Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vilken soppa används?

Bilfrågan

"Hur bestäms bilarnas bensinförbrukning? Har Volvo svensk bensin och BMW tysk?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
När bilarnas bensinförbrukning ”bestäms” av tillverkarna, hur sker det? Har Volvo svensk bensin och BMW tysk? Eller anger Volvo bensinvärden med svensk bensin i Sverige och efter test med tysk bensin för tyska kunder och med fransk bensin för franska köpare?
Kan detta kanske förklara att ni får stora skillnader mellan era uppmätta förbrukningstal i långtester (med svensk bensin) då tillverkarna angivit sina värden med tysk, fransk eller annan bensin?
Bertil

Svar:
Bilar som får ett EG-typgodkännande ska motsvara samma tekniska krav i alla länder och förbrukningen bestäms med hjälp av en noga specificerad referensbensin som betecknas Euro 6 E10. Den håller ett oktantal på mellan 95 och 98 RON och har en etanolinblandning på max tio procent.
Att det blir skillnad mellan Vi Bilägares långtestkörning och den förbrukning som uppmätts under idealiska (och orealistiska) förhållanden i ett laboratorium är inte konstigt. Vi kör våra bilar i alla slags väder och på olika typer av vägar och stadsgator, gör många kallstarter, drar ibland släp och lastar ofta bilarna med passagerare och prylar.
Nya bilar som certifieras efter 1 september i fjol kommer emellertid att visa en mer realistisk förbrukning. Då infördes en ny körcykel som kallas WLTP. Det står för Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. I den nya körcykeln, som pågår under längre tid och i högre farter än den gamla NEDC-cykeln, kombineras även laboratorietesterna med körning i verklig trafik.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

 

Kommentarer

#1
2018-03-05 10:44

Är det verkligen noggrant specificerat när oktantalet kan variera flera punkter och etanolinblandningen inte har en lägstanivå? Samma oktantal kan dessutom skapas på väldigt olika sätt och passar olika motorer beroende på sammansättningen.

Att förbrukningen sen blir en annan vid användning är irrelevant. Där påverkar köttklumpen bakom ratten mer än allt annat. I mina öron låter jämförande körning i trafik som rena dumheter med tanke på varierande förutsättningar. Tester ska vara repeterbara om de ska ha något värde.

#2
2018-03-05 15:06

Men nog drar min bil olika mycket beroende på om jag kör i Sverige eller i till exempel Tyskland, alltid (givet samma körsätt).

#3
2018-03-05 15:23

Bilar i Europa typgodkänns med EUs certifieringsbränsle (samna för alla tillverkare) men ute i mackarna har bränslet olika kvaliteter i olika länder, även olika inblandningar etanol etc. Därför skiljer det sig mellan länder.
Sen skiljer sig körcykeln från verklig trafik, så det är två faktorer som tillsammans ger olika förbrukning.

Men i testet är det samma förutsättningar för alla.

#4
2018-03-05 16:08

Det är intressant att bensinbilar i tex Tyskland drar mindre trots att de har 10% etanol i bensinen tillskillnad från fega Sverige som ännu bara har 5% inblandning, även Finland har 10% etanol sedan några år tillbaka. Nu är det verkligen dags för Sverige att haka på 10% etanolinblandningen!

#5
.
2018-03-05 16:38

Det är fullt möjligt och står dig helt fritt att tanka bensin med - från 5 till 85% etanol i Sverige Stoor.

#6
2018-03-05 16:54

L.Mäkinen. I WLTP skall etanolinblandingen ligga mellan 9-10 volyms% och Oktantalet mellan 95-98 på certifieringsbränslet. D.v.s. det bränslet som tillverkarna måste använda för certifiering av bilen i EU. Likaså finns det krav på alla möjliga parametrar i för bränslet. För den som är nyfiken finns allt på EUs hemsida att läsa på. Vad som sedan respektive land har gäller lite andra regler. Men även här måste varje land inom EU följa den standard som gäller. Håller också helt med om att verklig körning inte är relevant för att kunna jämföra. Det beror mer på vem som kör, och var man kör.

#7
2018-03-05 19:13

Klart man fuskar med lite extrakryddad soppa ifall man kan. Har inte tillverkarna visat att de hittar varenda kryphål de kan?

#8
2018-03-05 19:27

milkylainen skrev: "Klart man fuskar med lite extrakryddad soppa ifall man kan. Har inte tillverkarna visat att de hittar varenda kryphål de kan?"

Till min MB är jag klart intresserad av "extrakryddad" soppa. Kan du beskriva den? Jag skulle gärna få tag i några liter. F.ö. tankar jag 98 oktan i den bilen, men jag har fått mig tillskrivet att det inte har med prestanda att göra, utan det handlar om att undvika spikningar. Nyfiken - och intresserad (och det är bensin vi pratar om).

#9
1
2018-03-05 19:28

Bensinrasism?

#10
2018-03-05 20:27

Vanligaste extrakryddan är xylen och toulen. Finns flera trådar på nätet.
Aspen producerar racingbensin med 102 oktan, ca 35 kr/liter.

#11
2018-03-05 21:40

Oktantalet i sig säger inte ett skvatt om energiinnehåll i bränslet. Det anger bara hur bra det klarar kompression utan att självantända.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.