Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vettigt att slopa oljesticka?

Bilfrågan

”Istället får man förlita sig på ”dum” elektronik Är denna utveckling till gagn för oss bilägare?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
 Min Volvo XC70 med den nya 2-litersdieseln har ingen oljesticka! Man har alltså sparat in på denna så billiga, enkla och vitala funktion för att själv kunna hålla koll på oljenivå och status. Istället får man förlita sig på ”dum” elektronik vars funktion du omöjligt själv kan kontrollera som bilägare. Förödande för en så viktig funktion som att hålla koll på rätt oljenivå. Nu har dessutom elektroniken upphört att fungera vilket tvingar in mig på ett akut verkstadsbesök. Är denna utveckling till gagn för oss bilägare?
”Irriterad Volvoägare”


Svar:
Det går att kontrollera oljenivån via bilens eget kontrollsystem. Så här gör du:
1. Förutsättningen för en oljenivåavläsning är att bilen måste ha körts i minst 30 km och sedan stått still på plan yta i minst fem minuter.
2. Först av allt – tryck inte ner broms-/kopplingspedal när du följer beskrivningen här nedan!
3. Stoppa in fjärrkontrollen i startlåsuttaget i panelen och tryck in den helt. 
4. Med fjärrnyckeln helt intryckt i startlåset – gör ett långt tryck på knappen för motorstart. Du försätter då bilen i det Volvo kallar nyckelläge II. (Strålkastarna tänds, varnings- och kontrollampor lyser i fem sekunder. Vissa övriga system aktiveras, eluppvärmning i sittdynor och bakruta kan dock inte aktiveras förrän efter motorstart.)
5. Tryck en gång på vänster rattspaksknapp på toppen och vrid sedan tumhjulet till oljenivå och ge ett kort tryck igen på spakens ytterände – då visas oljenivån.
Det här systemet är smartare än en oljesticka. Du kan sitta bakom ratten, slipper öppna motorhuven och kladdar inte ner händerna. Om du gör precis så här så får du en check av oljenivån – annars be din personliga Volvotekniker visa hur du ska göra.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Tycker du att det är en bra idé att slopa oljesticka på bilar?

Kommentarer

#1
2018-10-30 10:22

Hoppas de tar den havererade motorn på garantin om detta elektroniska elände har visat fel.

.

#2
2018-10-30 10:23

Nja - nog känns det enklare att öppna huven och kolla via stickan när det elektroniska systemet inte fungerar som det skall. Dessutom får man en viss koll på oljans kvalitet.

#3
2018-10-30 10:27

Är svaret från Volvo eller ViB? Det är i alla fall rent patetiskt, att mena att denna komplicerade procedur skulle vara smartare än att avläsa en mätsticka okulärt.
Ju mer elektroniska funktioner som byggs in i bilarna, desto mera felkällor blir det...

#4
2018-10-30 10:32

Har en BMW 330D -09 med både sticka och el avläsning, nu senast visade mätaren på nästan max oljenivå, stickan visade på min nivå, fyllde på så att stickan var nöjd, mätaren visar fortfarande på nära max. Helt värdelöst med enbart mätare! Vansinnigt att slopa stickan.

#5
2018-10-30 10:37

All elektronik kan falera, vilket beskrivs ovan. Detta är lika fel som att (ex vis byta logga på Filmstaden. Någon frågade om det var en 3-åring som designat den.) Här måste man fråga sig varför biltillverkarna anställer TOTALT OBEGÅVADE ingenjörer och eller beslutsfattare. Må dessa bilar bojkottas av oss köpare.

#6
2018-10-30 10:56

Är detta svar nåt aprilskämt? Skulle den här proceduren vara mindre omständigt än att kolla nivån på stickan? Det går ju inte att ta svaret på allvar!

#7
2018-10-30 11:12

I frågan står: "Nu har dessutom elektroniken upphört att fungera vilket tvingar in mig på ett akut verkstadsbesök"
Vad jag förstår så fungerar inte det tillvägagångssätt som beskrivs i svaret då.
Eller framgår inte hela frågan och svaret i artikeln?

#8
2018-10-30 11:18

oljestickan behövs, litar aldrig på enbart elektroniken

#9
2018-10-30 11:27

Har alltid med oljestickans klara fördel, vilja se med egna ögon oljans konsistens/nivå, har den blivit grumlig. eller är den klar! Besparingarna på nya fordon börjar gå "överstyr"!

#10
2018-10-30 11:39

Helt jäkla sjukt tänkt av premium märkena att slopa stickan.

Som begbils köpare vill man dra upp stickan och känna på oljan med fingrarna så man inte blir hel lurad vid beg köp.
Och vid oljebyte vill man kunna se påfylld mängd.

Och sista 10-15 åren har det funnits en nivå vakt på mina begade octavier som tänds då nivån är nere på min som ett säkerhets tänk.
Vad mer behöver man veta och såklart att oljestickan finns kvar.

Ja det är mycket sjukt i bilindustrin och design hysterin.
Men och andra sidan så går ju folk på alla vansinnigheter utan att tänka först.

#11
2018-10-30 11:58

Om man kört tills "nivåvakten" larmar för låg oljenivå då har man definitivt kört alltför länge med låg oljenivå! Även om jag har nivåmätare i displayen som stämmer helt ok med verklig nivå så "kladdar jag gärna ner händerna" några gånger i året för att kolla på den "dumma oljestickan". Men folk har kanske blivit för bekväma att öppna motorhuven och peta på mojängerna?

#12
2018-10-30 12:11

@Alfie: skyll inte på ingengörerna för dessa snåldumma lösningar som att ex plocka bort oljestickan. Dessa beslut tas i 99% av fallen av ekonomer på företaget.

#13
2018-10-30 12:16

Svaret är väl bara en (i detta fall dessutom en dåligt sådan) bortförklaring, lyxigt är naturligtvis att ha båda funktionerna, att ta bort stickan är uteslutande ekonomi, småsaker man kan spara in på som de flesta inte låter avgöra bilköpet kan man göra stora vinster på utslaget på någon miljon bilar.

När ett företag som gör stora vinster sparar så här är det ett bevis för att man är oseriösa och inte alls har målsättningen att göra en bra bil.

Så länge folk köper bilarna i ständigt ökande volymer kommer alla framgångsrika tillverkare att plocka bort småsaker, den ena efter den andra, och så länge kunder och granskare inte säger ifrån med "benen" kommer det att fortgå.
Pengar är ju tydligen målet med verksamheten - enligt vad som sägs - och inte alls tillverkning av bra bilar.

#14
2018-10-30 12:21

Det har gjorts kundundersökningar angående oljesticka på nya bilar och de som främst vill ha den kvar är män över 60+. Övriga litar på den elektroniska övervakningen och att biltillverkarna fyller på rätt mängd olja vid service.

#15
2018-10-30 12:26

@Mattse

Det är samma personer som litar på allt som börjar på "auto". De litar t ex på autobromsen också, och ägnar sig mer åt att pilla på mobilen än de annars skulle ha gjort. Försäljaren sade ju: "bilen bromsar av sig själv!"

Men en dag, sju år efter inköp, så fungerar inte autobromsen längre, och en helt onödig olycka är ett faktum.

.

#16
2018-10-30 12:39

Har tyvärr ingen oljesticka på min Audi A6 men saknar den naturligtvis. Via oljestickan kunde jag följa oljans kondition och känna på den med fingrarna som mso skriver. Nu får jag skruva av locket för oljepåfyllnig för att få mig en liten överblick på motoroljans kondition. Tråkigt och dåligt att kalla detta för premium att sitta inne i bilen och förlita sig på bilens elektronik. Det är varken kladdigt eller smutsigt att dra ut en oljesticka och dra av den med papper och dra ut den igen för att vara säker på rätt nivå. Det är ren lathet som bidragit till den utvecklingen att man ska läsa av oljans nivå från displayen i bilen. Bara så kallade premium märken har detta så då får man köpa en icke premium nästa gång.

#17
2018-10-30 12:41

@Klarsynt m.m m.m
Du är den sanne optimisten. Du cyklar väl hoppas jag så du bara kan drabbas av punktering och kedja som gått av.
Spelar väl ingen roll om man har oljesticka eller inte när 70% av alla bilister aldrig någonsin kollat oljan. Hur många vet att man skall kolla oljan på varm motor c.a. 5 minuter efter stopp på plan mark? Dessutom se "oljans kvalitet", tja det är det nog inte så många som gör i praktiken, om ens någon.
Och gott folk hur svårt kan det vara att vänta 5 minuter efter körning och sätta på tändningen utan att starta motorn och trycka, vrida på en spak för att se oljenivån? Det är väl inte svårare än att sätta på tv:n, mobilen eller starta datorn.

#18
2018-10-30 13:20

Att ta bort oljestickan är samma idioti som att ta bort vattentemperaturmätaren. Om några år blir man tvungen att åter införa oljesticka lika som man blev med temperaturmätaren.

#19
2018-10-30 13:53

Ang BMW 30d- motorn.
Jag fick vid leverans noggrant itutat att aldrig fjutta i små oljeskvättar i motorn, då tappar nivåavläsningen bort sig. Olja ska bara fyllas på vid larm och då 1 liter!
Har man tittat på stickan, som också faktiskt finns men är gömd bakom motorn och nästan onåbar för otränade fingrar, och toppat upp oljan till max så för man inte längre lita på elektronikmätningen över huvud taget.

#20
2018-10-30 14:21

Är du gång och ljuger nu igen Klarsyn?

#21
2018-10-30 16:22

Men man tjänar kanske ca 25 kr på att slippa massproducerade oljestickor, men vad kostar elektroniken?
Är man rädd för att skita ner händerna så finns det för böveln handskar som knappt känns att man har dem på sig. Men det är ju klart att det kanske blir svårare att fippla med mobiltelefonen vilket är ett öde för många.

#22
2018-10-30 17:28

Jag har hört att Tesla varken har oljesticka eller elektronisk övervakning av oljenivån. Hemskt.

#23
2018-10-30 19:09

Två saker som jag bara inte vill vara utan: En hederlig oljesticka och varvtalsmätaren (även om det finns de som tycker att den ska bort)!

#24
2018-10-30 19:40

Oljestickan är till för att kolla så att det inte är för lite olja i motorn men även att det inte blir för mycket och det tror jag inte att elektroniken varnar för, och om det blir för mycket diesel i oljan så är det stor risk att motorerna rusar med total ras av motorerna.

#25
2018-10-30 20:03

Ja rent vansinne och ingen kostnad att ha den kvar.
Och helt rätt Roffe, även nya dieslar blir gammdieslar en dag då våra ungdomar köper bilen för 6000:- och då finns risk för spädning av oljan.

Och för helsicke om finessen finns så skall det vara en knapptryckning för att se nivån.

Vad är det för fel på konstruktörerna som designar och konstruerar nu för tiden.

Dom är säkkert duktiga men saknar körkort och erfarenhet:)

#26
2018-10-30 20:39

Håller med att det ska vara oljesticka som gäller för oss bilnördar, men för dom "andra" så kan en elektronisk sticka vara bra så "dom" får en signal innan det är för sent.

#27
2018-10-30 21:19

Jag är förvånad att man fortfarande får tillgång till motorn såsom ej utbildad/auktoriserad amatör! Det är tillverkaransvar i det mesta idag så tillverkaren borde ta det totala ansvaret och garantierna under motorns livslängd. Så komplicerade och fortfarande hälsovådliga maskiner borde endast experter få tillgång till. Det är ingen som överlåter flyg eller fartygsmaskiner till "Börje bonnmek"

#28
2018-10-30 22:32

Mattse i #14 har nog prickat in det hela ganska bra. I övrigt kan jag bara citera en viss Uggla: "Hej, hej snubbar gamla gubbar, varför inte pröva mogen dans. Bland dom andra hanarna, spela bingo, mata svanarna. En lagom stimulans."

I min nyare DKW och den 14 år gamla Mercan kollar jag oljenivån även under färd. Funkar oerhört bra.

#30
2018-10-31 06:32

Tacka vet jag de gamla smörjnipplarna för manuell smörjning av motorer, inget auto där inte, det var bättre förr, all förändring är av ondo, framtiden var ljusare förut... :-)

#31
2018-10-31 07:59

Efter att ha kollat oljan alltför många gånger på min förra bil (Skoda Superb), så tycker jag det är ganska skönt att kunna sitta kvar i bilen och kolla oljan inifrån. Dessutom så var oljetråget helt hopplöst på Skodan, krävdes bara lite lutning på marken så visade stickan helt fel. Och att hitta helt plan mark är inte lätt kan jag säga.

#32
2018-10-31 09:09

Håller med notariuspublicus - varför inte behålla oljestickan även om man inför elektronisk oljenivå-kontroll ? Borde inte innebära en alltför stor merkostnad och speciellt inte för dyra s k premium-märken när små, billiga bilar har den funktionen trots sitt låga pris.

#33
2018-10-31 09:53

Tv svarade ju inte direkt på frågan. Är det bra för oss bilägare att oljestickan försvinner? Argumentet, att du slipper öppna huven och bli smutsig om händerna, är ett väldigt dåligt argument.
Grejen är att ett elektroniskt system fungerar jättebra när det fungerar. När bilen fortfarande är hyfsat ny och fräsch. Men hur säker törs du vara när bilen är 12 år gammal och har rullat 25000 mil? Törs du fortfarande lite på att elektroniken inte gungkat igen av gammal olja på givarna?
I vilket fall som helst... åtminstone Mercedes kan du enkelt köpa en oljesticka till. De har fortfarande röret för stickan. Kan vara ett vettigt tillbehör.

#35
2018-10-31 10:22

@olvildrajv Ja ekonomerna har del i det hela, men de är ju inte de som
"UPPFUNNIT" vansinneselektroniken utan ingenjörerna och de s.k.innovatörerna = i det här fallet förstörarna. Tyvärr klarar ekjonomerna inte av ekonomien enär detta datasystem kostar mer än att bara ha kvar oljestickan. De "fisförnäma" herrarna som inte klarar av att tiia och känna på oljan kan ju anlita verkstad. HA ! HAA! HAAA !!!

#36
2018-10-31 10:47

Men ingen bryr sig om de som köper en begagnad bil eller vad de har för argument och önskemål.

Tillverkarna och biltidningarna och majoriteten av alla andra som intresserar sig för bilar, köper nya bilar eller kör nästan nya bilar, begagnatköpare har lite att säga till om och framför allt bryr sig inte tillverkarna om dem alls längre när konkurrensen för att få sälja nya bilar hela tiden hårdnar, marginalerna krymper och kostnaden för att vara biltillverkare hela tiden ökar samtidigt som priset på bilen inte kan stiga nämnvärt - denna ekvation går inte ihop och enda sättet är att ta bort mer och mer från bilarna och förenkla utan att det syns eller märks för de flesta som inte bryr sig eller begriper vad som pågår.

#37
2018-10-31 11:13

Jag vill ha en egen oljesticka och kolla själv!

#38
2018-10-31 11:44

Jag förstår inte problemet med att ha kvar stickan och den numera standardlösningen med en säkerhetsvakt som ger en gul oljekanna symbol på låg nivå för den som har noll koll.
Hur svårt kan det vara?
På mina bilar har jag aldrig behövt fylla på olja mellan 3000 mils service intervallerna.

#39
2018-10-31 11:50

Audi A5 och Mattse , det är nog slipps nissarnas påfund att ta bort oljestickan och ersätta den med elektroniskt bling bling..
Har man något sunt förnuft fattar man varför den skall vara kvar men i kombination av nytänk.

#40
2018-10-31 11:54

Rena tokstollesvaret på frågan. Är det på riktigt? Dessutom är det ett goddag yxskaft svar. Problemet för frågeställaren är ju att denna invecklade procedur inte fungerar på hans bil.

#41
1
2018-10-31 22:55

Övergående problem. Elmotorer har ingen olja, och gammelbilarna säljs snart inte längre.

#42
2018-10-31 12:22

107Carlsson: Jag läser frågan som ViBilägare vill ha svar på både i rubriken och längst ner under "Diskutera": Ar det vettigt/en bra idé att slopa oljestickan? Det är också mycket riktigt om det som i stort sett alla inläggen handlar!

Sedan lämnar Eriks svar på slutet en del i övrigt att önska när han skriver: "Det här systemet är smartare än en oljesticka. Du kan sitta bakom ratten, slipper öppna motorhuven och kladdar inte ner händerna. Om du gör precis så här så får du en check av oljenivån – annars be din personliga Volvotekniker visa hur du ska göra."

I #29 ovan skrev jag bland annat: "Och till er som gör er lustiga på andras bekostnad: En oljesticka säger faktiskt en hel del om motorns kondition långt utöver själva oljenivån." Alltså: Oljestickan ger mer viktig information än bara själva oljenivån. "Senap" på oljestickan visar på en defekt i motorn, särskilt viktigt att ha koll på när bilen börjar komma upp i miltal. "Annan färg" på oljan visar också på att motorn sannolikt inte mår bra. Och så vidare. Oljestickan är ett utmärkt verktyg för att "ta tempen" på motorns kondition överlag och inte minst när man ska köpa en bil begagnad.

#43
2018-10-31 16:18

En poäng med oljesticka att man kan få en bra bild att oljans kvalitet (Hur svart den är m.m.) För en del år sedan var jag ägare till en SAAB 95, Denna bil var utrustad med både oljesticka för motorn samt även en för automatlådan. Man hade god kontroll oljornas kondition på detta sätt. Tyvärr försvann denna bil från nybilsmarknaden .Här fanns det kloka ingenjörer på detta företag. Sedan har jag funderat över varför man använder sig av oljekvaliteter SAE 0 - 20. Är det enbart för att minska friktionen i motorn. Står i manualen att man även kan använda sig av SAE 5 - 40.

#44
2018-10-31 17:08

Notarius, jag håller med om diskussionsämnet, men svaret på dessa frågor från läsarna är alltid lika irrelevanta varför jag ibland undrar om de är på riktigt. Själv har jag aldrig haft en bil som inte haft oljesticka men dock en lampa som jag antar skall lysa vid för låg oljenivå. Jag vet inte vad Volvos system tillför och jag har av erfarenhet ingen hög mening om tillförlitligheten hos deras elektronik, så eftersom du saknar min uppfattning i frågan så kan jag meddela att jag håller på gamla hederliga mekaniska stickan.

#45
2018-10-31 17:32

Bra klargörande, 107:an!

#46
2018-10-31 20:17

I den gamla bilen hade jag oljestickan.”Min” var tydlig men det gick inte antyda var ”max” ligger. Stickan var smutsig och det hjälpte inte med att torka av den, kallt eller varmt, ... jag fattande inte poängen med den. Bilen visade meddelande vid start om oljenivån var för låg men ingenstans stod det om hur mycket olja man skall fylla på. Jag fattade inte poängen med den heller. Jag fyllde med ca 2 dl, 1-2 gånger om året och allt var bra!!! I den nya bilen är det lättare att läsa av oljestickan. I den stora skärmen, som nästan alla bilar är utrustad med idag, finns nånting om oljan på procent men det finns inte info om innebörden!!! En massa välkomst meddelande, och onödiga grejer som kan pekas på skärmen. Hur svårt kan det vara att kommunicera på ett enkelt, tydligt och okomplicerat sätt.

#47
2018-10-31 21:13

@Hannnah
Hade du haft en oljesticka, som det skall vara enligt vissa, så hade du sett när du tittat på oljestickan visuellt, precis vilken kondition motorn varit i och hur mycket olja du bör fylla på.Kanske?
Men vad fan då måste du läsa bruksanvisningen, jobbigt, och lära dig att motorn skall vara i arbetstemperatur och stå på plan mark och stått still i ca 5 minuter för att oljan skall ha hunnit rinna tillbaka till oljetråget. Men lugn Hannnah, med dagens motorer så behöver du sällan fylla på olja och kolla oljans kondition (om nu du förstår hur?). Det räcker att du läser bruksanvisningen och trycker och vrider lite på spakar och knappar så får du svaret om du är orolig att du har tillräckligt med olja i motorn.
Det oljestickeförespråkarna talar om gällde på 1970-talet och tidigare.

#48
2018-10-31 21:31

Du christer_1: Det gäller än!

#49
1
2018-10-31 22:58

En bil som läcker eller drar olja förtjänar inte att få leva.

#50
2018-11-02 09:12

1: helt fel. Alla Land Rover förtjänar ett liv. Det finns förresten ett talesätt hos Land Rover fantaster: så länge det läcker olja vet man att oljan inte är slut.
Dessutom drar alla bilar olja. Alla. Även helt nya där nivån på oljestickan inte förändras två millimeter mellan service. Grejen är att det alltid försvinner en del olja ut med förbränningen. Samtidigt tillkommer volym i oljan i form av bränsle och smuts. På en ny bil kan det vara väldigt små volymer, men har du kört 2000 mil är det inte ren motorolja i tråget längre.
Okej då. Om du kör en elbil drar inte motorn olja. Men ni fattar vad jag menar.

#51
2018-11-04 17:26

I min BMW finns det varken oljesticka eller temperaturmätare, känns inte alls bra för mej som har åkt rally och vet hur viktigt det är med rätt motortemperatur och rätt mängd olja. riktigt dåligt av ett premiummärke, men som många säger allt handlar om pengar.

#52
2018-11-06 16:31

Är så gammal att jag fortfarande föredrar "oljenivåmätning unplugged"

#53
2018-11-12 17:57

På min Megane -09 visas oljenivån direkt efter start automatiskt under några sekunder. Säger bara ok om det är fullt och om det minskat så visar den med streck hur mycket. Helt perfekt, behövs inga knapptryckningar en gross. Går inte att göra bättre!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.