Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vem ska larma om rost?

Bilfrågan

"Hur kan det spela någon roll vem som gör reklamationen och hur lång tid man ägt bilen?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:

Jag har en VW Passat från 2012. Köpte bilen i februari och upptäckte efter två månader lacksläpp och rost på skärmkanter bak samt på bakdörren och bakluckan. Jag lämnade bilen till Bilmetro i Falun för att få skadorna besiktade. Efter åtta veckor fick jag beskedet att VW inte åtgärdar rosten varken på garanti eller goodwill på grund av att jag ägt bilen för kort tid. Reklamationen skulle ha gjorts av tidigare ägaren.

Jag finner motiveringen till avslaget mycket märklig. Hur kan det spela någon roll vem som gör reklamationen och hur lång tid man ägt bilen?

Peter Eriksson

Svar:

Denna bil är inte inköpt genom Volkswagens organisation. Såvitt vi kan förstå så fanns skadorna på bilen redan vid köpetillfället och borde varit möjliga att upptäcka då. Med andra ord borde säljande part tagit ansvar för dem. Därför bör också VW-ägaren vända sig till säljaren med sin reklamation.

Marcus Thomasfolk, VW Group Sverige

Diskutera: Vem ska ta ansvaret för skadorna?

 

Kommentarer

#1
2015-09-30 09:24

Heh... ännu en begränsning i den s k "rostskyddsgarantin". Det är skamligt. Gör bilar som håller istället för att smeta dem fulla med elektroniskt bling-bling och fuskprogramvara.

För miljöns skull, om inte annat. Om alla bilar håller fem år längre så har vi sparat enorma mängder energi och utsläpp.

#2
2015-09-30 09:03

Har en Volvo S80 från år 2000 och har inte sett någon rost än efter 15 år. Kanske VW borde skicka någon till Volvo för att lära sig hur man bygger bilar för svensk klimat?

#3
2015-09-30 09:10

Bilen är tydligen importerad som beg, och då gäller inte de svenska lackgarantierna.
Inget ovanligt, gäller säkert alla märken.

#4
2015-09-30 09:41

Är det inte anmärkningsvärt att en bil som fått bra betyg för rostskydd av VIB behöver rostlagas efter så får års användande? Det är kanske dags för VIB att göra ett uppföljande test på bilar när de är 5 år gamla?

#5
2015-09-30 09:41

Hade en Volvo 940 årsmodell 1994 som jag sålde år 2013 efter ca 25-tusen mil. Den hade lite ytrost på detaljer i hjulupphängning men ingen rost alls på karossdelar, såsom dörrar, skärmkanter mm. Ändå kördes den året runt, även i saltslask, men hade fått en enkel och billig invändig rostskyddsbehandling i balkarna år 2003. Jag tror att flera bilfabrikanter skulle behöva lära sig vad Volvo visste om rost för 25 år sedan. Rent mekaniskt dvs. motor, växellåda mm. var den som ny, gick tyst utan missljud och drog ingen olja. Här har VW gruppen något att lära.

#6
2015-09-30 09:54

Visst är det dåligt att en så ny bil rostar men är den nysåld i ett annat land och med andra garantivillkor (med stor säkerhet) så är det ju som saabnisse också påpekar inte så konstigt att den svenske VW-representanten inte tar på sig ansvaret.

#7
2015-09-30 10:05

[Redigerat: Löjligt onödig kommentar! Skärpning Japsen! // Deeds]

#8
2015-09-30 10:14

Och detta trots att bilen inte har de mytiska filtinnerskärmarna? ;)

Å ena sidan håller jag med Thomasfolk om att det är den tidigare säljaren som bör ta ansvaret.

Sen framgår det inte riktigt - innebär "Denna bil är inte inköpt genom Volkswagens organisation" att det är en import, eller bara att han inte köpt bilen av en VW-handlare? Är det en import kan jag förstå varför de inte tar goodwill på den.

Räcker det dock att inte köpa bilen av en VW-handlare för att garantierna ska sluta gälla är det ju lite tragiskt?

#9
2015-09-30 10:36

Min Passat från 2012 har också ganska ordentligt lacksläpp på plastkarossen längst ner på bilen därbak.
De kom efter två år och då vägrade VW ta i det eftersom "nybilsgarantin" hade gått ut.

Bah. Så jä-la trött på VW och allt som har med VW att göra.

#10
2015-09-30 11:39

Dålig lackkvalitet är ett stort problem för en privat bilägare, kanske Vi bilägare kan göra nån undersökning om olika bilmärkens lackeringsmetoder? Rostregistret skulle ju också kunna kompletteras med ett lackregister, idag kanske ett större problem än rostskydd i underredet.

#11
2015-09-30 18:44

Om det hade gällt en importerad bil så hade garanterat Vw skrivit detta på flera ställen och förklarat tydligt varför generalagenten inte kan ta ansvar för bilar från andra länder, dummare än att förtydliga detta är man inte.
Men jag tolkar svaret som att bilen inte är såld till nuvarande ägaren (beg) av en Vw handlare och därför borde bilfirman som sålt bilen stå för felet, annars hade Vw utan tvekan skrivit ordet import på flera ställen i sitt svar.

#12
2015-09-30 19:05

.

#13
2015-09-30 19:40

Garanti är väll garanti, eller? Skitsamma vem som äger bilen...

#14
2015-09-30 22:07

På en från början svensksåld VW gäller givetvis garantin även om bilen passerat en eller flera icke märkesbundna bilfirmor.
På en importerad bil är det svårt eller omöjligt att få en svensk representant att ge garanti oavsett märke.
Som jag skrev tidigare!

#15
2015-10-01 08:56

Vag går från klarhet till klarhet...
Vag = vägra alltid garanti

#16
2015-10-03 09:03

Man måste skilja på den garanti som tillverkaren står för och den som märkesrepresentanten i resp. land utfärdar.
Och som sagts gäller det alla märken!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.