Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vilken budgetbil ska jag köpa?

Bilfrågan

”Vilken bil ska jag köpa som samtidigt är billig i drift men ändå relativt driftsäker och får kosta 15–25.000?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har på grund av ändrade förhållanden tyvärr inte längre råd med nuvarande bil, en Mercedes kombi E320 4Matic från 1999, som drar alldeles för mycket... Tror inte jag får mer än 15.000 för den. Vilken bil ska jag köpa som samtidigt är billig i drift men ändå relativt driftsäker och får kosta 15–25.000? Då ekonomin för lagningar också kommer att vara starkt begränsad vill jag känna mig någorlunda trygg. Och hunden kan sitta i baksätet i värsta fall.
Matts Eklund

Svar:
Det är ingen alldeles enkel situation. När man haft en bil länge så vet man vad man har, men man vet inte vad man får. Jag menar att du väl vet vilket skick din nuvarande bil är i. Men att köpa en äldre begagnad bil är lite av hasard. Jag gick in på www.blocket.se för att se hur marknaden ser ut för bilar i det prisspannet. Det finns en hel del, faktiskt. De flesta bilar i den prisklassen ligger omkring 20 000–25 000 mil. Men man hittar också många välkända långmilare, typ Volvo V70 och Saab som rullat 35 000–40 000 mil. Där når många komponenter gränsen för sin livslängd, beroende på kvalitet och skötsel. Å andra sidan kan en bil som gått många mil men fått rätt underhåll och där slitdelar bytts i tid ha långt kvar. Så det är inte bara körsträcka som avgör. Du måste främst gå på bilens skick och kolla hur den har underhållits. Har kamrem/kamkedja bytts, eventuell automatlådas olja bytts? Har serviceintervall följts? Jag skulle hålla mig till så enkla versioner som möjligt: basmotor, manuell växellåda, basutrustning och så långt som möjligt kolla skick. Försök sondera om senaste ägaren vårdat och skött bilen förståndigt. Men du behöver också lite tur! 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Vi Bilägare 2016/06 Konsument: bilköparskolan del 2

Tio steg till begfyndet I förra delen handlade det om att köpa ny bil. Nu har turen kommit till begagnade bilar. Här är de tio bästa råden för att lyckas med begaffären, vare sig du köper hos bilhandlaren eller privat.   Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 5 sidor

Kommentarer

#1
2018-11-23 08:07

Va? Betala 20' för en bil som gått 40' mil? Sämsta rådet idag. Kolla blocket en gång till. Jag sålde just en rostfri avensis kombi gen 1, 15' mil, med fungerande ac och 8 fina märkesdäck för 11' En bekväm bil som går att köra på 0,65 och som förmodligen aldrig går sönder. Det var ingen budstrid direkt, jag var glad att bli av med den.

#2
2018-11-23 09:44

Avensis generation 1 är ett bra tips. Vill man köpa en billig bil som är billig i drift är det bäst att se på en gammal men hyfsat lite körd bil, samt förstås ha koll på vilka modeller som är driftsäkra.

#3
2018-11-23 09:55

Eller en Corolla, bälte på hunden så behövs ingen bur.

#4
2018-11-23 10:32

" Jag skulle hålla mig till så enkla versioner som möjligt: basmotor, manuell växellåda, basutrustning"

Mycket vettigt råd. Ju mindre bling-bling desto mindre som kan gå sönder och desto färre problem och kostnader. Detta gäller även på nyare fordon. Ju mer som är i tillvalslistan (och inte insmetat i din bil för framtida vinstgivande reparationer) desto bättre.

.

#5
2018-11-23 10:37

Har varit med en bekant och kollat bilar i prisklassen 10-15.000
De flesta har varit rena vraken, endast några få har varit så pass hyfsade att man skulle kunna köpa dem trots en del småfel.
Man skall helst köpa dessa billiga bilar nybesiktigade och blir det en del fel på nästa besiktning så skrotar man bilen eller säljer som reservdelsbil och sedan letar man upp en ny billig nybesiktigad bil.

#6
2018-11-23 10:49

Toyota givetvis

#7
2018-11-23 11:14

Man får väldigt mycket bil om man väljer en VW Golf eller en Ford Focus.

#8
2018-11-23 11:57

Umm.. Du har inte råd med bilen för att den drar för mycket?
Hur mycket tror du att du ska tjäna på mellanskillnaden i bränsle mellan två bilar?
Några spänn milen?
Den "nya" bilen kommer ju inte gå på luft direkt...

Bilen fungerar väl?
Att investera i en annan "bättre begagnad" bil kan klart resultera i större kostnader än ett par spänn milen ifall du har otur.

#9
2018-11-23 11:57

Valfri Toyota modell,gärna med väl ifylld servicebok, sedan kan man köra många mil utan problem.

#10
2018-11-23 12:10

Det kan väl hända att det finns bilar som går bra i den prisklassen men man bör också titta på hur mycket det kostar att reparera och utföra olika rimligt tänkbara arbeten, för om man är beroende av att den fungerar utan problem därför att den är krånglig och därmed dyr att utföra arbeten på, så är det att sätta sig i en riskabel position.

Även normalt hållbara bilar KAN det bli fel på och att kalkylera med att det inte händer är inte så klokt.
Så den bör vara BÅDE rätt felfri OCH inte komplicerad och dyr att fixa OM något händer.

Och som vanligt, ju populärare bil desto sämre skick eftersom det driver upp priset även på slitna exemplar.

#11
2018-11-23 12:17

Undvik Toyota. Begagnat priserna är mycket höga pga köpstarka pensionärer som tror de är bättre än andra bilar.

#12
2018-11-23 13:12

Köp en SUV eller Volvo XC....har hört att det skall vara mycket bra.

#13
2018-11-23 15:08

Håller med Milkylainen, jan bli en riktigt dålig affär.
Skulle jag köpa bil i den prisklassen hade jag nog kollat Saab.
Men skicket på objektet är viktigare än märket.

#14
2018-11-24 00:31

En Toyota med den magiska rostfria plåten kan rekommenderas.

#15
2018-11-24 11:31

Nissan Note - bekväm, rymlig, driftsäker, lättkörd och - väldigt billig i drift (Allt naturligtvis i förhållande till biltyp och pengar)

#16
2018-11-24 18:42

Kolla på en Opel Astra. Den är betydligt bättre än ryktet om Opel, men välj en modell från 2000 eller senare, de tidigare från 90-talet var lite för lätt komposterbara.
Man kan få en riktigt bra bil som inte gått så långt.

#17
2018-11-24 20:46

Ju mindre, enklare och vanligare bil desto billigare brukar man rulla.
Kan man klara sig och står ut med något i Lupo-klass som är billigt nog att bara kräva trafikförsäkring så kan man rulla ruskigt ekonomiskt.
Inte bara skatt och försäkring är billigt på en sådan, service och framförallt däck är otroligt mycket billigare till en så liten bil jämfört med en större Svensson-kombi.
Har den som ställde frågan behov av en stor bil däremot skulle nog rådet vara att rulla vidare med befintlig vagn tills kostnaden att få den genom besiktningens nålsöga blir orimligt hög.

#18
2018-11-25 21:25

Vill ogärna vara den som kommer med förslaget, men Astra är förmodligen det bättre köpet i jämförelse med alla övriga alternativ, 25 000 ger en 2005-2007 som gått mellan 9000-16 000 mil, skicket brukar vara i det närmaste det samma oavsett miltal, modellen åldras inte nämnvärt, strålkastarglasen kan vara lite matta på några 2004 och någon enstaka 2005, och en punkt för rost finns, en skarv mellan skärm och tröskel framför framdörren, sämre tvättade 2004-05 kan ha något där, men det är det enda som finns på modellen och det ser ut att gå relativt långsamt.

Byte kamaxelrem är den största kostnaden, skall göras mellan 10 000-15 000 mil beroende på motorversion.
Inga speciella fel finns, bara vanliga ströfel som kan hända, men det är mindre vanligt, en jämförelsevis lätt modell att skruva på, byggd för att vara relativt enkel att plocka isär och därmed inga stora arbetsräkningar.

Allmänt hög krocksäkerhet och vanligtvis aktiva nackstöd av Saabmodell.
Dessutom mycket bra komfort och kombimodeller är relativt vanliga.
Borde nog fungera som ersättare för en sådan Mercedes utan att kännas som något påtagligt nerköp.

#19
2018-11-26 12:36

Dacia Sandero om den är stor nog. Du kan få en 2009-2011 för 25.000 kr med en mätarställning på 6-10.000 mil. Skatt ca 800 kr och mycket gör det själv-vänlig. Kolla bara att kamremmen är bytt. Tillförlitligheten och rostskyddet är mycket bättre än många tror och värdeminskningen de kommande åren mycket låg.

#20
2018-11-26 20:26

Bil i denna prisklass, och med dessa önskemål.
Strunta i fabrikat och modell.
Inrikta dig på ägaren.
Leta efter en äldre ägare som köpt bilen ny och inte använt bilen som vardagsredskap.
Utan någon som använt bilen sparsamt, som har garage. Är pedant och underhåller själv och har kunskap, eller lämnar in till verkstad varje år trotts att bilen inte körts mer än tex 400mil.
Tvättar bilen varje gång den gått i salt eller ännu hellre låter bli att köra i saltsoppan.

Dessa ägare ska du träffa på när de antingen blir för gamla för att köra, eller när de få för sig att köpa en ny bil för den gamla har blivit för gammal och handlaren gett ett skambud för inbyte.
Med denna kategori ägare får du mycket för pengarna, annars är det mest skit i denna prisklass.
Inte helt enkla att hitta men guldkornen har aldrig varit enkla för då skulle alla haft.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.