Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar vilken rostskyddsprodukt som är bäst för en Mercedes B200 CDI.

Bilfrågan: Vilket är bästa rostskyddet?

Bilfrågan
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag funderar på att rostskyddsbehandla min Mercedes B 200 CDI som är tre år gammal. Vilket är att föredra: Dinitrol- eller Tectylbehandling?
Conny Hedlund
 
Svar:
Du gör klokt i att rostskydda din Mercedes om du tänker behålla den några år. Vår rostexpert har gett modellen en trea på vår femgradiga betygsskala. Den saknar invändig vaxbehandling i dörrar, huv och baklucka. Skärmkanterna bak kan samla lort och fukt och bli rostfästen.
Vilket fabrikat du väljer för rostskyddsbehandling är oväsentligt. Dinitrol, Tectyl och även Mercasol är likvärdiga produkter.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vilken produkt skulle du rekommendera till frågeställaren?

Läs mer om: Mercedes B-klass

Kommentarer

#1
2016-02-09 09:29

Jag tectylbehandlade en bil för 20 år sedan. Varje gång jag hade vevat ner sidorutorna och vevat upp dem igen fastnade det klibbig tectyl på glaset som var besvärligt att få bort.

#2
2016-02-09 10:11

Byt bil efter tre år så slipper man bry sig.

#3
2016-02-09 11:25

Om du oroar dig för rost, byt bil till något märke med bra rostskydd typ Volvo eller VW. Har vänner som har en sådan Mercedes som du, vilken de fick byta framdörrarna på pga rost i nederkant trots att bilen var ganska ny. Bilfirman var snälla att bekosta bytet då de var en auktoriserad MB-försäljare.

#4
2016-02-09 11:39

Citat: "Bilfirman var snälla att bekosta bytet då de var en auktoriserad MB-försäljare."

Ja, ibland är det tur att det finns snälla bilhandlare, för den 30-åriga rostskyddsgarantin verkar ju vara någonting som bara finns i teorin.

Ontopic: Ska man behålla bilen länge, så är rostskyddsbehandling väl investerade pengar, oavsett märke.

#5
2016-02-09 11:46

Rostskyddsgaranti gäller ej ytrost, åtminstone var det vad en annan vän till mig fick veta när han hade strul med sin Audi och det samma sa MB i Kristianstad, men hävdade goodwill då bilen var så pass ny och rosten hade berott på slarvigt lackeringsarbete.

#7
2016-02-09 15:09

Jag hade valt bort tectyl

har hör från flera bla. sjöfolk att tectyl gör att det rostat fortare än kvikt

Dinitrol är marknades bästa rostskydd, Mercasol är en bra produkt det åsså

#8
2016-02-09 17:23

Om jag inte minns helt fel så godkänner Mercedes endast Mercasol som efterbehandling. Om du nu ska kosta på detta kanske det kan vara idé och kolla upp detta.

#9
2016-02-09 18:41

Kapten har rätt, det borde heta "Genomrostningsgaranti" så att det klart framgår vad som gäller.
@a128, Tectyl är likvärdigt Dinitrol och Mercasol, men det finns många varianter av resp. rostskyddsprodukt, så det gäller att inte jämföra äpplen och päron.
Det finns varianter som används i marin miljö för att ge ett kortvarigt rostskydd, det är kanske det dina polare syftar på?
@Masi, vad Mercedes godkänner spelar nog ingen roll, är bilen behandlad rostar den knappast under den tid man kan anmärka på den. Reklamerar man en tjugo år gammal rostig bil till Mercedes kommer det nog inte att föranleda några åtgärder från deras sida oavsett vad som sagts i och med garantin.

#11
2016-02-10 10:31

Hur skulle man vilja rostskydda en tysk bil, för en massa pengar är den värd? låter som pengar i sjön för mig.

#12
2016-02-10 11:07

@ Kaptenoberkomma... har rätt. Kanske ska man tillägga att garantin (genomrostning inifrån och ut) endast täcker BÄRANDE delar. Så om framskärmarna vittrar sönder, även inifrån och ut, täcks de inte av rostskyddsgarantin.
Glöm ej heller att garantin ENDAST gäller om bilen genomgår en årlig rostkontroll, oftast kan det endast göras på märkesverkstan. Kontrollen är vanligtvis gratis i samband med vanlig service (fast då saltas den) eller kostar den en bra slant. Rostskyddsgarantin är nästan ett skämt.

#13
2016-02-11 21:12

Ett som är säkert är att ROSTGARANTI råder på de delar av karossen som består av stålplåt, självklart i varierande grad beroende på område på kaross, klimat, användningstid, konstruktion samt ytbehandling och hålrumsbehandling.

Det kommer alltså att rosta mer eller mindre med tiden, speciellt på vissa bilmodeller om man inte sätter in kompletterande behandling. Man kan ju tack och lov förlänga livet på karossen om man gör några extraordinära åtgärder som kan minska risken / fördröja förloppet / i bästa fall eliminera så pass omfattande rost inifrån och ut så att det ej hinner bli synligt under bilens livslängd.

Om man låter utföra en fullständig komplett extra rostskyddsbehandling, för en i sammanhanget billig peng på en så dyr investering som en ny bil är, så har man i alla fall gjort vad man kan för att minska eller i bästa fall eliminera rostangreppen.

"Rostskyddsgarantin" är ju tandlös för bilar som körs på saltade vägar.

Det är nog klokt att låta utföra den där extra rostskyddsbehandlingen om man ändå avser att ha kvar bilen ett antal år, i alla fall om man är allergisk mot rostbubblor som växer inifrån och ut.

#14
2016-02-12 16:50

Jag hoppar över fåniga kommentarer i stil med "byt bil".
Kapten upprepar sina åsikter om rostskyddsgarantier - och han har givetvis rätt! Precis som saabnisse skriver borde det kallas genomrostningsgaranti. Inte ens det säger hur lite som omfattas. Precis som Bortom skriver så omfattas endast bärande delar. Somliga har ännu fler begränsningar.
Vad Mercedes 30-åriga garanti omfattar i verkligheten har jag ingen aning om. De har ju gjort allt för att hindra kunder att åberopa den och i de fall de gått med på en åtgärd hellre kalla det för goodwill.

För åtskilliga år sen drev Motor kravet på Nordisk Rostskyddskodex. Tror att det var Iva Maasing som främst drev frågan. Vi har ännu inte sett något resultat. En sorglig bransch.

#15
2016-02-16 23:56

Att följa Bosse Bildoktorns råd kanske inte är en så dum idé? :
"Om alla som köpte en ny bil lämnade in den på rostskyddsbehandling så skulle rosten inte vara­ ett problem."
Källa: http://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/article12651933.ab

#16
2016-06-27 18:58

Vad jag inte kan förstå, är att bilar som kostar från 350.000:- och oändligt, inte kan förses med ett vettigt rostskydd ?
Men bling-bling för X antal tusen kronor går bra!
Varför poängterar inte "experterna" detta?
Utan istället hyllar man "accet" o-100 eller yvas över en automatisk avbländbar backspegel!
Motorjournalisterna borde ändra testmetoderna och racka ner på undermåliga fordon!!

#17
2016-08-02 12:11

Sedan är frågan om man kan lita på att firmorna som gör jobbet gör det bra..

Ännu bättre vore om man kunde köpa bättre rostskydd, tillsammans med en bättre garanti, direkt från biltillverkaren.
Kanske som tillval i tillvalslistan, rentav?

Tillval:
A8956L-1 SuperDuperRostskydd, inklusive garanti från tillverkaren som täcker all form av rost de närmaste 12 åren. Ingen finstil. Inga krångligheter. All form av rost i 12 år. 8754 kr.

Det hade jag hellre betalat för än t ex autobroms och annat ”auto”. Snacka om vad en sådan rostskyddsgaranti från tillverkaren skulle göra för både andrahandsvärdet och för sinnesron.

#18
2016-08-02 14:42

Antifeministen har en bra poäng.
Tillval: autorostskydd!
Som efter några år blir standard.

Eller så kunde våra politiker helt enkelt åtgärda problematiken med en lag. Förbjud att bilar rostar! Låt sedan bilprovningen få i uppdrag att kontrollera att bilen inte har rost. Finns det rost skall tillverkaren dömas till böter och återtagande. De tillverkare som inte betalar böterna och/eller återköper skall förbjudas att sälja i Sverige. Säljer man en undermålig produkt skall man inte få verka på marknaden.
Jag gissar att rostproblemet upphör direkt om man inför denna lag. Bilurvalet kan måhända minska, men vem bryr sig?

#19
2016-08-02 15:09

Håller med ett par föregående här att Tectylen är en styggelse, endast kosmetiskt, en fernissa som täcker o håller ihop rosten som gror där under.
Jag frågar mig om inte det i överlag är bortkastat med extra rostskyddsbehandling då rost finns i bilar redan från start, har sett helt nya bilar med rost på insidan i dörrars nedre kant ur dräneringshålet, för att inte tala om under bilen , den rosten måste helt bort innan ett skydd appliceras.

Vi har ju en svensk som lade fram ett koncept att bygga bil endast av plast o komposit med honey comb teknik och det billigt....GM lovade, köpte upp och skrinlade projektet, utmärkt är en dålig affär.

#20
2016-08-02 15:18

En medelväg vore ju att biltillverkarna likt som seriösa bilbyggare ser till att hålla stålet rent och lackar sedan omgående med epoxy, då tar det många år innan rosten kommer.

#21
2016-08-02 18:14

Köper man nybil för x antal hundratusen så är kostnaden för att få riktigt bra rostskydd en droppe i havet....

#22
2016-08-02 19:02

Nej Tvärnit, det är ingen större skillnad mellan Tectyl, Dinitrol och Mercasol, om man inte börjar jämföra äpplen och päron förstås.
Alla har flera varianter och det är inte alltid det har valts det bästa vid behandling, inte ens av de som kallar sig proffs!

#23
2016-08-02 19:06

@ Shogun

Absolut. Men man vet ju inte om jobbet blir bra utfört och man får ju Inga garantier.

Bättre om tillverkarna hade det som tillval (och då gav rejäla garantier). De kan ju sätta dit det innan de monterar sköldar och annat, till skillnad från eftermarknaden som måste montera bort sådant. De borde ju kunna göra det både billigare och bättre. Då sätts ju medlet på en garanterat rostfri yta också, då bilen ännu inte kört en enda meter.

.

.

#24
2016-08-02 21:04

Anti.
Körde min bil i torrt väglag direkt till rostskydd från bilhallen. Knappast ett problem OM man vill rostskydda bilen. Betalade 8500kr för både keramiskt lackskydd "Drop off" och rostskydd Mercasol största behandling. Billigt tycker jag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.