Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vilket drar mest?

Bilfrågan

"Vad drar mest då man kör i 30 km/tim: 2:ans växel och 2 000 varv/min eller 3:ans växel och 1 300 varv/min?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.


FRÅGA:
Detta gäller en Saab 9-3 -02 2.0l 150 hk. Vilket av dessa alternativ drar minst bränsle om jag kör bilen på en 30-sträcka: 2:ans växel och 2 000 varv/min eller 3:ans växel och 1 200–1 400 varv/min?

Vikas

SVAR:
Ett lägre varvtal på motorn drar alltid mindre bränsle om
bilen körs med konstant fart.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-01-21 08:50

Äntligen ett korrekt svar på en fråga.

#2
2013-01-21 09:08

Skönt med automat, den väljer ju rätt växel själv, så kan man koncentera sig på omgivningen.

#3
2013-01-21 09:40

Kan inte annat än hålla med hultarn.

#4
2013-01-21 10:51

Självklart 3:an i 30 knyck. För övrigt har ingen automatlåda jag provat, växlat när jag vill växla. På jobbet bestämmer chefen. Hemma bestämmer frun. Växellådan är den enda jag har makt över.

#5
2013-01-21 11:59

Vet man så lite om motorer som Vikas då är en automatlåda det enda alternativet. Om SAAB lika som de flesta andra bilar haft en Färddator som visar momentan förbrukningen så har inte ens Vikas behövt fråga.

#6
2013-01-21 15:12

I princip ett korrekt svar men inte helt korrekt. Effektuttaget och därmed bränsleförbrukningen är inte enbart beroende av varvtalet utan kombinationen varvtal OCH ingastryck. Lågt varvtal med ett högt ingastryck ger samma effekt som högt varvtal och ett lågt ingastryck. Förhållandena mellan varvtal och ingastryck är dessutom inte linjära. Det är bland annat därför ett mycket mer ekonomiskt körsätt att köra med ett närmast konstant gaspådrag och låta farten/varvtalet variera än att köra med inkopplad farthållare/konstant varvtal och låta ingastrycket variera. Det allra bästa är en datorstyrd variabel transmission av typ Subarus lineartronic som hela tiden optimerar varvtal/ingastryck.

#7
2013-01-21 15:31

Boxer, du menar van Dornes "Transmatic" förmodar jag och den finns på väldigt många olika bilar av olika fabrikat sedan länge.
Men nu gäller det ju en manuellt växlad Saab med turbo och där har turbon gått in vid 2000 varv och då tar den mer bränsle.

#8
2013-01-21 17:42

Jag håller med att automat är det bästa som finns tänk om dom äldre kunde inse det så sliper dom leta efter växelspaken och lamellerna håller längre.

#9
2013-01-21 21:30

Den enda fördel jag kan se med en automatlåda är i kombination med farthållare. Onekligen bekvämt. Om man spar bränsle är dock tveksamt. Körde upp från Sydney till Brisbane fredag till söndag. Drygt 100 mil med lite omvägar runt vingårdarna i Hunter Valley. Vår i30 drog 0,77 liter per mil.

#10
2013-01-21 22:12

Peter, allt beror ju på fart, körsätt och vägbeskaffenhet.
Jag skulle tro att en manuell i30 hade nog tagit ungefär lika mycket.
Men nu gällde det ju låga varv på en Saab och ska man köra den snålt gäller det att hålla ner varvet.
Då kan den gå riktigt snålt, men fruktansvärt tråkigt!

#11
2013-01-21 22:38

Jag har en A5 med DSG-låda och farthållare. Farthållaren är mycket bra och reglerar farten bättre än vad jag kan själv. Nåväl, med farthållaren inkopplad och konstant fart på plan väg utan vind, kan man testa vad de olika växlarna drar via färddatorn. Nå, vad tror ni det skiljer i 90 km/h mellan 6:an och 7:an? Varvtalet är då strax över resp. strax under 2.000 rpm.

För övrigt och helt OT: jag har varit i Hunter Valley och då på Lindemans;-) Kul upplevelse, ja hela resan var fantastisk.

#12
2013-01-21 23:19

saabnisse @ Turbon går inte in vid 2000 rpm, om belastning är låg som i detta exempel.

Ingastrycket är här långt under en atm oavsett om tvåans eller treans växel används. Därmed är den vacuumstyrda by-pass ventilen öppen och turbon helt utan funktion även vid dubbelt så höga varvtal som 2000 rpm.

Vid mycket hög belastning höjer turbon ingastrycket så att det blir över en atm (absolut tyck) ner till 1000 rpm eller lägre.

Att bränsleförbrukningen ökar markant bara för att turbon är verksam är en allmänt spridd missuppfattning. Varvtal och ingastryk ger flöde av luft och bränsle som Boxer skriver.

#13
johan44
2013-01-22 09:06

För varje motor kan man göra ett musseldiagram som bland annat visar gram bränsle/utvecklad kWh vid olika varvtal och belastningar och det finns en optimal punkt, för lågt varv är inte snålast.

#14
2013-01-22 22:12

Audi A5 SB skriver: " Nå, vad tror ni det skiljer i 90 km/h mellan 6:an och 7:an? Varvtalet är då strax över resp. strax under 2000 rpm.

Det kan jag räkna ut, men först måste jag veta den exakta varvtalsskillnaden vid 90 km/h och om det är en diesel eller bensinmotor vilket har stor betydelse.

För att komma exakt bör jag också veta hur mycket bilen drar på en av de båda växlarna.Skillnaden är dock så liten att det nära på ligger inom mätfelet.

#15
2013-01-23 00:02

Johan44 har helt rätt. För varje effektbehov har en motor ett varvtal där verkningsgraden är bäst och bränsleförbrukningen lägst. Konsekvensen av detta är att motorvarvtalet sällan är optimalt om växellådan har fasta utväxlingar. Endast med en kontinuerligt variabel utväxling kan motorvarvtalet hållas optimalt för lägsta bränsleförbrukning i alla situationer.

#16
2013-01-23 09:07

I det här fallet gällde det 2:ans växel och 2 000 rpm eller 3:ans växel och 1 200–1 400 rpm? I båda fallen är det knappt något gaspådrag. Då är det bara att ha så hög växel som möjligt. Det kostar naturligtvis mera energi att snurra vevaxel, kolvar mm. i 2000 rpm än i 1300 rpm. Enkel logik, utan att fundera på turbo, ingastryck mm.

#17
2013-01-24 00:28

Kolla vridmomentkurvan om det nu gäller att hitta effektivaste varvtalet - men det är ju intressant endast om du behöver det momentet.
Jag tror att vi kan vara överens om att motorn drar minst på tomgång.
Alltså, ju lägre varvtal motorn klarar av att gå rent på, ju lägre soppaförbrukning.

I det här praktiska fallet, där man alltså inte kan välja utväxling steglöst, så ger Bengt Dieden det enda rimliga svaret.

Och visst har Saaben en mätare som visar momentan bränsleförbrukning.

#18
2013-01-24 14:10

På den här sidan kan man se vid vilka varvtal och vid vilket vridmoment som olika motorer har sin bästa verkningsgrad.
http://ecomodder.com/wiki/index.php/Brake_Specific_Fuel_Consumption_(BSFC)_Maps
På diagrammet för de två Priusmotorerna ser man att en dator som styr bensinmotorns varvtal och belastning gör att man lättare håller sig inom den ring i diagrammet som ger bäst verkningsgrad vilket inte är lika lätt om man skall sköta detta själv med gaspedalen och växellådans hjälp.

#19
2013-01-24 14:17

Enligt Toyota så har en vanlig bensinbil en verkningsgrad på 14% om man räknar från oljekälla till bakhjul.
En Prius har en verkninsgrad på 32%.
En modern bensinmotor har bäst verkningsgrad vid 40-50% av topp varvtalet,och vid 70-80% av sitt högsta vridmoment.Vid högre varvtal ökar friktionsförlusterna.Högre vridmoment fås av en fetare bränsle luftblandning vilket minskar verkningsgraden.Vid lägre vridmoment ökar pumpförlusterna i motorn.Så den så kallade sweet spot då motorn har bäst verkningsgrad inträffar då motorn producerar 40% av maxeffekt.
Men då bilen bara behöver 15 hk för att köras i 100 Kmt så får den en dålig verkningsgrad med en normalstark motor.Man skulle kunna sätta i en 30hk motor,men då skulle man få en långsam fartökning från start och i motlut skulle bilen inte gå så fort.
Enligt Argonne Labs mätningar har Prius 34% verkningsgrad vid 13.5 hk.
Vilket enligt dom är en bra verkningsgrad för en bensinmotor vid sitt bästa varvtal/vridmoment.Motorn i Prius har en Atkinsoncykel,inte som vanliga bensinbilar som har ottocykel.

#20
2013-01-24 14:57

Jag provade det som Audi A5 SB beskrev.
Vid 100km/h på 7:an ligger varvtalet på 2000rpm och på 6:an på 2200rpm. Bränsleförbrukningen på 6:an var ca 10% högre än på 7:an. I detta fall proportionerligt mot varvtalsförändringen.

#21
2013-01-24 16:37

Mr.Wheeler 10 % förbrukningsökning låter alldeles för mycket även om det är en bensin motor. Vid den hastigheten och varvtalet går c:a 50 % av bränslet (bensin) åt för att driva motorn och 50 % för att övervinna luft- och rullmotstånd.

Du borde därför ha fått en förbrukningsökning på 5 % med en bensin motor och mindre än 4 % med en dieselmotor.

Om man däremot står stilla och ökar varvtalet från 2000 till 2200 rpm så ökar förbrukningen med 10 % oavsett om det är en bensin eller dieselmotor.

Samma sak i Vikas fråga där hastigheten är så låg som 30 km/h. Där kommer förbrukningen att öka i proportion till varvtalet 2000/1400 eller med c:a 50 % oavsett bensin eller dieselmotor förutsatt att det inte är en uppförsbacke.

#22
2013-01-24 16:40

snabb95, varvtalet på min A5 vid 90 km/h är 1.850 på 7:an och 2.150 på 6:an. Det är en bensinbil (4WD) och drar ca 7,0 l/10 km i den farten.

Och som du mycket riktigt påpekar, så är skillnaden så liten att det faller inom mätfelet. I alla fall vad jag kan se.

#23
2013-01-25 00:34

PREVIA ger en utförlig redovisning.
Det är av de skälen som Saabs motor med variabel kompression hade varit så bra.

#24
2013-01-25 01:15

Audi A5 SB @ Med samma beräkning som till Mr.Wheeler nedan ökar förbrukningen med 0,57 liter/100 km vid körning på 6:ans växel vid 90 km/h. eller med 8 %

7 x 0,5 x 2150/1850 + 3,5 = 7,57 liter/100 km på 6:ans växel vid 90 km/h

#25
2013-01-25 17:22

Roy J, Prius har variabel kompression där komressionstakten är 6,5:1 ock arbetstakten är 13:1. Medelvärdet blir 8:1 i kompression kan man läsa här.
http://www.motor.com/article.asp?article_ID=1729
Genom att Prius motor har variabel kompression så kan motorn variera sin arbetsvolym och därmed få hög verkningsgrad vid mycket lågt effektuttag av bara 13,5 hk.
Därmed får den 32 % högre verningsgrad än Toyota Corolla med vanlig bensinmotor vid motorvägshastighet skriver dom i artikeln.

#26
2016-07-26 07:58

Hej "Mr.Wheeler 2013-01-24 14:57" Liten gnällspik här. När du fick skillnaden på förbrukningen, var luftkonditioneringen på vid båda tillfällena , och arbetade den just då eller inte, samt laddades generatorn eller inte. Petitesser men ändå ;)

#27
2016-04-21 07:31

Bengt Dieden VIB skriver (Ett lägre varvtal på motorn drar alltid mindre bränsle om
bilen körs med konstant fart.) Där har Bengt fel inte ALLTID!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.