Bild
Nästa artikel
Biogas kan vara ett alternativ för den miljömedvetne.

Bilfrågan: Vilken bil ska jag välja?

Bilfrågan

”Vad ska jag, som privatbilist, som måste betala ur privat ficka, välja för teknik om jag inte kan eller vill lägga ner upp mot en miljon kronor på en elbil?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag går i bilbytartankar och vill bidra till en bättre miljö. Vilken drivteknik passar bäst; bensin, diesel, elhybrid, eller gas? Vad ska jag, som privatbilist, som måste betala ur privat ficka, välja för teknik om jag inte kan eller vill lägga ner upp mot en miljon kronor på en elbil?
Jag bor i en mellansvensk småstad. Jag bor så att jag ytterst sällan behöver använda bilen för ärenden i staden. Min bilkörning sker istället huvudsakligen på landsväg till omkringliggande städer, vilket innebär 10–20 mils resa. Drivtekniken i min nuvarande bil är en Euro 5-godkänd dieselmotor av 2012 års modell med en drivmedelsåtgång av 0,5 Jag kör cirka 1 500 mil om året.
De flesta el- eller elhybrider jag läser om tycks klara upp mot 30 km innan batteriet måste laddas. I mitt fall innebär att jag inte ens kommit halvvägs till mitt resmål. Elbilar som klarar långa sträckor 40–60 mil utan laddning kostar en förmögenhet och är inte att tänka på. Är det gas som gäller och finns det gas i hela landet? 

Svar:
Biogas är absolut ett alternativ att ta på allvar. Biogas reducerar utsläppen av fossil koldioxid med upp mot 80 procent jämfört med bensin utan att drabbas av dieselns problem med kväveoxider eller partiklar.
Gasbilarna har dessutom en bensintank så tar gasen slut är det bara att köra vidare till nästa mack.
Eftersom du uppenbarligen inte kör i närmaste tätort men däremot till andra städer, kan du om några år kanske få problem. Euro 5-bilar får då inte får köra i miljözon klass 2, vilka du kanske kommer att stöta på. Då krävs en renare bensin- eller dieseldriven bil, den senare ska förstås ha AdBlue och SCR-katalysator. 
Ett alternativ är att byta upp dig till en begagnad bil som uppfyller Euro 6. Då slipper du den högre skatten i tre år, som drabbar nya bilar. En poäng är att kunna köra på ett miljöbränsle, som exempelvis HVO100.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2018-07-09 07:11

Det bästa för miljön är ändå, till syvende och sist, att du behåller din nuvarande bil och vårdar den ömt. Att köpa en ny bil kostar väldigt mycket (inte bara för miljön utan även för dig) så investera en bråkdel av den summan i en rostskyddsbehandling.

Somriga hälsningar!

.

#2
2018-07-09 08:29

Behåll bilen några år till om du inte har problem med den och då kommer många fabrikat att ha modern snål teknik i sina bilar.

#3
2018-07-09 08:58

En PSA-diesel och kör på HVO100.

#4
2018-07-09 09:10

Om man inte kör bil varje dag och bara får ihop 1500 mil per år måste det mest ekonomiska vara att hyra en bil vid varje tillfälle. Då kan man dessutom hyra en bil för just den resa man ska göra. Varför ska man ha en klump som bara står och tickar pengar när man inte måste?
Frågeställningen indikerar att personen inte har ett bilintresse som ställer till det för då måste man ta hänsyn till tycke och smak.

#5
2018-07-09 09:14

Det händer mycket nu, och de kommande åren -behåll bilen och avvakta en liten stund så får du betydligt mer att välja på.
ps. meningslöst att byta till Euro6 då inget pekar på att de är renare än Euro5 i verklig trafik, bara mer fuskade... Gasdrift = problem och kort livslängd, vilket fördyrar i onödan.

#6
2018-07-09 09:33

Gasdrift är det absolut bästa sett till miljöbelastning.
Att det skulle ge kort livslängd är en myt, men det kan bli en fördyring genom en obligatorisk kontroll av gasflaskorna.
Men med det körmönster som Fs har så håller jag med tidigare förslag om att behålla nuvarande bil även om den har hög skatt..
En Euro 5-diesel är ganska kall på marknaden och det är svårt att sälja den och köpa en bil med lägre skatt till ett bra mellanpris.
Här har det visat sig att ägare av Biopowerbilar, gas/bensin eller etanol/bensin, oftast har en avsevärt lägre skatt än rena bensin eller dieselbilar.

#7
2018-07-09 09:35

Fast 1500 mil är ju inte direkt "bara" i årlig körsträcka - tänk på att svenska bilar i snitt går runt 1200 mil/år. Så att hyra bil vid varje tillfälle är knappast det svar frågeställaren önskar. Hur många här skulle acceptera den lösningen ? De flesta av oss är säkert beredda att betala lite för bekvämligheten att ha en bil direkt tillgänglig.
Däremot så är det väl tveksamt om en diesel är det bästa valet med 1500 mils årlig körsträcka men det beror ju i mångt och mycket på vilken motortyp man gillar bäst själv.
Sen saknas ju en hel del uppgifter runt behovet - bl a storleksbehovet på bilen - vilket gör det svårt att ge mera konkreta tips.

#8
2018-07-09 09:57

Varför inte en elbil redan idag? En ny Leaf hamnar på ca 300 papp efter subventionen. Då klarar den nog utan större problem körmönster som anges i frågan. Nu händer det mycket inom bilbranschen, jag hade övervägt att leasa en ny mindre bil i Golf klassen med låga utsläpp alternativt behållit bilen några år till. Att köpare nyare diesel känns inte så lockande, då det visar sig att även Euro 6 bilarna släpper ut mer än förväntat. Här är mer samvetet som ställs på spel, att tro man är miljömedveten fast man inte är det eller att inse fakta och istället minska ned utsläppen så mycket som möjligt. Därför går diesel och elhybrid bort, och kvar står bensin mot gas. Problemet med gas är infrastruktur och problemet med att det är svårt att hantera och inspektioner måste ske på behållare mm. Kvar blir då ren elbil eller mindre bensin driven bil...därför blir det svårt eftersom utbudet med elbilar är begränsat.

#9
2018-07-09 10:24

Frågeställaren verkar blanda ihop laddhybrid/elhybrid, för mig var elhybrid bästa alternativet, inget laddbehov, ingen räckviddsbegränsning, knappt ingen skatt, låg förbrukning och lägre utsläpp speciellt i städer

#10
2018-07-09 11:01

Klarsynt: Norröver går det ju lätt att tanka 100% HVO eller syntetiskt godkänd EN590 diesel ifall man vill värna extra om miljön. Som du säger, tror nog personen kan göra mycket med sin gamla bil. en MY12:a är ju inte så gammal och på 1500 mil om året är det ju nästan bortkastat att byta bil.

#11
2018-07-09 12:44

Finner man ingen fördel med elhybrid ja då är det Biogas som skulle kunna passa i det här fallet.
Jag själv ser i praktiken varken en besparing eller ett högre miljövärde med biogas.
Satt förbrukning och faktisk förbrukning skiljer sig även här och som ett exempel att forskningsresultat pekar på att biogasbussarna inte har någon klimatnytta alls. Det räcker med att det släpps ut 30 gram metan per körd kilometer för att en biogasbuss ska vara sämre än en dieselbuss ur klimatsynpunkt, och i många fall är utsläppen genom avgasröret betydligt större än så. Till detta kommer metanutsläpp från produktionen av biogas och från tankning.

#13
2018-07-09 13:07

@ milkylainen

Visst är det så. HVO borde miljöklassas så vi får lite fart på godkännandena därav. Om kunderna får rätt incitament så kommer de att efterfråga det och det blir i sin tur ett incitament för tillverkarna att testa och godkänna.

Ta bort miljöklassningen för laddhybrider och ge den istället till HVO, vet jag.

.

#14
2018-07-09 14:29

Håller med Simon no 1 #9. Har liknande körmönster och laddhybrid går bort. Elhybrid passar bäst.

#15
2018-07-09 14:33

Givet de förutsättningar som gavs om 1500 mil per år och ett rent miljösamvete så gör man bäst i att behålla sin gamla bil. Att producera en ny elbil innebär en stor miljöbelastning.

Så använd den befintliga dieseln och njut av den låga förbrukningen. Spara sedan pengarna som den nya bilen hade kostat och använd dem till något annat.

MVH AL

#16
2018-07-09 15:18

Om man ska byta så ska man ju naturligtvis välja en Toyota/Lexus elhybrid, som har kunnandet på området. Diesel har för höga Nox utsläpp har vi sett, även i Euro6, hybrider har betydligt lägre skadliga utsläpp än vanliga bensin/dieselbilar. Som vi sagt jämnt här för upplysningens skull.

https://www.nyteknik.se/miljo/nya-dieselbilarna-stora-miljobovar-6922601

#17
2018-07-09 15:34

@milkylainen
Håller med dig till fullo och av den anledningen skriver jag mycket sällan här numera. Duccedriver verkar också ha gett upp och slutat här, vilket är tråkigt då han hade mycket vettiga svar på många frågor kring bilägandet.

Hyra bil vid körning på 1500 mil per år ser jag inte som någon bra lösning. Kör inte själv så mycket och att ägna mig åt att hyra bil till varje tillfälle jag behöver bilen hade blivit för dyrt. Behöver bilen i stort sett varje dag fast jag inte kör några längre sträckor.

#18
2018-07-09 17:47

Kommer dom nya bilarna, från nu och framåt, skilja sig mycket från hur bilarna har sett ut de senaste 10-15 åren? Eller kommer bilarna som vanligt att fortsätta att jäsa och bli snabbare men nu bara mycket dyrare att köpa och äga? Eller står vi inför ett rejält trendskifte just nu? Bilarna skulle i min värld gärna få downsiza och bli effektsvagare. Hur tung är medelbilen på svenska vägar idag? Hur kraftfull är medelbilen idag i sverige? Hur skiljer sig dagens medelbil mot den på 70 och 80-talet?

#19
2018-07-09 18:04

Huvudsaklig körning 10-20 mil till omkringliggande städer.

Ts bör fundera riktigt vad han har för behov och jag ser det som ytterst tveksamt att lägga upp 30-100 tusen extra på en hybrid vid det körmänstret.
Det finns i dag snåla bensin treor som går lika billigt som den diesel han har i dag och som går lika snålt som en dyrare hybrid.
Mitt råd.
Testa lite nya bilar och bilda sig en uppfattning mot färdatorn och sin egen körning.
Har han hitta nåt vettigt så låna hem över natten och utvärdera riktigt.

#20
2018-07-09 18:33

Om 5 år kommer det att finnas en uppsjö av billiga/bra elbilar. Köp en bensinbil - 3-cyl, 100hk, under 0.5 l/mil, för att övervintra.
Undvik biogas- tillverkningen fungerar inte - "mackarna" fuskar med naturgas. GBG stad skrotade nyligen en miljardanläggning.

#21
2018-07-09 19:15

Låter som personen redan har rätt bil för den körningen.

För huvudsakligen landsvägskörning, glöm el- och hybridbilar.

Gasbilar = problembilar. Mycket tekniska problem och mycket fel på bilar som kan köras på både gas och bensin (så kallade flexifuel).

I landsvägsfart och konstantfart varken hörs eller känns skillnad på Diesel och bensin, åtminstone inte i premiumsegementet. Hur det är med billigare bilar vet jag inte. Har förbrukningen någon betydelse, så köp Diesel. Tomgångsegenskaperna har historiskt varit mycket bättre på bensinmotorer än på Dieslar, men det håller på att förändras. Åtminstone Audis 2.0 TDI är helt vibrationsfri på tomgång. Dieselns högre moment är också trevligt när man trycker på gasen.

Om man inte ska in och köra i Göteborg, Stockholm eller Malmö efter 2020 så har det ingen betydelse om man har Eu6 eller Eu5 (eller något ännu äldre).

Är man angelägen om att värna om miljön, så har man bilen hela dess tekniska livslängd, och det är betydligt mer än 9000 mil. Köpa ny bil ofta är väldigt dåligt för miljön, oavsett drivmedel.

Just nu har politikerna hakat på elbilstrenden, men politikerna byter fot rätt ofta. Så det drivmedel som är politiskt korrekt idag är en mijlöbov om 5 år.

På elbilssidan händer det mycket utvecklings och prismässigt, så om c:a 5 år kanske prisnivån är mer rimlig och räckvidden längre.

Jag skulle rekommendera att vänta några år med bilbytet. Om det är angeläget att byta nu, så rekommenderar jag Diesel.

#22
2018-07-09 20:09

Dieselbilarna håller på att dö ut - i likhet med vad etanolbilarna gjorde för några år sedan. 6 år gammal bil börjar få krämpor - frågeställaren har uppenbarligen råd att köpa komfort och säkerhet, som en nyare bil innebär.

Två av dom mest prisvärda bilarna är Hyundai och Skoda.

#23
2018-07-09 20:46

Jag skrev inte att alla som kör mindre än 1500 mil skulle klara sig billigare undan med hyrbil, men om man inte kör till vardags kan det vara ett alternativ.

Jag tror att bilägande som vi är vana är på väg att försvinna. Varför binda kapital i sånt som bara tappar i värde?

#24
2018-07-09 22:27

Fordonsgas/ CNG, som i Sverige oftast består mestadels av biogas är ett utmärkt drivmedel både vad gäller miljö, klimat (biogas ger 90 % mindre utsläpp av fossilt koldioxid) och ekonomi (billigare än bensin). Jag har själv kört och använt flera olika gasbilar och det har fungerat utmärkt och jag kan helt klart rekommendera frågeställaren en gasbil.

I flera av inläggen ovan finns flera felaktiga negativa uttalande om fordonsgas, så leta gärna vidare efter pålitligare källor.

#25
2018-07-10 07:54

Behåll nuvarande och tanka HVO100 - Win-Win för alla

#26
2018-07-10 09:00

A.L
En bil produceras i syfte att användas, så hur ser livstidscykeln ut för en elbil kontra en fossildito?

#27
2018-07-10 09:26

Gaspumpar finns det ganska få av i vårt land. Kolla upp det först innan du väljer en gas-bil. Sen kan man ju fundera över politikers idiotförslag och uttalanden som utropas i tid och otid och skapar många negativa reaktioner/konsekvenser. Inte minst vad gäller vanligt folks ekonomi. Det bästa för miljön är INTE att byta ut sin gamla bil mot en ny/nyare. Men om man nu absolut behöver byta bil så är valet inte lätt. Utifrån den beskrivning du ger av hur du använder bilen skulle jag föreslå en PlugIn-hybrid. Då blir du inte stående när elen tar slut. Du kan ladda den hemma eller där laddstationer finns. Du sänker din förbrukning av fossilt bränsle och minskar dina utsläpp på sikt. Och det finns en hel del modeller som kostar en bra bit under 500,000 att välja på. Det hade funnits ännu fler att välja på till ännu bättre priser om inte handlarna valt att skeppa dem utomlands så fort dom får in en begagnad, men det är en annan historia som politikerna också skapat =)

#28
2018-07-10 11:33

En miljöklassad bensinbil med låg förbrukning är ett ganska bra köp idag om man är ok med en motor med omkring 100 hästar.

#29
2018-07-10 12:22

StarClass
Ett nog så viktigt, vare sig av motorpressen eller politikerna, uppmärksammat problem.
Leasingföretagen(bankerna) plockar ut miljöbilspremien, hyr ut bilen två-tre år och säljer den sedan till utlandet.
Den skattesubventionerade premien som var menad att bidra till en bättre trafikmiljö inom landet har därigenom förfelat sitt syfte.
Bidrar också till ett mindre utbud och högre priser på den inhemska beg.marknaden

#30
2018-07-10 15:27

Lasse J.

Frågan är om det är motiverat att byta ut en fullt fungerande och snål bil mot en ny eldriven? Jag tycker inte det, i alla fall inte av miljöskäl.

Sedan är det sant att LCA innehåller många moment och avvägningar som medför att man kan komma fram till olika resultat. Och där finns det olika sätt att se på saken.

Men utgår vi från nuläget - vilket är fallet i fråganska ovan - är en elbil en riktig lortgris i själva produktionsfasen. Och då skall den givetvis inte byggas och allra minst av miljöskäl.

Men det går fort nu. Inom några år är jag ganska säker på att det finns nya lösningar som är miljömässigt bättre anpassade än dagens situation. Elbilen är ju relativt ny utifrån ett massproduktionsperspektiv.

MVH AL

#31
2018-07-10 15:44

@ AL - frågan är ju den dagen man bestämt sig för att byta bil vad som är bäst. En elbil sparar med den svenska elmixen under sin livscykel ca 80% CO2-utsläpp jämfört med en bil som drivs med fossila drivmedel. Dessutom otroligt mycket bekvämare bilägande. Så det är klart man ska välja elbil om det går!

Problemet är ju att tillverkarna grovt underskattat efterfrågan - just nu kan man ju i princip inte få tag på en ny elbil utan får räkna med att vänta. Nya Hyundai Kona electric t ex med 480 km räckvidd (enl nya WLTP) och lågt pris (325000 i Norge) är ju slutsåld redan innan den kommit ut - åtminstone till nästa år, troligen längre. Bäst gör man i att vänta ett till två år, sen köpa elbil. Man får ju också räkna med rejält värdetapp på bensin- och dieselbilar närmsta åren. Köpa ny sån idag blir en riktigt riktigt dålig affär när det blir dags att byta om 4-5 år.

#32
2018-07-10 16:10

Diesel är det överlägset bästa både ur hälso- och miljösynpunkt.

#33
2018-07-10 17:33

Tveksamt om en privatperson ska köpa en fabriksny bil just nu. Dels har politikerna inte bestämt vad som ska gälla i framtiden riktigt. Och dels står bilindustrin inför ett jättelikt teknikskifte. Närmsta 3 åren kommer det ut massor av nya "miljövänliga" modeller. Risken är att vad man än köper idag framstår som ålderdomligt ganska snabbt.

#34
2018-07-10 18:39

Tvärnit, du har nog missat något när du skriver att gasdrivna bilar släpper ut metan, det är ju det som är drivmedlet!
Det är som att påstå att en bensindriven bil släpper ut bensin!
Naturligtvis kan det ske, men då är bilen felaktig.
En gasdriven bil, vare sig det gäller biogas eller naturgas, släpper CO2+H2O plus en del annat skräp, men det skräpet är av betydligt mindre mängd än det från bensin eller dieseldrivna bilar.

#35
2018-07-10 18:50

A.L
För att spara kraft och utrymme hänvisar jag till #31.
I det aktuella fallet, behåll bilen!
Miljökostnaden vid tillverkningen är hög, så ju längre vi kan hålla liv i objektet, desto bättre.

#36
2018-07-10 19:20

Vill du köpa en ny elbil så får du inkl skattreduceringen en ny E-golf för ca 300.000:-. Långt ifrån 1 miljon. Dessutom är det renast. Det finns fler elbilar som inte ens når en halv miljon som är nya. Har du ont om pengar bör du absolut inte köpa en gammal bil som släpper ut hur mycket som helst, då kan jag rekommendera privatleasing där summan med garantier/service och fordonssumma ej överstiger 3000:- i månaden. Har du ej råd med detta så är det komunaltrafik som är rätt för dig.

#37
2018-07-10 21:41

Raywave. Ja det där går att beräkna på lite olika sätt. Elmarknaden är som bekant ganska komplex -och elproduktionen innehåller både smutsig som väldigt smutsig el. Så frågan är vad man skall fokusera sig på? Det finns som bekant mer än koldioxid att beakta.

Sedan återstår det fortfarande många problem i produktionen som i nuläget inte är lösta. Jag säger inte att dessa bekymmer kommer att vara bestående. Men jag säger att de i skrivande stund inte är lösta.

Därför är jag inte helt övertygad om att elbilen generellt sett är optimal. Den må vara bra i en del miljöer - och då utifrån ett lokalt folkhälsoperspektiv. Men den behört inte vara bäst totalt sett för den sakens skull.

MVH AL

#38
2018-07-10 22:03

@ AL - den svenska elproduktionen, som är det intressanta i det här fallet, är väldigt "ren", dvs den är fossilfri till ca 97% och baseras som bekant på en stor del vattenkraft. Visst har även vattenkraft en lokalt neg inverkan på miljön i vattendragen, men v g växthuseffekten är den ju väldigt bra. Siffran som jag nämnde är baserad på en studie där man räknat på livstidsutsläpp elbilar vs fossildrivna bilar med olika mix i elproduktionen och även i europas "smutsigaste" land Polen räknade elbilen hem en 25%-ig vinst i CO2 utsläpp jmfr med fossildrivna fordon.

#39
2018-07-10 22:20

Biogas är inte fel att välja. Vi har flera på jobbet och de har inte krånglat mer än våra andra bilar. Jag skulle annars föreslå en BMW I3 REX. Du får 15-25 mil på elen (beroende på väder o hur du kör) och sedan ytterligare 10-12 mil på bensin. Troligen kan du ladda på resan och även köra på el hem igen. Har kört I3 BEV nu i två år och är helnöjd. Har beställt en REX nu eftersom behovet har ändrats. Vänta annars drygt ett år så kommer flera modeller med 30+ elmil för under 500kkr.
Argumentet att behålla bilen för att spara på miljön funkar bara om du väljer att skrota din gamla fungerande. Jag skulle tro att de flesta som byter en 3-8 år gammal bil väljer att sälja den till någon som kör den vidare, annars måste ju hen köpa en ny om det inte fanns begagnat att köpa...

#41
2018-07-11 07:27

Raywave; Ja det är inte orimligt att en elbil får en lägre energiåtgång givet ett visst antal körda mil. Elmotorn är ju betydligt effektivare och får man bara fram elen utan allt för stora insatser känns dina siffror fullt rimliga.

Men det hjälper inte så länge själva produktionen av fordonet är lortig. Och där är forskningsresultaten dessutom ganska motstridiga. Så det behövs nya bättre produktionstekniska lösningar för att elbilen skall kunna uppfattas som framtidens lösning.

Därför är det fortfarande miljömässigt kontraproduktivt att ersätta en fullt fungerande bil med en ny elektrifierad. Det valet ändrar egentligen ingenting, snarare tvärtom.

MVH AL

#42
2018-07-11 07:34

saabnisse #34. Nej jag har nog inte missat något då det sägs att 60% av jordens utsläpp av metan beror på mänsklig aktivitet, främst läckage från olje- och gasutvinning, gasdistribution, gruvor, asfalt och soptippar. Under de senaste 200 åren har halten av metan i atmosfären fördubblats, från 0,8 till 1,7 miljondelar av volymen. Detta anses vara en bidragande orsak till en förstärkt växthuseffekt.

#43
2018-07-11 07:53

A.L
"Produktionen av fordonet lortig...."
All produktion har konsekvenser. Är det så att du lite okritiskt tagit till dig Sv Miljöinstitutets "utredning" avseende elbilar.
Den slukades av slask- och sensationspressen i en munsbit. "Elbilar skitar ner mer än fossilbilar".
Begriper även en lekman att den är delvis gravt missvisande.
Den är för det första ingen forskningsstudie utan en littraturdito. Man har sammanställt uppgifter som i vissa fall är passe´, samt bortsett från för fossilfordon belastande fakta.
Detsamma gäller förutsatt energiproduktion där en orimligt hög fossildel hävdas.
Ser gärna ett förtydligande av begreppet "lortig produktion".

#44
2018-07-11 08:03

Tvärnit, vad är väl då bättre än att försöka ta tillvara den metangas som bildas och förhindra att den kan påverka klimatet?
Vid förbränning av metangas bildas huvudsakligen koldioxid, vatten och kväveoxider.

#45
2018-07-11 09:34

John 2008. Det är väl så i praktiken att vi utvinner och nyttjar metangas och därav så frigörs mer metangas mot vad som är naturligt.

#46
2018-07-11 10:02

Tvärnit, i #11 skrev du "det släpps ut 30 gram metan per körd kilometer för att en biogasbuss"!
Jo, du har missat något, det är precis som John skriver i #44,
Ju mer naturgas vi kan ta tillvara på ju bättre atmosfär får vi!

#47
2018-07-11 11:18

Den mänskliga aktivitet som orsakar störst metanutsläpp lär vara utvinning av fossila bränslen, kol, olja och naturgas.

#48
2018-07-11 11:44

Lasse J: När jag skriver lortig så avser jag utvinningen av diverse ädelmetaller som krävs för både batteridrift som allehanda elektronik som moderna bilar - och elbilar i synnerhet - är försedda med. Det innebär att jag inte bara tittar på koldioxid utan även andra mer konkreta problem. Forskningen om detta är ganska mångsidig men också förhållandevis spretig - ofta på grund av olika angreppssätt och antaganden i modelleringsfasen. Bra läsning inom området är inte bara IVL utan också KTH och Chalmers tekniska högskola, alternativt MIT. Det finns faktiskt en hel del att läsa in sig på.

Angående LCA rekommenderar jag Chalmersforskaren Anders Nordelöfs publikationer inom området. Se gärna hans kritik mot både metodik som modellering i forskningsansatsen men också hans synpunkter på komponenttillverkningen - som faktiskt ofta glöms bort i den miljömässiga definitionen.

MVH AL

#49
2018-07-11 12:44

När tundran tinar i Ryssland, så skall ni få se på mycket metangas.. i så stora mängder att det kan utplåna mänskligheten. Jag är inte så rädd för varmare klimat, utan det faktum att det sätter igång andra processer som gör att allt eskalerar och planeten blir obeboelig för lång tid framöver. Polerna, ekosystem som jordens regnskogar osv kan gå under pga global uppvärmning. Växter och djur går under för att de inte anpassa sig till de nya förutsättningarna med högre och i vissa fall lägre temperaturer osv. Då sitter människan i en SUV och håller sin fåniga iPhone i handen och undrar vad som hände...

#50
2018-07-11 13:22

A.L
Med risk att låta som ett tjatigt eko av mig själv. Tillgängliga uppgifter hävdar att den stora mängden ädelmetaller som nyttjas går till batterier för datorer, telefoner och annan hemelektronik. Dessa batterier kommer gissningsvis att hamna utanför återbrukscykeln i betydligt större utsträckning än batterier till elbilar. Har inte fantasi nog att tänka mig ett batteripack till elbil se "deponi" som sin slutstation.
Batteriutvecklingen går dessutom framåt, så när dom stora volymerna blir aktuella ser vi förhoppningsvis en alternativ batteriteknik på marknaden.
Angående "vetenskapliga publikationer" är det väl tyvärr inte ovanligt att man, speciellt om det är ett beställningsverk, inte förnekar, men "glömmer" att presentera vissa fakta.

#51
2018-07-11 13:45

Lasse J. Det gäller att hålla huvudet kallt och undvika normativa åsikter i en debatt om miljö. Här är en intressant analys;

https://www.chalmers.se/sv/institutioner/tme/nyheter/Sidor/Elbilen-görs-mer-miljövänlig-med-hjälp-av-livscykelanalys.aspx

"Men det är också viktigt att inse att tillverkningen av komponenter kommer uppta en allt större andel av elbilens miljöpåverkan ju längre fram i utvecklingen vi kommer, speciellt med ett bredare perspektiv än bara växthusgaser. Det finns en stor miljöutmaning i råvaruutvinningen av metaller, och det ställer stora krav på leverantörskedjan, säger han."

 

#52
2018-07-11 14:11

Det står inget i frågan om varför det ska bytas bil? Som sagt så är det nog svårt att räkna hem miljömässigt att köpa en ny, särskilt som nuvarande fortf är hyfsat ny. Men det är helt klart en djungel med vad som driver bilen, förr i tiden fanns ju i princip bara bensin och på senare år har diesel blivit vanligt. Men jag tror att vi får vänja oss vid att det finns många olika drivmedel/tekniker, och alltså inte att det kommer en teknik som ersätter nuvarande. Med det menar jag, ingen idé att "vänta" på att det ska vara lättare att välja om några år. Om du måste byta bil, så köp något som går att köra utan fossilbränsle.

#53
2018-07-11 16:14

Väldigt många ger rådet att frågeställaren ska behålla bilen. Men det var ju inte frågan. Han vill byta o vill ha råd om vad han ska köpa istället. Skälet till varför hen vill byta vet vi inte, men det kan vara många orsaker, så därför känns rådet att behålla bilen tråkigt. Kanske har bilen börjat krångla, eller är nära passera gränsen för maskinskadeförsäkringen, så hen vill byta upp sig för att slippa dyra problem framöver. En bil man byter in köps ju dessutom av någon annan, som inte har råd köpa en ny bil. I slutet av kedjan skrotas kanske en gammal uttjänt bil. Det är ju inte heller givet att frågeställaren avser att köpa en helt ny bil. Kanske köper hen en bättre begagnad. Frågan är vilket bränsle ska hen välja? En snål bensin, dieselbil eller kanske hybrid om det passar behoven säger jag. Lär funka o vara eftertraktad många år till för alla som inte bor eller ofta åker i någon av våra 3 största storstäders centrum.

#54
2018-07-11 19:03

en toyota auris hybrid . Den er i dag i Danmark kåret til bedste stationcar af alle. bilpriser dk..

#55
2018-07-11 21:19

+1 på Rutgers inlägg !

#56
2018-07-11 22:09

Jörgen om det är en stationcar (combi) frågeställaren behöver då tycker jag han skall testa en octavia bensin 1,0 tsi samtidigt som han provar auris hybrid då octavian går lika snålt men stabilare och han får mer bil att använda på alla sätt till ett lägre pris.

#57
2018-07-11 23:26

Fast frågeställaren specificerar ju att han "går i bilbytartankar och vill bidra till en bättre miljö".

Det är denna motsägelse som många reagerar på eftersom man inte bidrar till en bättre miljö genom att öka sin konsumtion och allra minst genom att byta till en elbil istället för att behålla den gamla fullt fungerande dieseln..

MVH AL

#58
2018-07-12 08:31

Beträffande elbilar: Kommer svenska elpriserna att öka pga ökad efterfrågan på el? Totala elförbrukningen i elbilar och laddhybrider är väl ännu inte stor, men då den framöver ökar (ev. väldigt mycket), varför skulle inte elbolagen se till att tjäna storkovan på bil-laddningar?

#59
2018-07-12 08:52

Nuvarande bilen är bra, att köpa nytt blir bättre för ägaren med lägre utsläpp. Men den gamla bilen finns fortfarande kvar och är relativt ny. Så ur ett sämhällspersperktiv blir inte bättre att byta bilen mot en ny. Behåll bilen och köp en ny när nuvarande gjort sitt.

#60
2018-07-12 09:50

Om alla skulle resonera som de flesta inläggen så skulle bilförsäljningen gå från rekordår rakt ner i katastrofår. Det är som att bestämma om jag skall köpa en ny telefon, TV, dator etc eller vänta för "det kommer säkert en nyare och bättre nästa år". Men nästa år kommer det säkert nästa år en ännu nyare osv. Å andra sidan är ju batteribilen i en utvecklingsfas så att köpa en ny nu kanske betyder att utvecklingen har gått så fort och priserna pga utökad massproduktion sjunkit så mycket om 3 - 4 år att dagens elbilar inte är värda så mycket när det är dags för byte. Minns när jag såg en platt TV hos en handlare första gången i början av 2000-talet, då kostade den nästan 100.000:-. 10 år senare fanns den i alla hem. .

#61
2018-07-12 10:41

Jag privatleasar en bränslesnål bil för tillfället, övervintrar därmed till 2020. Behöver inte tänka på fallande beg priser p.g.a fusk, bränsletyp eller liknande. 2020-2021 får jag se hur jag gör, investerar i en modernare elbil eller kanske tar ytterligare privatleasing år, beror på omständigheterna och hur marknaden ser ut då. För er som funderar på privatleasing, numera finns det också en 18 mån leasing av en beg bil, som har ca 2000 mil. Då inbegriper leasingkostnaden alla kostnader (ex bil, däck, service, försäkring) förutom bränslet. Också en variant att övervintra för att se hur marknaden ser ut om ett par år.

#62
2018-07-12 10:42

Helt klart kommer ju batteribilar utvecklas framöver, men att det skulle gå så snabbt att någon som ändå byter bil efter 5-6 år skulle avstå av den anledningen tror inte jag på. 5-6 år är ju samtidigt så pass lång tid att det mesta av värdet i bilen ändå är borta, oavsett om utvecklingen stått still.

Elpriserna påverkas ju av alla förbrukare. Däremot så tror jag inte att elbilsladdning ensamt kommer att påverka så mycket att det driver själva elpriserna nämnvärt.

#63
2018-07-24 17:25

Det är ganska självklart att man ur skattesynpunkt kommer att göra något för att dra in samma skattemängd från eldrivna bilar, t.ex. något liknande kilometerskatt. Det finns väl ingen som tror att man släpper möjligheterna att dra in skattepengar motsvarande det man har idag, ca 12 kr litern för fossila bränsle. Man kommer bara att invänta att hysterin kring eldrivna bilar lägger sig sen slår man till med stora släggan.

#64
2018-08-07 20:00

Det går alldeles utmärkt att byta till BEV redan idag. Som man sagt ovan så finns det bilar som kostar långt under 500k och uppfyller frågeställarens krav om 10-20 mil långa resor. Min bil, Renault Zoe R90, går på sommaren upp emot 38 mil på en laddning och vintertid ca 26 mil. Sedan 3 mars 2017 har den tillryggalagt 6000 mil nu. Bensin/dieselförbrukning = 0. Den kostar oxå långt under 500k kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.