Nästa artikel
Bilfrågan: Vilken är statusen för Volkswagens felaktiga kamkedjor?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilken är statusen för Volkswagens felaktiga kamkedjor?

Publicerad 12 november 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställarens Volkswagen Touran sträckte sin tredje kamkedja vid 15.000 mil.
”Är vår bils historia unik med tre sträckta kedjor?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Vi har en VW Touran, som just sträckt sin tredje kamkedja. Allt VW velat göra för att hindra sträckning skulle vara gjort vid första bytet av kedja. All service är gjort på auktoriserad VW-verkstad med som längst kring 2.000 mil mellan servicearna.
Första kamkedjan sträcktes strax före 5.000 mil för bilens första ägare, vilket VW tog på goodwill.
När jag tagit över bilen var det dags för kedjebyte igen vid 10.000 mil vilket gick på vagnskada med självrisk.
Nu strax före 15.000 mil är det dags igen, tredje sträckta kedjan och det precis efter en reparation där insprutningsventilen bytts på cylinder ett för dryga 9.300 kronor inklusive felsökning. Inväntar nu besked från garantiansvarig på VW. Hur är status för VW i kamkedjefrågan? Är vår bils historia unik med tre sträckta kedjor?
Christian Stern

Svar:
Vi har skrivit en hel del om dessa kamkedjeproblem. Kedjorna sträcks och spännanordningen tycks inte klara det. Förbättringar har gjorts av både kedjor och sträckare. Enligt informationschef Marcus Thomasfolk på VW har man inga rapporter om problem med kamkedjan som fått den senaste reparationssatsen. 
För att få ersättning är det följande som gäller enligt Marcus Thomasfolk: ”Bilägaren ska till att börja med kunna visa upp dokumentation att servicen är fackmannamässigt utförd och att man gjort den i tid. Utifrån det görs en bedömning av det enskilda fallet där hänsyn tas till olika parametrar.”
Vissa försäkringsbolag vägrar ta dessa skador på maskinförsäkringen, vilken för övrigt i ditt fall troligen inte längre är gångbar.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du hört talas om fler med samma problem som frågeställaren?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-11-12 10:06
Svenne60

VW gör en bedömning av det enskilda fallet där man tar hänsyn till ett antal parametrar, när man har en missnöjd kund där kamkedjan ska bytas med ca 5000-mils mellanrum. En av dessa parametrar, förmodligen den viktigaste tror jag är hur arg kunden är och hur stor skada kunden anses kunna åsamka VW med sitt missnöje. Och hur viktig kunden anses kunna vara för VW framöver. Vilka parametrar i övrigt finns att bedöma när kamkedjorna inte håller?

#2 • Uppdaterat: 2018-11-12 12:23
N-iklas

Nja erfarenhet visar väl att bokstavligen ingenting kan åsamka VW skada, om man med det avser vikande försäljning.
Ett starkt varumärke är lika osårbart som en religion, anhängarna sviktar aldrig i övertygelse.

#3 • Uppdaterat: 2018-11-12 13:14
StarClass

Tyvärr inte särskilt unikt skulle jag hävda. Problemen med tyska märkens kamkedjor har varit många, allvarliga och över tid långsträckta. BMW har efter mycket om och men accepterat att det handlar om konstruktionsfel och står i många fall för åtgärd av N47-motorn. Servicar ska då naturligtvis vara gjorda enligt rekommendation. Hur Volkswagen behandlar sina kunder här i Sverige har jag dock inte så mycket information om. Annat än att VW är drabbade av denna typ av problem i relativt hög omfattning.

I övriga delar av världen verkar VW närmast hata sina kunder om man ska dra några slutsatser av hur villiga de är att åtgärda sina kunders problem (sina egna konstuktionsfel). Klagomålen gällande VW´s kundservice och bemötande har varit högljudda men trots det verkar de inte vilja bättra sig.

John Cadogan ("autoexpert" på Youtube) kan informera dig vidare om hur VW´s kundbemötande och garantiärenden fungerar (eller inte fungerar) Jag skulle tänka mig för jävligt noga innan jag lade pengar på en VAG-bil iaf, det är ett som är säkert. Halva styrelsen sitter bakom lås och bom och det är inte för att det är ett bra företag..

Har du skött dina servicar så är det vel ganska uppenbart att det handlar om någon form av konstruktionsfel. Inget annat än att VW bör ta kostnaderna, så länge bilen lever och servas enligt bok, bör då vara aktuellt. Annars ligger bevisbördan hos VW att bevisa motsatsen anser jag.

#4 • Uppdaterat: 2018-11-12 16:45
PREVIA

Har inga problem med att VW säljer mer bilar ju mer man lurar sina kunder men det är tråkigt om kostnaderna för maskinskadeförsäkringen belastar andra bilägares försäkringspremier om det nu är så.

#5 • Uppdaterat: 2018-11-12 17:28
Eric H

Min gamla MB 190Dc (-65) passerade 50 000 mil på samma kamkedja.(såldes sen...)
Kunde man gör kamkedjor med den kvaliteten på 60-talet borde inte problemet vara helt oöverstigligt 2018?

#6 • Uppdaterat: 2018-11-12 18:35
Eric H

blackk knight
Har du problem får du städa datorn, du har troligen drösvis med spywarecookies.
Jag kommer direkt till avsedd plats. Utan reklam...

#7 • Uppdaterat: 2018-11-12 19:16
Rikard

Funkar på datorn, det är nått fel på artikeln när man försöker läsa den på telefon, har provat med Android och WP, samma problem på båda. Alla andra artiklar funkar.

#8 • Uppdaterat: 2018-11-12 19:19
Rikard

För att svara på frågan: Nej, det är inte unikt, min arbetskamrat fick renovera motorn vid 5000 mil då kedjan havererade, vid 9000 mil var nya kedjan sträckt, han bytte kedja och sålde bilen.

#9 • Uppdaterat: 2018-11-12 19:40
McTar

Stående skärm fungerar ej. Reklam - helsida. Uppdaterar man så kommer ny reklam upp.
Liggande skärm fungerar på min telefon.

#a • Uppdaterat: 2018-11-12 19:42
skarj

Om nu VW har lyckats ta fram "felfria" kedjor och sträckare, borde man dels återkalla ALLA bilar och montera in dessa i berörda motorer, dels fortsätta med kamkedjor istället för att återgå till kamrem (om man tror på vad man själva påstår), riktigt uselt hanterat...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.