Nästa artikel
Bilfrågan: Vems är felet?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vems är felet?

Publicerad 26 februari 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
"Hur bedöms om jag skulle råka köra in i bilen framför därför att jag inte såg den eftersom bakljusen var släckta?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
När det är mörkt ute både morgon och kväll, så ser man en del bilar vars bakljus är släckta (på grund av EU:s dumma lag). Senast i morse noterade jag detta. Hur bedöms ett fall av polis/försäkringsbolag om jag skulle råka köra in i bilen framför därför att jag inte såg den eftersom bakljusen var släckta?
Martin

Svar:
Den som kör på en framförvarande bil räknas av försäkringsbolagen med största sannolikhet som vållande, oavsett ljusförhållandena. Trafikförordningens 3 kap 2 § är tydlig:
”Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar….” och i 14 § stadgas: ”Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.”
Att köra med bara varselljus och släckta bakljus kan dock vara ett brott mot Trafikförordningen 3 kap 71 §: ”Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.” Detta kan kanske försäkringsbolagen ta viss hänsyn till.
I stadstrafik är det ju sällan kolmörkt och när gatlyktorna är tända kan ljuset nog anses tillräckligt för att en bakomvarande ska kunna upptäcka en bil med släckta bakljus. Ute på mörka landsvägen har bilarna huvudstrålkastarna tända och då lyser ju även bakljusen.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?  

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-02-26 09:03
Jarl Karlsson

Vem fan kan missa en bil pga bakljusen inte är tända??

#2 • Uppdaterat: 2018-02-26 09:46
N-iklas

Ute på mörka landsvägar i väldigt mörk skymning som inte är direkt mörk natt förekommer bilar där bakljusen inte lyser, det är ju det som är problemet.
Som av någon anledning förnekas.

#3 • Uppdaterat: 2018-02-26 09:55
Roger Skagerström1

Men du måste ju ändå se bilen? Annars har du inte i en bil att göra. Är bakljusen släckta så har ju bilen framför max DRL's på - och klarar den då att köra med DRL's så ska nog bakomvarande klara att se bilen med.

#4 • Uppdaterat: 2018-02-26 10:25
pinjong

Man får ju se till att ha ett eget framåtriktat ljus så att man ser släckta bilar eller andra föremål på vägen - människor t ex.

#5 • Uppdaterat: 2018-02-26 10:52
Pi

Det är så lätt att vara fördömande men det kan alltid finnas situationer som den frågeställaren beskriver trots allt. Dåliga ljusförhållanden, mörka och blöta vägar, bländande möte och plötsligt dyker det upp en mörk bakdel på en framförvarande bil som kanske dessutom kör väsentligt långsammare... Ja, situationer kan uppstå - och uppstår.

#6 • Uppdaterat: 2018-02-26 10:52
Rutger Jönåker

Visst är det många bilar som åker omkring mörklagda baktill, även när det är ganska mörkt. Visst syns dom dåligt på håll, men att man skulle köra in i dom finner jag osannolikt. Alla bilar har ju reflexer baktill så nog bör man se dom i tid, med normal syn, om man hinner ifatt dom och själv har lyset tänt. Största risken är väl i så fall i snörök och om den släckta bilen är täckt av snö baktill.

#7 • Uppdaterat: 2018-02-26 11:03
Swemba

"EU's dumma lag" säger fortfarande att bakljusen ska vara tända när det är mörkt. Att man skulle åka in i framförvarande bil pga släckta bakljus dagtid är ett påhittat problem utan verklighetsförankring. Hur hanterar TS alla parkerade bilar längs gatorna? De har ju släckta bakljus även när det är totalt beckmörker.

#8 • Uppdaterat: 2018-02-26 11:29
Saabium

Re Swemba: Jo, men det finns ju ett gränsland, vid gryning och skymning, där många kör med släckta bakljus. Och att jämföra med parkerade bilar är väl ändå lite korkat. Vi pratar väl ändå om körbanor, inte parkeringsutrymmen?

#9 • Uppdaterat: 2018-02-26 13:35
LennartJ

Saabium.. och du har aldrig sett en parkerad bil på en gata?

#a • Uppdaterat: 2018-02-26 14:14
K_Klabbe

Håller med att detta är ett problem. Ibland ser man bilar som kör utan baklampor tända fast att det är beckmörkt. Trasig/dålig ljussensor och belysning i läge aut är troligtvis orsaken? Är det dåliga förhållanden så spelar ju faktiskt bakljusen en roll. Varför kontrollerar bilprovningen ens bakljusen om de inte behövs enligt övriga kommentatorer? Det är inte bara "när det går att köra med DRLs" som en del kör med släckta bakljus.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.