Nästa artikel
Bilfrågan: Vill inte Kia hjälpa med Picanto?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vill inte Kia hjälpa med Picanto?

Publicerad 8 maj 2015 (uppdaterad 8 maj 2015)
Kia Picanto fick styrväxeln utsliten i förtid.
”Min dotter har en Kia Picanto med utsliten styrväxeln efter 3 214 mil. Kia-verkstaden ville inte gå med på goodwillreparation, nu har jag skrivit till Kia men inte hört något.” Vi Bilägare ger svar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
 
Fråga:
Min dotter har en Kia Picanto 2010, som hon besiktigade hos Besikta i december 2014. Det blev anmärkning på höger inre styrled och det var gränsfall att bilen blev belagd med körförbud. Hon lovade att inte köra mer förrän bilen var reparerad.
 
På verkstaden upptäcktes det var styrväxeln som var helt utsliten. Bilen hade vid tillfället gått 3 214 mil och det är ju inte normalt att styrväxeln är totalt slut vid så kort körsträcka.
 
Försökte få goodwillreparation, eftersom garantin gått ut i oktober, men Kia ville inte gå med på det, då min dotter missat den senaste servicen. Jag tycker felet är så allvarligt att jag skrev till Kia före jul 2014, men ingen har behagat att svara på brevet. 
Sven Westdahl
 
Svar:
Det visar sig att det aktuella ärendet hade ”ramlat mellan stolarna” vilket vi ber väldigt mycket om ursäkt för! Våra bilägare ska självklart få svar så snart det bara går.
 
Samtidigt med vår ursäkt för det sena svaret erbjuder vi en kostnadsfri service hos auktoriserad Kia-verkstad.
 
Några problem med styrväxlarna på Picanto har vi inte haft.
Cecilia Gustafsson, Kia Motors
 
 
Diskutera: Har du varit med om något liknande?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-08 09:08
Bortom

Det är sorgligt att man måste vända sig till en tidning för att få hjälp.

#2 • Uppdaterat: 2015-05-08 11:38
Gäst (ej verifierad)

Otroligt uselt agerat av KIA.

Oavsett hur skräpet servats så ska styrväxeln hålla betydligt längre än 3000 mil. Att komma med en dålig bortförklaring när ViB tar upp saken är ju så genomskinligt.

Vore jag den beröra ägaren skulle jag efter ha fått den fixad direkt sålt skiten och aldrig någonsin återvänt till märket. Lite principer och stolthet måste man ha som kund...

"Några problem med styrväxlarna på Picanto har vi inte haft." -Nä, tjena. Så brukar det ju alltid heta från berörda Generalagenter. Vilka lögnhalsar.

#3 • Uppdaterat: 2015-05-08 11:49
Deeds

Antifeministen: Det är sju års garanti på en Kia men eftersom dom missat en service så faller den garantin.
Jag kan hålla med om att detta går under goodwill alla dagar i veckan men man kan inte bortse från det faktum att om servicen skötts så hade detta varit en ickefråga.
Att förkasta ett märke helt som Rålle gör bara pga ett specifikt ärende är också urbota dumt för då kan man inte köra något märke alls. Gjorde en snabb sökning på Picanto och styrväxel och hittar inget speciellt alls så det kan kanske vara så att det va fel på just den styrväxeln?

#4 • Uppdaterat: 2015-05-08 12:02
Reverend Benny

Kanske dags att kunder läser på lite om vilka krav som ställs för att garanti ska gälla.

#5 • Uppdaterat: 2015-05-08 12:05
Gäst (ej verifierad)

@ Deeds:

Urbota dumt?

Du förstår nog inte vad jag menade:

Hade jag blivit behandlad så som denna kund hade jag agerat som jag beskrev. Oavsett märke. Fattar du?

#6 • Uppdaterat: 2015-05-08 12:13
VW Polo 2012

Det är klart att den ska hålla längre. Men jag kan inte låta bli att tänka att en del förare hänger kraftfullt i ratten i dess ändlägen vid parkeringmanövrar så det tjuter i styrningen. Tro om det kan påverka livslängden?!

#7 • Uppdaterat: 2015-05-08 14:31
Luke

VW Polo:
Det brukar vara servopumpen som tar stryk när man håller ratten dikt i ett ändläge

#8 • Uppdaterat: 2015-05-08 16:10
ENTJ1

Har ägaren missat servicar får han väl skylla sig själv.
KIA skall väl inte reparera om serviceprogrammet ej följts?

#9 • Uppdaterat: 2015-05-08 18:41
Focus

Jo det är ju ett bra skäl för Kia att slingra sig från alla garantireparationer. Frågan är om man tjänar på denna njugghet. Inte köper jag en Kia när man hör sånt. Hade bilen rullat ca 10.000 mil eller mer hade det varit en annan sak.

#a • Uppdaterat: 2015-05-08 19:13
Pi

Men nu ordnade det sig antagligen ändå. Sen är det nog inte så ovanligt att kunderna dels inte följer serviceplanen, dels inte engagerar sig tillräckligt när det väl blir fel och då kan det gå så här. Tror inte att våra klassiska s k premium-märken är så frikostiga heller vid reklamation om man inte följt serviceplanen. Sen är det ju som flera redan sagt inte normalt med detta fel efter så få år och mil så det borde nog ändå gjort att verkstan borde agerat annorlunda.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.