Nästa artikel
Bilfrågan: Vilken suv ska vi välja?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilken suv ska vi välja?

Publicerad 25 april 2016
Vi vill ha en SUV som både klarar både branta backar och långa resor, vilken ska vi välja? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vi bor i värmlandsskogarna och har en ganska brant backe upp till huset. Länge har vi letat efter en prisvärd begbil som lutar lite åt suv-hållet. Vi vill ha en driftsäker bil med fyrhjulsdrift, hög markfrigång och automat. Eftersom vi åker till Norge minst en gång om året så är bra komfort ett måste.

Vi har fastnat för Jeep Wrangler Unlimited och Lexus RX 400h. Det är svårt att jämföra dessa bilar. Hur funkar 400h i snö och lera? Det är väl inte direkt en ”offroadbil” men klarar den en backe som vår utan problem? Hur är det med rostskyddet på en sådan lyxbil och kan man köpa en 400h som gått 15 000–17 000 tusen mil utan att den börjar krångla med en gång? 

Anders Åhman 

Svar:
Lexus RX har varken bra rostskydd eller bra fyrhjulsdrift. Bilen känns mest framhjulsdriven och bakhjulen driver inte när det behövs i branta backar. Det är inte svårt att köra fast med en Lexus RX. Däremot är den komfortabel och snarare ett val för den som söker en stilig lyxbil än för den som behöver fyrhjulsdrift. 

Jeep Wrangler är raka motsatsen till Lexus RX. En tuff bil som klarar de sämsta av vägar. Ett val för offroad-fantaster som klarar sig utan komfort. För någon långfärdsbil är verkligen inte Wrangler. Den är vindkänslig, bullrig och stötig. Särskilt bra kvalitet har den inte heller. Vi har inte rosttestat den.

Ett förslag är att titta på Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Pajero eller Land Rover Discovery – alla är dugliga suvar. Toyota och Mitsubishi har dock svagt rostskydd. Land Rover är inte rosttestad och har tveksam driftsäkerhet. Men alla tre är bekväma och har bra fyrhjulsdrift.

Christian Ellmark, Vi Bilägare

Diskutera: Vilken SUV skulle du rekommendera?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-04-25 07:32
karl g

Det här är ju inget lyxåk kanske, men, Skoda Yeti - den bästa bil vi haft. Smidig, stabil och grym framkomlighet.

#2 • Uppdaterat: 2016-04-25 11:19
pinjong

Var det inte en tidigare frågeställare som hade ett liknande problem att nå fram till sin stuga? Den långsiktiga lösningen, som även kraftigt ökar värdet på huset, måste vara att åtgärda vägen istället för att köpa en bandtraktor. Då kan även gäster besöka husägarna. Gräv diken och använd ett dränerade material. Det kostar inte så mycket såvida inte huset ligger i Sibirien...

#3 • Uppdaterat: 2016-04-25 11:40
benny karlsson

Köp en Subaru Forester eller Outback. Då får du/ni driftssäkerhet och framkomlighet. Komfort också. Välj en bensinare, dom går snålt. En diesel måste vara utrustad med värmare. Alla moderna dieslar måste ha tillsatsvärmare annars får man ingen värme till kupén när det blir -15° eller mer.

#4 • Uppdaterat: 2016-04-25 13:08
Styggavargen

Köp ingen SUV, hellre en Yeti i så fall. Man behöver ingen SUV för att köra lite på en grusväg...man behöver inte ens fyrhjulsdrift. Sist jag såg en Forester bensinare var på en mack, kvinnan var förtvivlad över hur mycket den drog (närmare 1 liter/mil). Jag frågade om hon inte tankade fel bränsle nämligen...

#5 • Uppdaterat: 2016-04-25 15:53
johseg01

Min högt subjektiva åsikt är Subaru Outback. Manuell Diesel då en ny bil hitintills felfri efter 4 år å 6500 mil. 0.70 milen bland körning. Lite stötig och avskalad på nice to have finesser men bara funkar istället. Inga dyra reperationer hittills...

#6 • Uppdaterat: 2016-04-25 16:18
Irvor

Köp en Citroen C5.
Bättre komfort är svårt att hitta.
Gasfjädringen är höjbar om man åker på dålig väg.
Finns inte fyrhjulsdriven, men behövs det verkligen ?

#7 • Uppdaterat: 2016-04-25 16:26
Styggavargen

johseg01, det är rätt mycket förbrukning för en vanlig bil. Förstår inte ens hur man kan acceptera att en diesel bil drar så mycket. Över 0,5 liter är mycket enligt mig för en diesel. Nä mitt råd är, skippa fyrhjulsdriften och köp en vanlig personbil. Kör man mycket längre sträckor så satsa på en diesel, annars bensin.

#8 • Uppdaterat: 2016-04-25 16:48
benny karlsson

@Johseg01. Bra bil men du åker billigare med automatmodellen. Jag kör min Forester automat+bensin på samma som du. Jag tror det beror på möjligheten att som på gamla SAAB köra med frihjulet inkopplat och bara "glida".
Vargen, han bara fortsätter att tro utan att veta. Det är väl bara Anders Å. som vet hans förutsättningar. Vi andra kan bara försöka tolka hans förfrågan. Och vargens hat till SUV-ar har ingen begränsning alls så det är bara att negligera hans tyckande.

#9 • Uppdaterat: 2016-04-25 16:57
Bilräven

Ja, frågan är om familjen behöver en SUV egentligen. Om inte så är C5 ett bra alternativ - dock utan 4 hjulsdrift, enbart fram. Annars finns det ju många "nästan" SUVar - typ Volvo, VW etc - men deras Haldex drift funkar bäst på slät mark och är främst inställd på att hålla bilen på vägen (om man nu inte klarar det själv).
Eftersom jag äger och ägt olika LandRovers under många år, så vill jag slå ett slag för Freelander 2, typ senare årsmodell (från 2010). Den är bekväm och lätt att köra, bra sikt runt om, 4 hjulsdrift som man ställer om beroende på underlag och som tar sig upp/och ner för alla körbara vägar. Finns både i bensin o diesel. Bytte för snart ett år sedan min Freelander 2010 med 190hk diesel motor, som hade gått 18.000mil helt bekymmersfritt och var fortfarande som ny både inuti utanpå och under (enligt besiktningsmannen). Kan man hitta en "lätt" begagnad Freelander 2 idag, så kan det vara ett kanonköp.
Eftersom frågeställningen var vilken begagnad bil familjen ska köpa, så kan jag ju inte föreslå den nya LandRover Discovery Sport (som kom 2014/15) - som ersatte Freelander 2 - för den har alla egenskaper de kan tänka sig som SUV och bruksbil. Kort sagt en vinnare alla kategorier - enligt min mening!

#a • Uppdaterat: 2016-04-25 19:08
Styggavargen

benny.karlsson, antingen ljuger du duktigt eller så har du världens bensinsnålaste Forester, som du säger drar 0,7 liter/mil (bensin). Klart, du kanske aldrig kör snabbare än 70 km/h?... det är också en möjlighet. Min Octavia drar 0,65 liter/mil (bensin blandad körning). Snittet för Forester ligger runt 1 litern på spritmonitor.de. Så nä, de siffrorna du redovisade var mer eller mindre de som Subaru själv angav för bilen, vilket tyvärr inte stämmer alls med verkligheten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.