Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vilket ljus ska jag tända?

Bilfrågan

"Vilket ljus ska jag ha på dagtid? Vid ett läge tänds halvljus automatiskt när det skymmer." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Klicka här för att skicka in en fråga.

FRÅGA:
Har en Subaru Outback -12. Vilket ljus ska jag ha på dagtid? Vid ett läge tänds halvljus automatiskt när det skymmer. Räcker det med den lilla lampan bredvid halvljus på dagen?

Olle Klevby

SVAR:
Ljusomställaren ska stå i läge för halvljus (enligt bild). Auto-läget är avsett att användas i länder som inte kräver halvljus på dagen. Den ”lilla lampan bredvid” är parkeringsljus. Funktionerna finns beskrivna i såväl bilens instruktionsbok som ”Snabbguide”.

Thomas Possling, Subaru Nordic AB

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-11-04 09:33

Vet inte om har nya Subarubilar har s.k. varselljus (DRL) som numera de flesta vagnar har. Enligt nya lagar får dessa användas vid goda väderförhållanden och god ljusnivå. Varför man ofta ser dessa bilar utan bakljusen tända (ja det är tillåtet om varselljus fram är på, kan tyckas vara dumt, funderar själv på att programmera om så att de är på tillsammans med varselljusen)

#2
2013-11-04 10:23

DRL är bra på flera sätt, men man borde inte tillåta DRL och kombination med släckt bakljus på bilar som saknar ljussensor.

Det är många som glömmer/inser att man ska slå om till halvljus när det blir skymning, att inte ha någon belysning alls baktill vid skymning är livsfarligt.

#3
2013-11-04 11:52

Jag har en direktimporerad Chrysler 300C från USA. I Auto-läge är allt ljus släckt vid dagsljus och tänds först i dimma, regn eller mörker. I manuellt läge slocknar inte halvljuset förrän efter ca 15 minuter när du lämnat bilen. Bilen är utrustad med avbländningsautomatik. Vid möte trappas helljuset ned i flera steg. Enda nackdelen är att det tar nån sekund innan helljuset slår på efter mötet och helljuset slår av om du kör sakta.

Jag vill att ljuset inklusive bak ska tändas utan att jag ska komma ihåg att vrida på ett vred. Jag löste detta enkelt. Jag täckte över sensorn på instrumentbrädan. Nu har jag alltid omkopplaren i automat med helljuset på och rör aldrig ljuset annat än vid helljussignal. All automatik funkar som om det är mörkt hela tiden.

#4
2013-11-04 12:51

DRL-ljusen är en ny påkomma fr.o.m. årsmodell 2012 om jag inte minns fel.
Bakljuset ska INTE vara tänt med DRL-ljus, och detta ska man nog inte koppla om....
Vid skymning eller färd i tunnel t.ex. MÅSTE man dock tända halvljuset, vilket många glömmer....

#5
2013-11-04 13:01

Håller med om det fullständigt idiotiska med släckta baklampor dagtid.
På min bil lyser lyckligtvis bakljusen i alla lägen men det finns en annan dumhet som är irriterande.
Ljuset i instrumenteringen lyser olika starkt beroende på hur spaken står.
Så vill man då köra dagtid med halvljuset avstängd ( enbart ledbelysning på ) så ser man knappt siffrorna i färddatorn m.m eftersom att det ljuset blir svagare på dagen.

Detta ljus kan justeras men gör man det så blir ju ljuset väldigt starkt kvällsstid då man ställer spaken i halv/hel ljus läget...idiotiskt system!
Varför ändra på sådant som fungerar? Förr fanns det ju alltid en liten "ratt" som man kunde justera upp eller ner ljuset vid behov.
Allt blir inte bättre med mer teknik ...

#6
2013-11-04 13:18

SAAB löste problemet 1968

#7
2013-11-04 13:21

Självklart så ska du köra den på "Auto" läget, inget snack om den saken!

#8
2013-11-04 13:36

Nästan IQ fiskmås på frågeställaren.

Har man ett läge "Auto" sköter ju bilen själv halvljusautomatiken. ALLA bilar som har ett läge "Auto" har en ljussensor, som känner av när det blir för mörkt och slår du automatiskt på halvljusen.

Så varför skall man sköta detta själv? Låt läget ligga på "Auto" så slipper du fundera, vidare spar det även på halvljusen, då man slipper ha den igång hela tiden.

#9
2013-11-04 13:40

Jag känner mig föranledd att kopiera in svaret här: "Ljusomställaren ska stå i läge för halvljus (enligt bild). Auto-läget är avsett att användas i länder som inte kräver halvljus på dagen. Den ”lilla lampan bredvid” är parkeringsljus."

Kan ni inte läsa?

#11
2013-11-04 14:35

Men i svaret anges ju att klart och tydligt "den lilla lampan bredvid" är parkeringsljus, varför det är onödigt att blanda in DRL i diskussionen. Parkeringsljus är ju inte tillåtna under färd.

#12
2013-11-04 15:10

Vad jobbar ni med på redaktionen? Är det inte bilar och trafik?
Man kan tycka att den "nya" lagen om färdljus på dagen är knäppt utformad, men det ska väl inte avspeglas i det ni svarar i den här spalten?

Autoläget är det jag använder för att undelätta min körning. Efter principen "så mycket automatik som möjligt". Dessutom får jag "efterlysning" med halvlluset. Det är väldigt praktikt med belysning när man går från bilen på en mörk parkering.

Kommentar till Björn Sala: Att täcka över ljussensorn är troligen inte så smart. Många bilar använder samma sensor för att ge information, om solinstrålning, till luftkonditioneringen. Det kan bli konstiga effekter på temperatur och ventilation i kupén.

#13
2013-11-04 15:15

rostarn borde LÄSA frågan och svaret innan han skriver. Notera då särskilt att Thomas Possling INTE jobbar på ViB.

Vojne, vojne....

#14
2013-11-04 15:18

Frågeställarens fråga verkar befogad, eftersom "experter" uttalar sig fel.

Man behöver inte ha halvljuset på när det är dagsljus!
I AUTO-läget borde bilen därmed sköta detta självt, även fast det är en Subaru.
Så, använd autoläget så slipper du problem.

Finns ingen kvalitetsgranskning på vad för svar som släpps ut i denna spalt?

#15
2013-11-04 15:30

Om ni nu inte orkar läsa vad som står i frågan och svaret ovan och vad jag och andra skriver, så kanske ni i alla fall kan läsa vad Subaru skriver?

http://www.subaru.se/nyheter/2011/news-lysande-tillbehor-till-subaru-outback

#16
2013-11-04 15:32

OK Rostarn, det tänkte jag inte på. Du kanske har rätt. Jag har haft sensorn täckt i tre år och inte märkt något. Jag kör sällan bil på sommaren då jag kör Harley (även i tjänsten) och på vintern och i regn skiner solen inte så ofta i Sverige. Men tack för varningen i alla fall.

#17
2013-11-04 16:15

Vad är det för skitbil? Auto ska naturligtvis fungera som auto i det landet bilen säljs ..
Eller är det svaret det är fel på??

#18
2013-11-04 21:00

På båda min bilar lyser led på dagen och så fort man åker in i tunnel eller det börjar skymma slår de över till halv ljus, skulle två tyska bil tillverkare leverera olagliga bilar i auto läge? Aldrig!

De flest nyare bilar har led fram och inget bak, ni är ute och cyklar även om jag inte kan lag texten!
Är det ingen som ser (provar) nyare bilar på vägarna, skulle alla dessa vara medvetet olagliga???

#19
2013-11-04 21:21

Fredrik:
Det du skriver i första stycket betyder att du har ett fungerande autoläge. Jättebra.

Det du skriver i andra stycket är funktionen på DRL-ljus (LED fram och släckt bakljus).
Det är en EU-lag vi bara har att rätta oss efter (endast tillåtet på nyare bilar).
Men vid allt annat än fullt dagsljus måste halvljus och bakljus tändas.
I vissa lägen kan man använda dimljus i stället för halvljus: regn/dimma.

Dimljus är även tillåtet i stället för halvljus vid fullt dagsljus (men inte i tunnlar).

#20
2013-11-04 22:47

Ska kupébelysningen vara släckt i baksätet när man kör framåt?

#21
2013-11-04 22:53

Nej Tommy 963 ..
Men skicka gärna frågan till bilfrågan .. Glöm inte reg. nummer ....
Kan vara underhållande att läsa svaret :oD

#22
2013-11-05 08:14

Tyvärr allt för många asiatiska bilar som har dålig eller ingen ljussensor och man ser allt för ofta dessa bilar susa fram på vägen i "nästan-mörker" med bara dioderna lysande i fram och svart i bak...

Måste ge en eloge till Audi och Volvo som har valt att låta bakljusen lysa ihop med DRL!! Även om jag köper Europas anledning till varför bakljusen skall vara släckta "att bromsljuset skall synas tydligare" så har vi en vana i Sverige sedan 1976 att bakljus lyser på en bil som är igång.

Min VW tänder tidigt halvljuset vid nedsatt ljus, fast det som är intressant är att det uppenbarligen är olika känslighet på samma märke...

#24
2013-11-05 09:19

Robban:
På min Audi kan man ställa ljus sensorn i olika lägen/känslighet och där med få olika tidigt tänt halv ljus, kanske samma på din VW?

#23
2013-11-05 09:26

Reglerna är inte helt enkla Tommy.

Vill man göra det lätt för sig har man alltid halvljuset påslaget vid färd i såväl ljus som mörker.

Jag rekommenderar publikationen "Välj rätt fordonsbelysning" på Transportstyrelsens hemsida

#25
2013-11-05 13:46

Frågeställaren skriver ju att hans bil från 2012 tänder och släcker ljuset självt, vid mörker och dagsljus i ett läge (vilket är AUTO) så varför ens skriva att en modell från 2011 inte gör det...
Möjligen blev det standard på Subaru från 2012.
Sedan att svaret rätt i den bemärkelsen att halvljuset lyser hela tiden i som bilden visar, men det behöver man inte ha i Sverige. Det verkar Thomas Possling tro...

#26
2013-11-05 14:08

Det måste väl vara fullkomligt uppenbart att bilen i fråga inte har DRL som är godkända i Norden? Hur kan man få det till något annat? Varför skulle svaret på frågan "Vilket ljus ska jag ha på dagtid?" annars vara: "Ljusomställaren ska stå i läge för halvljus (enligt bild)."?

Herre jösses....

#27
2013-11-06 20:35

Återigen var det det där med instruktionsboken - den som en del påstår att man aldrig behöver läsa i ...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.