Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vem har rätt lufttryck?

Bilfrågan

Ska jag följa bil- eller däcktillverkarens rekommendationer? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har blivit villrådig om vilket lufttryck jag ska ha i bildäcken. I bilen står det 2,2 bar utan last. Vid service fylldes 2,8 bar. Då jag frågade bilverkstan fick jag svaret att 2,6 bar borde vara bäst. Verkstaden menade att man ska gå efter däckstillverkarens rekommendationer, inte biltillverkarens.

Bosse Forsgard

Svar:
Däck av samma fabrikat och dimension kan sitta på flera bilmodeller som väger olika mycket. Därför ska du använda biltillverkarens rekommendationer när du pumpar däcken. Om du däremot byter till en annan däcksdimension än den som är standard på din bil, kan du behöva anpassa lufttrycket och då är det gummiverkstaden som vet vad det ska vara.

Det anses att bilen drar mindre bränsle med några hekto extra luft i däcken. Möjligen går det att spara några centiliter men å andra sidan är det risk för att däcken slits mer och ojämnt när de rullar med fel lufttryck. Vinterdäck kan få sämre fäste om de pumpas för hårt och dessutom blir bilen stötigare.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2014-12-23 08:09

det stämmer och oftast håller dem sig vad biltillverkaren har angivit sen som många bilägare inte vet är när dem är varma eller kalla så visar dem högre eller lägre tryck,och det som är jätte konstigt tycker jag är att däcken tappar tryck även när bilen används regelbundet oavsett märket,inget konstigt då bilen stå still länge,sen vad det gäller rund flat däcken vad många är ense om tror jag är att dem är stötiga och påverkar komforten jättemycket och får man punka tappar dem luften nästan lika fort som vanliga däck mvh senad

#2
2014-12-23 09:11

Jag hör till gänget som gillar hårdpumpat. Jag tycker att bilen rullar lättare.

#3
2014-12-23 11:56

Jag håller med om problemet. Kör man på den däckdimension som biltillverkaren har angett för bilen ska man följa dekalen på (vanligtvis) tankluckans insida. Varje gång som jag köper nya däck pumpar däckkillarna "per automatik" upp däcken till typ 2,8 när det på dekalen står 2,3. Detta kan bara betyda att däcken kommer att slitas ner i mitten onormalt snabbt - vilket de också gör. Jag säger till dem på däckverkstaden att de ska pumpa i 2,3, men gissa att jag snabbt förvandlas till "okunnig" och "bakom".
Vill man ha ett väldigt lågt rullmotstånd kan man ju lätt välja däck enligt EU-märkningen och ta ett däck med just lågt rullmotstånd - möjligen kombinerat med att trycka något lite extra luft, till exempel 2,4.

#4
2014-12-23 12:01

Har också märkt det som kapten säger, högt tryck sliter däcken ojämnt och extra snabbt eftersom mest mitten av däcket rider på vägbanan. Man vinner i bränsleförbrukning kanske men är det tillräckligt för att täcka däcksbyte oftare eftersom det slits snabbt i mitten av slitbanan?

#5
2014-12-23 13:20

"...å andra sidan är det risk för att däcken slits mer och ojämnt när de rullar med fel lufttryck. Vinterdäck kan få sämre fäste om de pumpas för hårt och dessutom blir bilen stötigare."
Kan Marianne i genskap av expert vara per specifik? Typ:
- det är inte ´risk´ utan FAKTA att för mycket (eller lite) luft i däcket gör att det slits ojämt. Oavsett däcktyp (sommar som vinter) får sämre fäste med för högt tryck; för lågt ökar visserligen anliggningsytan (bättre fäste) men det ojämna slitaget ökar också, för att inte prata om försämrade vägegenskaper och i fall av sommardäck risken för överhettning.
Biltillverkarens rekommendation ska följas, ty den ger lägst slitage med bäst vägegenskaper (en optimal avvägning). Om man byter till en annan belastningsklass då bör man dock ändra trycket (det finns nog knappast tabeller för det) ty hårdare/mjukare däcksida ändrar dess bärighet och därmed kravet på trycket.
Komfortfrågan bör man låta därhän ty säkerheten är viktigast.
Det är sant att ett hårt däck har mindre inre friktion (däcksidan jobbar mindre) därmed sjunker förbrukningen en aning och man får bättre (sportigare) kurvstabilitet. Men det var inte det heller frågan gällde.

#6
2014-12-23 14:04

Tycker det borde vara som Kapten osv säger - att för högt tryck (men då snackar vi FÖR HÖGT tryck - inte en skillnad på 0.3 bar...) borde slita mer på mitten.

Dock hört det sägas att för lågt lufttryck sliter på mittsektionen pga att det låga trycket på sidoväggarna tillåter däcket att expandera av centrifugalkraften , och därmed slita mer på mitten. Läst detta flera gånger som en "sanning". Låter dock osannolikt. Ska till en jävulusisk centrifugalkraft för att applicera sånt tryck mot vägbanan att det orsakar slitage.

#7
2014-12-23 16:47

Hur vet jag att det är rätt lufttryck ? Hur vet jag att lufttrycksmätarna på mackarna stämmer ?
För några år sen roade jag mig med att mäta mina däck´s lufttryck på ett antal mackar, resultatet var skrämmande. Det skiljde betydligt mellan mätställena. Om det nu är så viktigt att kontrollera lufttryck på bilen , är det då inte lika viktigt att kontrollera mätutrustningen !

#8
2014-12-23 19:01

Roger Skagerström skriver: "Dock hört det sägas att för lågt lufttryck sliter på mittsektionen pga att det låga trycket på sidoväggarna tillåter däcket att expandera av centrifugalkraften , och därmed slita mer på mitten."

Det där är en skröna av rang!

#9
2014-12-24 08:16

Däcktillverkarnad uppgift är ett komforttryck rekommendation är att fylla med ca 0,2-0,4 bar mer än tillverkaren rekomenderar! Detta kommer ge kunden lägre bränsleförbrukning bättre styrrespons och längre livslängd! Vid för lågt ringtryck ökar värmeutvidgningen i däck där av högre däckslitage ! Det ända man kan vinna med lägre lufttryck (tillverkarens) är något mindre vägljud. Annars talar allt för att kunden är en vinnare med högre däcktryck... Lagom är bäst! Förövrigt rekomenderas alltid ca 0,2 bar mer i vinterdäck pågrund av låga temperaturer ! Så är jag lärd och jag vet att det funkar i praktiken med!

#11
2014-12-24 15:50

Har diskuterat detta med alla möjliga i över 30 år och kommit fram till att det tryck som biltillverkaren rekommenderar är en kompromiss mellan komfort och respons. Instämmer med Baola att hålla 0,2-0,4 bar över biltillverkarens rekommendationer. Jag har gjort så i över 20 år och inte märkt onormalt slitage på någon av alla mina bilar jag haft.
...
Eftersom syre sakta läcker ut ur gummit är det mindre smart att ligga på rekommenderat eftersom trycket sakta sjunker och dessutom tappas tryck vid kyla. Med 0,4 bar extra finns marginal. Det är garanterat mycket sämre att tappa 0,4 bar och hamna på 1,8 bar än att tappa från 2,6 till 2,2. Dels blir väghållningen degigare och undanmanöver blir svårare och bränsleförbrukningen ökar helt i onödan.

#12
2014-12-28 16:51

Hur kan däcktillverkaren ha en rekommendation? De har väl ingen aning om vilken bil det ska sitta på eller vad den väger.

Brukar själv köra en bit över det tillverkaren anger. Mellan 2,7 och 2,9 - minns inte exakt nu.

#13
2014-12-30 10:05

Enkelt, tryck är kraft per areaenhet, p = F/A. Bilens vikt är då m multiplicerat med gravitationskonstanten g vilket ger F = m x g och A är däckens innerarea mot vilket trycket ligger.

Förenklat ger det att samma däck får olika tryck (p) beroende på att kraften (F) förändras om däcken monteras på en annan bil, om bilen lastas tungt eller om yttertemperaturen förändras.

Att däcken läcker mer syre då det är kallt är försumbart, det som förändras är gasens volym pga lägre temperatur och ger därmed ett mindre tryck. Det räknas enklast fram med hjälp av gaslagen.

p = (nRT)/V

n = substansmängd eller mol som skiljer sig mellan t.ex. syre (O) och kväve (N)
R = allmänna gaskonstanten
T = gasens temperatur i Kelvin, K
V = volymen

Enligt ovanstående formel går det då att räkna ut korrekt däcktryck vid olika temperaturer med hög noggrannhet. Det krävs sällan för den enskilde bilföraren men för t.ex. en Formel-1 bil där tusendels sekunder räknas så kan det vara avgörande.

Summa summarum, biltillverkarens rekommenderade biltryck är mest lämpligt för originaldimensionen på däcken. Biltillverkarens däcktryck är mer generellt presenterade, numera har de flesta dock tabeller efter bilmärke i kombination med däckdimension.

Min känsla är att personen på däckfirman går på känn och ingen vetenskap.

#14
2016-01-11 11:17

Däckkillarna pumpar 2.8 fram och 3.3 bak, det är trenden.
Jag följer bilens grundrekommendation 2.0 fram 2.3 bak, en redig skillnad.....och bilen sätter sig till rätta så att säga, sitta i en överstyrd pulka, det är inte i min smak.

#15
2016-01-11 12:24

S.k. eco-tryck på Bilia var förut 2,5 fram och bak. Tror det är en bra kompromiss som funkar för dom flesta.

#16
2016-01-11 18:53

OK, då tar vi det en gång till.
För LÅGT tryck ger ökat slitage på mitten. Ingen skröna.
Har med värmeutveckling att göra.
Däcket blir helt enkelt varm, och varmast på mitten. Varmt gummi = ökat grepp och ökat slitage.
Lever man kvar på 70-talet och kör med däck i dimensionen 145-90/13 så stämmer det att högt tryck gav slitage på mitten, men det är helt tvärt om med moderna däck.
Bättre med 0,3 bar för mycket än för lite.

#17
2016-08-14 18:43

Många korrekta inlägg i denna tråden. Svårt för en däcktillverkare att veta vilken bil däcken slutligen kommer att sitta på, bättre 0,3 bar för högt tryck, än 0,3 för lågt etc etc

Lägger till en liknelse.

Alla som kört en skottkärra med för lågt tryck i däcket vet hur trögrullad och svårkörd/svårsvängd den blir. Däremot tar den upp ojämnheter väldigt bra.

Likadant är det med ett bildäck. Det blir trögare att svänga (visst - idag har bilar styrservo så man kanske inte märker det som förr !) och drar mer bensin pga ökat rullmotstånd (tror man generellt brukar räkna med 3-5 % ökad förbrukning) - Likadant kommer bilen att med ett för högt lufttryck bli väldigt stötig. Även bromssträckan rakt fram blir längre - De fysikaliska lagarna går aldrig att komma ifrån (ökat rullmotstånd ger att däcket biter bättre mot asfalten). Däremot har ett däck som har (alldeles) för lite lufttryck ett sämre grepp i broms som sker i kurvor - Detta för att däcket skjuver/kränger sig i sidled och så att säga "flyttar" bilens tyngdpunkt i förhållande till däcken.

Vad är då "rätt" lufttryck ? - I bilar för dagligt bruk......följ biltillverkaren rekommendationer för biltypen.

Men självklart måste jag sväva ut lite !

i motorcykelracing är detta en fråga som vi stöter och blöter under VARENDA bandag - Själv "läser" jag mina däck och kör med olika tryck beroende på bana/tillverkare av däck/hur korden är uppbyggd på just det däcket/värmen i luften och på asfalten etc etc etc

Man läser av kallslitage (däcket ej nått driftstemperatur. Slitaget ser ut som "vågor") - Har däcket gått för varmt så krullar sig ytskiktet och det bildar "bollar" på däcksidorna etc etc.

Även stötdämparens inställning är en vetenskap - det handlar om returdämpning.......och mycket mer

Min egen hoj ska till ex ha 2,9 bar bak och 2,5 bar fram - Detta är ett korrekt tryck vid gatåka eftersom det går så sakta (annars blir däcket aldrig varmt = inget fäste vid en plötslig inbromsning)

På bana däremot kör jag samma däck med 1,9-2,1 fram och 1.7-1,8 bak - Den allmänna gaslagen säger att trycket stiger med 0,1 bar per 10 grader.

Hade jag kört med gattryck så hade däcken "kokat sönder" efter bara ett par varv. Värt att notera är också att det finns en anledning att köra med däckvärmare, man har inget grepp alls de första två varven annars. De brukar vara fabriksinställda på 80 grader, men även här finns utrymme för diskussioner :)

Nu gick jag lite till ytterligheter - Men det är nog så att även individuell körstil är en faktor att ta hänsyn till även utanför banan. Kör man i hög hastighet på Autobahn......eller kör man korta sträckor till dagis och ICA-butiken ? - Ja det är som en gammal gubbe jag känner brukar säg "Det är mycket att tänka på när en ko ska kalva"

Om det (mot förmodan) skulle vara någon som är intresserad av det, så finns här en 1 timme och 40 minuter lång förklaring om hur allt funkar i mc-sportens förlovade land http://www.ustream.tv/recorded/6516891 - Va......är det INGEN här som är intresserad av annat än bilar här :)

#18
2016-01-12 08:23

Är man det minsta osäker så finns det något som heter instruktionsbok att titta i, om ni karlar inte vet vad det är för ett påfund så fråga era fruar :-)

Följ det som står där så blir det i alla fall inte fel, kanske inte helt 100% optimalt för varje resa men inte fel...
För vem orkar ändra däcktryck efter väglag och väderlek?

#19
2016-02-25 14:00

Jag nöjer mig med det tryck som bilen har efter att den kommer från service med nyinställd däcktrycksvarnare. På märkesvärkstaden är detta 0,3 bar högre än instruktionsbokens rekommendation.
Kör man mycket på väg med hög hastighet, ex autobahn, kan även för lågt lufttryck ge mittslitage p g a centrifugalkraften.

#20
2016-07-27 10:05

Jag förstår inte argumentet att man ska följa biltillverkarens rekommendation pga av däcktillverkaren inte kan veta vilken bil däcket ska sitta på. Däckstillverkaren har ju, för varje däck, tryckrekommendationer per bilmodell.

Lägg till detta att däck kan vara uppbyggda på olika sätt i sin stomme. Två olika däck skulle, iaf teoretiskt, kunna bära samma vikt med olika lufttryck, pga olika konstruktion.

Eftersom däcktillverkaren själv vet hur just deras däck är konstruerade, samt har rekommendationer per bilmodell, så menar jag att det är däckstillverkaren man i första hand bör gå efter.

#21
2016-07-27 10:12

Jag har köp många splitter nya bilar, och dom har ALLTID leverares med för högt tryck mot vad dom skriver själva i instrucktionsboken. Kan det bero på att bilen ska dra mindre bränsle.

#22
2016-07-28 01:57

Har verkligen däcktillverkare uppgifter hur högt trycket ska vara? Inte nu för tiden, vad jag vet. Det brukar anges i bilens instruktionsbok och/ eller finnas på insidan av tanklocket. Jag kör med minst 0,5 bar extra i alla däck utöver det som rekommenderas, för då finns marginal för den luft som alltid går ur med tiden och bilen rullar lättare och blir piggare i styrningen.

#23
2016-07-30 10:43

John2008, när jag jobbade på Michelin 2001-2002 hade vi tabeller med tryck för varje biltillverkare och modell. Men jag vet förstås inte om det har tagits bort, eller hur andra tillverkare gör.

Min poäng är iaf att OM däcktillverkaren har modellspecifika rekommendationer, så borde de rekommendationerna vara bäst att gå efter.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.