Bild
Nästa artikel
En tvist om rondellkörning har delat frågeställarens familj i två läger.

Bilfrågan: Vem har rätt i rondellen?

Bilfrågan

"Vi föräldrar tycker det är givet att bilen i innerfilen inte får tränga sig ut till höger. Barnen menar att bilen i ytterfilen måste sakta ned och släppa fram bilen i innerfilen. Vem har rätt?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
 
Fråga:
Bilden här ovan har delat familjen i två läger.
Vi i föräldragenerationen tycker det är givet att bilen i innerfilen inte får tränga sig ut till höger och preja bilen i ytterfilen. Om bilen i inner-filen vill till höger får den sakta ned eller ta ett varv
till.
Barnen, med färskare körkort, menar på att bilen i ytterfilen måste sakta ned och släppa fram bilen i innerfilen och att bilen i ytterfilen valt fel körfält.
Ingvar Höllviken
 
Svar:
En förare som byter körfält eller på annat sätt ändrar fordonets placering i sidled ansvarar för att det inte uppstår fara eller onödigt hinder för andra trafikanter.
Den trafikregeln gäller strikt, även inne i en cirkulationsplats och den gäller även om en annan förare valt alldeles fel körfält mot sunt förnuft eller vägvisning på platsen.
Det betyder förstås att man alltid måste vara mycket uppmärksam på vad man kan ha bredvid sig när man byter körfält inne i cirkulationen
eller om man ska lämna cirkulationen direkt från vänster körfält.
Det finns bara tre trafikregler som gäller särskilt för cirkulationsplatser:
1. I en cirkulationsplats ska ett fordon föras motsols i cirkulationen runt rondellen.
2. En förare som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen.
3. Ett fordon får inte stannas eller parkeras i en cirkulationsplats.
I övrigt gäller de generella trafikreglerna, exempelvis regler för körfältsbyten och för att ge tecken med körriktningsvisare, på samma sätt i cirkulationsplatser som i andra trafikmiljöer.
 Bo Göingberg, Transportstyrelsen
 
Svar:
Det verkar med andra ord som om föräldrarna har rätt!
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om rondellreglerna?

Kommentarer

#1
2015-09-03 07:57

Ja det verkar finnas bilskolor som numera lär ut att regeln om sammanvävning, 'kugghjulsprincipen', ska tillämpas i cirkulationsplatser när trafiken är så tät att kö bildas i båda körfälten.

#2
2015-09-03 08:25

I Ryssland är det tvärtom: Där måste bilar inne i cirkulationsplatsen lämna företräde för dem som vill in. Jag skojar inte, det är sant! =)

.

#3
2015-09-03 08:55

I Ryssland gäller numer samma rondellregler som här förutom på stora huvudleder och riksvägar där de gamla reglerna gäller. Tydligt skyltat och funkar bra.

#4
2015-09-03 09:03

Det är allt för många som tror att det bara är att blinka och att andra då skall tvärbromsa och ge plats. Vanligt i Stockholmstrafiken inte bara i rondeller. Förmodligen samma personer som INTE blinkar när dom skall göra det i vägkorsningar och vid utfart ur rondell.

#5
2015-09-03 09:31

Eftersom bilden inte anger var bilarna kommer ifrån, hur kan barnen påstå att någon valt fel körfält...?..
Om den i vänsterfil kom in från vänster och den andra kör rakt genom, är det dessutom logiskt kört...
Visserligen tar inte alla äldre bilförare till sig alla nyheter, men här vinner erfarenheten......
Sen kan ju den till höger hålla igen, om han inte blir trängd, man måste inte hålla på sin rätt alltid.....

#6
2015-09-03 09:33

@Marianne Sterner. Det innebär alltså att skyltning, som exempelvis gällande cirkulationsplatsen vid Pampaslänken i Solna i Stockholm, inte har någon betydelse för hur en väljer att köra i en cirkulationsplats med dubbla körfält? Där är skyltat att båda körfälten kan användas för att köra rakt fram i södergående riktning (från Ekelundsvägen till Pampaslänken), medan bara det vänstra ska användas för att svänga vänster (Norrifrån på Ekelundsvägen mot öster på Ekelundsvägen). Det är väldigt många som från höger körfält fortsätter österut, mot gällande skyltning. Om någon följer skyltningen och kör rakt fram från vänster körfält, och kör in i sidan på någon i höger körfält som valt att svänga vänster, är det alltså den som följt skyltningen som gjort fel??

#7
2015-09-03 10:21

Högerregeln gäller i rodeller om det inte finns Lämna företräde skyltar. I nästan alla svenska rondeller finns lämna företräde skyltar, så de som kör in i rondellen ska ge företräde till de som redan kör i rondellen. Om trafikmärken saknas ska de som kör i en rondell lämna företräde för de som vill köra in i en rondell. Att det är en rondell spelar ingen roll reglerna är precis samma som en vanlig korsning.

#8
2015-09-03 10:39

Johafor, Marianne Sterners svar innebär att den i innerfilen inte får preja sig ut i ytterfilen. Det innebär inte att man inte får köra rakt fram enligt skyltarna som du beskriver. Snälla, förstå skillnaden mellan att preja sig ut och att köra ut. Skillnaden är att den som kör ut gör det med hänsyn tagen till övriga trafikanter och visar med körriktningsvisare sin riktning, medan den som prejar ut helt enkelt tvingar sig fram utan hänsyn. Här är det viktigt att den i innerfilen i tid använder körritkningsvisare och förbereder ytterfilens trafikanter på sin körning, det är inte OK att tränga sig före.

#9
2015-09-03 10:41

Meganmannen, du motsäger här vad Transportstyrelsen säger: "En förare som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen." Så även utan företrädesskylt så är det föraren som ska in i rondellen som lämnar företräde.

#10
2015-09-03 11:03

Ja givetvis så har "föräldrarna" och Göingberg rätt.

När du byter körfält inne i rondellen så måste du ju ta hänsyn och lämna företräda innan du byter fil.

Skrämmande att vissa körskolor tydligen lär ut fel.

Jag har kunnat krocka otaliga gånger i dessa rondeller där puckon som inte borde haft körkort kört totalt galet och utan koll på medtrafikanter och trafikregler. Tänk om farbror Blå skulle stå vid rondellerna istället för att bara övervaka hastigheten?

#11
2015-09-03 12:15

Är det inte helt enkelt så att den som tänker byta fil är skyldig att lämna företräde, alltid och överallt?

#12
2015-09-03 12:17

Måste man fråga barnen om sånthär ska man inte ha körkort...

#13
2015-09-03 12:19

Allt som oftast så ska ju den som ligger i ytterfil ut vid nästa utfart, dvs den som man själv ska ut vid. Men man kan ju aldrig ta det för givet. Funkar nog lite olika i olika rondeller med, beroende på var huvudlederna och de mest trafikerade vägarna går osv.

Generellt brukar det inte vara nåt problem att åka ut från innerfilen dock. Men man får ju vara på sin vakt. Som sagt man kan ju inte kräva att nån annan ska bromsa.

Ibland känns det dock som det skulle kunna utformas smidigare. En bil som ska ut nästa avfart står ändå och väntar, även om bilarna passerar i innerfilen i rondellen. I en perfekt värld så borde de i innerfilen kunna åka ut i vänster körfält på vägen de ska ut, och den som står och väntar borde kunna åka ut direkt till höger körfält. Tyvärr kan man ju den som står och väntar på att köra in inte veta exakt hur den som åker där inne ska göra. Borde finnas en regel som säger att man inte får åka ut direkt från innerfilen i rondellen till höger körfält på vägen man svänger ut på (förutsatt att det är dubbla filer på vägen förstås). Skulle ge ett bättre flöde.

Men även om den regeln fanns så skulle folk troligen inte följa den ändå ifs.

#14
2015-09-03 12:25

Blir förbannad varje gång någon stolle ligger "fel" i en rondell, hur fan kan man tycka att det känns rätt att köra i ytterfilen runt i en rondell? Detta problem tycker jag man stöter på oftast i Stockholm, men här i stan så finns det tyvärr många idioter bakom ratten.

#15
2015-09-03 13:50

I en cirkulationsplats som den jag nämnde är det omöjligt att förutsäga om någon väljer att köra på ett sätt som skyltningen inte medger. Det handlar ju om några delar av en sekund som manövern sker på, och om det vill sig illa så stöter bilarna ihop med kostnader som följd. Det handlar inte om någon medveten prejning. Men i detta fall är det alltså den som följer skyltningen som ändå gör fel? Jag vill bara veta det rent juridiska, inte något om det etiska vid medveten prejning. För om det är som beskrivet i texten så är det ju en större juridisk risk att medvetet KÖRA rätt, än att omedvetet PREJA fel.

#16
2015-09-03 14:09

@johafor. Jag känner inte till just denna cirkulationsplats som du beskriver, men jag föreställer mig nu alltså en mycket hårt trafikerad sådan där man på två filer kan passera rakt fram. Det är inte meningen att de som ska köra rakt fram för säkerhets skull byter till högerfilen (det skulle orsaka trafikstopp om alla gjorde så). Alltså kör man då på vänstra filen, rakt fram ut från cirkulationsplatsen, och har ingen möjlighet att se om bilen till höger om en blinkar åt höger (sannolikheten är ändå att den inte gör det eftersom den tycker att det går bara rakt) eller kanske i sista sekund svänger åt vänster (emot skyltningen). För att undvika denna fara måste man alltså för säkerhets skull tvärbromsa, ser sedan att bilen ändå kör rakt, men så har nästa bilen kommit ifatt, på högra filen, med samma problematik. Det blir alltså totalstopp på vänstra filen eftersom jag aldrig kan vara säker på att jag verkligen kan köra rakt ut (så som skyltningen anger att man ska kunna). Kör man alltså försiktigt enligt reglerna blir det totalstopp på vänstra filen plus en massa olyckor där någon bakifrån kör på den oväntat stannande bilen på vänsterfilen. Johafor, jag tycker att din fråga är berättigad, och svaret är nog: Kör enligt skyltarna och be att inget händer.

#17
2015-09-03 16:16

Har inte heller sett den rondellen, men de som är skyltade med körfältsanvisning, brukar också ha vägmarkeringar som skvallrar om intentionen.....

#18
2015-09-03 17:21

Meganmannen, sorgligt att säga men Du har tydligen noll koll på vad som gäller vid cirkulationsplats.

#19
2015-09-03 17:42

Jag kan börja med att tycka att trafikreglerna "nuförtiden" i bland annat rondeller är flummigare än tidigare och efterföljs katastrofalt dåligt! Kanske bilindustrin skulle kunna hjälpa de stackars förarna med att få bilen att blinka automatiskt, redan när de tänker tanken att köra höger eller vänster...

Så till rondellen. Om den blå bilen just kom in i rondellen och INTE ska svänga förrän vid nästa utfart - köra "rakt fram" som vi "äldre" enkelt har lärt oss - så uppstår en prekär situation, om samtidigt den gröna bilen tänkt sig att köra in i den HÖGRA av de båda avfartsfilerna.. (vilket är helt fel - för då skulle den gröna redan vara framför eller bakom den blå - i samma högra fil). Om ovan är fallet och att den gröna bilen tänker köra ut ur rondellen - in i den vänstra utfarts-filen, så bör den gröna vänta tills den blå har kört förbi utfarten.
Men om den blå tänker svänga men inte orkar blinka och den gröna vill in i den högra avfarts-filen - då kan övriga personer runt rondellen få se ännu en onödig bilolycka - pga lata bilförare och diffusa regler. ( se bara svaret från Transportstyrelsen - luddigt paragrafrytteri, om ni vill ha min åsikt) Sådana regler - sådan trafik = sant!

#20
2015-09-03 17:58

Det sägs, att man får INTE stanna eller parkera i rondellen. Men vad gör man, när det finns ett övergånställe alldeles vid rondellen och en bil/bilar stannar för att släppa fram gående. Är man då en lagbrytare, när man stannar i rondellen.
Man kanske ska köra ett extra varv eller två och hoppas att det är fritt fram att köra ut.
Jag tycker det är oklokt att placera övergångställen i direkt anslutning till rondeller.

#21
2015-09-03 18:08

Frågan behöver knappast diskuteras om man beställer hem ett ex. av denna publikation som är gratis eller laddar hem ett ex. och läser i lugn och ro. Och stanna aldrig i rondellen, det skymmer sikten för de som befinner sig i cirkulationplatsen; http://www.transportstyrelsen.se/sv/Publikationer/Vag/Trafikant/Att-kora...

#22
2015-09-03 19:09

Den blå bilen måste ge den gröna bilen företräde "när den blinkar höger" ger
tecken för att lämna cirkulationsplatsen!
Tänk logiskt, det är precis som att köra i en fyrvägskorsning...
I dem flesta fall respekterar dem andra bilisterna när man ger tecken och låter dem byta fil för att så smidigt som möjligt lämna rondellen - cirkulationsplatsen.
Det är ingen tävling utan man ska visa hänsyn till dem andra trafikanterna!

#23
2015-09-03 20:52

Fast det är just det som det inte är - en rondell är INTE som en fyrvägskorsning. En rondell är en enskild väg med på- och avfarter.

Men i övrigt håller jag med. Finns det utrymme så kan man ju alltid underlätta för folk. Blir smidigare för alla då.

#24
2015-09-04 01:10

Väldigt bra att den fina .pdf'en länkades.
Det är bra att ha den till hands när man diskuterar hur det ska blinkas i rondeller.

Många är arga och irriterade över att man inte blnkar till vänstee, men om man istället kunde lite på att alla bara blinkade till höger när man lämnar rondellen skulle problemet vara ur världen.
Blinkar inte bilen kommer den med andra.ord fortsätta runt. Enkelt.

Tyvärr verkar mpnga körskolor ha tagit fasta på den hör egentolkningen av hur det ska gå till.

Precis som när man blir omkörd av någon på vanlig landsväg med ett fält i varje riktning och bilen blinkar höger efter omkörningen.

Ungefär som att den bytt körfält till motsatt riktning och sedan bestämt sig för att byta tillbaka...

#25
2015-09-04 08:30

@Tufting: Den gröna bilen har väjningsplikt eftersom den byter fil, men den blå skall underlätta för den gröna att byta fil. Jämförelsen med en fyrvägskorning i detta fall är inte bra, jag hoppas att du inte svänger höger från vänster fil i en fyrvägskorsning.

@Jormas: Du är ingen lagbrytare och du stannar efter en bil som stannar för att släppa över gående i en rondell. Du är en lagbrytare om du stannar utan anledning i en rondell.

#26
2015-09-04 19:27

Om det är trångt i rondellen ser man till att ligga i högerfilen i god tid innan det är dags att lämna. Inget problem med att någon är i vägen, inget behov att trängas.

#27
2015-09-07 18:22

Jag bor i Portugal och där är det förbjudet att ligga i högerfilen utom om du ska ta första avfart. Du ska alltså alltid gå in i vänster körfält och sedan blinka och byta körfält när du ska ur rondellen. I exemplet på bilden ligger alltså höger bil i fel körfält då denne just har passerat den avfart där han/hon skulle ha svängt av enligt Portugisisk regeltolkning. Man får vara riktigt observant i Portugal för bötesstraffet kommer direkt om man gör egna regler.

#28
2015-09-09 18:29

Våra rondeller passar bäst i "leksaksland" med lådbilar och små barn. De är så små att du bara har några sekunder och några meter på dig att fatta beslut att byta fil och hinna gissa hur de andra har tänkt, eftersom de kanske inte blinkar varken hit eller dit. Har de sett vart jag är på väg/blinkar och han som inte blinkar alls, vart är han på väg? Och så den snabba bilen som kommer, har han tänkt hinna göra vad som helst och hinna före andra. Och så har man "döda" vinkeln på höger sida, kommer där någon eller inte nu när jag vill köra ut. Den vinkeln är ännu mer död i en rondell eftersom vägen kröker. I Eskilstuna har vi en stooor rondell på E20 där man hinner göra vad som helst och ändå inte kollidera eller vrida nacken ur led. Det är bara fåglar som kan vrida nacken 360 grader!!!
Och skall ni till Spanien så blinka vänster hela vägen runt tills ni skall ut till höger = lag. Ett informativt sätt att köra rondell.

#29
2015-09-14 10:14

Under en resa nyligen i södra Sverige blev jag vittne till 2 tillfällen av korrekt blinkning till vänster i en rondell. Det var vid båda tillfällena arbetsfordon som svängde upp i planteringen för att klippa gräset.

#30
2016-07-25 09:29

Lite irriterande är de förare som blinkar vänster när de kör in i cirkulationsplatsen, och de fortsätter att blinka vänster när de kör ut ifrån den.

#31
2016-07-25 09:33

Beteendet att om du blinkar så skall andra ge plats till dig börjar jag se alltmer på landsvägar med. Fler och fler slår på blinkers och kör om trots mötande trafik. De förutsätter att eftersom de blinkar så skall de i mötande körfält köra åt sidan oavsett hur sikten och platsen är på vägbanan.

Med tanke på Leif Larssons inlägg så är det lika irriterande när bilister blinkar höger när de kör in i rondellen och blinkar höger hela tiden trots att de inte kör av förrän vid tredje avfarten.

#32
2016-07-25 22:54

Jösses vilka konsekvenser det får i tex Brommplansrondellen om det alltid är den i höger körfält som har företräde. Komma från Stockholm och svänga mot Ekerö och ligga kvar i höger, dvs enligt reglerna, skulle orsaka flera krockar dagligen.
Det betyder också att vägskyltar som anger vilket körfält som gäller i en cirkulationsplats alltså bara är en rekommendation och något man, utan risk för reprimander, fullständigt kan ignorera?
Reglerna blev just dummare....

#33
2016-07-25 10:46

Detta är ju en gammal diskussionstråd. Har ViB en långsam måndag eller? Alla på redaktionen sover eller har semester?
Nåja. Den med pansarskott eller stridsvagn går alltid först. :) Har man likvärdig utrustning är det chickenrace som gäller. Som alltid i trafiken?

#34
2016-07-25 10:52

När Öland fick sin första rondell hölls rondellkörningskurs, vilket många skrattade gott åt.
Fast i verkligheten tycks de flesta behöva gå kursen, oavsett landskap...

#35
2016-09-23 14:17

Regel 3 - "Ett fordon får inte stannas eller parkeras i en cirkulationsplats."
Det kan ju bli trafikstockning även inne i en rondell, och står det still så står det still.
Har haft körkort i över 35 år och bara råkat ut för en enda trafikolycka. Det var just i en rondell/cirkplats - Vallarondellen, Linköping, med tre filer.
Kanske var det regel-3 som gnagde i huvudet på mej - "inte kan väl någon vara så dum så att han/hon stannar mitt i rondell?" . Men det var vad som skedde. I mittfil stod en bil "parkerad", och precis när föraren klev ur, så var det för sent för mej att bromsa. Jag var övertygande om att jag skulle få plikta som vållande, men så blev inte fallet. Föraren - som visade sig vara född på 1800-talet (detta inträffade 1989) dömdes som vållande till olyckan. Jag minns inte riktigt orsaken till att hade valt att "parkera" i rondellen, men tror att det berodde på hans oförmåga att hitta ut (det finns väl 6-7 in/utfarter till den rondellen, och som sagt 3-filig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.