Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vilken motor ska jag välja i Ford?

Bilfrågan

”Vilken bensinmotor fungerar bäst tillsammans med automatlåda?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag funderar på att köpa en Ford Focus kombi automat och undrar vilken bensinmotor som fungerar bäst tillsammans med automatlåda? 
Ni testade Ford Focus 1.5 Ecoboost 150 automat i nr 18/2018 och ni har ju en Focus 1.0 Ecoboost 125 automat i långtestet 2019. 
Räcker 1.0-motorn eller fungerar 1.5-motorn bättre med automatlåda? I testet skrev ni att automatlådan växlade lite ojämnt. Är det även så med er långtest-Focus 1.0 Ecoboost 125?
TG

Svar:
Jag tycker nog att 1.0-liters-motorn i Focus gör ett bra jobb i kombination med automatlådan. Men man ska vara medveten om att trots att det handlar om en vanlig, i och för sig modern, automat med momentomvandlare, är den programmerad för att hålla ned bränsleförbrukningen. I vissa lägen kan den därför växla något hårt och inte så mjukt som man kanske förväntar sig.
Jag körde Vi Bilägares Ford med 1.0-litersmotorn hem från vårt däcktest i Arvidsjaur i februari. Med en person och lätt last är långkörning inga problem. Möjligtvis känns en viss brist på effekt vid en snabb omkörning, men det är relativt, beroende på vad man förväntar sig. 
1.5-litersmotorn med automat har samma tendens och kan ibland växla aningen långsamt. Men jag tycker ändå att en kombi mår bra av lite mer styrka. Vår testbil ST-Line hade dessutom en mycket spänstig och ändå följsam hjulupphängning som jag uppskattade. 
Så på en kombi förordar jag 1,5-litersmotorn.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2019-06-11 08:43

Jag kör trecylindrig Octavia kombi med 115hk 1,0 tsi och 7 växlad dsg automat och det räcker alldeles ypperligt både i fart och acceleration och även med last och dessutom går den snålt.
Om man pratar den motorn tycker jag att man underskattar trecylindrigt.

Men jag tror som Erik skriver att om du alltid kör med full last eller ofta drar tung släp eller kanske husvagn då bör du välja 150hk motorn.
Men jag tycker att köparen skall låna hem bilarna ifråga och köra några timmar och utvärdera behovet riktigt utifrån sin körning och kanske jämföra fördatorerna på typ 10 mil likadan körning med farthållaren på.
Skillnaden visar sig nog mest vid en full bil vid en omkörning i ett antal extra sekunder.
Som sagt skit i tester och ut o prova och utvärdera efter det egna behovet och jag tror Ford motorerna blivit snålare sista året.

#2
2019-06-11 09:38

1-, eller 1,5-litersmotor? Frågan är svår att svara på, men det vet vi om några år. En annan fråga som berör saken; Kan en 1-litersmotor hålla lika bra och länge som en 2-liters utan turbo men med samma effekt och vridmoment? Minns Volvo 940 med 2,3 litersmotor som gav samma effekt som VW/Skoda 1-liters trepip idag. Den höll i evighet.

#3
2019-06-11 10:26

En Ford försäljare jag pratade med hade en kund som kört 80.000 mil med en 1l trepip.

#4
2019-06-11 11:26

Svenne60 och GRP, det finns alltid en och annan som känner till enstaka exemplar som gått hur långt som helst. Volvo har mycket riktigt tillverkat ett antal motorer som bara går och går - men det finns också en person på jobbet som genast då kontrar med saabar som gått 100000 mil. Även om sådana finns har historiskt sett Volvo och Mercedes gått längre än andra, generellt sett. Rimligen borde ännu - sett till exv Volvos VEA - lugnare körd T3 slitas mindre än en T8 som nyttjas maximalt.

#5
2019-06-11 13:33

80.000 mil med en 1l trepip! Är det en av de "moderna" trepiparna så kan det bara vara en kallstart på den, när den var ny. Sedan kar den nog körts kontinuerligt, för att hinna de milen.

#6
2019-06-11 13:45

Nja 80000 mil redan på en ford trepip!!
Låter som en lögn om man ska vara ärlig.

Facit på små turbo motorer lär vara många år bort och 20000 eller 40000 mil vet ingen.
Tror det handlar om dimensionering vid konstruktionen.
Det jag ser är att min 1,0 tsi varvar ca 1000 varv mindre än många 2 liters sugmotorer vid 110km/h vilket borde generera ett mindre slitage med 30% lägre varv och så vidare om allt är rätt dimensio erat.

#7
2019-06-11 17:53

Självklart ska man köpa största möjliga motor. De centilitrar man möjligen sparar på några tusen mils körning med en symaskin är en piss i Atlanten jämfört med värderaset. Jag skriver möjligen, då en liten motor får jobba hårdare och skillnaden i förbrukning jämfört med en större maskin sannolikt är försumbar. Dessutom är den lilla motorn surrigare och svagare, vilket saboterar långresorna.

#8
2019-06-11 18:38

Professorn
Värdeminskning, tänker du procent eller i faktiska kronor?
En bil med större motor kostar ju mer. Frågan är om tex V8:or inte rasar en hel del för första ägaren, numera särskilt pga den dyrare skatten.
Visst, en större motor kan ju ge mer i komfort men ekonomiskt vinner nästan alltid en mindre motor.

#9
2019-06-11 20:25

Om man inte har bättre koll än frågeställaren på vad man vill ha så undrar om det spelar någon roll överhuvudtaget?
Eller vill man hitta en ursäkt till "Någon annan sa att den var bra, inte mitt fel" sen när det passar?

#10
2019-06-11 20:26

Tycker att 1.5:an är underbar....förvånansvärt pigg för motorstorleken ....
Kör den lika snålt som min förra Mondeo 2.0 diesel...(Mondeon är större men ändå...)
Tror att dom kan gå långt men servicen bör man va noga med....för egen del kommer jag serva den oftare än 2år/3000mil vilket jag tycker är i längsta laget...

#11
2019-06-11 20:33

Herr professorn tillhör minoritetet som använder motorn tror jag.
8 av 10 kör ändå som fikusar fast dom har 199 hk och utnytjar maximalt 79 hk.
50 mil på E4 då inser man det.
Jag tycker man ska prova och ge det en ärlig chans istället för att lyssna på dom som inte vet.

#12
2019-06-11 21:13

mso 1000
Vet inte vilka du åsyftar men jag vet vad jag talar om eftersom jag äger en själv...

#13
2019-06-11 21:32

Här är det inte fråga om V8:or, utan om valet mellan en astmatisk enlitersmotor eller en hyggligt kraftfull 1,5-litersmaskin. Det mesta du betalar i merpris för en starkare motor får du tillbaka när du säljer den och skillnaden i förbrukning lär i realiteten vara försumbar. Men den som är diplomerad självplågare väljer ju alltid snålast tänkbara alternativ. Jag killgissar att du i bränsle tjänar max motsvarande en storhandling på Ica under 8 000 mil. Samtidigt har ju bilens värde rasat ner i källaren. Är den lilla besparingen värd besväret när motorn låter som om den ska skjuta ut sig genom huven när du kör i 130 på motorvägen?

#14
2019-06-11 21:32

Här är det inte fråga om V8:or, utan om valet mellan en astmatisk enlitersmotor eller en hyggligt kraftfull 1,5-litersmaskin. Det mesta du betalar i merpris för en starkare motor får du tillbaka när du säljer den och skillnaden i förbrukning lär i realiteten vara försumbar. Men den som är diplomerad självplågare väljer ju alltid snålast tänkbara alternativ. Jag killgissar att du i bränsle tjänar max motsvarande en storhandling på Ica under 8 000 mil. Samtidigt har ju bilens värde rasat ner i källaren. Är den lilla besparingen värd besväret när motorn låter som om den ska skjuta ut sig genom huven när du kör i 130 på motorvägen?

#15
2019-06-11 21:51

Professorn
Om du nu ska argumentera för det ekonomiska så bör du ju isåfall beakta helheten. Den större motorn som vi sa kostar lite mer, drar lite mer men även kostar mer i skatt, och i försäkring.
Säg att man sparar 1 dl per mil så ger det per år (3000 mil) ändå ca 5000 kr du kan lägga på annat. Spar du 2 dl så ger det 10000 osv.
Vad gäller värdeminskning så vill jag påstå att i procent är det ingen skillnad.
Så räknar man vad bilarna kostar totalt i drift per mil så kommer den snålare bilen att vinna.

#16
2019-06-12 01:05

Jag tror som sagt att man bör prova och utvärdera.
Om två år och kanske ett bensinpris på 19,49 tror jag vissa tänker efter.
Och vi pratar modern trepip typ 1,0tsi i en octavia och 0-100 på drygt 10 sekunder och ett motorvarv som ligger under 2000 varv i landsvägsfart och jag tror det är så på 125hk Ford trea också.
Alltså den är snabbare än en Volvo v90 d3 0-100.

Visst är en 1,5 liters motor på 150 hk snabb och bra men har alla verkligen behov av den?
Och har man inte behov 1,5an då blir 1,5an garanterat törstigare än en trepip.

12000:- mer i pris och kanske upp till en dl törstigare i vissa lägen och en dyrare skatt för att vinna 1 sekund i 0-100.
Och intressant är ju att Ford deklarerar över en halv dl eller mer högre förbrukning på samma motor och automat/manuell.

Ja jag säger bara att professor tvärnit är ute och cyklar i fablernas värld i sina astmatiska uttalanden.

#17
2019-06-12 06:35

Det enda svar frågeställaren ska lyssna på är "provkör båda två" endast han/hon kan avgöra vad som är rätt, finns inte viljan eller möjligheten att prova så kanske det inte har så stor betydelse. Men samtidigt är 1.5 ett säkrare kort om ingen ordentlig provkörning görs, blir dyrare, men risken att bli besviken är mindre.
Åter igen, prova båda ordentligt och strunta i vad andra tycker, det är ju du som ska leva med bilen.

#18
2019-06-12 08:35

mso 1000
1.5 liters motorn är också trepip...

#19
2019-06-12 08:41

Jag är starkt tveksam till att modellen med större motor har högre andrahandsvärde än snålvarianten. De som inte vill eller kan ta sig råd att köpa en ny bil vill nog även ha en snålare bil för att hålla ekonomin i styr. Påståenden att små motorer är surriga på landsväg tyder på erfarenhet av äldre bilar. Idag är det snarare så att bilarna är orkeslösa i motorvägsfart vilket delvis kompenseras av automatlådor som skyfflar i en annan växel när man gasar för en omkörning.

#20
2019-06-12 11:12

Axa, du missar en viktig grej: skillnaden i förbrukning mellan en astmatisk enlitersmotor och en något starkare 1,5-litersmaskin är mikroskopisk. En deciliter/mil är fantasier eller laboratoriesiffror, då den lilla trepipen kämpar för sitt liv mest hela tiden. Jag har läst ett antal tester där Fords minsta motorer slukar för sin storlek chockerande mängder bränsle. Och sedan försäkring ... tror du det skiljer tusentals kronor mellan motorerna? Båda är svärmorsmaskiner, vi snackar alltså växelpengar. Och i vilket fall, vad är det för fjantsummor sett till bilens enorma värderas? Du gläds åt att spara någon ynka centiliter/mil när du kör den trötta enlitersmotorn, samtidigt som värdefallet motsvarar att du skottar in hundralappar i en brännugn. Då kan man lika gärna välja en motor som inte gör varje omkörning till en skräckupplevelse och gör bilen mer lättsåld.

#21
2019-06-12 12:43

Professor, vadå kämpar för livet? Beror på hur tung bilen är. Vi pratar väl om ca 1,5 ton som skall drivas med minst 125 hästkrafter..tror inte på det du säger att en mindre motor inte skulle klara det. Skall man köra mycket släp hade jag valt mer cylindervolym, fler cylindrar annars inte.

#22
2019-06-12 13:32

Vargen, jag har kört enstaka bilar med trecylindriga enlitersmotorer och det är verkligen snikvarning. Landsvägen är ett enda lidande, omkörningar bör helst undvikas då de känns som en lek med döden. Och i stan kämpar den stackars symaskinen för att hänga med. Men är du så sjukt snål med bränslet att du väljer en vagn med enlitersmotor, för att i bästa fall tjäna några hundralappar vid pumpen på 8 000 mil, är kanske bussen ett bättre alternativ.

#23
2019-06-13 17:43

Tror att Herr Professor borde köra t ex VAGs TSI 1,0/115 i verkligheten och inte bara teoretiskt. Sen om man ofta drar släp är det en annan sak men för det mesta ser man bara en enda människa i bilarna och inget släp på kroken.

#24
2019-06-13 18:06

mso 1000
Hur kör man när man kör som ett "växtträd"?
Anser inte att jag bara använder 79 Hk av min bil iallafall!
Sen blir det behagligare och roligare körning med den större motorn(vilken inte är så värst stor...)sen har jag väldigt svårt att tro att enlitersvarianten skulle dra minst 1 dl mindre än min 1.5:a iallafall om man läser testerna....
Sen skattemässigt skiljer det knappt 200 :- om året mellan motorerna...(efter Malus...)

#25
2019-06-14 16:10

Mso100 och andra har ju redovisat sin förbrukningssiffror vid pump. Jag själv kör 1,5 från samma tillverkare och kan konstatera att det är ungefär 2 dl i skillnad.
Nu gillar jag dock starkt 1,5 och skulle förmodligen välja sådan igen även om det egentligen är mer ekonomiskt med trepipen.

#26
2019-06-14 18:37

Axa
Möjligen att det skiljer så inom vw-koncernern men har svårt att tro det skiljer så mycket mellan Fords trepipar(1.0 och 1.5).....om man går efter biltester gör det inte det...
Går på runt 0.67 i blandad körning med 19" hjul och automat utan snålkörning...
Hur som helst skulle jag ändå välja 1.5:an....

#27
2019-06-14 19:45

njo
Ja, det kan ju vara skillnad mellan tillverkarna och bilfrågan handlar faktiskt om Ford. Jag själv hade nog valt 1.5:an om Ford.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.