnignar på hobbybilen för andra gången i år.
Men innan hade den gått mer eller mindre problemfritt under cirka tio år och jag har då skött all service själv och även vardagsbilen har jag liknande erfarfenehter av. Visst kan den krångla, men det tillhör inte vardgligheterna och oftast åtgärdar man sådant själv och delar från pirathandeln och skroten håller nere kostnaderna tillsmmans med slitstyrka och driftsäkerhet.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-09-04 03:11

Brukar in Vi Bilägare alltid skriva att man SKA köpa en modern bil med ABS, ESP osv...för säkerhetens skull???
Vill man undvika trassel kanske man inte ska välja de där "extra" finesserna när man köper ny bil. Men ABS och ESP det är bra funktioner.
Annars kan man cykla, det funkar också.

#1
Per Kjellin
2010-09-04 13:56

Jag håller med Janne. Jag hade en ny bil med elekronikfil som företaget köpte tillbaka, gudskelov. Köpte därefter en Volvo 945:a 1996 år modell lättrycksturbo med 35000 mil på mätaren som nu gått 43000 mil, inget i SBP. Bytt två bromsok själv (busenkelt) för 1100 kr. Knappt nå'n elektronik alls! OK, ingen utrustning (handvev för fönster mm), men hellre det än en bil som har all utrustning som inte funkar. Jag skulle nog inte köpa en 70-talsbil utan säkerhet men gärna en 90-talsbil med ABS, krockkuddar och nackstöd bak mm, som min Volvo. Jag tror att jag åker billigast och mest driftsäkert med denna bil trots att den drar nästan en liter per mil. Lite traktorkänsla över bilen, men det handlar faktiskt att frakta arslet från a till b och tillbaka!

#1
lubos
2010-09-04 14:13

Om Du måste ha bilen varja dag så torde en Volvo 940 eller tom 740 vara det billigaste att använda om Du har en bra verkstad i krokarna eller kan "meka" det mesta själv som ju är relativt enkelt på dessa vagnar. Annars om det endast handlar om fritids eller helganvändning torde hyrbil från Hertz eller liknande vara det billigaste och enklaste sättet att ha bil.

#1
bruno
2010-09-04 18:06

Signaturen Gösta måste ju egentligen vara Bengt Dieden, kan det finnas 2 lika rabiata antikbilskramare på denna sida...?

#1
Hanzzon
2010-09-05 19:15

Vi servar ett antal gamla Volvo 740/940 på jobbet till bilägare som flera haft modernare bilar men ledsnat på alla avancerade fel och hört att man ska köpa en gammal hedlig enkel Volvo från den tiden Volvo byggde bakhjulsdrivna bilar med bra kvalitét, det har även vi sagt åt folk.
Men man ska komma i håg att även dessa drabbas av fel när dom blir gammla och vi har repararerat väldigt många 740/940 för mycket mer än vad bilarna är värda vilket är pengar man inte har en chans att få igen på så billiga bilar men det glömmer tyvärr många bort.
Vill man äga en lite modernare bil med så liten risk som möjligt att drabbas av svindyra elfel/ haverier och liknande så är det mest ekonomiska att köpa en välskött japansk bil, typ Honda, Subaru, Mazda, Toyota eller Lexus som ligger bäst till där.
Kan tillägga att jag själv äger en Lexus IS300-02 med i princip all tänkbar utrustning och massor av elektronik och hade före den en Lexus IS200-00 som efter 14000mil/8år respektive 19000mil/9år bara fått bromsskivorna utbytta som största "fel" där all utrustning och elektronik fungerat till 100% utan minsta fel så det beror mycket på vad man köper, jag skulle tex aldrig våga köpa en nyare Européisk lyxbil med massa utrustning.

#1
lubos
2010-09-06 10:24

Till Hanzzon: Jag instämmer till fullo och visst, det gäller att ha tur och lite skicklighet om Du väljer att ha en gammal Volvo eller Saab, de kan ha sina fel, men varför inte gardera sig lite genom att låta bilprovningen konditionstesta Ditt eventuella förvärv, det kostar några hundralappar och kan vara väl använda pengar!

#1
Pelle
2010-09-06 10:40

Det finns undersökningar / belägg för att bäst o billigast blir det om man köper en 3 år ga leasingbil (helst till inbytespriset) har den i 3 år sen en ny på samma sätt. 6-åringen säljer man sen (dyrt) privat. Då åker man aldrig äldre än 6 år gammalt = modernt/säkert/felfritt/miljövänligt och prisraset (minst 50%) tar första ägaren.

#1
tobbe
2010-09-06 17:23

Det där med kostnader har väl med vilket bilmärke man väljer,det verkar som bilar från södra och mellaneuropa har mer fel än asiatiska bilar?

#2
2011-10-26 01:17

Det är (bland annat) av denna anledning som jag kör en Volvo Amazon -66 som bruksbil.

Skattefri, lättkörd, enkel att reparera själv och billiga reservdelar. Bättre kan det knappast bli!

#3
2015-01-14 17:23

Hej, jag har en Volvo S 70 GLT 1997 som går bra men skulle vilja höra lite om den men jag hittar
inte den i Vi Bilägare? Mvh. Håkan Håkansson 790035.

#4
2015-02-19 09:01

Dom gamla vedspisarna (Volvo) klarar ju inte dagens avgaskrav och drar ca 1 lit/mil är därför miljöbovar

#5
2015-05-15 22:44

'Tea': det är helt riktigt! Sen kanske min 2002 Passat med 30000 mil på mätaren som kostade mig 25000:- (norrlandskörd, 4 WD, diesel) är något modernare. Men men...