Bild
Nästa artikel
Frågeställarens Volkswagen Touran sträckte sin tredje kamkedja vid 15.000 mil.

Bilfrågan: Vilken är statusen för Volkswagens felaktiga kamkedjor?

Bilfrågan

”Är vår bils historia unik med tre sträckta kedjor?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Vi har en VW Touran, som just sträckt sin tredje kamkedja. Allt VW velat göra för att hindra sträckning skulle vara gjort vid första bytet av kedja. All service är gjort på auktoriserad VW-verkstad med som längst kring 2.000 mil mellan servicearna.
Första kamkedjan sträcktes strax före 5.000 mil för bilens första ägare, vilket VW tog på goodwill.
När jag tagit över bilen var det dags för kedjebyte igen vid 10.000 mil vilket gick på vagnskada med självrisk.
Nu strax före 15.000 mil är det dags igen, tredje sträckta kedjan och det precis efter en reparation där insprutningsventilen bytts på cylinder ett för dryga 9.300 kronor inklusive felsökning. Inväntar nu besked från garantiansvarig på VW. Hur är status för VW i kamkedjefrågan? Är vår bils historia unik med tre sträckta kedjor?
Christian Stern


Svar:
Vi har skrivit en hel del om dessa kamkedjeproblem. Kedjorna sträcks och spännanordningen tycks inte klara det. Förbättringar har gjorts av både kedjor och sträckare. Enligt informationschef Marcus Thomasfolk på VW har man inga rapporter om problem med kamkedjan som fått den senaste reparationssatsen. 
För att få ersättning är det följande som gäller enligt Marcus Thomasfolk: ”Bilägaren ska till att börja med kunna visa upp dokumentation att servicen är fackmannamässigt utförd och att man gjort den i tid. Utifrån det görs en bedömning av det enskilda fallet där hänsyn tas till olika parametrar.”
Vissa försäkringsbolag vägrar ta dessa skador på maskinförsäkringen, vilken för övrigt i ditt fall troligen inte längre är gångbar.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du hört talas om fler med samma problem som frågeställaren?

Kommentarer

#1
2018-11-12 10:06

VW gör en bedömning av det enskilda fallet där man tar hänsyn till ett antal parametrar, när man har en missnöjd kund där kamkedjan ska bytas med ca 5000-mils mellanrum. En av dessa parametrar, förmodligen den viktigaste tror jag är hur arg kunden är och hur stor skada kunden anses kunna åsamka VW med sitt missnöje. Och hur viktig kunden anses kunna vara för VW framöver. Vilka parametrar i övrigt finns att bedöma när kamkedjorna inte håller?

#2
2018-11-12 12:23

Nja erfarenhet visar väl att bokstavligen ingenting kan åsamka VW skada, om man med det avser vikande försäljning.
Ett starkt varumärke är lika osårbart som en religion, anhängarna sviktar aldrig i övertygelse.

#3
2018-11-12 13:15

Tyvärr inte särskilt unikt skulle jag hävda. Problemen med tyska märkens kamkedjor har varit många, allvarliga och över tid långsträckta. BMW har efter mycket om och men accepterat att det handlar om konstruktionsfel och står i många fall för åtgärd av N47-motorn. Servicar ska då naturligtvis vara gjorda enligt rekommendation. Hur Volkswagen behandlar sina kunder här i Sverige har jag dock inte så mycket information om. Annat än att VW är drabbade av denna typ av problem i relativt hög omfattning.

I övriga delar av världen verkar VW närmast hata sina kunder om man ska dra några slutsatser av hur villiga de är att åtgärda sina kunders problem (sina egna konstuktionsfel). Klagomålen gällande VW´s kundservice och bemötande har varit högljudda men trots det verkar de inte vilja bättra sig.

John Cadogan ("autoexpert" på Youtube) kan informera dig vidare om hur VW´s kundbemötande och garantiärenden fungerar (eller inte fungerar) Jag skulle tänka mig för jävligt noga innan jag lade pengar på en VAG-bil iaf, det är ett som är säkert. Halva styrelsen sitter bakom lås och bom och det är inte för att det är ett bra företag..

Har du skött dina servicar så är det vel ganska uppenbart att det handlar om någon form av konstruktionsfel. Inget annat än att VW bör ta kostnaderna, så länge bilen lever och servas enligt bok, bör då vara aktuellt. Annars ligger bevisbördan hos VW att bevisa motsatsen anser jag.

#4
2018-11-12 16:45

Har inga problem med att VW säljer mer bilar ju mer man lurar sina kunder men det är tråkigt om kostnaderna för maskinskadeförsäkringen belastar andra bilägares försäkringspremier om det nu är så.

#5
2018-11-12 17:28

Min gamla MB 190Dc (-65) passerade 50 000 mil på samma kamkedja.(såldes sen...)
Kunde man gör kamkedjor med den kvaliteten på 60-talet borde inte problemet vara helt oöverstigligt 2018?

#6
2018-11-12 19:42

Om nu VW har lyckats ta fram "felfria" kedjor och sträckare, borde man dels återkalla ALLA bilar och montera in dessa i berörda motorer, dels fortsätta med kamkedjor istället för att återgå till kamrem (om man tror på vad man själva påstår), riktigt uselt hanterat...

#7
2018-11-12 18:34

Vib har gjort så att man har jätte svårt att komma in på artikeln och läsa innehållet. Massor av reklam som täcker hela sidan jamt när man trycker på artikeln.
Ännu ett tecken på att Vib är VAGs lobby tidning kanske?
This is what happens when German carmaking oligopolists get greedy & do an overkill with planned obsolescence.

#8
2018-11-12 18:35

blackk knight
Har du problem får du städa datorn, du har troligen drösvis med spywarecookies.
Jag kommer direkt till avsedd plats. Utan reklam...

#9
2018-11-12 19:16

Funkar på datorn, det är nått fel på artikeln när man försöker läsa den på telefon, har provat med Android och WP, samma problem på båda. Alla andra artiklar funkar.

#10
2018-11-12 19:19

För att svara på frågan: Nej, det är inte unikt, min arbetskamrat fick renovera motorn vid 5000 mil då kedjan havererade, vid 9000 mil var nya kedjan sträckt, han bytte kedja och sålde bilen.

#11
2018-11-12 19:40

Stående skärm fungerar ej. Reklam - helsida. Uppdaterar man så kommer ny reklam upp.
Liggande skärm fungerar på min telefon.

#12
2018-11-12 19:49

Eric H
Läser nyheter enbart på mobilen och dessutom rensar cookies via youronlinechoices.eu regelbundet. Mobilen är det inte fel på.
Hur kunde tyskarna tillverka kamkjedjor som höll förut och inte numera? Svaret är planerat åldring för att tjäna multum på reservdelar och service.

#13
2018-11-12 20:11

Apropå tyska kamkedjor. Under en kortare tid böt man från Japanska kamkedjor till tyska på Saab 9000, man böt snabbt tillbaka då de tyska inte höll måttet med havererade motorer som följd.

#14
2018-11-12 20:31

Lägre vikt, intern rörlig massa för bidragande till lägre förbrukning och lägre tillverkningskostnad är väl orsakerna till sämre eller dålig hållbarhet på kedjor.

Tidigare var det ju kvalitet och driftsäkerhet som var målsättningen eftersom kunderna hade det som krav, numera bryr sig få nybilsköpare om faktisk kvalitet och långsiktig driftsäkerhet och då prioriterar tillverkarna av självklara orsaker de andra kraven istället, inte minst minskade tillverkningskostnader för att kunna öka sin egen vinst.

Begagnatköpare eller sådana som behåller bilen längre är inte en grupp vars önskemål tillverkarna prioriterar.

Det finns ju nyare motorer med kedja som än så länge håller, Opels bensinmotorer med kedja från och med 2009 har inte haft några rapporter om tekniska fel, än, om 10 år vet man väl hur det gick.
Men som bekant har Opel sålt bilar med förlust och till vikande antal köpare, så att dessa Opelmotorer har prioriterats med kvalitet som mål och därmed inte gått att sälja speciellt bra är helt enligt förväntningarna.

#15
2018-11-13 07:34

Sidan är knappt läsbar p.g.a. all reklam och denna sjuka sprider sig till fler och fler hemsidor.
Det är girigheten av reklamintäkter som pockar på. Hemsidan förlorar sitt syfte.

#16
2018-11-13 08:46

Niklas, GM har dock ett rätt dunkelt förflutet när det kommer till kamkedjor, men det har ju styrt upp sig lite. När man undrar hur sånt här faktiskt går till finns oftast bara ett svar, pengar, man försöker maximera vinsten på varje liten del. Inom VW koncernen viner besparingspiskan dagligen, det är dom stenhårda med, ibland blir det bra, ibland blir det mindre bra. Har haft en VAG bil, kommer inte bli fler på ett tag av många anledningar, bla deras kundservice är ju ofattbart usel tyvärr.

#17
2018-11-13 09:46

Enklaste sättet slippa alla VAG skandaler är om man har möjlighet
*Byt till ett seriöst märke!*

#18
2018-11-13 13:35

Jag vet inget om vilka bekymmer övriga GM haft med kedjor?
Men i Europa har det endast varit de allra första efter att man börjat med dem igen 2000 och fram till huvudsakligen 2005, (vilket nästan var att vänta då man hade glömt konsten sedan man sist gjorde det) som dels tappade spänningen och fick bytas för att de började rassla men de gick inte av, och dels på 2.2 motorn där kedjor ofta gått av, dock inte på alla tydligen då vissa gått över 20 000 utan problem konstigt nog, men på alla övrig och senare har det inte varit några problem.

Dock så är det inte samma bakgrund, de som tappade spänningen var på små 1.4 motorer från Opel medan den 2.2 som gick av var en GM motor framtagen av Holden, Chevrolet, Saab och Opel, vardera 25 %, inget lyckat upplägg.
Turbomotorn på 2.0 baserad på samma motor däremot som kom senare har inte haft några problem, några enstaka kedjor har bytts i några sällsynta fall men orsaken är tveksam då denna motor är populär att trimma upp effekten på.

#19
2018-11-13 13:14

Men alla bilmärken är ju lika bra idag har vi fått lära oss här, det är ingen skillnad....."ler"

#20
2018-11-13 13:15

Vags strategi är att bilen ska vara tilltalande för första ägaren genom design, komfort, prissättning och den ska även fungera bra under tiden första ägaren behåller den genom generösa goodwill etc. så att första ägaren fortsätter köpa vag bilar.
Resten av ägarna brukar man strunta i och tar saftigt betalt för service och reparationer. Komponenter brukar fallera genom planerat åldring därmed har man tjanat 2 till 3 gånger vinst på bilen. Första ägaren fortsätter köpa vag och så fortsätter giriga vag hjulet snurra.
Bra strategi att tjäna pengar kortsiktigt men kommer aldrig att hålla i längden när andra ägarna undviker vag.
Å andra sidan vag har väl aldrig tänkt långsiktigt annars skulle inte halva styrelsen sitta bakom lås och bom.

#21
2018-11-13 14:59

Ja det är skrämmande dåligt.
Tredje gången och 5000 mil mellan byten.
Konstruktions fel så det stänker om det.
Tur man haft kamrem på dieslarna som rullat utan problem.

#22
2018-11-13 15:35

Man kan väl också fråga sig varför du behöll bilen, när samma fel drabbade den andra gången? Jag menar, en gång är ingen gång. Men byta kamkedja 2 gånger på 10 000 mil? Då är det läge att byta fortare än kvickt!

#23
2018-11-13 20:12

Hade jag haft ett bilmärke med den usla kvaliten så hade jag sökt mig till något annat märke. Har själv haft en bil från VAG vilken var den sämsta bil jag nånsin haft. Mer på verkstan än hemma hos mig.

#24
2018-11-13 20:12

Hade jag haft ett bilmärke med den usla kvaliten så hade jag sökt mig till något annat märke. Har själv haft en bil från VAG vilken var den sämsta bil jag nånsin haft. Mer på verkstan än hemma hos mig.

#25
2018-11-14 07:39

Hur kommer det sig att folk fortfarande väljer att köpa vw i alla dess former, dom omfattande problemen har ju varit kända sedan länge och ändå ska folk köpa vw, är det status eller är folk frivilliga självplågare?

#26
2018-11-14 09:11

Celef!
Jag var en av dom som var envis att äga 17 st VAG bilar
Till sist så tröttnade jag på dessa usla bilar.
Inbillade mig att övriga bilmärken var lika dana
Ack vad fel jag hade när jag bytte märke sedan dess har jag inte haft
dessa besvär som jag hade när jag var VW och Audi ägare .

#27
2018-11-14 09:11

celef. VW (VAG) har en rekordstor reklambudget (syns överallt) och människan är likt gnuer som följer massan för den kan ju inte ha fel.
Sen ligger det i en del vad blackk knight skriver "Vags strategi är att bilen ska vara tilltalande för första ägaren genom design, komfort, prissättning och den ska även fungera bra under tiden första ägaren behåller den genom generösa goodwill etc. så att första ägaren fortsätter köpa vag bilar........."

#28
2018-11-14 09:25

2TT2
*Generösa goodwill*
Det är bevisligen något som VAG är usla på.
Vi kan börja med bristande bromsar , spindelleder, styrleder, växellådor, hög oljeförbrukning, kamaxelkedjorna, m,m. och så har vi diesel skandalerna.
Det tog lååååååång tid innan VAG ville erkänna problemen.
Då kan man inte på stå **Generösa goodwill**

#29
2018-11-14 10:52

Nåja, det finns säkert individer som ägt flera bilar från VAG och kan vittna om det motsatta...

#30
2018-11-14 12:04

Aldrig mer Audi
Okej det var ett citat från blackk knight, tycker att det ligger en del i det men vi stryker "Generösa goodwill".

#31
2018-11-14 21:20

Jag har genom åren ägt 3 bilar från VAG koncernen som jag har varit mycket nöjd med , har inte vållat mig några problem värt att notera.
Det måste varit fel på dem eftersom de har funkat så bra eller så har jag tur, bäst jag skyndar mig och inhandlar en trisslott.

#32
2018-11-15 09:19

VW säger: "...inga rapporter om problem med kamkedjan som fått den senaste reparationssatsen". Som ett minimum av info borde väl VW specificera ungefär så här: "Den senaste rep.satsen började användas xx år xxxx; den äldre rep.satsen togs samtidigt ur bruk, men vi kan inte garantera att någon verkstad använt den äldre satsen fast en nyare fanns". Troligen har VW noll koll på detta, och det är därför ett specificerat svar inte ges.

#33
2018-11-15 10:02

Stefan Eriksson.

Det var säkert Måndagsexemplar alla 3.......enligt vår erfarenhet inom familjen vad gäller VAG bilar.

#34
2018-11-16 07:14

Det är sorgligt och obegripligt hela historien.

Rätt olja, rätt konstruktion, rätt dimensionering då håller det.

Nåt är tydligen fortfarande fel.
Man funderar ju på om det kommer tillräckligt med olja på kedjan.
På moderna bilar går den väl inte i oljebad för det kostar energi.

Dagens kamrems drifter anser jag vara idiotsäker och dessutom tidigare tdi drifter.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.