Bild
Nästa artikel
Frågeställaren vill ha tips på en tyst bil. Svaret kan finnas i Vi Bilägares omfattande bullertest med 50 bilmodeller.

Bilfrågan: Vilken bil är tyst?

Bilfrågan

”Bor där motorvägarnas asfalt är extra grov. Vad rekommenderar ni för bilar som går tyst på dessa vägar?” Vi Bilägare svarar.

Läs hela testet!

Köp Vi Bilägares bullertest där 50 bilmodeller ingår. Vi har valt de tio populäraste bilmodellerna i varje klass, från småbilar till suvar och mätt ljudnivån i kupén. Utöver det har vi mätt ljudnivån i våra fem långtestbilar, i fyra referensbilar och i tre bilar av lite äldre årgång. Klicka på knappen för att köpa som digital fil. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag är lite bullerkänslig och bor i Uppland där motorvägarnas asfalt är extra grov. I dag kör jag en Volvo V50 Classic och är ganska nöjd med ljudnivån i bilen. Men det är dags att byta. Vad rekommenderar ni för bilar som går tyst på dessa vägar? Jag funderar eventuellt på en Seat Leon ST eller en begagnad bil i prisklassen 100 000–150 000 kr. Jag har främst sneglat på Volvo V40 eller eventuellt V60. Är det någon modell jag har förbisett? Jag vet att däckvalet delvis spelar in och där är min generella inställning att köra med hygglig profil på däcken för ökad fjädringskomfort och ljuddämpning.
Adrian
 
Svar:
Du tittar på rätt bilar inför bytet. I höstas gjorde Vi Bilägare en bullermätning av 50 bilmodeller och vi höll till just på den elaka asfalten på motorvägen utanför Uppsala. I 110 km/tim var Seat Leon ST den femte tystaste bilen i sin storleksklass. Ännu tystare var VW Golf TSI 125, följd av Skoda Octavia TSI 115, Peugeot 308 SW och Volvo V40 D2. Det skilde två decibel mellan Golf och Seat, vilket örat uppfattar. I klassen för större bilar var Volvo V60 CC D4 tystast. V60 var dessutom näst tystast av alla de 50 mätta bilarna, slagen med en knapp decibel endast av Mercedes S-klass.
Däcken kan ha viss betydelse för bullernivån, men det skiljer sällan mer än ett par decibel på grov asfalt, visar våra mätningar. Bussningar, hjulupphängningar och bilarnas grundkonstruktion har störst betydelse för hur mycket vägbuller som stiger upp i kupén.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Läs mer om Vi Bilägares stora bullertest här.
 
Diskutera: Har du tips på en lågbullrande bil till frågeställaren?
 

Kommentarer

#1
2017-04-18 15:43

Peugeot 508 är en väldigt tyst bil och väldigt bra bil för pengarna. Köp gärna med manuella lådan.

#2
2017-04-18 16:02

Väljer du en V60 med laminerade sidorutor (ej standard) blir de tystare. Förmodligen standard på S-merca.

#3
2017-04-18 16:06

Ett par decibel är en jädrans skillnad i ljudnivå mellan 2 bilar!

#4
2017-04-18 16:16

En hel del sitter i rätt däck.
Problemet är väl att man får inte "prova" däck.

#5
2017-04-18 16:57

Helt rätt! Däcken spelar en enormt stor roll! Goodyear kör jag med.

#6
2017-04-18 17:10

Min Toyota -16 är tyvärr riktigt bullrig i kupén men den är bra ändå!

#7
2017-04-18 17:36

Kör en Leon ST med 17" Sommardäck med ett par hacka blue 2 på och odubbade 16" på vintern.
Skulle inte gå så långt som att säga att den är en speciellt tyst bil med standard 17" 205/55, men det är samtidigt inte ett störande ljud. Men 16" är helt klart mer komfortabelt för örat.

#8
2017-04-18 17:59

Stora amerikanska rambyggda bilar som pickuper, Tahoe och liknande går tyst på grov asfalt men med de nya planerade skattereglerna lär dom bli sällsynta.

#9
2017-04-18 18:07

Vi bilägare har fortfarande inte fattat att den stora skillnaden i buller i Golf-klassen handlar om 17" kontra 16", ytterst märkligt.

#10
2017-04-18 18:19

Jag är nöjd med min Octavia som har 16" däck.

#11
2017-04-18 18:24

I ViB:s bullertest var en Skoda Superb med 17-tums hjul 1,5 dB tystare än samma modell med tillvalet 19-tums fälgar. Men ViB fortsätter att låtsas som om fälgstorleken inte betyder särskilt mycket för däcksbullret. Märkligt...

#12
2017-04-18 18:51

Det högst märkliga är de märken här som toppar i minst ljud är de som legat i toppen i 30 år, minst.
Angående fälgens storlek så kan jag inte se att annat än det att ljudet höjs på alla bilar när man går upp i tum och att de tystaste bilarna fortsatt leder och faktiskt med en högre marginal! Det är så att en bil som har störande väg/resonansljud på 16" blir till enerverande på 17 tum och olidligt på 18" osv, för den tysta bilen är de längre sträcka till katastrofalt och inte helt säkert alls så att jag kan nog tycka att en jämförelse på fälgens tum är rätt ovidkommande när man har grunden.

#13
2017-04-18 19:05

Har en Peugeot 308sw årsmodell 2015 och är nöjd med ljudnivån. Men visst: med dubbdäck på den elakaste grovasfalten så låter det en del även i denna kärra.
Kör golf ibland o upplever den som lite mer högljudd.

#14
2017-04-18 19:24

Frågeställaren ska givetvis köpa en Mercedes-Benz S-klass.

Das Beste oder nichts!

#15
2017-04-18 19:45

Lexus LS6OO hL är mycket tyst.

#16
2017-04-18 19:49

"Däcken kan ha viss betydelse"? De har enorm betydelse! Smala däck med hög profil (minst 45) och av en typ som är uttalat tysta, är att föredra om man prioriterar ljudkomfort.

#17
2017-04-18 19:55

@tvärnit: Ljudet har inte med fälgdiameter att göra, det handlar om profil och bredd. Desto lägre profil och desto större bredd ger mer ljud.

#18
2017-04-18 19:58

Dåligt av sklass att marginellt slå en simpel volvo i bullermätning:(

#19
2017-04-18 20:24

Ett annat tips är att inte köpa dieselbil. Motorn dränker vägbullret första fyra växlarna. Bensin är mjukare och snällare mot öronen

#20
2017-04-18 20:29

Jag provkörde nyligen en Citroën C5 med pinsamt låg däckprofil. Den borde ha varit stötig och bullrig men den gick tyst och mjukt.

#21
2017-04-18 21:32

Buller går inte att ange i decibel. Det är ljudstyrkan som mäts i dB.
Buller är subjektivt och individuellt. Man kan göra en frekvensanalys och se vid vilka frekvenser ljudstyrkan är som högst och bilda sig en uppfattning om det är ett störande buller.
Mäter man t.ex. 90dB så förefaller det vara väldigt högt, men är det vid en frekvens under 20Hz är det nog inte många som hör det och samma sak om det ligger över 15000Hz.
Ligger det däremot mellan 1000Hz och 4000Hz kommer många att uppfatta det som ett väldigt högt buller.

#22
2017-04-18 21:56

@ saabnisse - dB(a) är viktat för de frekvenser det mänskliga örat uppfattar bäst. I bullertester brukar (och bör) man självklart ange dB(a). Alla mänskliga öron fungerar ungefär likadant. Sen kan man förstås ha nedsättningar i olika frekvenser t ex pga bullerskador el ålder m m. Och förutfattade meningar kan givetvis "färga" upplevelsen, men i ett blindtest hör normalhörande buller på väldigt lika sätt.

#23
2017-04-18 23:10

Fast det hjälper att vara lite döv. ...
Skämt åsido, jag hör faktisk oftast bättre än de i min egen ålder, och i vissa fall även bättre än yngre personer.

#24
2017-04-19 09:59

Kan inte vi bilägare förklara för mig hur V60 är större än Skoda Octavia?

#25
2017-04-19 11:01

Angående testen tycker jag det saknas några intressanta bilar. Varför finns ingen Lexus med, och inte Nissan Pulsar ?? Lexus ska ju genomgående vara tysta bilar, och Nissanen har i flera tester fått bra betyg för låg ljudnivå.

#26
2017-04-19 11:21

Ford mondeo . Nya modellen omtalat tyst. Precis köpt en å mkt nöjd m bullernivån som var det viktigaste i samband m bytet. Klart tystaste bilen jag kört. Köpte den dock m odubbade 16 tum....tyvärr ingick 17 tum i ngt värdelöst design pkt så nu är läget betydligt sämre m ändå bättre än tex den nya v60 å golf jag kör på jobbet. Golfen är absolut bedrövlig....v60 acceptabel m inte bra....

#27
2017-04-19 11:24

Håller med om att objekten i testerna borde utrustats så klokt som möjligt genomgående för att vi som konsument ska få bra vägledning i vårt val av 'tyst' bil. Däcken central fråga å dessutom bör sommardäck vara på för att få större utslag på en bullrig konstruktion.

#28
2017-04-19 11:25

Rikard: Varför Lexus eller Nissan inte var med, berodde nog på att resp. firma inte ville eller kunde låna ut bilar till testen. ViB fick ta vad som erbjöds (därav många med tillvalsfälgar). Tycker ändå att kunna få ihop 50 bilar till bullertestet var bra jobbat av tidningen.

#29
2017-04-19 12:09

Ska du ha en tyst bil?! Titta och provkör Lexus.

#30
2017-04-19 14:02

På min Toyota Avensis -16 som rullar på original Bridgestonedäck måste jag tyvärr säga att ljudnivån, vindbrus, däcksbuller i kupén mm är störande i hastigheter runt 90 km/h och högre samtidigt som jag verkligen uppskattar den fräscha, tysta, vridstarka och tämligen snåla dieselmotorn som inte alls knattrar som en traktormotor som min förra dieseltoyota gjorde.

#31
2017-04-19 14:42

Mr.Wheeler. Jaha och profilen följer fälgen eller? Eller kör du konstant profil till relation 15" vilket bruka vara basen på de flesta bilar idag även om att de kommer i regel som lägst på 16", nej jag tror inte det för det är för det första olagligt och för det andra tekniskt problematiskt och för det tredje väldig roande om du har lika mycket höjd på däck på 18" som 15".
En del saker faller sig självt vet du om man tänker efter.

#32
2017-04-19 14:57

Mr.Wheeler
Rullomkretsen ska vara innanför ±5% av tillverkaren satt värde så att sambandet finns redan för dem som vet och kan läsa i mellan raderna.

#33
2017-04-19 15:08

Vid en stor ljudtest för några år sedan blev Lexus helt överlägset tystast av alla. Dom spelade i en egen division. Därefter kom S-mercan följt av V70 vill jag minnas. Man kan inte skylla allt på däcken det har Lexus bevisat. Om jag minns rätt fick Skodas modeller väldigt dåliga betyg på den tiden, men har ryckt upp sig rejält nuförtiden. Tyvärr följer priset med komforten i de flesta fall. Ska man prata handsfree hela tiden måste man kosta på sig en tyst bil. Glöm inte att kryssa i laminerade sidorutor om det finns.

#34
2017-04-19 18:34

Sumolexusen var referens bil hur en riktig tyst bil ska vara.
Skulle vara kul och göra om testet med nya LS kontra S klass.
Kanske mb är tystare ?

#35
2017-04-20 16:16

Jordnära, var kan man läsa detta stora ljudtest för några år sedan?

#36
2017-04-21 06:23

Det kan vara ViBilägare men jag minns inte helt säkert. Det var kanske 5 år sedan. Fråga redaktionen. Det jag säkert minns var det som jag skrev här. Poängen är att det går att konstruera bort oljud, allt är inte däckens fel.

#37
2017-04-21 08:59

Det bästa är om du undviker i kombi bil. Kombi blir som en resonans låda för ljudet. Tex en nyare octavia hatchback har samma golv utrymme som kombi men är tystare än kombin men nästan lika praktisk pga hela bakluckan med bakruta öppnas

#38
2017-04-21 19:35

Jordnära, bevisbördan ligger på dig när du kommer med dylika påståenden...
Nu hittade jag dock testet på egen hand och det är från 2008, alltså mer än både "några" år eller fem år sedan och du vet lika väl som någon annan att en del hinner hända på nio år, t.ex. har det hunnit komma en ny generation bilar sedan dess.

#39
2017-04-22 01:18

En bullerlista finns här:
http://www.auto-decibel-db.com/index.html